WIFI AC hastighet begränsad? (har 1Gbit wan får ut 300Mbit

Permalänk

WIFI AC hastighet begränsad? (har 1Gbit wan får ut 300Mbit

Kör ASUS RT-AC87U, med kabel får jag ut mina 1000Mbits från ispn men så fort jag kör wifi (från samma dator) så blir det max 300mbits, och detta 3 meter ifrån med helt fri signalväg!

SÅ, har jag missat någon inställning? (har återställt routern utan bättre resultat)

Datorn ifråga har AC kort såklart (men kanske är olika max på dessa? är en Asus GL552VW-CN387T som ska ha The premium WLAN module Intel Dual-Band Wireless-AC 7265

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte nämner det så frågar jag ändå:

Ansluter du till 5Ghz WIFIt eller 2.4Ghz?

Är du på 2.4Ghz bandet så är det upp till 450Mbits på den routern.
Är du på 5Ghz bandet så är det upp till 1734MBits

Permalänk
Skrivet av 56KV90:

Eftersom du inte nämner det så frågar jag ändå:

Ansluter du till 5Ghz WIFIt eller 2.4Ghz?

Är du på 2.4Ghz bandet så är det upp till 450Mbits på den routern.
Är du på 5Ghz bandet så är det upp till 1734MBits

Kör 5Ghz bandet (dubbelkollade)

Så något missar jag, uppdaterade intelkortet precis utan skillnad!

Permalänk
Medlem

Kanalbandbredd? Ska vara 80mhz för max hastighet.

Permalänk
Medlem

Ja det är olika max på olika trådlösa nätverkskort.
http://www.intel.com/content/www/us/en/wireless-products/dual...
"up to 867 Mbps"

I praktiken blir det halva hastigheten mot vad kortet säger det är uppkopplat i. Alltså max 433 Mbit/s med ditt nätverkskort och det är under helt optimala förhållanden. 300 Mbit/s är väl ungefär det man kan förvänta sig.

Kör du med kabeln istället. Trådlöst är mer för mobiler, surfplattor och sådant.

Permalänk
Medlem

För att få ut mer måste nätverkskortet ha stöd för MIMO, vilket innebär att det använder fler antenner samtidigt för att köra flera strömmar.

Självklart måste routern / accesspunkten också ha det stödet.

Men normalt så får man bara ut 300Mbs över Wifi.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Skrivet av tudz:

Kanalbandbredd? Ska vara 80mhz för max hastighet.

Routern är inställd på 80Mhz (nätverkskortet har att välja på 20Mhz/auto

Skrivet av ronnylov:

Ja det är olika max på olika trådlösa nätverkskort.
http://www.intel.com/content/www/us/en/wireless-products/dual...
"up to 867 Mbps"

I praktiken blir det halva hastigheten mot vad kortet säger det är uppkopplat i. Alltså max 433 Mbit/s med ditt nätverkskort och det är under helt optimala förhållanden. 300 Mbit/s är väl ungefär det man kan förvänta sig.

Kör du med kabeln istället. Trådlöst är mer för mobiler, surfplattor och sådant.

Vill slippa kabeln! borde gå o få upp det mycket mera tycker jag!

Skrivet av DanTheManSwe:

För att få ut mer måste nätverkskortet ha stöd för MIMO, vilket innebär att det använder fler antenner samtidigt för att köra flera strömmar.

Självklart måste routern / accesspunkten också ha det stödet.

Men normalt så får man bara ut 300Mbs över Wifi.

Både routern och kortet i laptopen har MIMO, är inne i kortets inställningar nu o kollar olika settings!

Permalänk

Hittar inga mer inställningar som boostar det, verkar att vid stora filer så kommer jag upp runt 40Mb/s iaf (dryga 400Mbits)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Hittar inga mer inställningar som boostar det, verkar att vid stora filer så kommer jag upp runt 40Mb/s iaf (dryga 400Mbits)

Vill du köra gigabit hastigheter så kör med kabel. Trådlöst är i min åsikt mer ett komplement. Om d bara är 2-3meter från din router borde ju kabel vara enkelt.

400mbit via wifi är ju ok hastighet annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har en Linksys 9500 med alla värsting finesser och en Linksys RE7000 som Accesspunkt och har en Netgear usb ac 1900 sticka i min laptop, jag får ut ca 320-350Mb trådlöst på ca 6 meters avstånd med lite hinder och en innerdörr i vägen. Så om du kan få mer än 400Mb trådlöst så är du nog ute och cyklar. Glömde skriva att jag har 1000Mb ifrån isp.

Permalänk
Medlem

En tanke som slog mig är om nätverkskortet kopplas via USB2 för då kan själva USB-porten bli en flaskhals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear72:

Jag har en Linksys 9500 med alla värsting finesser och en Linksys RE7000 som Accesspunkt och har en Netgear usb ac 1900 sticka i min laptop, jag får ut ca 320-350Mb trådlöst på ca 6 meters avstånd med lite hinder och en innerdörr i vägen. Så om du kan få mer än 400Mb trådlöst så är du nog ute och cyklar. Glömde skriva att jag har 1000Mb ifrån isp.

Finns väl ingen Netgar USB AC 1900 modell tror bara D-Link och Asus har AC 1900 USB nätverkskort. De har dock AC 1300 USB nätverkskort.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s311280925&o=produkt_p...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd

Hastigheten på WiFi har mer med marknadsföring än faktisk möjlig hastighet att göra. Läs: https://arstechnica.com/information-technology/2017/03/802-el...

Permalänk
Skrivet av Zynken:

Vill du köra gigabit hastigheter så kör med kabel. Trådlöst är i min åsikt mer ett komplement. Om d bara är 2-3meter från din router borde ju kabel vara enkelt.

400mbit via wifi är ju ok hastighet annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, 400mbit är ju inte kasst precis, men förväntade mig gigabit! Osugen på ha kabel tvärs över vardagsrumsgolvet!

Skrivet av Fear72:

Jag har en Linksys 9500 med alla värsting finesser och en Linksys RE7000 som Accesspunkt och har en Netgear usb ac 1900 sticka i min laptop, jag får ut ca 320-350Mb trådlöst på ca 6 meters avstånd med lite hinder och en innerdörr i vägen. Så om du kan få mer än 400Mb trådlöst så är du nog ute och cyklar. Glömde skriva att jag har 1000Mb ifrån isp.

Antar att du råkade skriva fel i Mb se svaret ovan vad jag förväntade mig!

Skrivet av ronnylov:

En tanke som slog mig är om nätverkskortet kopplas via USB2 för då kan själva USB-porten bli en flaskhals.

nä det är inte via usb!

Permalänk
Medlem

Man kan få högre hastighet ibland om man sänker signalstyrkan på wifi. När man minskar på effekten blir signalen renare och det kan öka hastigheten på kort avstånd. Räckvidden blir sämre förstås men då får man ha fler accesspunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har samma router och har denna inkopplad på USB 3.0 och håller stabila 1300mbit/s
avstånd ca 10m och en vägg imellan.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/226000-...

//Skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Man kan få högre hastighet ibland om man sänker signalstyrkan på wifi. När man minskar på effekten blir signalen renare och det kan öka hastigheten på kort avstånd. Räckvidden blir sämre förstås men då får man ha fler accesspunkter.

Får prova imorrn

Skrivet av skanepiraten:

Jag har samma router och har denna inkopplad på USB 3.0 och håller stabila 1300mbit/s
avstånd ca 10m och en vägg imellan.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/226000-...

//Skane

Oj,, fräckt, men ingen liten klump att handha med laptopen! finns fler varianter? (kanske nån tunnare man kan dubbelhäfta på skärmens baksida eller liknande!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Jag har samma router och har denna inkopplad på USB 3.0 och håller stabila 1300mbit/s
avstånd ca 10m och en vägg imellan.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/226000-...

//Skane

haha den ser ut som en badskumkula

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ofta när det står från tillverkarna 1300mbit eller 2000mbit wifi så handlar det ofta om den totala hastigheten som det klarar av. Inte att man får 2000mbit/per dator

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Michelangelo:

Så något missar jag, uppdaterade intelkortet precis utan skillnad!

Hur mycket annat finns det inom radioräckvidd, bor du helt ensam med minst 100 m till närmaste granne eller bor du i ett hyreshus ? Det spelar stor roll för vilken wifiprestanda du kan uppnå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Zynken:

Ofta när det står från tillverkarna 1300mbit eller 2000mbit wifi så handlar det ofta om den totala hastigheten som det klarar av. Inte att man får 2000mbit/per dator

Skickades från m.sweclockers.com

Jadå, det har jag koll på!

Skrivet av mrqaffe:

Hur mycket annat finns det inom radioräckvidd, bor du helt ensam med minst 100 m till närmaste granne eller bor du i ett hyreshus ? Det spelar stor roll för vilken wifiprestanda du kan uppnå.

Bor i hyffsat "glest" villaområde, och grannarna har i princip noll radio/wifi utrustning (jag är kvarterets nörd )

Har glömt att kolla kanalerna sen jag återställde routern, ska kolla nu hur befolkade de olika kanalerna är här! (vet jag ändrade kanaler för ett tag sen för att minimera konflikter)

*Kollat: helt själv på 5ghz, nästan själv på 2.4ghz, en granne med kanal 0-3 och jag på 9-13 resten tomt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Jag har samma router och har denna inkopplad på USB 3.0 och håller stabila 1300mbit/s
avstånd ca 10m och en vägg imellan.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/226000-...

//Skane

Hur mäter du att du får 1300Mbit?
Jag är rätt säker på att du inte får 1300 Mbit i effektiv överföringshastighet. Det låter som länkhastighet, antagligen får du 500-750Mbit effektiv hastighet om förhållandena är bra.

Permalänk
Medlem

@teejee:

Kör ren FTP överföring mellan HTPC och min vanliga låda

//Skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

1. Maxhastigheten på ditt nätverkskort är specat till 867 Mbit/s
2. Även om man använder MIMO så är 802.11 standarden begränsad till halv-duplex i praktiken. Det betyder att du under optimala förhållanden kan uppnå 50% av 867 Mbit/s.

Troligen så behöver du ett separat nätverkskort för att få ut någon högre hastighet. Nätverkskortet måste ha stöd för fler kanaler än det inbyggda från Intel.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

@Michelangelo:

Detta är över trådlöst för mig, 802.11ac (5GHz). Min accesspunkt ligger två rum bort, med två betongväggar emellan. Sätter jag mig precis vid AP:n så nosar jag runt 600Mbps. Min länk maxar på ungefär 1300Mbps, men den låg på cirka 866Mbps för ovanstående test.

Jag tippar på att det är din mottagande enhet som sätter stopp. Har du en nyare mobil av bättre typ, så testa även med den! Min Samsung Galaxy S6 Edge+ hamnar på ungefär samma som ovan, men då i samma rum som AP:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

@teejee:

Kör ren FTP överföring mellan HTPC och min vanliga låda

//Skane

Kör din vanliga "låda" också Wi-Fi eller har du 10Gbit/s i ditt lokala nätverk?

Edit: Jag såg nu att du har samma router som TS och kör trådlöst nätverkskort till din PC via USB...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Kör din vanliga "låda" också Wi-Fi eller har du 10Gbit/s i ditt lokala nätverk?

Edit: Jag såg nu att du har samma router som TS och kör trådlöst nätverkskort till din PC via USB...

"host" "host" får ta tillbaka vad jag sa där

Ja blir som max ca 60Mb/s i riktig överföring och har en länk hastighet på ca 1300mbit/s.
Ursäktar missen kör mer än ett nätverk och blandade ihop det lite ^^

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

"host" "host" får ta tillbaka vad jag sa där

Ja blir som max ca 60Mb/s i riktig överföring och har en länk hastighet på ca 1300mbit/s.
Ursäktar missen kör mer än ett nätverk och blandade ihop det lite ^^

//skane

När jag kommenterade så såg jag inte att du redan svarat på min fråga, hade du kört 10Gb länk så hade det vart ballt dock

Permalänk
Medlem

Angående 1GPS med ASUS RT-AC87U

@Michelangelo:

Ursäkta en lite nybörjarfråga men vart ser du WAN hastigheten i den routern du har ? jag har nämligen en likadan och jag hittar inte riktigt det, posta gärna en bild om du kan

mvh

Permalänk
Medlem

Då denna är en MU-MIMO så är runt 600Mb/s max i överföringshastighet lan-wan var testad till 760Mb/s på denna enhet dock med MU så får man flera anslutningar samtidigt som kan maxa den till närmare 1700Mb/s men i det fall ligger begränsningen mellan wan och lan

Skickades från m.sweclockers.com