Hur installerar man drivers för HW i Android?

Permalänk
Medlem

Hur installerar man drivers för HW i Android?

Hej,

Är stolt ägare till en surfplatta som går att köra i både Windows och Android. Den har bara Wifi på 2,4 Ghz. För att kunna få lite bättre fart på nedladdning så köpte jag en USB dongle för 5Ghz AC, laddade ner en Realtec driver i Windows. Funkade jättebra direkt. I Windows!

Men hur tusan gör jag i Android?? Hittar ingen APP!

§3.1
Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Hej,

Är stolt ägare till en surfplatta som går att köra i både Windows och Android. Den har bara Wifi på 2,4 Ghz. För att kunna få lite bättre fart på nedladdning så köpte jag en USB dongle för 5Ghz AC, laddade ner en Realtec driver i Windows. Funkade jättebra direkt. I Windows!

Men hur tusan gör jag i Android?? Hittar ingen APP!

Vilken platta är det? Drivrutiner hittar du inte till Android tror jag

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Tack

Plattan heter Chuwi Hibook Pro. Men chipset i Realtec USB dongeln är mycket vanligt!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

@larryd: Android funkar inte riktigt så, kanske går att roota och köra någon custom rom som må hända har stöd för den dongeln, men har dåligt koll. Android fungar inte riktigt som windows, som du säkert märkt

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Tack igen...

Jo, börjar märka det. Gissar att om jag skulle hitta någon ROM som har stöd för Realtec WiFi, så har den sannolikt inte stöd för samtlig all annan maskinvara som finns i min Chuwi padda?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Jo, börjar märka det. Gissar att om jag skulle hitta någon ROM som har stöd för Realtec WiFi, så har den sannolikt inte stöd för samtlig all annan maskinvara som finns i min Chuwi padda?

Så kan det vara, kan Android för dåligt, men vet att hårdvarustöd är något! begränsat. Kan gå, jag släpper pucken vidare här om någon vet mer.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Android är ju i mångt och mycket en linux distro så med root (motsvarighet till administratörsrättigheter i windows) och rätt drivrutin kanske, kanske, kanske det kunde gå men antagligen inte. Android är ju byggt från grunden upp för att köras i en telefon och möjligheten att installera drivrutiner är helt enkelt inte nödvändig att bygga in.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@larryd: *rubrik uppdaterad*

Tänk på att en välformulerad rubrik ofta ger fler svar (§3.1)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@larryd: Vad är det du laddar ner som du behöver så hög fart på?

Permalänk
Medlem

Tack

@NordhNet: Men rubriken borde nog vara "Hur installerar man drivers för HW i Android"

Mest laddar jag ner film och spel. Tex BF 1. Tempmoddat paddan.

Visa signatur

Gudrun1