Permalänk

Överklockning av 4k skärm

Hallå gott folk!

Har precis beställt mej en Acer BX320HK skärm, då jag tröttnat på att sitta och stirra på min uråldriga LG Flatron w2452tx och min minst lika gamla 26" Samsung tv som endast besitter upplösningen 1366x768p!

Då kommer vi till min fråga om någon här har erfarenhet av överklockning av 4k skärmar, är det tekniskt möjligt i bandbreddsväg att klocka en 4k skärm till säg 75Hz?
Och finns det några nackdelar med att överklocka om nu skärmen skulle klara av det?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

@TheGoProLover: Bandbredden i Displayport 1.2 räcker för 4K i 80 Hz-någonstans.

Däremot brukar de kretsuppsättningar i skärmen och kretsarna som driver panelen inte vara så pigga på mer än just exakt 60 Hz vid 4K. Då fungerar överklockning inte alls eller så tar någon programmering vid och stryper den faktiska frekvensen till just exakt 60 Hz. Du matar tillexempel 66 Hz (eller vad gränsen nu blir) i signalen men alla extra bildrutor över 60 per sekund slängs bort. Resultatet blir frame-skipping med ryckigt bild.

Nackdelar med överklockning brukar handla om just detta, frame-skipping. I en del fall uppstår andra störningar, flimmer, blinkande linjer och liknande.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@TheGoProLover: Bandbredden i Displayport 1.2 räcker för 4K i 80 Hz-någonstans.

Däremot brukar de kretsuppsättningar i skärmen och kretsarna som driver panelen inte vara så pigga på mer än just exakt 60 Hz vid 4K. Då fungerar överklockning inte alls eller så tar någon programmering vid och stryper den faktiska frekvensen till just exakt 60 Hz. Du matar tillexempel 66 Hz (eller vad gränsen nu blir) i signalen men alla extra bildrutor över 60 per sekund slängs bort. Resultatet blir frame-skipping med ryckigt bild.

Nackdelar med överklockning brukar handla om just detta, frame-skipping. I en del fall uppstår andra störningar, flimmer, blinkande linjer och liknande.

Tack för ett informativt svar! Så med andra ord är det bara att testa sig fram om skärmen kommer kunna överklockas korrekt (utan frame-skipping och andra störningar)

Permalänk
Avstängd

Jag vill först bara påpeka att jag är absolut ingen expert på ämnet, men om jag endast utgår ifrån dispay port 1.2s maximala bandbredd, 17.28 Gbit/s, så skulle det kanske kunna vara ännu högre.

Först omvandlar jag gigabitsen til bitar helt enkelt, 17.28 Gbit = 17.28 * (1024^3) ~ 18554258718 bit. Sen nu delar jag med antalet pixlar (/3840/2160) ~2236,96 (vi kan avrunda till 2237 här) och sen till sist delar jag med 24 (för att använda 16777216 färjs pixlar) och får då:
~93.2 (avrundat till 93 förstås då det kan vara svårt att få femtedelars ramar).
Enligt detta ser det us som att 90hz borde teoretiskt vara möjligt (dvs om jag inte missat nåt fundamentalt fel i teorin).

Jag har själv en 4k acer predator xb281hk m gsync, fast den har slutat fungera så jag tänker försöka skicka in den i dag. MEN, vad har NI lyckats få för värden på era 4k skärmar? Har nån nått över t ex 80hz? Hade varit hur intressant som hälst att höra om.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dorkimedes: Kolla mer i länken i min signatur, artikeln om pixelklocka förklarar hur man räknar på ungefär med rätt timings, 8b/10b-kodning etc. Man kan också snabbt räkna ut bandbreddskraven med custom resolution-verktyget i Nvidias och AMD:s drivrutiner.

Displayport med HBR2 motsvarar ungefär 720 MHz. Problemet med överklockning av 3840x2160-skärmar är att kretsuppsättningarna i skärmarna ofta orkar till 600 MHz men inte högre. Då maxar man på 60 Hz bildfrekvens även om grafikkorten i teorin kan orka mer.