AMD Radeon RX 500-serien är Polaris – lanseras i fyra modeller under våren

Permalänk
Medlem

Enligt rykten så kommer RX 500 serien med högre frekvenser än vad RX 400 serien har. Skulle tro här då att tillverkningen har förfinats. Förhoppnings något mer tillkommer.

200 - > 300 - var mer av en refresh än en rebrand då 390x var betydligt snabbare än 290x.

Visa signatur

Dator: AMD FX-8350 BLK Edition | 12 GB RAM 1600 Mhz | Gigabyte GA-990FX-GAMING | Sapphire Nitro+ RX 480 GB | EVGA Supernova G2 750W |

Inofficiell Facebook sida för AMD: https://www.facebook.com/AMDsverige/

Inofficiell webbsida för AMD: https://amd-sverige.se/

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är RX 480 LS.
LS som i lite snabbare.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Så det kommer bli liknande prestanda men skilja några %? Vad fan.. det är ju slöseri med allt, t.om kostnaden hos tryckeriet när dom ska byta en 4a emot en 5a. Att vi äntligen har ett datum för Vega är däremot positivt.

Skrivet av scimanyD:

Överklocka ett vanligt GTX 1080 och du är faktiskt ej långt ifrån ett 1080Ti prestanda.

Jag förstår vad du menar och samma sak sa man om 970/980. Men är man personen som klockar ett 1080 för att komma närmre ett 1080Ti så är man också personen som kommer klocka sitt 1080Ti och då är det större skillnad igen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Mitt förslag är RX 480 LS.
LS som i lite snabbare.

Kan ju misstolkas på både svenska och engelska " Lite segare och low speed,"

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan ju misstolkas på både svenska och engelska " Lite segare och low speed,"

Eller "långtifrån snabbt"

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vad sjutton, är jag den enda som tycker det är rimligt att byta namn när de nu släpper kretsar med högre klockfrekvenser? Prestandan lär ju vara aningen högre med de här nya korten så då är det ju trevligt att veta att man inte köper de gamla korten av misstag...

Eller vill ni hellre ha som Geforce GTX 560 Ti och GTX 560 Ti 448 Core som trots förvillande lika namn inte baseras på samma krets och presterar olika? Eller mer aktuellt GTX 1060 3GB, två modeller som heter exakt lika men som har olika kretsar? Då är det väl smidigare att köra ett nytt namn?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

RX 400 serien måste vara den kortaste tiden och det har inte ens gått 1 år.

Jag tycker RX 480 var en besvikelse men ännu mer RX 460. Speciellt RX 460 är mer eller mindre skit jämfört med 1050-serien.

Permalänk
Medlem

Tror AMD sätter nytt rekord här. De har gått från 2xx serien till 5xx utan prestandaökning!

Permalänk
Avstängd

man kan ju alltid önska att de slutade göra rebrands. Väntar på Vega, men sånt här gör en besviken, hoppas att priset går ner som kompensation för Rebrand bullshiten.

Skrivet av dblade:

Tror AMD sätter nytt rekord här. De har gått från 2xx serien till 5xx utan prestandaökning!

sluta snacka skit. Fury korten motbevisar dig.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Överklocka ett vanligt GTX 1080 och du är faktiskt ej långt ifrån ett 1080Ti prestanda.

Man kan överklocka ett 1080Ti också, och mer dessutom - eftersom basfrekvensen är lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptian:

Mitt förslag är 480 SB... Som i speedbump

Skickades från m.sweclockers.com

Farthinder? Hur tänkte du nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Sjukt osexigt och avtändande... Allt för att höja priserna något för att kunna motivera än högre pris på Vega. Om inte AMD slår nvidia ordentligt vad gäller pris/prestanda med Vega, så tror jag inte folk kommer vilja stödköpa Vega. I så fall kan man lika gärna satsa på nvidia som varit duktiga att alltid leverera prestanda istället för att linda in sig i någon slags offerkofta där man försöker spela underdog med massa promo-videos och propaganda. Börjar tröttna på snack i en alldeles för liten verkstad. Inte mycket har hänt sen 290x egentligen...

Grejen är att AMD är alltid underdogs och kommer nog aldrig kunna slå Nvidia, kommer ihåg mitt 7970 det var grymt men sen dess? Fury X var flopp som fan. 480 är grymma kort men inget för oss som vill ha dyra grejer.

Nää kommer köra Nvidia och vara säker på att jag får grym prestanda till kanske lite högre pris.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scimanyD:

Överklocka ett vanligt GTX 1080 och du är faktiskt ej långt ifrån ett 1080Ti prestanda.

haha sämsta argumentet ever.

Och om någon överklockar ett 1080Ti? Vad händer då !? lol.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Merc_:

man kan ju alltid önska att de slutade göra rebrands. Väntar på Vega, men sånt här gör en besviken, hoppas att priset går ner som kompensation för Rebrand bullshiten.

sluta snacka skit. Fury korten motbevisar dig.

De ingår å andra sidan inte i 400serien va? Alltså de ligger utanför i namnschemat.
Du har definitivt en poäng. AMD har ju släppt snabbare kort under tiden men det @dblade säger är inte utan relevans.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Bästa namnet var något Nvidia kort som gick under något i stil med "inno 3d ichill geforce gtx 1080 herculez x3 ultra"

Tror jag ägde deras första kort med det fantastiska namnet på deras kyllösning, Inno3D GeForce GTX 780 iChill HerculeZ X3 Ultra

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

haha sämsta argumentet ever.

Och om någon överklockar ett 1080Ti? Vad händer då !? lol.

Då får man lägga ut lite mer pengar på det kortet.

Visa signatur

ASUS Rog Strix X-570 E-Gaming | AMD R9 3900X 12 Cores @ 4.3GHz @ 1.28Vcore, 24/7 Stable | 16GB DDR4 Corsair Vengance @ 3600MHz CL16, 21, 21, 38 | Asus RX 6800 TUF Gaming @ 2450/2130 Mhz | Corsair AX 1200W | Custom vattenkylning av EKWEB och Phobya (CPU) | ASUS Essence STX II Ljudkort | Sennheiser HD598 | Corsair Force GT 120GB SSD (OS Drive) | Samsung 850 Pro 256GB SSD (Some Games) | WD Black SN750 NVMe 1TB SSD @ game mode | 4x WDC diskar 3.8TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

De ingår å andra sidan inte i 400serien va? Alltså de ligger utanför i namnschemat.
Du har definitivt en poäng. AMD har ju släppt snabbare kort under tiden men det @wirefire säger är inte utan relevans.

Men om de inte gör någon ekonomisk vinst på att släpp ett grafikkort lika snabbt som konkurrensen så är det försvarbart.

De leder fortfarande prisprestanda och har gjort det under alla år.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ännu en rebrand av AMD? Nej tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ju inget köptvång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad sjutton, är jag den enda som tycker det är rimligt att byta namn när de nu släpper kretsar med högre klockfrekvenser? Prestandan lär ju vara aningen högre med de här nya korten så då är det ju trevligt att veta att man inte köper de gamla korten av misstag...

Eller vill ni hellre ha som Geforce GTX 560 Ti och GTX 560 Ti 448 Core som trots förvillande lika namn inte baseras på samma krets och presterar olika? Eller mer aktuellt GTX 1060 3GB, två modeller som heter exakt lika men som har olika kretsar? Då är det väl smidigare att köra ett nytt namn?

Döp gärna om dem till 485 eller 480X eller nåt, men om de skall heta 580 osv så vill man påskina att det är en ny generation. Jag kan kanske förstå att man gör så om man vill ha en hel serie av kort och låter ett gammalt kort byta namn för att visa var det passar i den nya serien - som när 7970 blev 280X och fick ett lägre pris när det blev en mellanklassare under den nya 290 - men det här är ju bara fejk. Man måste inte byta nummer varenda år. Om de har Vega 11 som en ny "590" så nja, kanske, men till och med då tycker jag att de kunde kallat det 490 och behållit de gamla numren.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hjälpsam

Goda nyheter! det verkar ha hänt ganska mycket med tillverkningen, dagens Polaris presterar betydligt bättre än de gjorde i somras.
Med en lätt modifierad design kan de vinna ytterligare, lite som att Piledriver var en lätt modifierad Bulldozer och trots detta, betydligt bättre.
Misstänker att RX 360 är en fullt upplåst RX 260.
Skulle inte förvåna mig om vi ser nog prestandaökningar för att kunna segla förbi konkurrenten.

Ni som saknar ett highend kort läs nyheten igen.

Skrivet av Sweclockers:

AMD Vega heter Radeon RX Vega
Efter Radeon RX 500-serien är det dags för arkitekturen Vega att göra entré. Likt hur grafikkretsen Fiji inte ingick i Radeon 300-serien utan användes i grafikkort med namnen Radeon R9 Fury X, R9 Fury, R9 Nano och senare Radeon Pro Duo, ska toppmodellen med arkitekturen Vega kallas Radeon RX Vega.
Lanseringen av Vega äger rum någon gång under årets andra kvartal, där mycket pekar mot att det blir under maj månad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jaaa,herregud vad bra! Nu väntar vi bara på att nvidia höjer klocken på alla Pascal kort och kallar dem 11xx serien..utveckling!!...eller inte

Allvarligt,fy fan vad trötta ni är Amd.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Så länge dom släpper Vega också så lär det väl vara hyffsat ok, även om rebranding suger donkey kong pung.

Permalänk
Medlem

Kretsar borde ha samma serienamn som arkitekturen. RX485,RX475,RX465 hade nog passat bättre, men är namnet verkligen hela världen? Många här verkar tycka det och det får en att börja undra hur ni hanterar långt värre saker .

Jag har även ännu inte sett några reella tal på hur stor prestandaökning den har på klockfrekvensen eller om det är något annat nytt med det. Lägger den sig någon hundring under releasepriset och har t.ex 10% högre prestanda är det en anledning att gå bärsärk? Jag tycker inte det. Folk rekommenderade 7700k trots att den till en början hade ett mycket högre pris än 6700k med en något högre klockfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonefox:

Farthinder? Hur tänkte du nu?

Mm det var faktiskt tänkt lite som en ambiguitet, å ena sidan kan man inte dra på så himla mycket överklockning utan att slå i taket (tycks iaf inte minnas att RX 480 klockar så värst mycket), å andra sidan verkar det ju vara en ny serie med samma gpu där man "bumpat" klockan lite så man kanske kan kalla det en speedbump

Edit: Kan inte säga att jag är särskild imponerad när namnbyte används för att sälja samma stuff igen som en "ny serie". Som företag tappar man lite cred när man gör så, men AMD och Nvidia är nog samma skrot och korn där imo.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför folk har problem med det här.
Binning liksom, det är inget nytt.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Goda nyheter! det verkar ha hänt ganska mycket med tillverkningen, dagens Polaris presterar betydligt bättre än de gjorde i somras.
Med en lätt modifierad design kan de vinna ytterligare, lite som att Piledriver var en lätt modifierad Bulldozer och trots detta, betydligt bättre.
Misstänker att RX 360 är en fullt upplåst RX 260.
Skulle inte förvåna mig om vi ser nog prestandaökningar för att kunna segla förbi konkurrenten.

Ni som saknar ett highend kort läs nyheten igen.

Källa?

För övrigt var väl Piledriver ganska rejält modifierad. Åtminstone om man jämför med Intels Core-serie.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredrik831:

De som hängt med ett tag borde inte vara förvånade av detta.

AMD har vid flera tillfällen gjort "rebrands" av befintliga chip:

CPU
Trinity->Richland
Kaveri->Godavari
Carrizo->Bristol Ridge

GPU
290X->390X
HD 7850->270X->370
HD 7870->280X
285->380X

Det är dock sällan som AMD bara gjort en rebrand. Oftast brukar de "nya" chippen faktiskt erbjuda några nyheter. Exempelvis nya/aktiverade funktioner (Bristol Ridge, Richland, 380X,390X) eller så är det en mer mogen eller bättre tillverkningsteknik som ger bättre egenskaper (Godavari, 280X, 370).

Polaris är en långsiktig satsning av AMD, likt HD 7850 som levde under många år under många namn.

Är exakt samma melodi med intel med cpu och integrerad gpu och nvidia som även dom har en massa rebrand men även moderkorts tillverkare är inte heller oskyldiga och gör samma sak så man kan köra samma prylar flera gånger och är knappast något nytt eller speciellt för amd men tråkig utveckling när sameshit dyker upp flera gånger

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Hur tänkte AMD nu?

*På AMD's högkvarter*
"Jo minns ni hur alla älskade när vi rebrandade samma grafikkort om och om igen i förra generationen?..."

Permalänk
Skrivet av mpat:

nVidia som brukade vara värst med detta verkar faktiskt ha slutat. De har inga omdöpta kort utanför de mobila sen 700-serien, och även där är alla kort i 10x0 serien faktiskt Pascal.

Sant, men de har varit relativt smarta som körde 4XX och 5XX på Fermi samt 6XX och 7XX på Kepler

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag förstår inte varför folk har problem med det här.
Binning liksom, det är inget nytt.

Förstår inte heller det xD

Snart kommer väl någon kommentar om att ryzen suger i spel också bara för att