Permalänk
Medlem

Söker liten smart tv

Hej,

Jag letar efter följande:

*Liten tv, kanske 24 tum, kanske så liten som 20 tum
*VESA
*Stabil och framtidssäker smart tv; Youtube, Netflix etc
*Wifi om möjligt
*Upplösningen är oväsentligt, HD ready kanske

Någon som har några förslag?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Jocke86:

Varför måste det vara en TV? Kan du inte köpa en 20"-skärm och koppla in en apple-tv eller Chromecast eller någon annan smart-tv-mediaenhet som spelar youtube och netflix? Bara skärmen har HDMI så är det ju klart.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Kanske ska titta på en skärm med HDMI-ingång så kan du ha en Chromecast och skicka det du vill se fr din telefon. Så slipper du TV-licensen.
Bara en tanke

Skickades från m.sweclockers.com

Edit. Damn, @Blade80 Hann före 😃

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Mina efterforskingar har hittills lett mig till denna:

Samsung netonnet

Edit: smart tänkt grabbar vad gäller licensen! Ska jag ha i åtanke

Permalänk
Medlem

@jocke86 Jo den verkar vara den mest prisvärda på prisjakt.

Skrivet av blade80:

@Jocke86:

Varför måste det vara en TV? Kan du inte köpa en 20"-skärm och koppla in en apple-tv eller Chromecast eller någon annan smart-tv-mediaenhet som spelar youtube och netflix? Bara skärmen har HDMI så är det ju klart.

En TV har ju oftast lite bättre inbyggda högtalare än billiga PC skärmar. De kan ta emot en TV signal. De har fjärrkontroll. De har allt inbyggt istället för en enhet du stoppar in i HDMI. Och de ligger på samma prisklasser. Så betalar man redan licensen så kan man lika gärna skaffa en TV.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Min personliga erfarenhet är att SMART-TV är värdelöst, långsamma menyer, dålig fjärrkontroll m.m.
Hade satsat på någon form av mini-pc, chromecast, intel stick, eller liknande. Hitta bara en som har HDMI och USB brevid varandra och åt sidan så funkar det bra.

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/22FB3113/thoms...
Denna verkar matcha mina kriterier

Permalänk
Medlem

Jag tror dock att det bästa i det här läget blir en komplett tv.

Men vittnesmål om att smart tv är segt skrämmer mig rejält!. Har haft Apple TV gen 3 tidigare och tyckte att den dög. Kan jag förvänta mig sämre prestanda från en smart tv?

Någon som har erfarenhet av flera smart tv moduler? Föreställer mig att det lär skilja i prestanda?

Permalänk
Medlem

@kissekotten4: Om jag skulle välja den blir följdfrågan, vad köper man till? Chromecast går bort för mig då jag vill ha en fristående spelare

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ha köpt en så billig smart-tv. Försök hitta en vanlig tv bara och köp en chromecast att koppla in.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

@kissekotten4: Om jag skulle välja den blir följdfrågan, vad köper man till? Chromecast går bort för mig då jag vill ha en fristående spelare

Har du några preferenser vad gäller operativsystem?
En vivo-stick eller en intel med en blutooth-fjärr är nog den smidigaste lösningen i så fall, går ju köra med win 10 och mediaprogram, eller köra valfri linux-mediaspelare.
https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/242780-...

Har däremot lite svårt att hitta en smidig billig fjärrkontroll för bluetooth, kasnke behövs en ir-motagare för det ändamålet.

Du har int emöjlighet att använda din gamla apple-tv? är ju en riktigt fin sak

Permalänk
Medlem

Här är ju ananrs ett bra alternativ: dock 2.4V på den så behöver kolla så det ges från TV
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/enkortsdator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Jag tror dock att det bästa i det här läget blir en komplett tv.

Men vittnesmål om att smart tv är segt skrämmer mig rejält!. Har haft Apple TV gen 3 tidigare och tyckte att den dög. Kan jag förvänta mig sämre prestanda från en smart tv?

Någon som har erfarenhet av flera smart tv moduler? Föreställer mig att det lär skilja i prestanda?

Det finns Smarttv som är värdelösa och det finns smarttv som är "bra" Ex min Sony TV är av årsmodell 2014 och har riktigt dåliga appar osv, men netflix fungerar i alla fall. Mina föräldrar har en Sony TV årsmodell 2016 och den är betydligt bättre på alla vis. (min kör något konstigt operativsystem som antagligen är nedlagt och deras har android TV. )
Men man får nog tyvärr utgå ifrån att smartfunktionen i en billig 22" TV är av modell sämre. Försök testa i butik.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

kan tillägga våran panna plasma smart tv, den är hmm 3 år? där börjar apparna dö ut då dom uppdaterar inte dom.
Exempel så försvann viaplay från tv pga appen va föråldrad att användas.

Så jag skulle kört på en valfri tv/skärm , sen använda appel tv/chromecast osv.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Bildexpert 📺

Exakt: Köp den TV som fungerar och har de bildmässiga och praktiska egenskaperna du eftertraktar. Strunta i vad som finns inbyggt. Komplettera med lämpliga källa likt AppleTV, Nvidia Shield etc som har de tjänster och Appar du ill använda. Ofta räcker PS4 eller Xbone lika långt.

För som skrivet ovan är det bara en tidsfråga innan det inbyggda smart-systemet inte hänger med och det blir extern komplettering i vilket fall.