AMD lanserar Ryzen 5 med sex och fyra kärnor den 11 april

Permalänk

Kul att Ryzen inte verkar bli någon flopp vad det verkar utan att intel kanske måste svara i forma av prissänkningar eller liknande nu när de fårr härja fritt i många år,

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

i3:an "klår" ju även i5 ibland

Sen tycker jag nh:s tester har så sjukt konstiga resultat så jag litar inte ett dugg på det. Har inte sett ett annat test mellan processorna med ett 1080Ti som har så där konstiga resultat.

Visst gör den det - det är som sagt klockfrekvenserna det hänger på i de flesta spel - inte antalet kärnor. i3:an, med sin mycket effektiva hyperthreading) är en alldeles fantastiskt prisvärd spelprocessor, något jag försökt påvisa länge

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Tror dock inte den kommer gå högre än Ryzen 7.
4-4.1GHz lär nog vara ett tak där också då det inte verkar vara bara termiska problem för mer överklockning.

Jag håller med. Den här första generationens Ryzen verkar missa segmentet "hög prestanda per kärna".
* Ryzen 7 ger Intels Core i7 Extreme en rejäl match med likvärdig prestanda och mycket lägre priser.
* Ryzen 3 lär kunna konkurrera med Pentium och Core i3 till kontors- och media-datorer.
* Ryzen 5 verkar hamna i en egen klass för dem som vill kunna köra flertrådade beräkningar med begränsad budget. Kanske bäst för dem som har foto/film-redigering som hobby?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Jodå de kommer med Ryzen R3 men till andra halvan av året, detta har de varit väldigt tydliga med i tidigare uttalanden.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/5vp2e2/ryzen_r5_confirm...

Så var det ja. Ryzen 3 hade jag glömt även om jag hört om den innan. Det kommer även APU-varianter med inbyggd GPU vilket är intressant om man ska bygga en liten billig strömsnål burk. Intels varianter de konkurrerar mot har ju inbyggd grafik. Kanske Ryzen 3 är APU-modeller (åtminstone vissa av dem borde vara APU). Och så har vi modeller avsedda för bärbara datorer som blir intressant att se.

Edit: Själv är jag mest intresserad av 1600X. Är en sådan person som gillar videoredigering men med begränsad budget. Eftersom jag inte vill överklocka så känns det som att Ryzen 7 1700 inte ger så mycket mer än 1600X och 1700X blir nog över budget.

Permalänk
Medlem

Jag tror att målgruppen för Ryzen inte är så brydda i överklockning. De är nog mer intresserad av att få grym flertrådad prestanda till en bråkdel av priset på Intels motsvarande. Gamers bör nog fortsättningsvis använda Intel då de i DAGSLÄGET har prestandaövertaget i princip alla segment. Missförstå mig rätt nu, det är inget större fel med Ryzen och spelprestanda men det är nog inte det primära användningsområdet för en processor med så många trådar. Snacket om Ryzen och överklockning är helt missförstått enligt min mening.

Jag tror AMD har satsat rätt den här gången, sist så var det nästan samma sak, många kärnor var framtidens melodi sades det. Dock så sitter vi ännu år 2017 med en stor andel applikationer samt spel som är väldigt beroende av enkeltrådad prestanda med höga IPC. När det gäller content creators samt media producerande så måste Ryzen anses vara en gåva från ovan med best bang for the buck på marknaden. Spelmarknaden släpar dock lite efter ännu men nuvarande konsolgeneration har nog drivit på utvecklingen en del och DX12 samt Vulkan kommer nog att gynna flertrådade processor i längden.

stavfel samt tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Tror dock inte den kommer gå högre än Ryzen 7.
4-4.1GHz lär nog vara ett tak där också då det inte verkar vara bara termiska problem för mer överklockning.

Skulle misstänka att dessa beter sig som R7 1700(X) o 1800X.
Det är tillverkningstekniken som sätter stopp vid ca 4.1 GHz.
Sen skenar strömförbrukning pga läckströmmar och kisel tempen stiger raskt.
Lite som Polaris beter sig.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av zeg:

Tror dock inte den kommer gå högre än Ryzen 7.
4-4.1GHz lär nog vara ett tak där också då det inte verkar vara bara termiska problem för mer överklockning.

Tror jag också.

Skrivet av Bloodstainer:

Jo jag är också lite nyfiken på varför de verkar klocka så himla dåligt. Undra om det är något som förändras i tiden men det tycker jag är konstigt att så få människor har täckt. Alla har sagt "Ryzen klockar dåligt" men jag har inte hört någon anledning till varför, eller om ifall det kommer att gå att åtgärda eller inte.

Tror att det helt enkelt är så att AMD redan klockat dem från fabrik, varför sälja en processor som inte presterar maximalt?
Med dagen sofistikerade strömsparfunktioner kommer vi få se mer och mer av detta, dagens generation av grafikkort tenderar också att klocka dåligt.

Tror att zenare batchar kan klocka bättre det verkar vara så för RX480.
Något som jag vill framhålla, är att Ryzen är ryzligt strömsnåll om man inte klockar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tror också överklockningen kommer bestämma till stor del hur dom här blir bemötta, i alla fall här på Sweclockers och andra hårdvaruforum.

Däremot är det helt sjukt när man kollar på priset dom tar för 4/8, $169! Känns som man drömmer.

Vi ser ju redan i dag hur det ofta lönar sig med HT/SMT, Ryzen 4/8 kommer bli ruskigt intressant.
Det är 1500(x), som kommer att slåss mot i7 7700k, jag tror inte att Ryzen kommer riktigt i kapp vad gäller prestanda, man man får ju också tänka på prisskillnaden.
En 4C/4T i5 7600k tror jag kommer att få stryck i de flesta nyare spelen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror jag också.
Tror att det helt enkelt är så att AMD redan klockat dem från fabrik, varför sälja en processor som inte presterar maximalt?
Med dagen sofistikerade strömsparfunktioner kommer vi få se mer och mer av detta, dagens generation av grafikkort tenderar också att klocka dåligt.

Tror att zenare batchar kan klocka bättre det verkar vara så för RX480.
Något som jag vill framhålla, är att Ryzen är ryzligt strömsnåll om man inte klockar.

Strömsnål kan man lugnt säga. 8 kärnor och 16 trådar för 95W är löjligt lågt

Permalänk
Medlem

Vet de sa Q2... men damn... det var snabbt.

Nu förstår man varför så många säljer sina CPUer / moderkort

Och 8 trådar för under 2000kr ser ut att bli fullt möjligt inom rimlig tid. Nice.

Permalänk
Medlem

I5orna kommer ligga illa till när man får 6c/12t till samma pris som en 7600k!

Satan AMD, bra jobbat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast det gör den. Grejen är att det finns ett frekvenstak som ligger vid 4-4.1Ghz där typ inga kommer längre. Klart processorerna som är lägre inställda från början klockar högre men det är ändå samma tak.

Siliconlottery säljer 1800X som nått 4.1Ghz för 679 dollar. Och det är bara 21% av de bästa som klarar. Enligt deras odds är det större chans att få upp en 7700K till 5.1Ghz. 7700K klockar ju inte så högt från standardfrekvensen på grund av den redan är uppskruvad något galet.

Exempelvis är ju medelresultatet på en 5960X 4.5Ghz. Det är lite skillnad (50%).

Nämen att säga att ryzen klockar dåligt och sedan låta en specifik processor representera hela arkitekturen blir ju fel. Går väl att säga att kaby lake också klockar dåligt då om vi tittar på vad i5 7500 klarar... Blir en dålig slutsats.

Bättre är väl att konstatera att just 1800X klockar dåligt medan 1700 har fina överklockningsresultat.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

1600X kan bli intressant med fler kärnor och trådar än Intel men frågan är om det räcker för att konkurrera när frekvensen är relativt låg.

Skickades från m.sweclockers.com

Med upptäckten av deras cluster prat problem så tror jag den mest intressanta för spelare kan bli 1500X/1400... Där har du ett kluster, med lägre latency i kärnan än tom Intels SMT och inga av dessa nackdelar, energieffektiv och lätt att kyla.

6C12T blir kanon när de väl fixat /optimerat detta, men för budget bygget så får du 8 trådars CPU med typ 4Ghz prestanda, vilket är mer än nog för det mesta du kan slänga på dem idag. Detta kan bli de gamla goa bra överklockarna som AMD Athlon tiden, där man köpte en billig 1700+ och klocka upp den. Prisvärd och kraftfull.

Permalänk
Medlem

1400 kommer bli snabb för pengarna i spel som inte trådar så jäkla bra.
Om den klockar som vi sett hittills. CCX problemen borta.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem

Sedan jag såg specarna på Ryzen 7 ser det ut att egentligen finns en CPU de tillverkar och sedan beroende på hur just det kislet fungerar bestämms om det blir en 1700 eller uppåt.
Ja skulle inte bli förvånad om Ryzen 6 cpuer är ytterligare exakt samma sak bar fast med ännu fler defekter från tillverkning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Nämen att säga att ryzen klockar dåligt och sedan låta en specifik processor representera hela arkitekturen blir ju fel. Går väl att säga att kaby lake också klockar dåligt då om vi tittar på vad i5 7500 klarar... Blir en dålig slutsats.

Bättre är väl att konstatera att just 1800X klockar dåligt medan 1700 har fina överklockningsresultat.

Det är väl arkitekturen som överklockar dåligt om det finns en hård gräns som ligger precis över 4Ghz? Sålänge du inte har kväve eller flytande helium så kommer du inte komma högre då spänningen som krävs är helt obskyr.

Kikar du däremot på Intels HEDT kommer du ju betydligt högre med samma förutsättningar. Återigen, Broadwell-E och Haswell-E går ju upp till 4.5Ghz om inte högre. (Medelresultaten är 4.4Ghz och 4.5Ghz enligt Asus)

i5 7500 är inte ens en överklockningsbar processorer så det är väl inte riktigt det som är grejen. Kan den inte klockas ligger problemet redan där.

Det förstärks väl mer att om du vill överklocka så är en 1700X och en 1800X ett riktigt dåligt val när 1700 finns och kan överklocka till mer eller mindre samma gräns som dess "oklockade" brödrar.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Vet de sa Q2... men damn... det var snabbt.

Nu förstår man varför så många säljer sina CPUer / moderkort

Och 8 trådar för under 2000kr ser ut att bli fullt möjligt inom rimlig tid. Nice.

April är ju Q2?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Peppar2014:

April är ju Q2?

11e April är onekligen Q2, 11 dagar in i Q2.
Ryzen R7 släpptes två månader in i Q1, jag och många andra, trodde att R5 skulle släppas först i slutet av Maj, så detta är väldigt goda nyheter för oss.

Fyra veckor till släpp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl arkitekturen som överklockar dåligt om det finns en hård gräns som ligger precis över 4Ghz? Sålänge du inte har kväve eller flytande helium så kommer du inte komma högre då spänningen som krävs är helt obskyr.

Kikar du däremot på Intels HEDT kommer du ju betydligt högre med samma förutsättningar. Återigen, Broadwell-E och Haswell-E går ju upp till 4.5Ghz om inte högre. (Medelresultaten är 4.4Ghz och 4.5Ghz enligt Asus)

i5 7500 är inte ens en överklockningsbar processorer så det är väl inte riktigt det som är grejen. Kan den inte klockas ligger problemet redan där.

Det förstärks väl mer att om du vill överklocka så är en 1700X och en 1800X ett riktigt dåligt val när 1700 finns och kan överklocka till mer eller mindre samma gräns som dess "oklockade" brödrar.

Ja jag tycker iaf att det är bra överklockningspotential med 30% OC oavsett. Så i min mening finns det ryzenprocessorer på marknaden som klockar väl i dagsläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av addman:

Intressant men jag väntar otåligt på Ryzen APU serie.

Då får du nog vänta till nästa år om du vill ha till desktop. I år är det Bristol Ridge som gäller.

Publicerad i Anandtech Forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

11e April är onekligen Q2, 11 dagar in i Q2.
Ryzen R7 släpptes två månader in i Q1, jag och många andra, trodde att R5 skulle släppas först i slutet av Maj, så detta är väldigt goda nyheter för oss.

Fyra veckor till släpp.

Satt och tänkte på ungefär detta innan.
Mars - Ryzen 7
April - Ryzen 5
Maj - Vega?
Juni - något annat roligt?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv

@SeF.Typh00n:
Tror du missar poängen.
Kaby Lake och FX-8350 må gå att köra stabilt i höga frekvenser.
Det betyder inte att de är bättre överklockare.
Överklockning handlar om hur mycket man kan snabba upp klockan utöver standardfrekvens.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag tycker iaf att det är bra överklockningspotential med 30% OC oavsett. Så i min mening finns det ryzenprocessorer på marknaden som klockar väl i dagsläget.

Saken som jag och många andra pekar på när man menar att "Ryzen överklockar dåligt" är helt enkelt den maxfrekvens som kan nås.
Tittar man på Intels motsvarigheter så når de nu med Kaby Lake ofta 5GHz (cirka 60% av exemplaren) och det med en fortfarande högre IPC än den hos Ryzen.

När jag tittar på benchmarks för en spelprocessor så är överklockningen inte bara en liten parentes utan en alldeles grundläggande parameter som måste tas i beräkningen och jag tror att flera känner likadant.
Med det sagt så har Ryzen 7-processorerna helt klart en unik plats på marknaden, men för spel så är de hittills inte optimala på grund av de lägre klockfrekvenserna (inte OC-potentialen i sig).
Det är bara att hoppas på att Zen "2" löser det så småningom.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Jag har inte behov för nytt system än på länge, men jag har redan beslutsångest!

Ryzen 5 och 3 är för mig ett mer intressant släpp än Ryzen 7. Längtar till tester!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Saken som jag och många andra pekar på när man menar att "Ryzen överklockar dåligt" är helt enkelt den maxfrekvens som kan nås.

Precis, men det är felaktigt att använda ordet överklockning på det sättet. Ordet får inte förväxlas med maxfrekvens.

Överklockning är alltid något som står i proportion till standardfrekvensen.

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Men "grejen" med överklockning(för mig iaf) är att man kan köpa en betydligt billigare produkt och själv öka frekvenserna för att få prestandan. Alla arkitekturer har ju ett frekvenstak och det är väl inte så mkt mer med det. Hade intel släppt en produkt som var identisk med 7700K men som rullade i 3,2GHz ur kartong för $199, med samma frekvenstak, så hade den ju överklockat bättre. Det är väl inget att diskutera?

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon78208:

Precis, men det är felaktigt att använda ordet överklockning på det sättet. Ordet får inte förväxlas med maxfrekvens.

Överklockning är alltid något som står i proportion till standardfrekvensen.

Det är sant i ordets rätta bemärkelse ja.
Å andra sidan säger jag aldrig att "Ryzen" klockar dåligt, jag säger att 1700X/1800X klockar dåligt, speciellt för pengarna.

Den enda vettiga Ryzen 7-processorn i mina ögon är R7 1700.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Saken som jag och många andra pekar på när man menar att "Ryzen överklockar dåligt" är helt enkelt den maxfrekvens som kan nås.
Tittar man på Intels motsvarigheter så når de nu med Kaby Lake ofta 5GHz (cirka 60% av exemplaren) och det med en fortfarande högre IPC än den hos Ryzen.

När jag tittar på benchmarks för en spelprocessor så är överklockningen inte bara en liten parentes utan en alldeles grundläggande parameter som måste tas i beräkningen och jag tror att flera känner likadant.
Med det sagt så har Ryzen 7-processorerna helt klart en unik plats på marknaden, men för spel så är de hittills inte optimala på grund av de lägre klockfrekvenserna (inte OC-potentialen i sig).
Det är bara att hoppas på att Zen "2" löser det så småningom.

Har man enbart maxfrekvens som enda variabel blir det svårt att hävda något överhuvudtaget gällande överklockning. Så jag förstår inte riktigt vad det är ni vill få fram. Intel når högre frekvenser med vissa processorer, visst. Säger enbart det i sig något? Nope.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

@SeF.Typh00n: Men "grejen" med överklockning(för mig iaf) är att man kan köpa en betydligt billigare produkt och själv öka frekvenserna för att få prestandan. Alla arkitekturer har ju ett frekvenstak och det är väl inte så mkt mer med det. Hade intel släppt en produkt som var identisk med 7700K men som rullade i 3,2GHz ur kartong för $199, med samma frekvenstak, så hade den ju överklockat bättre. Det är väl inget att diskutera?

Skrivet av anon78208:

Precis, men det är felaktigt att använda ordet överklockning på det sättet. Ordet får inte förväxlas med maxfrekvens.

Överklockning är alltid något som står i proportion till standardfrekvensen.

Njäe, jag tycker det åsyftar på vad du kan åstadkomma för resultat. Du kan sätta en ordentlig vattenkylningslösning på en 1700/1700X/1800X och inte komma högre än med en bra luftkylare.

Gör du det på en FX, Kaby Lake eller Broadwell-E kommer du komma bra mycket längre(högre?).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Saken som jag och många andra pekar på när man menar att "Ryzen överklockar dåligt" är helt enkelt den maxfrekvens som kan nås.
Tittar man på Intels motsvarigheter så når de nu med Kaby Lake ofta 5GHz (cirka 60% av exemplaren) och det med en fortfarande högre IPC än den hos Ryzen.

När jag tittar på benchmarks för en spelprocessor så är överklockningen inte bara en liten parentes utan en alldeles grundläggande parameter som måste tas i beräkningen och jag tror att flera känner likadant.
Med det sagt så har Ryzen 7-processorerna helt klart en unik plats på marknaden, men för spel så är de hittills inte optimala på grund av de lägre klockfrekvenserna (inte OC-potentialen i sig).
Det är bara att hoppas på att Zen "2" löser det så småningom.

Yes. Jag är med. Det är en intressant fråga varför det i nuläget finns en hård gräns på ca 4,1ghz för ryzenprollarna.
Men det är en annan frågeställning än den jag var inne på.

Fortfarande är det så att jag anser det vara bra överklockningspotential att dra upp en processor 30% från dess standardfrekvens. Därmed tycker jag inte att alla ryzen klockar dåligt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled