Permalänk

Acer Predator kabel

Hej!

Imorgon kommer min Acer Predator som jag beställt ifrån Inet. Det jag undrar över om denna kabeln kommer funka till 1440p och 144 Hz.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252608-...

Eller kanske ni kan rekommendera en bättre kabel. obs måste vara 5 meter.

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Livsnjutare 😎

Du kommer ha problem med 1440p och 144hz på över 3m med många kablar.
Det är mycket som spelar in, ditt grafikkort, din kabel, andra komponenter kan också påverka signalen negativt i vissa få fall.

Jag har haft skärmen du pratar om om den var lite känslig för tex mini dp -> dp och andra saker som gjorde att signalen blev sämre. En sådan sak är längden på kabel.

Hört från lite andra i forumet med samma problem, men det finns inga garantier för att det kommer fungera. Så man får köpa och prova helt enkelt...

Enklast hade dock varit att köpa kabeln lokal i en affär på stan/byn och kolla om du kan få lämna tillbaka den om det mot förmodan inte fungerar - bara du är försiktig när du packar upp etc.

Även om de kanske kostar 50-100kr extra så är de lätt värt det istället för joxxet med att skicka tillbaka etc

... plus, gynna lokala mindre handlare är aldrig fel!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Du kommer ha problem med 1440p och 144hz på över 3m med många kablar.
Det är mycket som spelar in, ditt grafikkort, din kabel, andra komponenter kan också påverka signalen negativt i vissa få fall.

Jag har haft skärmen du pratar om om den var lite känslig för tex mini dp -> dp och andra saker som gjorde att signalen blev sämre. En sådan sak är längden på kabel.

Hört från lite andra i forumet med samma problem, men det finns inga garantier för att det kommer fungera. Så man får köpa och prova helt enkelt...

Enklast hade dock varit att köpa kabeln lokal i en affär på stan/byn och kolla om du kan få lämna tillbaka den om det mot förmodan inte fungerar - bara du är försiktig när du packar upp etc.

Även om de kanske kostar 50-100kr extra så är de lätt värt det istället för joxxet med att skicka tillbaka etc

... plus, gynna lokala mindre handlare är aldrig fel!

Ok tackar! Någon annan som har samma bekymmer ?

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Livsnjutare 😎

@black south: Du kan väl rent teoretiskt säga såhär;

Ju högre upplösning = desto mer bandbredd krävs = desto strörre krav ställs

Multiplicera det sedan med uppdateringsfrekvensen som skärmen körs i = ännu mer bandbredd krävs = ÄNNU STÖRRE krav

DisplayPort standarden är mer eller mindre maxad som det är just nu, i alla fall om ser till de versioner utav den som används i produkterna ute på marknaden.

@laxpudding kan säkert flika in med lite matnyttig info här om varför, hur och siffror... Då förstår man varför längder på DP kablar idag och HighEnd -skärmar är så kritiska faktorer....

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

@black south: Du kan väl rent teoretiskt säga såhär;

Ju högre upplösning = desto mer bandbredd krävs = desto strörre krav ställs

Multiplicera det sedan med uppdateringsfrekvensen som skärmen körs i = ännu mer bandbredd krävs = ÄNNU STÖRRE krav

DisplayPort standarden är mer eller mindre maxad som det är just nu, i alla fall om ser till de versioner utav den som används i produkterna ute på marknaden.

@laxpudding kan säkert flika in med lite matnyttig info här om varför, hur och siffror... Då förstår man varför längder på DP kablar idag och HighEnd -skärmar är så kritiska faktorer....

gäller det sammak sak med displayport till dvi-d?

https://www.dustinhome.se/product/5010967347/displayport-kabe...

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Då förstår man varför längder på DP kablar idag och HighEnd -skärmar är så kritiska faktorer....

Hur kommer det sig att VESA skriver att DP 1.2 stödjer upp till 15 meter kabel i 5K-upplösning?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Sveklockarn:

Hur kommer det sig att VESA skriver att DP 1.2 stödjer upp till 15 meter kabel i 5K-upplösning?

Teori och praktik är inte alltid samma sak dock... Jag har testat en hel del kablar och vet att alla inte fungerar som de skall.

Har en X34 skärm idag, körs i 100hz och 3440x1440 med den uppdateringsfrekvensen = långt från alla kablar fungerar, ens ger bild utav 3m+ versionerna (har datorn på andra sidan väggen utav rummet där jag är - så en lång kabel behövs)
... Även om de skall göra det.

Rent teoretiskt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Teori och praktik är inte alltid samma sak dock...

Det är jag bekant med, men det jag syftar på är att det skiljer lite väl mycket mellan vad som utlovas och vad som verkligen fungerar i så fall. Kan det vara så att kablarna som inte fungerat lidit av detta problem?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Sveklockarn:

Det är jag bekant med, men det jag syftar på är att det skiljer lite väl mycket mellan vad som utlovas och vad som verkligen fungerar i så fall. Kan det vara så att kablarna som inte fungerat lidit av detta problem?

Nja, de har ju inte skadat min utrustning i alla fall.... men något tokigt har det varit.

På 5st kablar så var det 2 som fungerade i 100hz och ovan nämnda upplösning - det är 40% - vilket är för lågt.
... så VAD det beror på?, ingen aning - men fel nånstans är det, och fler ägare med samma typer utav "vi-pressar-gränserna" -skärmar kan intyga detta.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av black south:

Det där är en (jag förmodar passiv) adapter som gör att du kör DVI hela vägen ut från grafikkortet. 1920x1200 och 60 Hz är maximal kapacitet.

Permalänk
Bildexpert 📺

15 meter i 5K låter utmärkt. Tänk om det vore så också.

Specifikationer är just specifikationer. Någon har skrivit ned något på papper med mer eller mindre tekniska belägg bakom. Verkligheten något annat. VESA lista över certifierade kablar (som har varit lika kort i de två år jag besökt den) listar som längst 10 fot. Certifierade 3-meterskablar finns alltså från Startech, Amphenol och Molex.

Permalänk

än så länge är jag super nöjd med skärmen men det tråkiga är att jag får ''endast'' 85hz.
köpte följande kabel:
https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/displaypor....

någon som vet vad man ska göra? eller är det kabeln som ej funkar korrekt?

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Skrivet av black south:

än så länge är jag super nöjd med skärmen men det tråkiga är att jag får ''endast'' 85hz.
köpte följande kabel:
https://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/displaypor....

någon som vet vad man ska göra? eller är det kabeln som ej funkar korrekt?

Det jag ser är att du valt en deltaco kabel. De är kända för undermålig prestanda och skärmning på sina längre kablar. Längden ökar kravet på kabeln.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Skrivet av Kristers bensin:

Det jag ser är att du valt en deltaco kabel. De är kända för undermålig prestanda och skärmning på sina längre kablar. Längden ökar kravet på kabeln.

vilka av dessa kablar rekommenderar du då?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s312126890

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av black south:

vilka av dessa kablar rekommenderar du då?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s312126890

Du är ute på oexploaterad mark här dessvärre. Jag skulle inte ställa några högra förhoppningar på att någon kabel fungerar för 2560x1440 i 144 Hz.

De som har specar, likt clicktronic:s kabel nämner en gräns på 10,8 gigabit. Du behöver det dubbla någonstans för att det ska fungera. Andra nämner "4K" och liknande vilket heller inte säger något om kapacieten. Andra är anonyma no-name-kablar.

Jag skulle börja planera för hur du kan flytta datorn närmare skärmen.

Permalänk

Du skulle kunna gå till en fysisk butik och kolla så att kabeln du köper är tjock och rejäl. Min 10m hdmi från classe är mycket styvare och tjockare än den deltaco jag tidigare hade som försökskanin.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11