Permalänk

Konstigt fps problem

Jag får ett problem med fps:en i witcher 3 ifall spelet crashar och jag startar det igen. Crashen berode på att min clock speed var aningen för hög (+155 mhz på min zotac gtx 970 där +150 är stabilt)
Grafikkortet vägrar att maxas ut och håller sig istället mellan 30% och 50% ström användning enligt msi afterburner.
Problemet fixas enkelt genom att starta om datorn men jag undrar vad det kan bero på? Jag har nu ändrat till en stadig clock speed. Detta har hänt mer än en gång.
Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Efter en applikationskrasch kan underliggande system (tänk grafikdrivrutiner/systemresurser) vara lite lätt fintade att dom fortfarande ska reservera kraft åt den nyligen försvunna applikationen. Då beter det sig så som du beskriver. Lösningen är att starta om tjänsterna eller om du inte vet vilka det är, starta om datorn.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Som Gurk skriver, vanligt fenomen vid instabil överklock på grafikkort. Antingen får man dra ned på överklockningen eller höja spänningen (om det ens går). Oavsett behöver du ofta starta om datorn för att kortet ska prestera normalt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Stresstesta systemet och se vart/när allt fallerar. Hur ser temperaturerna ut?
Hur fungerar spelet utan överklockningen?

Permalänk
Medlem

"Jag har nu ändrat till en stadig clock speed. Detta har hänt mer än en gång."
Både trickeh2k och Spartanzi har rätt.
Men om du höjer vCore så kan kommer man upp i strömbudget fortare.

Kör DDU och installera om grafikkortet.
Jag har nu ändrat till en stadig clock speed. Detta har hänt mer än en gång.

MEN låter som clock.
Så sänk mhz eller höj vCore.

Du kan för övrigt inte lite på gpu load. Om det är en viss del i/eller på grafikkikkortet så kommewr du inte kunna köra snabbare än det långsammaste kortets värde.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.