Permalänk
Medlem

iRacing

Hej !

Tänkte kolla om någon eller några som kör iracing ?

Eller har provat det och vad tycker ni ?

Permalänk

iRacing McLaren MP4-30

Skrivet av Mrzed99:

Hej !

Tänkte kolla om någon eller några som kör iracing ?

Eller har provat det och vad tycker ni ?

Oj! Hejsan... Rekomendera iRacing till 100%

Tänkte själv kolla in här på sweclockers om det fins (i dag)
iRacing förare, de' var inte mycket, så vi får väll köra på du och jag
så kanske det blir fler.

Som sagt jag själv började presic innan JUL att köra
och fastnade för McLaren MP4-30 och där är jag fast.

Ligger runt 5-10 secunder efter proffsen och det tycker
jag själv är ganska OK med tanke på att jag är ny.

Det jag söker är egentligen svenskar som kan
setupen på bilen till 100% typ vad vissa parametrar
gör med bilen på banan. En del är själv förklarande
en del andra lite svårare. Saken är den att ändrar du en
viss parameter på bilen, så ändras en annan.
Kan vara lite frustrerande i mellan åt.

Det fin en hel del på nätet att kolla och lära sig
där jag fått mycket bra info.

Många delar sina setups för olika banor villket
gör livet lite enklare för en bra baseline setup
som man kan förbättra till sin egen fördel.

Alla som kör har sin egen unika körstil! så
en STO fil från en annan förare till en annan
fungerar sällan! men som sagt det kan bli en
bra grund att ställa in sin bil efter.
(villket jag gör ofta).

Kan rekomendera iRacing till 100% !!
det är vansinigt kul.

https://youtu.be/2-n2JhLhHwk?list=PLfCch1cYiil59iErqtVxHxSC42...

Wheel: http://www.thrustmaster.com/products/t300-ferrari-gte-wheel
Pedal: http://shop.thrustmaster.com/en_gb/t3pa-pro-add-on.html

När du väl har kommit in i själva körandet
och vill lära dig ställa in bilen till din unika körstill
och förbättra den till högsta möjliga mån.

Vad kan jag förbättra på banan och gaina TID!
såsom bromsning/kurvtagning etc, etc....

MoTeC: https://www.youtube.com/watch?v=2SQfGUl4Vq0
http://www.motec.com/i2/i2downloads

Z1 Dashboard software: http://www.z1simwheel.com
https://www.youtube.com/channel/UCVpI8INFwslC8vxqaekAd-Q

iSpeed: http://www.nessoft.com/ispeed/
https://www.youtube.com/watch?v=fLA5pGlvxhs

M.V.H RandyKing

Visa signatur

When whistle-blowers suffer! Revealing government misconduct shouldnt be a crime !!

Permalänk
Medlem

Kör själv när jag har tid. Försöker få upp licensen lite innan jag bestämmer mig vad för serie jag vill köra. Det kostar ju sin slant så man får vara taktisk på vilka banor och bilar man köper så man får köra så många bra serier som möjligt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Kör själv när jag har tid. Försöker få upp licensen lite innan jag bestämmer mig vad för serie jag vill köra. Det kostar ju sin slant så man får vara taktisk på vilka banor och bilar man köper så man får köra så många bra serier som möjligt

Yapp!!

Vi får hoppas att det blir mer medlemmar som kör, så kan vi
lära oss av varandra.

Själv ser jag 2017 som ett tränings år för min del.
Håller till på http://apexracinguk.com där även svenskar
håller till. Man får bra hjälp där av ALEX bla.

Visa signatur

When whistle-blowers suffer! Revealing government misconduct shouldnt be a crime !!

Permalänk
Medlem

@RandyKing:
Viking cup körs idag. Tänkte jag försöka få tid med det. Se hur det blir

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har själv kört iRacing i 1 1/2 år nu. Kan inte annat än rekommendera det till 100% för den som gillar simracing. Fastnade för GT3 och ProtoGT ganska omgående. Slå gärna ett öga på min Youtube kanal om ni tycker sånt är intressant.

Visa signatur

CPU: i9-10900k Moderkort: Asus ROG STRIX Z470-H RAM: 32Gb Corsair Vengeance GPU: Gigabyte 3070ti SSD: Samsung 970 EVO 1Tb PSU: Corsair SF 600W Kylning: Noctua D15 Chassi: Fractal Design Meshify Skärm: LG C3 42" & Asus ROG Swift 27"

Permalänk
Medlem

Kör iracing ganska frekvent. Tycker dock hårdvaran är roligare hehe. Kan tipsa om Buschy Bobby Porsche Cup, riktigt rolig porsche cup varje torsdag

Permalänk

Ingen/Inga McLaren MP4-30 förare så långt ögat kan nå då'
Bara att vänta...Göööt Mooos på er.

Visa signatur

When whistle-blowers suffer! Revealing government misconduct shouldnt be a crime !!

Permalänk
Medlem

Kör iRacing väldigt frekvent, om jobb tillåter varje dag. Har verkligen fastnat för V8 Super Cars. En riktig best att bemästra, men vilken tillfredsställelse när man får till det!! Och en mycket trevlig community som är väldigt hjälpsam. Annars gästkör jag i FR2.0, GT3 och Corvette C7 Daytona Prototype... framförallt nu när det är week 13. Corvette C6.R GT1 går inte av för hackor heller :)... Nä nu får barnen somna så man får rulla ut...

Permalänk
Medlem

Nu börjar jag äntligen lyckas köra Mazda cup utan att få mer än ett fåtal incidenter, ganska ofta hamnar jag till och med på noll. Visst händer det att jag får närmare 10x, men i nio av tio fall är det helt eller delvis andras fel. Nästa säsong kommer jag nog lägga fokus på skip barber, även om jag suktar lite efter de snabbare bilarna, GT3/GTE och allt vad de heter (vet inte skillnaden på dom...). Det blir också första säsongen då jag är med från början.

Synd bara att jag inte är så snabb, eller snarare att jag inte har tålamodet att träna på varje ny bana i fem timmar innan jag kör ett race. Det har genomgående varit att jag hamnar runt P7 i början av veckan för att i slutet få pallplats.

Igår gjorde jag dock två riktiga tabbar:
Första racet: Kommer (troligtvis) åt tangenten "T" då jag fumlar runt bland siffrorna med mitt VR, så när det väl blir grönt kan jag inte kontrollera bilen, den står helt still och jag bogserar in den till pit. Först senare får jag veta att det troligtvis berodde på att jag tryckt på T. Min genomsnittliga varvtid låg 0,5 sekunder före tvåan.
Andra racet: Kvalar på första plats, de gråa cirklarna dyker upp, jag börjar gasa lite och då lossnar en liten manick som håller fast mina pedaler. Wipps så har jag släppt kopplingen och bilen böjar rulla. Det var den förstaplatsen det...

Finns det någon nackdel så är det väl priset, jag kan inte annat än känna mig blåst för varje bana och bil jag köper och då har jag ändå "bara" köpt ca tio stycken. Skulle kännas så mycket bättre om jag fick veta vad pengarna gick till.

Frågedags:
Då jag som sagt börjar bli lite säkrare med att hantera bilen får jag lust att race lite mer på riktigt. Jag skulle vilja köra i en cup eller liknande med en mindre skara människor. Nu när jag spelar så är det oftast med helt nya människor som ingen bryr sig om att interagera med de andra.
Finns det folk som arrangerar turneringar eller dyl. för nybörjare men med betydligt lägre deltagarantal, vart hittar jag de i så fall?

Permalänk

Jag testade iRacing i vintras efter att jag köpt HTC Vive och det var ju förbannat bra och roligt.
Men jag köpte aldrig några bilar eller banor, av samma anledning du skriver Tdoll, det är för jäkla dyrt. Och det går ju åt ganska många bilar/banor om man inte vill harva runt i single-make-rejs.
Sen skulle jag ju väldigt gärna köra en "turnering" som den du skriver om Tdoll, lite mindre sällskap och lite humanare nivå. Men tyvärr finns ju sällan möjligheten att kunna "passa tider för spel" när man har barn.

Så istället ramlar jag in på nån AC-server och kör nåt rejs som nyligen startat ett kval. Eller om det saknas intressanta lopp så finns ju alltid ringen-track-days där man iaf kan underhålla sig på egen hand en stund.

Permalänk
Medlem

iRacing är dyrt, speciellt med den skatten vi EU-medborgare måste betala. Det ärdock väldigt enkelt sätt att slippa betala skatten.

En av betalningsmetoderna är "paymentwall" och när du trycker på den kan du betala på ett flertal olika sätt, t.ex. genom mobilen eller att köpa paysafecard (finns i ett flertal fysiska butiker). Betalar du med något av detta slipper du som sagt skatten.

Fortfarande dyrt men det kan alltså bli 25 % billigare.

Observera att vi självklart inte ska utnyttja detta, för visst är vi duktiga medborgare som betalar skatt?

För övrigt kan jag säga att jag börjat köra advanced mazda och skippy, fan vad roligt det är. Hade nyss ett race i Mazdan som var nervkittlande nästan hela tiden. Jag var visserligen långt ifrån toppen men jag och två till hade ganska sköna battles om niondeplatsen :P. Tyvärr gjorde jag ett misstag näst sista varvet och hamnade två sekunder efter de andra.

Jag har också för första gången uppfyllt kraven för att få $4 i participation reward. Om två veckor får jag $4 till
Nästa säsong kommer jag kunna köra GT3 för första gången. Problemet är att jag börjat älska skippyn...

Permalänk

TL;DR

Efter att ha skrivit upp mig för en "prövotid" på 3 månader, för ynka $5 + VAT, måste jag säga, är inte pengar ett problem, signa upp och testa.

Full:

Jag bestämde mig efter sommaren, på att prova iRacing, med målsättningen att testa, om det var plattformen för mig att köra simracing på. Lirat PCars, AC osv. innan, men aldrig funnit online communityn att vara något i dessa två spel. Mycket oseriösa deltagare, speciellt i public race. Så dessa har förhållits till hotlap kategorin.

Så vad har jag fått efter 9 veckor av 12?

55 timmar träning och 15 timmar tävling. Resultet är enligt mig bra (placering 66 av 11000) i Globlal Mazda MX5. En betryggande D licens med 4.71 i SR och 1850 iR.

Då tänker man säkert: Vafan är du tokig? Kör du inte GT3 eller något ballare?

Svaret till det är, målet ligger naturligvis högre upp i bilklasser, men kan jag lägga fundamentet av att vara snabb, lägre ner, kommer jag ha roligare högre upp. Nästa steg är Skip Barber, och sen får vi se, men långsamt är modellen när det kommer till vart man vill, iallafall på iRacing.

Hoppas vi ses på banan.

Permalänk
Medlem

@saltenhancer:
Det var ungefär så jag kände och därför jag kör.
Ett tips, det är black friday rea för helår på 25% (vilket är bra i deras värld)
Funderar på att skaffa skippy eller renault 2.0L, beroende på vilken har mest veckor jag kan köra nästa säsong.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

@infigo:
Yes, eftersom jag fastnade så förlängde jag.

Går i precis samma tankegångar, men jag tänkte få köra klart Mazda säsongen innan jag börjar lära mig Skippy. Vill man vara med och slåss om placeringar, känns det som att man behöver lägga ner sin tid på att lära sig.

Permalänk
Avstängd

Halloj.

Har precis fått ett erbjudande på att återvända till Iracing med rabatt på 50% på 3 månader, är lite tveksam då jag endast körde 10-talet race under en prepaid ettårsperiod förra gången, men visst blev man lite sugen igen.

Körde mest Ovaler Trucks och Indycar, Trucks har ju alltid folk men någon som vet hur många som kör Indycar nuförtiden? Var lite svårt senast att få till race på europeiska tider.

Håller med om att spelet är dyrt till förhållande vad uppdateringar etc ger. Skulle gärna ha sett en bas-kostnad för spelet + att man köper loss bilar och banor och sen slopad månadskostnad, då kunde man köra lite när man känner för det, nu gäller det att man nördar ner sig rejält i spelet för att få valuta för pengarna.

Dock är det synd att riggen bara står och samlar damm sen ett år tillbaka.

Permalänk

@Dredd:

Kan kolla när jag kommer hem hur beläggningen ser ut över en vecka. Återkommer med grafer för föregående vecka.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@saltenhancer:

Tack för det! staplarna visar antal personer som kört per dag...? ser inte ut att vara livat direkt...

Permalänk

@Dredd:

Om du vill köra Indycar är det helt klart Oval som är varianten.

Själv kör jag bara Mazda/Skippys för tillfället, så jag är inte så uppdaterad hur det är med det du efterfrågar. Kommer du ihåg vilka trucks du körde? Finns en salig blandning, kan dra ut graferna över de också om du önskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saltenhancer:

@Dredd:

Om du vill köra Indycar är det helt klart Oval som är varianten.

Själv kör jag bara Mazda/Skippys för tillfället, så jag är inte så uppdaterad hur det är med det du efterfrågar. Kommer du ihåg vilka trucks du körde? Finns en salig blandning, kan dra ut graferna över de också om du önskar.

Halloj.

Trucks C-Class Fixed, och där är jag inte orolig att det inte finns folk, känns som att det var en av de populäraste ligorna på Iracing då iaf.

Gällande Indycar så är det även där ovalerna jag vill köra, så visst ska det gå att hitta sessions sen EM/Kväll europeisk tid. Men 60 förare på en dag känns spontant lite skralt även om det går att hitta race.

Jag tror jag slår till på 3-månaders erbjudandet, 160 :- är inte mycket att gråta över.

Permalänk

Har tyvärr kört alldeles för lite den sista tiden, svårt att få timmarna att räcka till. Men har nyligen investerat i lite ny hårdvara till riggen, så hoppas att hitta tillbaka ner i stolen snart.

Har ni testat rallycrossen något? Ser stor potential här, men är rädd att det mest blir destruction derby om allt vill sig illa?

Permalänk
Avstängd

Skulle vara kul att starta en Discord kanal för Svenska Iracers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymnjaevel:

Har tyvärr kört alldeles för lite den sista tiden, svårt att få timmarna att räcka till. Men har nyligen investerat i lite ny hårdvara till riggen, så hoppas att hitta tillbaka ner i stolen snart.

Har ni testat rallycrossen något? Ser stor potential här, men är rädd att det mest blir destruction derby om allt vill sig illa?

Jag har bara kört 3 race i rallycross och det är lite kaos än så länge i rookie men jag tror det är lite bättre om man kommer upp i C klass serien och där är det fler men kortare heat också så man har mer chanser. Det är även inte 4x för kontakt i rallycross märkte jag igår efter att två personer dunkat in i mig och jag hade totalt 2x efter racet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

@Dredd:

Du tolkar grafen fel isåfall.

Minns jag rätt, är det 12 race på ett dygn, detta visar deltagare per race session. Så säg kanske 30-35 per session i snitt?

Permalänk

@Hymnjaevel:

Inte testat det själv, då intresset inte riktigt finns där. för mig Men det jag har kollat på ser helt ok ut. Tror aldrig jag har sett en 4x i de streams jag tittat på iallafall.

Permalänk

@Dredd:

Tror inte du kommer ha problem att hitta folk i den serien.

https://imgur.com/a/11etv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Skulle vara kul att starta en Discord kanal för Svenska Iracers...

Det finns. Om du är villig att dela med andra skandinaviska länder. Tror en renodlad svensk kanal hade varit lite för glesbefolkat.
Minns inte vad den heter (använder inte discord speciellt mycket) men om du satt din hemland som sverige så har du tillgång till skandinaviens forum och där finns all info.

Permalänk
Medlem

Är det någon utav de få Sweclockers iRacing-nötter som har suttit bakom ratten i de nya LMP1 bilarna ännu?

Ser helt galna ut, är väldigt sugen på att hoppa in och damma av min gamla t300.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loffemega:

Är det någon utav de få Sweclockers iRacing-nötter som har suttit bakom ratten i de nya LMP1 bilarna ännu?

Ser helt galna ut, är väldigt sugen på att hoppa in och damma av min gamla t300.

Testat Porsche 919 under veckan. Inte så mycket sikt med en skärm men jag kör VR vilket hjälper. Helt sjuk maskin men ganska enkel att köra. Jag vet inte hur bra jag är i den men ligger inte jättelångt de tider jag hittills sett utan nästan någon träning alls.
Kör på någon av baseline setupsen och auto hybrid.
Nog den roligaste bilen jag kört men får se hur det blir när säsongen böjar med gamla HDP och GTE i samma race blir, tur är att jag inte kör första veckan så kaoset kan lugna sig lite till vecka 2

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14