[Esxi plus Vcenter] Klara denna server av detta?

Permalänk
Avstängd

[Esxi plus Vcenter] Klara denna server av detta?

Tja,

Sugen på att köpa flera serverdator och hade då tänkte mig att köpa en server som ska bara användas för Vcenter och då trycker jag även in EXSI för att kunna göra backup lättare.

Så skulle denna server klara av det?

Moderkort: Supermicro X9SCL-F
CPU: Intel Xeon Processor E3-1240
Minne: 4GB kommer att uppdatera till 32GB eller 16 GB.

Hitta denna på ebay så skulle välja veta om den skulle kolla av detta för då kanske det blir ett köp nästa månad.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vilken version av ESXi kommer du köpa? Från och med verion 6.0 blev de lite kinkiga med support för en del hårdvara. Har själv två stycken X9SCL-F, kör dock Proxmox på dem:-) Funkar absout av virtualisera på:-)

Vad ska du köra på den för nåt??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chichin:

Vilken version av ESXi kommer du köpa? Från och med verion 6.0 blev de lite kinkiga med support för en del hårdvara. Har själv två stycken X9SCL-F, kör dock Proxmox på dem:-) Funkar absout av virtualisera på:-)

Vad ska du köra på den för nåt??

Hade tänkte mig version 6.0.

Jag kommer bara endast att ha Vcenter på den och inget mer.

Då den ska styra över min andra serverdator som använder EXSI.

Så det blir 3 ESXI den ska syra över sen så kommer det flera server i framtiden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hmms, vet inte riktigt med supporten där.. Vmware har ju såna fina Matriser över vad som är supportat, med 6.0:an kan det nog fungera med den där versionen, kliver du upp på 6.5 blir det nog värre...

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk

Hej,

Av vilken anledning installerar du vcenter på en egen hårdvara? Det finns en iso som installerar VCSA på valfri server om du har flera stycken.

Den är förövrigt väldigt enkel att installera.

Det finns inga fördelar med att installera vcenter på egen hårdvara förutom om man har prestandabrist på sin/a server/servrar.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning till att köra vCenter på en egen fysisk maskin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjossanmannen:

Hej,

Av vilken anledning installerar du vcenter på en egen hårdvara? Det finns en iso som installerar VCSA på valfri server om du har flera stycken.

Den är förövrigt väldigt enkel att installera.

Det finns inga fördelar med att installera vcenter på egen hårdvara förutom om man har prestandabrist på sin/a server/servrar.

Skrivet av Danne:

Finns ingen anledning till att köra vCenter på en egen fysisk maskin.

För om jag har en Vcenter på min serverdator som jag har nu om jag behöver tex starta om den då kommer dom andra server går ner då Vcenter ligger nere?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag är inte alls med på vilket som är vad

Menar du när du behöver starta om ESXi hosten?

Permalänk

Vcenter är absolut inte det som styr dina virtuella servrar. De påverkas ej av att du stänger av vcenter.
Installera vcenter som en virtuell maskin och koppla dina esxi-hostar mot den den kommer inte störa dina virtuella servrar.

Den agerar primärt som en managementserver och ger utökad funktionalitet för att bygga cluster och nyttja automatisk resursfördelning (DRS). Samt vmotion och dylikt.

Installera sedan vmware på den andra hosten istället så får du bättre tillgänglighet. Detta förutsätter dock att du har delad lagring genom iscsi, nfs eller FC.

Glömde fiberchannel
Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Jag är inte alls med på vilket som är vad

Menar du när du behöver starta om ESXi hosten?

För när jag använder Vcenter och måste tex stänga av den ESXI där Vcenter ligger på då kommer jag inte åt Vcenter därför så tänkte jag ha en egen serverdator för just Vcenter.

Skrivet av tjossanmannen:

Vcenter är absolut inte det som styr dina virtuella servrar. De påverkas ej av att du stänger av vcenter.
Installera vcenter som en virtuell maskin och koppla dina esxi-hostar mot den den kommer inte störa dina virtuella servrar.

Den agerar primärt som en managementserver och ger utökad funktionalitet för att bygga cluster och nyttja automatisk resursfördelning (DRS). Samt vmotion och dylikt.

Installera sedan vmware på den andra hosten istället så får du bättre tillgänglighet. Detta förutsätter dock att du har delad lagring genom iscsi, nfs eller FC.

Så jag vet att den inte styr själva ESXI jag menar så om jag måste stänga av någon av mina ESXI och då kanske Vcenter ligger en av dom men då kan jag inte använda Vcenter då den ligger nere därför så tänkte jag ha en egen server för just detta så att jag kan fixar saker via Vcenter utan att den behövs stängs av.

Jag förklara inte så jätte bra men hoppas att du förstår mig bättre nu.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med en vCenter om du bara har en ESXi-host?
Om hosten är nedstängd så har du ju ingen nytta av vCentern.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Vad är meningen med en vCenter om du bara har en ESXi-host?
Om hosten är nedstängd så har du ju ingen nytta av vCentern.

Har inte en EXSI host utan 3 st och kommer även att sätta upp 3 st till om ett tag.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Då är det ju inga problem att köra vCentern på samma host som alla dom andra.
Du bara migrerar över vCentern till en av dom andra hostarna så fortsätter allt att fungera som vanligt.
Det är så tanken är att man ska sätta upp det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danne:

Då är det ju inga problem att köra vCentern på samma host som alla dom andra.
Du bara migrerar över vCentern till en av dom andra hostarna så fortsätter allt att fungera som vanligt.
Det är så tanken är att man ska sätta upp det

För att kunna flytta över till en annan ESXI behövs väl Vcenter för det eller hade du tänkte att man skulle ha Vcenter på alla ESXI?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ja du flyttar vCenter VMen i vCentern. Bara att välja "Mirate"
Nej du har bara en vCenter.

Permalänk
Medlem

@superegg: För att starta en VM på en annan host är det bara att importera den (du behöver dvs inte göra en typ "gui migrering" som du kan göra i VCenter).

Det jag tror nästan alla försöker säga är att det är lite waste att ha en egen host med Vcenter på - men det går såklart.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@superegg: För att starta en VM på en annan host är det bara att importera den (du behöver dvs inte göra en typ "gui migrering" som du kan göra i VCenter).

Det jag tror nästan alla försöker säga är att det är lite waste att ha en egen host med Vcenter på - men det går såklart.

Du behöver inte importera den när du har en vCenter, Då migrerar du den live.

Permalänk
Medlem

@Danne: Absolut, men jag menade bara att vanlig migrering inte direkt är så svårt, om nu hans Vcenter skulle vara nere.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Jasåååå du menar så

Permalänk
Avstängd

Men då förstår jag bättre. Har inte använt Vcenter på många år så har glömt bort lite vad man kan ha den till.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Jag rekommenderar att faktiskt installera vcenter 6.5.0b som appliance. Dels kommer du ifrån att du behöver en windows server för att installera det och dels får du ett HTML5 webUI som är väldigt komplett.

Det är snyggt och snabbt och det mesta av "daily use" fungerar fint.

Det är också kapabelt att köra 5.5 6.0 och 6.5 ESXi hypervisors.

Den har precis kommit ut så om det inte är nått extremt driftkritiskt så skulle jag köra på den

//Tobias

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tjossanmannen:

Jag rekommenderar att faktiskt installera vcenter 6.5.0b som appliance. Dels kommer du ifrån att du behöver en windows server för att installera det och dels får du ett HTML5 webUI som är väldigt komplett.

Det är snyggt och snabbt och det mesta av "daily use" fungerar fint.

Det är också kapabelt att köra 5.5 6.0 och 6.5 ESXi hypervisors.

Den har precis kommit ut så om det inte är nått extremt driftkritiskt så skulle jag köra på den

//Tobias

Jag gillar inte gränssnittet som finns på dom web så jag håller mig till VMware vSphere Client.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Den nya html5 är najs tycker jag. Den är betydligt snabbare på alla sätt. Men ja klienten är påväg bort för att göra plattformen mer obunden till exempelvis Windows.

Därav appliance.
Köra appliance av 6.5 funkar också med klient förövrigt.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..