AMD Radeon RX Vega med 8 GB HBM2 och 4 096 streamprocessorer hittar ut på webben

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Folk har redan kunnat köpa 1080 prestanda för 1080 pris i nästan ett år. Varför skulle kunderna nöja sig med det?

Folk har köpt 1080 prestanda för 1080 pris, under ett års tid, varför skulle de plötsligt sluta med det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Nvidia har möjlighet att använda HBM (Tesla P100 använder det), men på varianterna avsedda för spel använder de fortfarande GDDR5(X) och det finns ju en anledning till detta. 1080 Ti kommer dessutom upp i 484 GB/s med "gammalt hederligt" GDDR5X. Det finns ingen nackdel med att använda "gammal" teknik om den är beprövad, billigare att tillverka och mer tillgänglig, om den ändå uppfyller kraven man har.

HBM är definitivt framtiden, och kommer bli intressant när man börjar pressa upp bandbredden mot 1 TB/s, men än så länge hänger GDDR5X med och är billigare. Sedan är det knappast på väg att försvinna eftersom mid-range korten kommer fortsätta använda det långt efter att high-end gått över helt till HBM p.g.a priset.

Problemet med detta är att de enda som vinner på att använda "hederligt gammalt GDDR5X" är Nvidia. Du som kund vinner inte ett smack... något deras $200 prissänkningar på en dag visar. Om du som kund kunde se prisskillnaden, då ja.. .då hade jag hållit med dig. Men titta på 1080/1070s priser... blev de "billigare" för GDDR5? Nej de blev billigare för AMD snart ska kontra och 1080Ti kom.

Så varför som kund skulle du inte vilja ha mer kraft, mer för pengarna? Varför "nöja sig" med vad tillverkaren kan mata dig med? Du sitter med pengarna... och säger: "Visst jag accepterar ett stort kort (som kunde varit mindre och bättre), för samma pengar som om det hade 8GB HMB2." Kräv då detta lägre GDDR5X pris, eller prestandan för det du betalar för...

Sen dock håller jag med att det kan i teorin göra mer prisvärda mid/low end kort, men när väl det sker (dvs 1080 tex) blir denna klass, så är HBM2 så passa standardiserat att det också är prisvärt, då när du får masstillverkning av en vara, sjunker priset. Och åter... det hänger på deras prestanda, inte på något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Folk har köpt 1080 prestanda för 1080 pris, under ett års tid, varför skulle de plötsligt sluta med det?

Det är nog inte direkt många som är villiga att hosta upp den summan och behöver prestandan som inte redan köpt ett 1080. Blir det inte bättre än 1080 och kostar som ett 1080 så känns releasen meningslös förutom för folk med freesync-skärm och fanboys. Fanboys är förmodligen rätt unga så kunderna som återstår är de med freesync-skärm.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är nog inte direkt många som är villiga att hosta upp den summan och behöver prestandan som inte redan köpt ett 1080. Blir det inte bättre än 1080 och kostar som ett 1080 så känns releasen meningslös förutom för folk med freesync-skärm och fanboys. Fanboys är förmodligen rätt unga så kunderna som återstår är de med freesync-skärm.

Nu är du allt lite syrlig, man är väl inte fanboy, om man väljer att att köpa ett AMD kort för samma pris som ett Nvidia, om de presterar lika bra?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nu är du allt lite syrlig, man är väl inte fanboy, om man väljer att att köpa ett AMD kort för samma pris som ett Nvidia, om de presterar lika bra?

Om man har väntat ett år för samma prestanda/pris och tycker det är en tillräckligt bra deal för att slå till, så är man nog lite av en fanboy.

På processorsidan så erbjuder AMD liknande prestanda som Intels svindyra 6900k men billigare, jag tror och hoppas att dom kommer göra något liknande på grafikkortsfronten.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Holic:

Okej, lite mindre, men gäller ju att jämföra "rätt" siffror. Tack för rättelse.
12,5 Är rätt så bra det med

R9 390X = 5,914 GFLOPS
R9 Fury X = 8,602 GFLOPS

GTX 980 = 4,616 GFLOPS
GTX 980 Ti = 5,632 GFLOPS

Sen får var och en tolka det hur man vill men jag skulle väl vilja påstå att använda FLOPS som prestandaindikator är ganska osäkert för att uttrycka sig milt. I alla fall om man tittar på spelprestanda som jag misstänker att majoriteten här är intresserad av.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Om man har väntat ett år för samma prestanda/pris och tycker det är en tillräckligt bra deal för att slå till, så är man nog lite av en fanboy.

På processorsidan så erbjuder AMD liknande prestanda som Intels svindyra 6900k men billigare, jag tror och hoppas att dom kommer göra något liknande på grafikkortsfronten.

Ålder är väl helt irrelevant, pris per prestanda är väl det enda som är intressant i sammanhanget. Eller?

Annars kan man ju argumentera för att KIA är ett meningslöst fanboy-märke eftersom dom erbjuder teknik i sina bilar som BMW och Mercedes har haft sedan nittiotalet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ålder är väl helt irrelevant, pris per prestanda är väl det enda som är intressant i sammanhanget. Eller?

Annars kan man ju argumentera för att KIA är ett meningslöst fanboy-märke eftersom dom erbjuder teknik i sina bilar som BMW och Mercedes har haft sedan nittiotalet.

Har du missat vad diskussionen handlar om eller? Kostar kortet lika mycket som ett 1080 och ger lika mycket prestanda som ett 1080 så ger det precis lika mycket prestanda/krona som ett 1080 även om det står AMD på kortet. Varför skulle man inte redan ha köpt det då, istället för att vänta på AMD's kort? Då kunde man ha använt prestandan i nästan ett år.

Gråts om att Nvidia tar ut överpriser och hur mycket AMD bryr sig om sina kunder, men blir priset lika högt som hos Nvidia är det ändå okej för det är ju AMD och då ska man ju köpa det ändåååååååååååå.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är nog inte direkt många som är villiga att hosta upp den summan och behöver prestandan som inte redan köpt ett 1080. Blir det inte bättre än 1080 och kostar som ett 1080 så känns releasen meningslös förutom för folk med freesync-skärm och fanboys. Fanboys är förmodligen rätt unga så kunderna som återstår är de med freesync-skärm.

pratar vi om 1080 för 600/700USD MSRP?, eller nya priset på 500USD MSRP?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Folk har redan kunnat köpa 1080 prestanda för 1080 pris i nästan ett år. Varför skulle kunderna nöja sig med det?

Något säger mig att Vega skulle kunna prestera bättre än Volta samt bota all hunger i världen och folk skulle ändå inte bli nöjda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

pratar vi om 1080 för 600/700USD MSRP?, eller nya priset på 500USD MSRP?

Får ju gå efter vad det kostar när AMD släpper sitt. Men efter prissänkningen på 1080 tror jag AMD har missat ännu fler potentiella kunder som har plockat upp ett kort nu.

Jag tror fortfarande att AMD är ett halvår för sent om det inte kommer bli en del billigare än 1080 och prestera som ett 1080 eller bättre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så de måste kosta som ett 1080 och prestera som ett 1080Ti annars är det en besvikelse?

Nej det skulle innebära att de överraskar rejält, vilket det klart och tydligt står

Men att lansera produkter som presterar likt Nvidias till samma pris och var ett år efter till festen kommer inte räcka långt. Det är det jag är rädd för. Men jag tror du förstår vad jag menar

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Något säger mig att Vega skulle kunna prestera bättre än Volta samt bota all hunger i världen och folk skulle ändå inte bli nöjda.

Ska man tro några i tråden så räcker det att det presterar som ett 1080 och kostar som ett 1080 för att dom ska bli nöjda.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Får ju gå efter vad det kostar när AMD släpper sitt. Men efter prissänkningen på 1080 tror jag AMD har missat ännu fler potentiella kunder som har plockat upp ett kort nu.

Jag tror fortfarande att AMD är ett halvår för sent om det inte kommer bli en del billigare än 1080 och prestera som ett 1080 eller bättre.

Precis det är det som vissa inte verkar förstå.

Det AMD har chans på att plocka är alla de som väljer att antingen uppgradera bara grafikkortet nu i sommar eller de som väljer att köpa ny/uppgradera hela datorn. Problemet här är att Nvidia har redan ätit en stor del av denna kakan och kan inte AMD leverera mer prestanda än vad som redan finns så minskar andelen folk som vill byta upp sig eftersom det inte tillför något.

Men om inte AMD kan tillföra något nytt så kommer suget på att uppgradera inte öka med AMD:s produkter. De tillför ingenting på marknaden om de bara kan matcha prestanda/pris efter exakt det som Nvidia redan har. Vilket betyder att det är bara de som känner att de måste uppgradera som ska välja AMD eller Nvidia. Det hade varit mycket bättre om de kunde lansera något som erbjöd kliv i prestanda så att alla som har grafikkort i sina burkar börjar bli sugna på att uppgradera. Men den bollen ligger just nu hos Nvidia och de är de som styr detta just nu.

Det handlar inte om att lyfta Nvidia till skyarna utan det handlar om att man vill se AMD lyckas.

Jag kanske överskattar den gruppen köpare som jag anser AMD missar om de inte tillför något nytt. Där finns en stor del användare som fortfarande kör äldre GPU:er så om de kan matcha Nvidias toppkort men till ett bättre pris har de en bra möjlighet att knipa åt sig av de. Men på något vis måste de sticka ut för att det ska bli en bra lansering. Antingen med bättre prestanda eller bättre prestanda/pris.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har du missat vad diskussionen handlar om eller? Kostar kortet lika mycket som ett 1080 och ger lika mycket prestanda som ett 1080 så ger det precis lika mycket prestanda/krona som ett 1080 även om det står AMD på kortet. Varför skulle man inte redan ha köpt det då, istället för att vänta på AMD's kort? Då kunde man ha använt prestandan i nästan ett år.

Om Vega släpps med prestanda av ett 1080 och pris som nya 1080 (500USD), så stämmer det ju inte riktigt att säga att folk har kunnat köpa "Vega prestanda för Vega pris i ett år."

Argumentet faller ju dock däremot sedan Nvidia prissänkte 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

Om Vega släpps med prestanda av ett 1080 och pris som nya 1080 (500USD), så stämmer det ju inte riktigt att säga att folk har kunnat köpa "Vega prestanda för Vega pris i ett år."

Argumentet faller ju dock däremot sedan Nvidia prissänkte 1080.

De som var beredda att betala det dyra priset för Nvidia har redan köpt det, det som tyckte det var för dyrt och tyckte mer det var värt det nya priset har NOG redan köpt när sänkningen kom. Vilka kunder ger det AMD? Dom som väntat på att se vad Vega levererar men kommer liknande prestanda vara nog för dom om priset är likadant?

@FredrikMH
Precis. Jag hoppas också att AMD lyckas.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jag förstår knappt själv vad jag menar ovanför haha

Så här ser jag på AMD:s möjligheter rangordnat från bästa scenario till sämsta gällande Vega.

Vega presterar bättre än 1080 TI/Titan X
Arkitekturen Vega överträffar förväntningarna i så fall och presterar extremt bra. De tillför i så fall prestanda som tidigare inte funnits vilket får en och annan entusiast att gå loss.

Detta ger en enorm PR-effekt och möjligheten att ge något till konsumenter som inte Nvidia kan oavsett hur mycket de skriker. Det skapar en kontroll i kedjan av alla grafikkort undertill och du får helt andra möjligheter att konkurrera samtidigt som alla kort gynnas av den PR.

Vega lägger sig som bäst en bit över 1080 i prestanda

De kommer inte kunna tillföra någon prestanda som inte redan funnits att få tag på. Redan här missar de ett vinnande PR-tåg och hoppet faller då på att kunna erbjuda mer prestanda/krona än det som redan finns. Det är fullt möjligt att AMD kan göra detta och det skulle betyda att fler med äldre grafikkort blir sugna på att uppgradera för att det helt plötsligt blivit lönsamt.

Men den enda kontrollen AMD har är att justera priser och vi vet att AMD vill gå i vinst så möjligheterna är inte oändliga här.

Vega kan bara matcha Nvidia i prestanda/pris
AMD kan då alltså bara föra ut sina produkter på marknaden. De tillför inget direkt nytt utan blir bara som ett extra alternativ för de som redan tänkt uppgradera. Ännu värre om de skulle köra en Polaris-lansering igen och att korten i Europa blir dyrare och att du har mer prestanda/krona med Nvidias motsvarigheter.

Andelen som kommer välja AMD kommer inte ge dem det som de behöver i kassa och recensioner/nyheter kommer inte ge dem den PR som de behöver.

-------------------

Jag är försiktigt hoppfull men det finns inte så många parametrar att leka med. Överklockning och energieffektivitet kommer in i bilden efteråt och givetvis kan det väga tungt om de första parametrarna går jämt eller om skillnaderna är stora.

Hela lanseringen sker inför sommaren också och jag vet inte men jag misstänker att försäljningen av datorkomponenter går ner något i både Europa och Amerika då. Ni andra som uppenbarligen också vill se att AMD lyckas måste ju se problematiken/utmaningarna som de står inför. Givetvis kan man hoppas på det bästa men att komma sent till festen utan ett snygg entré kommer inte ge AMD det som de verkligen behöver.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Har du missat vad diskussionen handlar om eller? Kostar kortet lika mycket som ett 1080 och ger lika mycket prestanda som ett 1080 så ger det precis lika mycket prestanda/krona som ett 1080 även om det står AMD på kortet. Varför skulle man inte redan ha köpt det då, istället för att vänta på AMD's kort? Då kunde man ha använt prestandan i nästan ett år.

Gråts om att Nvidia tar ut överpriser och hur mycket AMD bryr sig om sina kunder, men blir priset lika högt som hos Nvidia är det ändå okej för det är ju AMD och då ska man ju köpa det ändåååååååååååå.

Det är möjligt att jag har missat huvudpoängen i argumentationen men jag tycker att du gör vissa antaganden här.

1. Du antar att RX VEGA presterar likadant som GTX 1080.
2. Du antar att RX VEGA kommer kosta lika mycket som GTX 1080.

Inget av dessa antaganden kan idag verifieras av fakta vilket gör din ståndpunkt helt irrelevant.

Om vi leker med tanken att bägge korten kostar lika mycket och presterar lika mycket så finns det väl inget problem med att man möjligtvis har ståndpunkten att man vill främja konkurrens och väljer AMD för att Nvidia har ett enormt övertag på marknaden.

Nu är ju detta en väldigt hypotetisk fråga och AMD och Nvidia skiljer sig på fler punkter med mjukvara, Freesync/GSync m.m. så det finns ju många faktorer att ta ställning till om prestanda/pris är fullständigt oskiljbara mellan tillverkarna.

Sist men inte minst så tycker jag att du kan justera din attityd lite och lugna ner tonen i dina inlägg. Finns ingen anledning att ha en sådan fientlig ton.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är möjligt att jag har missat huvudpoängen i argumentationen men jag tycker att du gör vissa antaganden här.

1. Du antar att RX VEGA presterar likadant som GTX 1080.
2. Du antar att RX VEGA kommer kosta lika mycket som GTX 1080.

Inget av dessa antaganden kan idag verifieras av fakta vilket gör din ståndpunkt helt irrelevant.

Om vi leker med tanken att bägge korten kostar lika mycket och presterar lika mycket så finns det väl inget problem med att man möjligtvis har ståndpunkten att man vill främja konkurrens och väljer AMD för att Nvidia har ett enormt övertag på marknaden.

Nu är ju detta en väldigt hypotetisk fråga och AMD och Nvidia skiljer sig på fler punkter med mjukvara, Freesync/GSync m.m. så det finns ju många faktorer att ta ställning till om prestanda/pris är fullständigt oskiljbara mellan tillverkarna.

Sist men inte minst så tycker jag att du kan justera din attityd lite och lugna ner tonen i dina inlägg. Finns ingen anledning att ha en sådan fientlig ton.

Det var Fredriks inlägg och den här posten som gjorde att jag skrev som jag gjorde:
#16719586
Jag ville få fram att det enligt mig inte duger med samma prestanda för samma pris som ett kort som har varit på marknaden i nästan ett år. Enligt vissa duger det och därav diskussionen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var Fredriks inlägg och den här posten som gjorde att jag skrev som jag gjorde:
#16719586
Jag ville få fram att det enligt mig inte duger med samma prestanda för samma pris som ett kort som har varit på marknaden i nästan ett år. Enligt vissa duger det och därav diskussionen.

Jag förstår inte problemet.

Jag kan förstå att man har förväntningar som kanske inte infrias men om RX VEGA lanseras med GTX 1080 prestanda till ett lägre eller liknande pris så förstår jag inte problemet med att man väljer AMD. Som jag nämnt tidigare så får man ju då titta på vilka andra skillnader som finns som kan få det att väga över till ena eller andra sidan. Bara för att GTX 1080 har funnits längre på marknaden gör den ju inte automatiskt till det mest naturliga valet. Inte för mig iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ångrar mig nu lite i efterhand att man köpte en G-SYNC skärm, hade definitivt velat uppgradera till Vega då jag tror det kommer prestera grymt bra jämfört med 1080/1080Ti, Kan man inte bara stänga av G-SYNC funktionen och köra med VEGA iallfall ? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sacred:

Ångrar mig nu lite i efterhand att man köpte en G-SYNC skärm, hade definitivt velat uppgradera till Vega då jag tror det kommer prestera grymt bra jämfört med 1080/1080Ti, Kan man inte bara stänga av G-SYNC funktionen och köra med VEGA iallfall ? xD

Det är klart att du kan använda grafikkort från AMD även om du har g-sync.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var Fredriks inlägg och den här posten som gjorde att jag skrev som jag gjorde:
#16719586
Jag ville få fram att det enligt mig inte duger med samma prestanda för samma pris som ett kort som har varit på marknaden i nästan ett år. Enligt vissa duger det och därav diskussionen.

För mig duger det, det gör det inte för dig, inget problem i min ögon, vi har helt enkelt har olika uppfattning.
Frågar du mig om jag hoppas och tror på bättre resultat än så?
Ja det gör jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

För sin tid ja. Jag minns att det var en rätt stor besvikelse i somras när RX 480 kom, presterade på håret bättre än GTX 970 och hade ungefär samma strömförbrukning. Men då var GTX 970 ett kort som skulle fasas ut medan RX 480 var ett kort som skulle fasas in.

"usel" är kanske ett för starkt ord, men det var en klar besvikelse som infann sig.

Men det är ju en helt annan sak. Strömförbrukning är något som varit förhållandevis konstant det senaste decenniet. Ny generation betyder inte nödvändigtvis lägre strömförbrukning. Strömförbrukningen för Polaris är bra, samtidigt är strömförbrukningen på Pascal exceptionellt bra. Jämförelserna mellan dem är lite förvirrade och folk kallar då strömförbrukningen på Polaris för dålig.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Men det är ju en helt annan sak. Strömförbrukning är något som varit förhållandevis konstant det senaste decenniet. Ny generation betyder inte nödvändigtvis lägre strömförbrukning. Strömförbrukningen för Polaris är bra, samtidigt är strömförbrukningen på Pascal exceptionellt bra. Jämförelserna mellan dem är lite förvirrade och folk kallar då strömförbrukningen på Polaris för dålig.

Har aldrig förstått det här tjatet om strömförbrukning, vem fan bryr sig? är folk så snåla med sin elräkning? eller sitter alla på 400W nätagg?
Inte riktat mot dig jag bara såg ordet strömförbrukning och fick kväljning.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Har aldrig förstått det här tjatet om strömförbrukning, vem fan bryr sig?

Är det inte bara ett finare sätt att uttrycka att kylbehoven kommer att vara större? Jag struntar också i hur mycket min dator drar, eftersom skillnaden i elräkning blir en piss i Mississippi, men det är ju trist om man får en mer högljudd dator för samma prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det inte bara ett finare sätt att uttrycka att kylbehoven kommer att vara större? Jag struntar också i hur mycket min dator drar, eftersom skillnaden i elräkning blir en piss i Mississippi, men det är ju trist om man får en mer högljudd dator för samma prestanda.

Ja i så fall är jag med, kylning och fläkt ljud = viktigt, strömförbrukning = inte viktigt

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem

2048-bitars minnesbuss?? Verkligen, jag trodde 512-bitars var rätt dyrt och avancerat. Om man kollar på en del av mellankorten är det få som har mer än 256 and 384.

Edit:
Så här står det i texten:

Citat:

Sett till specifikationerna anges ännu en gång 8 GB HBM2-grafikminne och en 2 048-bitars minnesbuss. Förutsatt att minnets klockfrekvens är 1 000 MHz (2 000 MHz effektivt) ger detta en teoretisk bandbredd om 512 GB/s, samma som Radeon R9 Fury X och något högre än färska Geforce GTX 1080 Ti (484 GB/s).

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

2048-bitars minnesbuss?? Verkligen, jag trodde 512-bitars var rätt dyrt och avancerat. Om man kollar på en del av mellankorten är det få som har mer än 256 and 384.

? 512 bits minnesbuss till GDDR5-minnen är dyrt ja. Men kortet ifråga har ju HBM2, ett helt annan sorts minne och en helt annan "buss".

Skickades från m.sweclockers.com