Vart kan jag få tag på ett Vortex Pok3r 3 (helst utan RGB) i Sverige?

Permalänk
Medlem

Vart kan jag få tag på ett Vortex Pok3r 3 (helst utan RGB) i Sverige?

Tjenare!

Mitt nuvarande Logitech tangentbord börjar lida mot sitt slut och jag känner att det är dags för mitt första mekaniska. Är ett stort fan utav minimalistisk design och har spanat in mig på just Vortex tangentbord, särskilt det svarta Pok3r 3 utan RGB (tycker inte om den vita undersidan samt att non-RGB har bruna labels). För referens: https://rhinofeed.com/vortex-pok3r-review/

Läste på en gammal tråd att amazon.co.uk brukar ha sådana men såg nu att de har slutat säljas just där.
Har ni några tips på hemsidor var man kan beställa från eller tips på andra liknande simpla mekaniska tagentbord som man kan köpa i Sverige? (helst utan tull & "branding" på tagentbordet).

Tackar för svar!

Visa signatur

GTX 680, Intel core i7 930@2.8GHZ, 6GB Ram

Permalänk
Medlem

Maxgaming

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Maxgaming

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr endast RGB, men det kanske inte är en så stor skillnad trots allt? https://www.maxgaming.se/Sok?q=vortex%20pok3r
Spanar in det, tack

Visa signatur

GTX 680, Intel core i7 930@2.8GHZ, 6GB Ram

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att ställa in vitt ljus?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Om du orkar vänta så har www.massdrop.com en uppdaterad Poker II för ca $93 inklusive frakt. Däremot lär du få betala tull/moms så det lär ju landa på ~1200sek, men borde dock bli billigare än maxgaming...

Visa signatur

Intel i7 6700k || Noctua NH-D15 || MSI GTX 1080 GamingZ || Asus Z170 Pro Gaming || Corsair Vengence 16gb 3000Mhz CL15 || Fractal Design Define R5 || Samsung 850 EVO 500GB || WD RED 3TB || Corsair RM750x 750W || W10 || Logitech G602 || Filco MINILA Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antman:

Om du orkar vänta så har www.massdrop.com en uppdaterad Poker II för ca $93 inklusive frakt. Däremot lär du få betala tull/moms så det lär ju landa på ~1200sek, men borde dock bli billigare än maxgaming...

Någon som har koll på hur lång tid massdrop tar? Droppet slutar om 6 dagar och sen shipping.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Någon som har koll på hur lång tid massdrop tar? Droppet slutar om 6 dagar och sen shipping.

Från infosidan på MD
"Shipping
All orders will be shipped by Massdrop.
Estimated ship date is May 1, 2017.
"

Sen kan du lägga på ca två veckor för frakttid (och sannolikt någon/några vecka/or/månad till med "Massdrop ursäktar förseningen pga [valfritt svepskäl]")

Permalänk
Skrivet av Decimant:

Tjenare!

Mitt nuvarande Logitech tangentbord börjar lida mot sitt slut och jag känner att det är dags för mitt första mekaniska. Är ett stort fan utav minimalistisk design och har spanat in mig på just Vortex tangentbord, särskilt det svarta Pok3r 3 utan RGB (tycker inte om den vita undersidan samt att non-RGB har bruna labels). För referens: https://rhinofeed.com/vortex-pok3r-review/

Läste på en gammal tråd att amazon.co.uk brukar ha sådana men såg nu att de har slutat säljas just där.
Har ni några tips på hemsidor var man kan beställa från eller tips på andra liknande simpla mekaniska tagentbord som man kan köpa i Sverige? (helst utan tull & "branding" på tagentbordet).

Tackar för svar!

Maxgaming.se ska få in både vita och svarta, RGB och vanliga, under mars månad, sägs det.

Permalänk

@Rutger Janåker: Vortex verkar ha svårt att få tag på tillräckligt med brytare för att täcka efterfrågan så leveransen blir sannolikt försenad.

Permalänk

@Decimant: Eftersom Vortex överlag verkar ha problem med att leverera så skulle jag kolla in något annat 60% istället, typ Mistel Barocco eller Varmilo VA68M Nordic.

Permalänk

@nogravitas:

Aha, det var mer än jag visste. Det var tydligen Maxgaming som hade sagt att de skulle komma under mars månad, men då är det kanske inget att hoppas på.

Jag satt själv och väntade på att Pok3r med iso-nordic skulle komma in i lager nämligen. De andra två tangentborden du nämner, vad är de stora skillnaderna på dem gentemot Pok3r? Förutom det uppenbara som man kan se när man tittar på bilder dvs. Precis som trådskaparen så är jag ute efter ett ISO-nordic (eller åtminstone ISO) i Sverige (helst). Men utbudet verkar vara ganska skralt. Att köpa på Massdrop innebär ju en hel del mer-kostnader och en lång väntetid, vilket inte rimmar med mitt dåliga tålamod och "behov" av ett nytt tangentbord.

Jag noterar att Mistel Barocco finns på Maxgaming, personligen har jag inget behov av ett delbart tangentbord (hur fungerar det att använda Barocco om man vill använda det som ett vanligt tangentbord när det inte finns något som håller delarna samman?) samt tycker att den extra kabeln gör att det ser lite sisådär ut. Men jag ska ta och kolla upp det lite närmare ändå. Det finns ju alltid en möjlighet att returnera varan om man inte är nöjd med den, om man bestämmer sig för att testa. Skulle dock vilja veta om man kan ha Fn på Caps lock på Mistel Barocco.

Man kanske borde starta en ny tråd, men såvida inte trådskaparen har något emot det så kanske man kan få lite fler bra tips här i tråden på värdiga alternativ till Pok3r som finns i ISO.

Permalänk
Medlem

@nogravitas: Verkar som det! Som tur är köpte jag Z3us_'s Pok3r!

Visa signatur

GTX 680, Intel core i7 930@2.8GHZ, 6GB Ram

Permalänk

@Rutger Janåker:

Att använda det som ett vanligt tangentbord går, det passar ihop och sitter fast med friktion, hade föredragit någon form av magneter eller en mekanisk hållare men men...
Personligen då föredrar jag verkligen att skriva på det när det är delat, tar lite tid att vänja sig vid det men efter det är det som en dröm.
Både händer, armar och axlar får en mer ergonomisk position och du lär dig att skriva "rätt" om du inte redan gör det. Tycker också att byggkvaliteten är snäppet vassare än hos Pok3r, inte minst för att man slipper det jävla pingandet som Pok3r lider av. Enda nackdelen är att det i princip omöjligt att hitta keycaps som passar till space, men eftersom det är PBT så spelar det IMO inte så stor roll.

Att MaxGaming tidigare har sagt mars beror sannolikt på att det är det som Vortex själva har sagt, de har skjutit på datumet några gånger.

Enligt mistel så kan man programmera om FN och PN. De är snabba att svara på mail och är relativt aktiva på geekhack om man vill få svar där.

VA68M med Nordisk ISO bör förövrigt dyka upp i början av April.

Stavning
Permalänk

@nogravitas:

Det låter som att det får bli ett Mistel helt enkelt. Tack för tipset!

Permalänk

@Rutger Janåker: Inga problem! Är själv sjukt nöjd med mnitt Barocco så ju fler vi är desto bättre Om inte annat så verkar det finnas ett Pok3r (MX Brown) som DEMO ex på MaxGaming.

Permalänk

@nogravitas:
Ja, det ska bli riktigt kul att få testa Barocco. Det är inte alls vad jag hade tänkt mig när jag letade efter nytt tangentbord, men nu är det beställt.

Permalänk
Medlem

@Rutger Janåker:

Ett alternativ till Pok3r är Filco Minila, Filcos 60% finns även som BT version. Länka till sidan där jag skaffa den, de säljer ISO svenskt.

Har ett själv och är mycket nöjd, det enda negativa är att det är en PITA att hitta keycaps då Minilan har väldigt många knappar som inte är i de vanliga storlekarna.

Visa signatur

Intel i7 6700k || Noctua NH-D15 || MSI GTX 1080 GamingZ || Asus Z170 Pro Gaming || Corsair Vengence 16gb 3000Mhz CL15 || Fractal Design Define R5 || Samsung 850 EVO 500GB || WD RED 3TB || Corsair RM750x 750W || W10 || Logitech G602 || Filco MINILA Air

Permalänk

@nogravitas: Jag älskar det! Trodde faktiskt inte att jag skulle bli så nöjd, men det var en chansning som gick hem. Tack för tipset!

Permalänk

@Rutger Janåker: Fan va härligt, det är verkligen otroligt nice att använda och det blir bara bättre när man väl börjar programmera om det!

Permalänk

@nogravitas : Ja det känns riktigt bra. Det enda som stör mig lite är att det inte går att använda ctrl-shift-esc för att komma till taskmanager (de skulle fixa detta i en framtida firmware, fick jag veta när jag mailade till dem). Samt att det inte (så vitt jag vet) går att stänga av den lilla led som lyser nere i högra hörnet när man har ett annat layer än default aktivt.

Jag har börjat programmera om det lite smått. Satt FN på caps bl a. Grubblar lite över vad jag ska ha på den högra mellanslagstangenten just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Rutger Janåker: Jo det är lite jobbigt, men de är sjukt responsiva när det kommer till problem och förslag. Kör faktiskt FN på vänster mellanslag istället, ingen annan verkar finna det intuitivt men det är sjukt nice enligt mig. Delete kanske? Är rätt skönt att ha den dedikerad istället för att behöva köra FN + ESC varje gång.

Permalänk
Hedersmedlem

@Decimant
Det går att köpa pok3r utan RGB med PBT caps från amazon UK nu igen. De har fått in en ny batch med nordisk uppsättning sedan några dagar. Själv väntar jag på vit uppsättning med mx clear

https://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss_2/251-7556087-31592...

Det är Corus Keyboards som säljer dem från amazon.co.uk . Har varit lite snack om Corus att de inte varit så bra på leverans (långsamma och diffar i lagersaldo kanske?). Det här kan jag å andra sidan för lite om så värt att undersöka mer själv kanske. Amazon ställer väl en del krav på deras återförsäljare så det är väl rätt säkert oavsett.

Jag har mailat vortex och frågat om dessa leveranser och de sade att jag skulle hålla ögonen öppna på tyska och engelska amazon så de lär väl dyka upp även på tyska siten snart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@Söderbäck
När Corus säljer från Amazon så är det Amazon som sköter och ansvarar för leveransen. Så just den delen behöver man inte oroa sig för.

@nogravitas
Delete är kanske ingen dålig idé. Det återstår väl att se efter ett tags användande vad man saknar mest.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rutger Janåker:

@Söderbäck
När Corus säljer från Amazon så är det Amazon som sköter och ansvarar för leveransen. Så just den delen behöver man inte oroa sig för.

Tackar! Det gav iaf mig en del klarhet. Får kolla om vita versionen kommer tillbaka annars blire väl ett svart med mx clear från corus

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

@Decimant
Det går att köpa pok3r utan RGB med PBT caps från amazon UK nu igen. De har fått in en ny batch med nordisk uppsättning sedan några dagar. Själv väntar jag på vit uppsättning med mx clear

https://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss_2/251-7556087-31592...

Det är Corus Keyboards som säljer dem från amazon.co.uk . Har varit lite snack om Corus att de inte varit så bra på leverans (långsamma och diffar i lagersaldo kanske?). Det här kan jag å andra sidan för lite om så värt att undersöka mer själv kanske. Amazon ställer väl en del krav på deras återförsäljare så det är väl rätt säkert oavsett.

Jag har mailat vortex och frågat om dessa leveranser och de sade att jag skulle hålla ögonen öppna på tyska och engelska amazon så de lär väl dyka upp även på tyska siten snart.

Tack för tipset, har väntat på att just Pok3r Black med MX Clear skulle komma in i lager igen hos Amazon Blir ett köp!

EDIT: 1324 kr inkl. frakt, inte illa!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: TACK!! för denna länk:
https://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss_2/251-7556087-31592...

Saved my day! Väntar redan otåligt på min beställning. Ska bli spännande och se vad "jag" tycker om MX Clear

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:

Tack så mycket för tipset! Fick dock hem mitt begagnade Pok3r för någon dag sedan, väldigt nöjd måste jag säga! Mycket bra tangentbord, och MX Clearsen är underbara.

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/5ytahm/...

Visa signatur

GTX 680, Intel core i7 930@2.8GHZ, 6GB Ram

Permalänk
Medlem

Har också kollat på pok3r, men har aldrig provat Mx clear. I tråden verkar alla lyriska.

Varför gillar ni Clears så mycket? Har sett de är lite tyngre. Någon som har problem med trötthet vid skrivande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har också kollat på pok3r, men har aldrig provat Mx clear. I tråden verkar alla lyriska.

Varför gillar ni Clears så mycket? Har sett de är lite tyngre. Någon som har problem med trötthet vid skrivande?

Har MX Black som jag personligen gillar tyngden på och använder för spel, men föredrar tactical mot linear när det gäller att skriva. Har testat MX Brown som har en nästan obefintlig "bump" när man trycker ner tangenten (känns mer som att det finns sand i tangentbordet IMHO) och de är för lätta. Har även MX Blue som är "nästan" perfekta för mig - problemet är oljudet + tyngden (liiite för lätta).

Med detta sagt tror jag MX Clear lämpar sig bäst för mig Jag gillar även ljudet skarpt på dessa:

https://www.youtube.com/watch?v=x_4ngJzKY_s&t=57s

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har också kollat på pok3r, men har aldrig provat Mx clear. I tråden verkar alla lyriska.

Varför gillar ni Clears så mycket? Har sett de är lite tyngre. Någon som har problem med trötthet vid skrivande?

Jag gillar inte clears, varken stock, smorda eller som ergoclears med lättare fjädrar. Bruna är bättre, men skall det vara Cherry tycker jag personligen det skall vara linjärt. Stock clears stod jag ut med i en halvtimme innan jag hade ordentligt ont i fingrarna. Helt hopplösa. Hypen är överdriven.