moped! lite allmän hjälp vid eventuellt köp?

Permalänk

moped! lite allmän hjälp vid eventuellt köp?

Hej!
Bor en bit ner i landet och det i princip långt vart du än ska ta dig här och har därför bestämt mig att köpa moppe nu när jag är 15.

Men jag kan tyvärr ingenting om mopeder osv! Söker efter iaf en crossmoped

-Vilka märken ska man ta (samt hålla sig borta ifrån?)
-Vilken årsmodell ska man ha? (när blir en moppe för gammal?)
- är det värt att lägga ca 28k på en moppe eller är det smartare att köpa en äldre modell för billigare peng?

Har ca 22k att lägga men om det är värt att lägga dom extra pengarna på en ny moped får jag väl övertala morsan med fördelarna!

Bor i Blekinge, så om ni känner någon som säljer en moppe i blekinge eller angränsande län får ni gärna ge tips!

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

Hej!
Bor en bit ner i landet och det i princip långt vart du än ska ta dig här och har därför bestämt mig att köpa moppe nu när jag är 15.

Men jag kan tyvärr ingenting om mopeder osv! Söker efter iaf en crossmoped

-Vilka märken ska man ta (samt hålla sig borta ifrån?)
-Vilken årsmodell ska man ha? (när blir en moppe för gammal?)
- är det värt att lägga ca 28k på en moppe eller är det smartare att köpa en äldre modell för billigare peng?

Har ca 22k att lägga men om det är värt att lägga dom extra pengarna på en ny moped får jag väl övertala morsan med fördelarna!

Bor i Blekinge, så om ni känner någon som säljer en moppe i blekinge eller angränsande län får ni gärna ge tips!

När jag va 15 så köpte jag en ganska dyr moppe samt lade ner ganska mycket pengar på att "fixa upp den", totalt blev det ca 25k. Visst var det kalasroligt när jag va 15-16-17, men såhär i efterhand när jag inser att jag hade fortfarande kunnat köpa moppe och betala ett körkort med samma pengar så sätts det roliga i kontrast och man inser ganska snabbt att det inte var värt det. Köra moppe är så kort period innan du kan köra bil så om du frågar mig så köp en billig skitmoppe för ett par tusenlappar och lägg resten på körkort när det blir aktuellt. Övningskör du mycket hemma och inte tar allt för många lektioner så kan du till och med få pengar över till att helt eller delvis köpa en bil.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hjälpsam

Låter som ett utmärkt tillfälle att skaffa en lite äldre relativt mekanisk moppe (utan för mycket el lull-lull) och lära sig mekanik, underhålla, byta slitagedelar etc. För många är moped den första kontakten med motorer och mekanik, att skruva lite i det och förstå hur saker hänger ihop hjälper en massa i framtiden för att hantera och laga vardagssaker.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Låter som ett utmärkt tillfälle att skaffa en lite äldre relativt mekanisk moppe (utan för mycket el lull-lull) och lära sig mekanik, underhålla, byta slitagedelar etc. För många är moped den första kontakten med motorer och mekanik, att skruva lite i det och förstå hur saker hänger ihop hjälper en massa i framtiden för att hantera och laga vardagssaker.

Mycket bra tips, instämmer helt

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Marticus:

När jag va 15 så köpte jag en ganska dyr moppe samt lade ner ganska mycket pengar på att "fixa upp den", totalt blev det ca 25k. Visst var det kalasroligt när jag va 15-16-17, men såhär i efterhand när jag inser att jag hade fortfarande kunnat köpa moppe och betala ett körkort med samma pengar så sätts det roliga i kontrast och man inser ganska snabbt att det inte var värt det. Köra moppe är så kort period innan du kan köra bil så om du frågar mig så köp en billig skitmoppe för ett par tusenlappar och lägg resten på körkort när det blir aktuellt. Övningskör du mycket hemma och inte tar allt för många lektioner så kan du till och med få pengar över till att helt eller delvis köpa en bil.

Tack för din input!

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Låter som ett utmärkt tillfälle att skaffa en lite äldre relativt mekanisk moppe (utan för mycket el lull-lull) och lära sig mekanik, underhålla, byta slitagedelar etc. För många är moped den första kontakten med motorer och mekanik, att skruva lite i det och förstå hur saker hänger ihop hjälper en massa i framtiden för att hantera och laga vardagssaker.

och vad räknas som en lite äldre moppe?

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

Hittade en rieju rrx (06) på blocket för 19k

är det för dyrt eller är det ett bar pris?

Länk till annonsen (Fungerar inte länken, dvs att den är såld så är länken irrelevant) : https://www.blocket.se/kronoberg/Rieju_rrx__Fin__71979010.htm...

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av gustavwester:

och vad räknas som en lite äldre moppe?

Jag fyller 40 till helgen, vilka modeller som är trevliga att meka idag med utan att vara så gamla att man inte kan få tag på reservdelar har jag ingen aning om. Men konceptet kvarstår

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Funderar du på att ta AM-körkort (för klass1 moped/EU-moppe 45km/h) eller är du inne på klass2 som får gå i 25km/h(utan körkort)?

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo:

Funderar du på att ta AM-körkort (för klass1 moped/EU-moppe 45km/h) eller är du inne på klass2 som får gå i 25km/h(utan körkort)?

Du måste ha körkort för båda nu. Alla som är född efter oktober 1994 måste ha ett kör kort för klass2. Och det kostar 1.7k och ska man ha klass 1 så kostar det lika mycket som ett körkort. Det är sjukta priser. Jag skippade det och körde trimmat istället. Så min moped gick över 100. För jag ville inte betala 1.7k för att få klass2 kort. Medans min bror betala 500kr för klass1.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Avstängd

@Sandia:

Ska man köra trimmat kan man likväl köra A1 motorcykel, förövrigt fett ovärt att snåla in på 1700 och sedan åka fast och inte få ta B kort förrän man är 2x år.

Permalänk

@gustavwester: Detta är en bra billig moped som oftast bara går och går --> https://www.blocket.se/goteborg/Piaggio_Ciao_Svart_71357231.h... <---, jag hade en betydligt äldre årsmodell men jag har haft både Eu mopped och 30 moped och jag personligen tycker det går lika fort om inte fortare att åka på cykelbanorna (Vilket du inte får med en Eu-moped).

När jag tog Eu-körkort för en del år sen (Första året med nya lagen) så fick man göra teoriprovet för 30-moppe på trafikskolan.
På 30 kortet tror jag fasen man kunde provet om och om och sitta tills man klarade det (Kostade då inget att göra på trafikskola har jag för mig).
Det kostar en del att boka och göra provet på Transportstyrelsen.
Gamla veteranmopeder brukar faktiskt ligga lite högt i hastighet och det får dem göra lagligt .

Lycka till

Mvh

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

och vad räknas som en lite äldre moppe?

Typ DT50-r och Yamaha DT50-x kanske skulle pass dig.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

@Coca: Jag har för mig att jag hade en Piaggio Ciao från -76.
Nu vill ju ts ha en cross moped men finns ju gamla skönheter där med .

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk

Köp en yamaha slider eller aerox, Går sjukt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

Hej!
Bor en bit ner i landet och det i princip långt vart du än ska ta dig här och har därför bestämt mig att köpa moppe nu när jag är 15.

Men jag kan tyvärr ingenting om mopeder osv! Söker efter iaf en crossmoped

-Vilka märken ska man ta (samt hålla sig borta ifrån?)
-Vilken årsmodell ska man ha? (när blir en moppe för gammal?)
- är det värt att lägga ca 28k på en moppe eller är det smartare att köpa en äldre modell för billigare peng?

Har ca 22k att lägga men om det är värt att lägga dom extra pengarna på en ny moped får jag väl övertala morsan med fördelarna!

Bor i Blekinge, så om ni känner någon som säljer en moppe i blekinge eller angränsande län får ni gärna ge tips!

Jag hade inte lagt så mycket. Tänk på att du får övningsköra när du är 16 och ta körkort när du är 18.
Så du kommer troligtvis inte köra moppe efter att du är 18 år?
Min moppe kostade 2500:- när jag köpte min. Dock var detta 17 år sedan....
Fundera på om du tycker det är e bra investering för något du kommer använda i ~3-4 år.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavwester:

Hittade en rieju rrx (06) på blocket för 19k

är det för dyrt eller är det ett bar pris?

Länk till annonsen (Fungerar inte länken, dvs att den är såld så är länken irrelevant) : https://www.blocket.se/kronoberg/Rieju_rrx__Fin__71979010.htm...

Måste säga att det låter jävligt dyrt, nu är det förstås 10 år sen (Ush vad jag känner mig gammal helt plötsligt) jag köpte min moppe men det var en Piaggio NRG -04 som hade rullat 300mil, den gav jag 15.000:- för och vad jag minns så var inte Rieju Drac eller Derbi SM50 så mycket dyrare i samma årsmodeller dvs. typ 3 år gamla, denna du länkat är ju ändå 11 år gammal och nypris på 27k.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack @Sandia det har du ju helt rätt i!

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Skrivet av Eduardo:

Funderar du på att ta AM-körkort (för klass1 moped/EU-moppe 45km/h) eller är du inne på klass2 som får gå i 25km/h(utan körkort)?

Skrivet av trollhattan:

@Sandia:

Ska man köra trimmat kan man likväl köra A1 motorcykel, förövrigt fett ovärt att snåla in på 1700 och sedan åka fast och inte få ta B kort förrän man är 2x år.

A1 motorcykel kostar väl typ 50k?

Skrivet av TheNewsV2:

@gustavwester: Detta är en bra billig moped som oftast bara går och går --> https://www.blocket.se/goteborg/Piaggio_Ciao_Svart_71357231.h... <---, jag hade en betydligt äldre årsmodell men jag har haft både Eu mopped och 30 moped och jag personligen tycker det går lika fort om inte fortare att åka på cykelbanorna (Vilket du inte får med en Eu-moped).

När jag tog Eu-körkort för en del år sen (Första året med nya lagen) så fick man göra teoriprovet för 30-moppe på trafikskolan.
På 30 kortet tror jag fasen man kunde provet om och om och sitta tills man klarade det (Kostade då inget att göra på trafikskola har jag för mig).
Det kostar en del att boka och göra provet på Transportstyrelsen.
Gamla veteranmopeder brukar faktiskt ligga lite högt i hastighet och det får dem göra lagligt .

Lycka till

Mvh

Låter som en roliug liten moppe, får kanske ta en titt på en sådan? ahha

Skrivet av Coca:

Typ DT50-r och Yamaha DT50-x kanske skulle pass dig.

Har varit inne och letat efter sånna, tänkte köpa 3en sådan först.

Skrivet av TheNewsV2:

@Coca: Jag har för mig att jag hade en Piaggio Ciao från -76.
Nu vill ju ts ha en cross moped men finns ju gamla skönheter där med .

japp crossmoped är det som gäller tyvärr, mest små slingriga skogsvägar här

Skrivet av Antonheeh:

Köp en yamaha slider eller aerox, Går sjukt bra

Ja men tyvärr vill jag ha crossmoppe, eftersom vill man ta sig fram snabbt här finns det mest små skogsvägar typ

Skrivet av griid:

Jag hade inte lagt så mycket. Tänk på att du får övningsköra när du är 16 och ta körkort när du är 18.
Så du kommer troligtvis inte köra moppe efter att du är 18 år?
Min moppe kostade 2500:- när jag köpte min. Dock var detta 17 år sedan....
Fundera på om du tycker det är e bra investering för något du kommer använda i ~3-4 år.

Har tänkt på det, men det är nog ganska värt det. Ganska långt till allt och alla mina vänner ska ha de. Sen betalar jag ju det själv med pengar jag fått ihop själv (och komem rju ha mer sen efter sommarlovet när jag sommarjobbat

Skrivet av lowngcawt:

Måste säga att det låter jävligt dyrt, nu är det förstås 10 år sen (Ush vad jag känner mig gammal helt plötsligt) jag köpte min moppe men det var en Piaggio NRG -04 som hade rullat 300mil, den gav jag 15.000:- för och vad jag minns så var inte Rieju Drac eller Derbi SM50 så mycket dyrare i samma årsmodeller dvs. typ 3 år gamla, denna du länkat är ju ändå 11 år gammal och nypris på 27k.

Ska försöka pruta ner det lite, kan hålla med om att det var lite för dyrt, tänkte mest på om det var en bra moppe eller om den har typ ett dåligt rykte elelr liknande

Crossmoppe som gäller dock! tackar för tipset iallafall!

Tack för alla inputs och alla hjälp! Ha i åtanke att jag är helt ny till det här med moppe och allt det här!

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk

Min bror köpte en rieju drac rr 06 för 3000, vilken är genomrostig men fungerar bra. Han fyller 15 snart, o tar just nu körkort. Skaffa en billig moppe för typ max 5k som är körduglig och skaffa sen körkort. De är ju ändå dyrt som 14-15 åring att slänga iväg 5000kr på ett körkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Är själv 15 och mopedägare.

Dom populäraste Crossmopederna eller "Supermotard" är
Rieju
Derbi
Aprillia (Ägs av Derbi, bara andra kåpor)
Gilera (Ägs av Derbi, bara andra kåpor)
Yamaha

På min skola så har ungefär 70% av alla ink mig en Rieju mrt årsmodell 14+. Riktigt bra mopeder och fungerar i vårt och tort. Men Derbi och Yamaha är minst lika bra. Yamaha och Rieju använder samma slags motor (AM6), fördelen med AM6 är att det finns oändligt med reservdelar då motorn funnits i över 10 år.

Men skall du köra trimmat, köp Rieju eller Yamaha då dessa mopeder går riktigt slöt orginal. Derbi, Aprilia och Gilera går riktigt gött orginal med plugg i, men inte fullt lika bra trimmad.

Min ena polar kör Rieju Drac 05, rätt ful men fungerar även den riktigt bra (AM6) och är relativt billiga idag.

Självkör man en Rieju MRT 2016, visst den var dyr ny (30k) men min polare som har sin Rieju drac köpte den för 8000, och har lagt 7000 på saker som gått sönder med mera. Så det är en skön prisklass att lägga sig på 15-20k.
Rieju MRT årsmodell 15-16 brukar gå för en 20k, så det är värt att tänka på.

//

Permalänk
Medlem

Köp något äldre, skicket är mer intressant på det specifika objektet än årsmodellen.
Skulle du inse att du vill ha något bättre/nyare kan du alltid sälja mopeden och köpa annat.

Budgetera även för skyddsutrustning, en bra hjälm och ett par handskar kommer du långt med.
Hjälmen är personlig och ska sitta relativt tight och formas på sikt efter ditt huvud.
Olika märken har olika passform beroende på din huvudform, så man ska prova olika hjälmar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker EU-klassad moppe är helt meningslöst nu, lika dyr som en bil att äga med försäkring, dyrt att ta körkort och mopederna tappar värdet extremt fort.
Jag hade satsat på en äldre Yamaha DT/DTR eller Honda MT50 om det är crossliknade du vill ha.
Dom nya som Drac och Derbi liknar bara cross men är hopplösa att köra på grusväg för dom är stenhårda i fjädringen för dom är bara byggda med det utseendet men gjorda för att gå på asfalt.
Vad det gäller Drac och Derbin så tack vare att dom är så lätta att trimma så gör många det fel och byter inte munstycke i förgasaren för att ge bättre smörjning vilket sliter väldigt hårt på motorn så jag hade undvikit dom som inte garanterat aldrig varit trimmade just därför.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag tycker EU-klassad moppe är helt meningslöst nu, lika dyr som en bil att äga med försäkring,

Vad menar du? Mina föräldrar betalar bara 900kr i månaden för helförsäkring på min Rieju MRT 16, bara ca 10000 per år?

Permalänk
Medlem

Den RRXen hade jag inte köpt. med tanke på att en splitt ny (MRT motard )kostar 29900 nu och den är mer än 10 år gammal.

Men om du ska ha en cross moppe ska du (enligt mitt tycke) satsa på någon med AM6 motor (så så långt är du rätt ute).

MRX skulle nog vara ett bättre alternativ då power-up versionerna svarar bättre på gas även om man inte trimmat dem.

Billigast med original kåpor och sånt är nog Yamaha, så en nyare DT50r med AM6 motor skulle kunna funka. Annars är det nog Rieju i någon variant man får satsa på dock är dessa relativt dyra med kåpor och en del andra chassi delar. Köp inga omlackade eller ombyggda för dessa brukar alltid vara slutkörda i motorn och vara lite kassa i styrlager, svinglager och hjullager.

Derbi skyr jag som pesten då de är svåra att få delar till och kostar en förmögenhet när man väl får tag i delarna.

Personligen (om jag var 15 igen) skulle jag satsat på en Yamaha DT 50 R Supermotard eftersom den hade de snyggaste fälgarna av alla motard modellerna enligt mitt tycke.
liknande denna DT50R Supermotard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

vilket sliter väldigt hårt på motorn så jag hade undvikit dom som inte garanterat aldrig varit trimmade just därför.

Jag förstod inte riktigt det där sista?

Permalänk

Köp en vråltrimmad moped, kör med i två år.

Köpte en ny moped själv och la ner massa pengar på, hade hellre haft 30k extra till första bilen nu i efterhand.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Tommy00:

Derbi
Aprillia (Ägs av Derbi, bara andra kåpor)
Gilera (Ägs av Derbi, bara andra kåpor)

Hehe. Lite mer som så att Piaggio äger Aprilia, Derbi och Gilera, samt några andra märken.

Och 900:- i månaden var mer än jag, som 23-åring boende i Botkyrka, betalade för att försäkra en Megane RS.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

@Sandia:

Ska man köra trimmat kan man likväl köra A1 motorcykel, förövrigt fett ovärt att snåla in på 1700 och sedan åka fast och inte få ta B kort förrän man är 2x år.

Sålänge man inte kör vårdslöst får man bara 6månader indraget am kort Det har hänt mig och flera kompisar

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT