Permalänk
Medlem

2 x 24": Optimal upplösning?

Planerar att köpa två skärmar till en arbetsstation, kommer användas enbart för sedvanligt kontorsarbete i princip (webb, kod, textredigering etc). Tror att det bästa alternativet inom ramen för budget (ca 6 000 SEK) är att köpa två 24" skärmar. Alternativt att satsa på en högupplöst 27", men tror mer på det förstnämnda alternativet.

Vad hade ni föredragit och vad är i sådana fall optimal upplösning för att texten ska bli mjuk men inte för liten? Kommer använda en ny high end laptop, troligen med integrerad grafik, och Ubuntu. Vet inte om skalning etc är smidigt i Ubuntu.

Tacksam för era synpunkter!

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera U2415. 1200p och ryms inom budget. Har haft u2515 men föredrar 2415.

Permalänk
Medlem

Med den budgeten skulle jag nog snarare koll a på en 21:9 skärm verkar finnas i både 1080 och 1440 för det priset borde vara en fin avvägning mellan dubbla 24" och en 27"

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Jo, med den budgeten skulle jag också rekommendera 1920x1200-skärmar, den extra höjden över 1080p är trevlig när man kodar och sånt. U2415 har även DP-utgång, så man kan seriekoppla två såna om man vill och om datorn har DP.

Gällande skalning i Ubuntu så kör jag själv med två 4K-skärmar i Arch Linux (men Linux som Linux) nu för tiden, vilket fungerar fint. Skalningen av gränssnitt är dock i många fall begränsad till heltal, d.v.s. att skala 2x fungerar men inte 1.5x. Så man bör ha det i åtanke när man väljer skärm om man har för avsikt att använda skalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Skulle rekommendera U2415. 1200p och ryms inom budget. Har haft u2515 men föredrar 2415.

Varför gillade du inte u2515 med högre upplösning?

Skrivet av perost:

Jo, med den budgeten skulle jag också rekommendera 1920x1200-skärmar, den extra höjden över 1080p är trevlig när man kodar och sånt. U2415 har även DP-utgång, så man kan seriekoppla två såna om man vill och om datorn har DP.
...

Är den här upplösningen skarp nog för att texten ska kunna läsas behagligt? Vad skulle nästa steg vara om man gick upp i budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonp:

Varför gillade du inte u2515 med högre upplösning?

Är den här upplösningen skarp nog för att texten ska kunna läsas behagligt? Vad skulle nästa steg vara om man gick upp i budget?

2540x1440 är för litet på 25". För all form av text behöver man ha hög zoom för att det ska vara behagligt att läsa.

nästa steg för vad?
-1200p skärm? Finns inga direkt bra alterantiv.
-1440p 27"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

2540x1440 är för litet på 25". För all form av text behöver man ha hög zoom för att det ska vara behagligt att läsa.

nästa steg för vad?
-1200p skärm? Finns inga direkt bra alterantiv.
-1440p 27"?

Tack. Tänkte nästa steg generellt för att få en bättre helhetsupplevelse, antar att det blir 27" 1440p som du säger. Men tror inte att det är värt det. 2 x 24 1200 p är nog rimligt eftersom jag inte behöver större skärmyta.

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa: Köpt 1 x U2415 nu för att testa. Gillar skärmen överlag men tycker att texten blir lite väl pixlig pga den låga upplösningen. Funderar på att köpa en U2515 och ställa bredvid (istället för 2 x U2415 som jag hade tänkt från början). Blir det störande att ha två olika skärmar bredvid varandra? Kan använda den högupplöst skärmen för läsning och den andra för att skriva etc.

Permalänk
Medlem

@nilssonp

Hade 2415 och 2515 i en två-skärms setup och visst funkar det, men jag föredrar att ha två att samma skärm.

Om du har två olika upplösningar kommer du ha olika storlekar på texten på skärmarna. Är du nöjd med storleken på 2515 kommer den vara för stor på 2415 och åt andra hållet.

Om du tycker 2415 var för pixlig skulle jag fundera på att lämna tillbaka den och köpa 1440p istället. Du kan alltid använda zoomen om 2515 blir för liten.

Bästa är givetvis att beställa hem en 2515 också och helt enkelt returnera den du gillar minst och komplettera med en likadan.