Hemmagjort snus smakar illa - hur gör man för att det ska bli bra?

Permalänk

Hemmagjort snus smakar illa - hur gör man för att det ska bli bra?

Hej!
För två veckor sedan gav jag och en granne oss på att göra hemmagjort snus. Vi köpte Prillan 500, två olika snusaromer och följde receptet till punkt och pricka (totalt 1.5dl vatten, 2 matskedar salt och 5ml snusarom delat på två satser om ca 250 prillor). När snuset fått så i kylen två dygn tog vi ut och smakade på det och kände ingen skillnad smakmässigt på de olika satserna. Dels blev de väldigt torra, dels luktade det skit och dels smakade det som om vi inte hade använt någon krydda öht.

Vad kan vi ha gjort fel och hur brukar ni göra för att få ert egna snus att smaka bra?

Permalänk
Medlem

Jag har haft i mer salt och vatten än receptet, även haft i egna aromer i form av salmiaksalt och lakritspulver samt testat med jordgubb/citronarom. (Ja, jag har nördat in på godistillverkning och hade det hemma ändå). Man får inte glömma att det ska skakas om / vändas väldigt noga medans det står och gosar till sig i kylskåpet.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Dra i en skvätt whisky så blir det bättre

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag har bara provat en sort. Snus X i 500g påse.
Petar i 24st portioner i en dosa och slår över en skvätt Jack Daniels. In i kylen i 2-3 dagar.
Tycker det blir helt ok.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)