Permalänk
Medlem

Överklockning av 4770k, är den ok?

Halloj! Gav mig på min första överklock idag, på min gamla 4770k från 2014. Jag har lyckats få vad som verkar vara stabila 4.3 ghz med 1.14 core voltage, i alla fall efter 50 passes av intel burn test i standard. Lägre än så och det blev BSOD. Max temp under stresstestet var 85 grader, vilket jag förstått ändå är inom rimliga gränser? Datorn idlar dock mellan 38 och 45-ish grader, är det ok eller alldeles för högt? Jag har en Noctua NH-U9B SE2-kylare. Alternativet är ju att jag sänker till 4.2 ghz vilket verkade gå att köra bra i 1.0 voltage.

Permalänk
Medlem

1.4 v är väldigt hög spänning för 24/7 användning och med din kylning skulle ja inte rekommendera det. Har du testat några andra stresstest program för med min deliddade i7a under vatten har jag problem att hålla temp i bukt vid så hög spänning ?

Hur som jag skulle hålla mig under 1.35 V för 24/7 med tanke på din kylning kanske lägre.

Att gå ner 100 mhz kommer du aldrig märka av prestanda mässigt i spel så de skulle nog vara min rekommendation ☺

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Avstängd

Testat delid? med det kan du få ner tempen bra mycket.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1253809-guide-delid-ove...

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

1.4 v är väldigt hög spänning för 24/7 användning och med din kylning skulle ja inte rekommendera det. Har du testat några andra stresstest program för med min deliddade i7a under vatten har jag problem att hålla temp i bukt vid så hög spänning ?

Hur som jag skulle hålla mig under 1.35 V för 24/7 med tanke på din kylning kanske lägre.

Att gå ner 100 mhz kommer du aldrig märka av prestanda mässigt i spel så de skulle nog vara min rekommendation ☺

Jag skrev fel, 1.14 är det har redigerat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Jag skrev fel, 1.14 är det har redigerat

Skickades från m.sweclockers.com

Det förklarar saken, mycket mer logiskt ☺ Då ser jag inga diekta problem! Kör på 4.3 ghz

Ang delidd kan jag bara rekommendera de om du har bra flöde i chassit visst kommer mer värme transporteras ut i kylaren men om de inte transporteras ur chassit sen så kommer du inte få mycket ut av de.

Men en bättre kylare och delidd finns det helt klart möjlighet att nå högre 😉

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara ett bra chipp du har där. jag kör 4.5 ghz på 1.245 som ibland hoppar till 1.335 då jag har enable:at "adaptive"

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Jag skrev fel, 1.14 är det har redigerat

Skickades från m.sweclockers.com

Allt under 1.2 är is-lugnt, så länge din kylare klarar den.
Spel mm lastar inte så hårt heller så du bör klara dig med 85 graders "extrem".
Om du får så varmt med så låg spänning så är det mer troligen din kylare som inte orkar, men nivån du är på nu är helt okej.

Skrivet av Noaheng:

Det verkar ju vara ett bra chipp du har där. jag kör 4.5 ghz på 1.245 som ibland hoppar till 1.335 då jag har enable:at "adaptive"

Problemet med just 4770k är den usla kylpasta appliceringen de gör mot IHS. Så det är mer tur med den, än med chippet som avgör mycket. Det kan vara så pass ojämt att en kärna är 10+ grader varmare än andra.. vilket är löjligt. Många 4770k kan lätt klockas mer om man deliddar dem, och fixar detta problem. Man får också märkbart svalare CPU.

4790k som är mer eller mindre samma Chip, i mogen form, med bättre applicering, och lite andra förbättringar når ofta 4,8Ghz med 1.35V om du bara kan hantera effekten i kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joonazz:

Det förklarar saken, mycket mer logiskt ☺ Då ser jag inga diekta problem! Kör på 4.3 ghz

Ang delidd kan jag bara rekommendera de om du har bra flöde i chassit visst kommer mer värme transporteras ut i kylaren men om de inte transporteras ur chassit sen så kommer du inte få mycket ut av de.

Men en bättre kylare och delidd finns det helt klart möjlighet att nå högre 😉

Ja 1.4 hade nog eldat upp processorn snabbare än kvickt med min kylning. Jag kör på och hoppas att det håller sig stabilt i fortsättningen också. Tack för svaret Känns bra att veta att jag borde kunna överklocka mer om jag skaffar bättre kylning.

Skrivet av Noaheng:

Det verkar ju vara ett bra chipp du har där. jag kör 4.5 ghz på 1.245 som ibland hoppar till 1.335 då jag har enable:at "adaptive"

Ja jag har förstått att inte alla når 4.3 på så pass låga volt. Känns ju bra att veta att det har mer att ge om jag uppgraderar kylningen. Märkte ganska stor skillnad i Timespy benchmark på detta och stock clocks vilket var väldigt roligt.

Skrivet av Paddanx:

Allt under 1.2 är is-lugnt, så länge din kylare klarar den.
Spel mm lastar inte så hårt heller så du bör klara dig med 85 graders "extrem".
Om du får så varmt med så låg spänning så är det mer troligen din kylare som inte orkar, men nivån du är på nu är helt okej.

Ok, tack för svar! Ska köra en stund aida64 efter jobbet idag också för säkerhets skull, men Intel Burn Test ska vara lite hårdare vad jag förstått. Ska överväga en annan kylning framöver också då jag borde kunna pusha högre med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Allt under 1.2 är is-lugnt, så länge din kylare klarar den.
Spel mm lastar inte så hårt heller så du bör klara dig med 85 graders "extrem".
Om du får så varmt med så låg spänning så är det mer troligen din kylare som inte orkar, men nivån du är på nu är helt okej.

Problemet med just 4770k är den usla kylpasta appliceringen de gör mot IHS. Så det är mer tur med den, än med chippet som avgör mycket. Det kan vara så pass ojämt att en kärna är 10+ grader varmare än andra.. vilket är löjligt. Många 4770k kan lätt klockas mer om man deliddar dem, och fixar detta problem. Man får också märkbart svalare CPU.

4790k som är mer eller mindre samma Chip, i mogen form, med bättre applicering, och lite andra förbättringar når ofta 4,8Ghz med 1.35V om du bara kan hantera effekten i kylaren.

Du som dellitad och kör vatten kylning på 4.4 ghz vad maxar din cpu på? Själv har mina aldrig gått över 73 i ett uselt ventilerat rum. Men på 4.5 ghz

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noaheng:

Du som dellitad och kör vatten kylning på 4.4 ghz vad maxar din cpu på? Själv har mina aldrig gått över 73 i ett uselt ventilerat rum. Men på 4.5 ghz

Kör 4,8 på en 4790k H100i (med Noctua fläktar), och behövde inte delidda denna (kanske lite lathet ). Når inte ens 70-grader i spel. 4,9 går men jag hade sämre faktiskt prestanda (och mer värme), troligen pga sämre ratio med resten av systemet. Har inte orkat pilla mer med det än. 5.0 gick inte utan att börja gå 1.42 iaf (inte ens 99% stabilt) och det vill jag inte än iaf.

Helt okej för en CPU som kostade 2500kr, ny, för typ 1 år sedan

Min gamla 4670k fick jag göra det på för att ens gå över 4,3 dock... (utan 90+ grader iaf), 4,6 fick jag upp den i efter och då hade jag klenare kylare som definitivt var en flaskhals. 4,7 hade nog varit fullt möjligt dock, men det blev för varmt.

Som det är nu så har jag fått tag i 5775c som jag får se om jag kan få till iaf 4,2-4,3Ghz och bra. Jag använder den endast till spel, så prestandan utanför struntar jag i (och om jag brydde mig så hade jag skaffat en R7 1700). Broadwells cache är dock helt oslagbar i spel för den låga värmen och effekten du behöver.

Kanske jag sätter mig och deliddar och försöker få upp 4790k:n till 5.0 när den andra är på plats. Är inte kul att OCa sin huvud-maskin dock om man inte får den stabil och bara vill koppla av efter jobb. Men som andra maskin så är det ju något man kan pilla med i lugn o ro.

Permalänk

4.3 GHz med 1.14 V är ju jättebra. 1.14 V är ingenting. Grattis du har fått ett bra chip! Kör på.

Haswell ska väl helst inte köras i över 1.300 Vcore? Det beror kanske lite på kylningen iofs men för att på säkra sidan.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd

4300mhz på 1.14V är ett bra exemplar och väldigt snäll volt och värmen lär du såklart testa med load när idle inte säger något alls men ligger tempen bra hade jag smällt på mer och siktat på 4600mhz eller så och man brukar säga att man ska hålla sig under 1.3v men skulle inte vara rädd att gå över lite så länge tempen är ok men dom flesta vinner inte så mycket mhz över 1.3 utan blir nästan bara värme om man går över den gränsen och är satt med lite marginal då dom inte gillar jätte hög spänning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

4.3 GHz med 1.14 V är ju jättebra. 1.14 V är ingenting. Grattis du har fått ett bra chip! Kör på.

Haswell ska väl helst inte köras i över 1.300 Vcore? Det beror kanske lite på kylningen iofs men för att på säkra sidan.

Yes, tackar!

Skrivet av lord_vasagos:

4300mhz på 1.14V är ett bra exemplar och väldigt snäll volt och värmen lär du såklart testa med load när idle inte säger något alls men ligger tempen bra hade jag smällt på mer och siktat på 4600mhz eller så och man brukar säga att man ska hålla sig under 1.3v men skulle inte vara rädd att gå över lite så länge tempen är ok men dom flesta vinner inte så mycket mhz över 1.3 utan blir nästan bara värme om man går över den gränsen och är satt med lite marginal då dom inte gillar jätte hög spänning

Kommer upp i 85 grader som max när jag kör 50 passes intel burn test, så jag tror inte jag vågar öka volten mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melubas:

Yes, tackar!

Kommer upp i 85 grader som max när jag kör 50 passes intel burn test, så jag tror inte jag vågar öka volten mer.

Nä då har du nått ett ganska bra max för vad kylningen orkar och med 85c har du lite marginal så smartaste är att det rullar på så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Tänk på att IBT driver upp temperaturerna till över 100% också. Men ja, det bör vara mycket god marginal med 85 grader som resultat i det programmet. Testa stresstesta med Intel XTU också och se vilka maximala grader du kommer upp i med det. Mycket snällare test men absolut fullt funktionsdugligt för intel core processor. Du kommer bli mycket gladare.

Testade lite här.. Annan CPU dock. i5 4690K @ 4.5 GHz med 1.26 V.

Testresultat med IBT:

50 loops

Maxtemperatur 75 grader (67, 75, 74, 70) Real Temp

---

5 minuter stresstest med Intel XTU:

Maxtemperatur 59 grader (56 59 57 55) Intel XTU

Maxtemperatur 60 grader (56 60 57 55) Real Temp

---

Vid spel max ~ 60 grader, men brukar hamna på temperaturer strax därunder.

Stresstestresultat
Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Tänk på att IBT driver upp temperaturerna till över 100% också. Men ja, det bör vara mycket god marginal med 85 grader som resultat i det programmet. Testa stresstesta med Intel XTU också och se vilka maximala grader du kommer upp i med det. Mycket snällare test men absolut fullt funktionsdugligt för intel core processor. Du kommer bli mycket gladare.

Testade lite här.. Annan CPU dock. i5 4690K @ 4.5 GHz med 1.26 V.

Testresultat med IBT:

50 loops

Maxtemperatur 75 grader (67, 75, 74, 70) Real Temp

---

5 minuter stresstest med Intel XTU:

Maxtemperatur 59 grader (56 59 57 55) Intel XTU

Maxtemperatur 60 grader (56 60 57 55) Real Temp

---

Vid spel max ~ 60 grader, men brukar hamna på temperaturer strax därunder.

Aha det driver dem så högt alltså? Då känns det ju genast lite bättre med 85 grader. Körde dock "standard" och inte maximum. Ska testa Intel XTU ikväll och se vad jag får för resultat där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melubas:

Jag skrev fel, 1.14 är det har redigerat

Skickades från m.sweclockers.com

Testa köra precis lika som dig

Verkar fungera utmärkt.

fick en max temp runt 75c

efter ett par timmars testande.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Testa köra precis lika som dig

Verkar fungera utmärkt.

fick en max temp runt 75c

efter ett par timmars testande.

Härligt Jag fick höja till 1.15 då datorn inte klarade AIDA64 annars, men det påverkade temperaturen med 1 grad så det kändes rätt överkomligt.