Hjälp farbror att hitta ett FPS spel

Permalänk

Hjälp farbror att hitta ett FPS spel

Hej,

Tänkte införskaffa mig ett kul skjuta pang pang spel...

Har aldrig varit en "gamer", bara lirat lite konsoll.. och är typ skitgammal (45år).
Jag skulle vilja ha ett hyggligt nytt och fräscht spel till PC där jag inte är beroende av "riktiga" vänner som spelar.
Det får gärna vara långlivat, låg inlärningskurva och inte för djäkla snabbt.

Antingen köper jag ett "dyrare" FPS spel (600kr), eller kanske delar upp det på ett lite billigare FPS spel, och ytterligare ett mer åt strategihållet, typ Civilization.

Gärna Steam (handlar antingen på Steam direkt eller som gift via Kinguin)

Ps. tror min burk klarar de flesta spel hyggligt (i7, GTX980 etc.)

Permalänk
Medlem

multiplayer eller singleplayer?
skulle säga att CSGO är långlivat och har en låg inlärningskurva, men för att bli bra ganska lång. Dock är det rätt high paced

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@harrywill: Finns rätt många kategorier inom FPS.
Ett (numera)billigt, snyggt och trevligt singel-player spel är Metro: 2033 samt uppföljaren Metro: Last Light.
Dessa tillhör dock skräck-genren men har låg inlärningskurva och skulle säkert kunna kunna ge dig lite bra första-timmar framför PC:n för att vänja sig. Finns på Steam.

Edit: Spelet är inte "nytt" dock är det endast Redux-versionerna som finns att köpa numera och dem är "nya".
I övrigt finns det massor av bra free to play spel likt UT4 (Unreal Tournament 4) om man vill lira med andra spelare.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

https://www.origin.com/swe/en-us/store/battlefield/battlefiel...
ingår i origin access för 40:-/månad

DOOM kanske, rea på steam just nu
http://store.steampowered.com/app/379720/

Edit: hmm, läste inte tillräckligt noga, men låter mina dåliga förslag stå kvar ändå

Edit2: Insurgency kanske, http://store.steampowered.com/app/222880/

Permalänk
Medlem

Single player:

Wolfenstein: The New Order
http://store.steampowered.com/app/201810/

Doom 2016
http://store.steampowered.com/app/379720/

Multiplayer:

Battlefield 1 (dock ej på Steam)

Planetside 2
http://store.steampowered.com/app/218230/

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrywill:

Hej,

Tänkte införskaffa mig ett kul skjuta pang pang spel...

Har aldrig varit en "gamer", bara lirat lite konsoll.. och är typ skitgammal (45år).
Jag skulle vilja ha ett hyggligt nytt och fräscht spel till PC där jag inte är beroende av "riktiga" vänner som spelar.
Det får gärna vara långlivat, låg inlärningskurva och inte för djäkla snabbt.

Antingen köper jag ett "dyrare" FPS spel (600kr), eller kanske delar upp det på ett lite billigare FPS spel, och ytterligare ett mer åt strategihållet, typ Civilization.

Gärna Steam (handlar antingen på Steam direkt eller som gift via Kinguin)

Ps. tror min burk klarar de flesta spel hyggligt (i7, GTX980 etc.)

Skitgammal? haha jag är 55 år i sommar och spelar fortfarande

Gillar du realtime strategispel så kan du testa Company Of Heroes 2
FPS är väl Battlefield 1 som gäller. Mitt favoritspel som är Red Orchestra 2/Rising Strorm som är dock mer realistiskt än Battlefield 1 (ett skott och du är död, samt friendly fire)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Det finns faktiskt många lite äldre FPS spel till PC som håller än idag, till många kan man även ladda ner mods med lite bättre grafik osv men då är det genast lite mer meck. T.ex. Crysis 2 och 3 uppfyller nog många av dina krav och lär gå att få för en billig peng.

Permalänk
Medlem

Arma 3
https://arma3.com http://store.steampowered.com/app/107410/?l=swedish

Dock så kan man uppleva det krångligt i början. Men det har en lång livslängd. Kombinera det med Exilemod: http://www.exilemod.com så har du ett riktigt bra lir

Från en 40+

Visa signatur

MS-DOS 6.22 | Windows 3.11 | Windows 95A/B | Windows 98 A/B | Windows 2000 | ME | Windows XP | Windows Vista | Windows 7 | Windows 8 | Windows 8.1 | Windows 10

Permalänk
Medlem

World of Tanks är väl inte så där hiskeligt snabbt om man vill casual-spela men ändå panga lite?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Overwatch helt klart

Arma 3 skulle jag inte vilja påstå har en låg inlärningskurva, har hundratals timmar i exile och jag är kass. Det kan iofs bero på mig också haha

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Avstängd

som yngling "40 till hösten" skulle jag säga farbror skulle spana in doom som faktiskt är rätt bra men känns igen från gamla tider och även fallout 4 som inte är ett fps utan rpg med mycket pang pang och förbannat bra spel som du kan spela i evigheters evigheter och ett bra alternativ och spelet jag gillat mest dom senste åren och man kan välja sin spelstil ganska mycket och kan variera och göra en massa saker men finns alltid en massa att panga på och utforska

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Tack för alla tips!

Jag kände inte till Origin´s månadsabonnemang, ska titta lite närmre på den...
Är det någon av spelen som finns där som sticker ut tycker ni?

https://www.origin.com/swe/en-us/store/origin-access/vault-ga...

Anledningen till Steam var/är att sonen har det mesta på Steam och då tror jag att man kan dela spel via någon form av familjedelning

Permalänk
Medlem

Från en farbror till en annan kan jag rekommendera följande (alla är singleplayer FPS):

1. Half-Life 2 med Episode 1 & 2
2. Wolfenstein: The New Order
3. Far Cry 3 & 4
4. Crysis (alla)
5. Doom (2016)

Det finns givetvis fler godbitar där ute men dessa anser jag vara bäst. Mina bästa spelögonblick utöver Zelda har varit i slutstriden i Half-Life 2 Episode 2 och i en fantastiskt strid i Far Cry 3 .

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Det är nog svårt att hitta ett kul och populärt spel där man inte känner sig som man är i underläge när man inte spelar så mycket längre, oavsett om det är "easy to pickup, hard to master". BF1 skulle har jag lite svårt att rekommendera.

Vad du letar efter är helt klart Borderlands. Nu var det tyvärr dock ett tag sedan ett nytt spel släpptes men Borderlands 2 har ändå runt 6000-7000 dagliga spelare och är inriktat på PvE, dvs du spelar själv eller med andra mot ai-motståndare. Spelen är ganska långa, har en unik humor och är allmänt väldigt roligt att spela med andra men även rätt underhållande att spela själv. Borderlands 2 GotY edition finns att köpa på steam för ynka €9,89 - http://store.steampowered.com/sub/32848/

Annars så tror jag nog att The Division skulle kunna vara värt en tanke, även om det är tredjeperson. Det mesta av spelets innehåll går att spela själv eller tillsammans med andra PvE. Det är lite av samma, dvs en "looter-shooter". Det spelet tror jag dock inte att jag behöver prata så mycket om, du känner nog till det mesta där

Doom är en given kandidat! Grymt spel med bra känsla! Multiplayer är dock inte mycket att hänga i granen tyvärr.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Från en farbror till en annan kan jag rekommendera följande (alla är singleplayer FPS):

1. Half-Life 2 med Episode 1 & 2
2. Wolfenstein: The New Order
3. Far Cry 3 & 4
4. Crysis (alla)
5. Doom (2016)

Det finns givetvis fler godbitar där ute men dessa anser jag vara bäst. Mina bästa spelögonblick utöver Zelda har varit i slutstriden i Half-Life 2 Episode 2 och i en fantastiskt strid i Far Cry 3 .

Utöver dessa så är faktiskt Far Cry 1 också en guldklimp (2:an dock var katastrof).

Sen måste jag slå ett slag för Wolfenstein: "Old Blood" som är en prequel till "The New Order" som också är riktigt bra

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Wolfenstein New Order gillade jag, både lite story samt bra gameplay. Framförallt om du får på steamrea kan den vara värd.

Doom är nice, highpaced och kamikazespel, dock ganska repetetivt.

Borderlands är ett spel som framförallt är schyst co-op, men fungerar att spela singleplayer med, bäst anser jag Borderlands 2 vara, långt bättre än trailers är, skruvad bra humor och mycket karaktärer.

Portal2 är ju inte ett renodlat FPS, men storymode och i min värld ett av de "bästa" spel att mysa runt med.

Portal2 och Borderlands känns som ditt typ av spel, asenkelt att komma in i egentligen, sikta skjut, men med väldigt mycket utveckling med, story. Många ickegamers i bekantskapskretsen som lagt 50-100h på det.

ps. Borderlands2 ligger för 100:- (80%) för precis allt på steam just nu.
http://store.steampowered.com/sale/2kpublishersale2017/
Så även Bioshock, som dock för mig var en av de största besvikelserna på spel (andra verkar dock gilla det så värt att nämna, inte alls min typ av gameplay. )

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@harrywill:

Titanfall 2, jättebra singleplayer och sedan en ganska populär multiplayer ovan på det. Borde även ligga runt 200kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Skitgammal? haha jag är 55 år i sommar och spelar fortfarande

wow... nästan pensionen för dig

Skämt-åsido, hade gamla arbetskollegor som var 65+ som satt o spelade Crysis, så... åldern spelar noll roll.

@harrywill runt 2007 så var den mäktigaste mannen i EVE-Online en svensk 45-åring från Stockholm. Han styrde en av de mäktigaste allianserna i spelet, och satte skräck i 10k+ andra spelare runt hela världen.... mao.. din ålder är inget du behöver oroa dig för

Ang din fråga... satsa på någon Steam rea, eller Origins prova på.
Även många äldre spel som rekommenderas här är helt klart kul och spela om du inte gjort det. Idag satsas "imho" för mycket på grafiken och för lite på spelkänslan och/eller storyline.
Borderlands (2) är kul... ser ut som tramsigt tecknat, men är mycket humor och kul.
Halflife är något som än lockar många, lite därav allt CS spelande
Crysis är mest single för bästa upplevelsen, men de har rätt bra story och är inte så högt tempo.
Farcry är också kanonbra...
Fördelen med alla dessa äldre? Du kan köpa många av dem för struntpengar... så för de 600kr får du inte bara ett... eller 2.. utan kanske 5+ spel...

Ang familje delning så fungerar det bara så länge som sonen din inte använder sina spel. Mao, spelar han, kan du inte spela "hans spel". Men det är kanon bra sätt att "testa" hans olika spel.
Han kommer att behöva logga in på din dator för att kunna dela ut spelen (går sist jag prövade att göra via Teamviewer).

@Bellerefon Bioshock 1 och 2 är helt klart kul. De är helt annan spelstil och inte "som alla andra", där man behöver ha lite taktik med plasmids. Dock är det inte mer "udda" än Crysis med en dräkt du behövde välja Cloak/Styrka mm på imho.
Infinite var lite av en besvikelse dock, det håller jag med om, då spelstilen var... konstig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

wow... nästan pensionen för dig

Skämt-åsido, hade gamla arbetskollegor som var 65+ som satt o spelade Crysis, så... åldern spelar noll roll.

@harrywill runt 2007 så var den mäktigaste mannen i EVE-Online en svensk 45-åring från Stockholm. Han styrde en av de mäktigaste allianserna i spelet, och satte skräck i 10k+ andra spelare runt hela världen.... mao.. din ålder är inget du behöver oroa dig för

Ang din fråga... satsa på någon Steam rea, eller Origins prova på.
Även många äldre spel som rekommenderas här är helt klart kul och spela om du inte gjort det. Idag satsas "imho" för mycket på grafiken och för lite på spelkänslan och/eller storyline.
Borderlands (2) är kul... ser ut som tramsigt tecknat, men är mycket humor och kul.
Halflife är något som än lockar många, lite därav allt CS spelande
Crysis är mest single för bästa upplevelsen, men de har rätt bra story och är inte så högt tempo.
Farcry är också kanonbra...
Fördelen med alla dessa äldre? Du kan köpa många av dem för struntpengar... så för de 600kr får du inte bara ett... eller 2.. utan kanske 5+ spel...

Ang familje delning så fungerar det bara så länge som sonen din inte använder sina spel. Mao, spelar han, kan du inte spela "hans spel". Men det är kanon bra sätt att "testa" hans olika spel.
Han kommer att behöva logga in på din dator för att kunna dela ut spelen (går sist jag prövade att göra via Teamviewer).

@Bellerefon Bioshock 1 och 2 är helt klart kul. De är helt annan spelstil och inte "som alla andra", där man behöver ha lite taktik med plasmids. Dock är det inte mer "udda" än Crysis med en dräkt du behövde välja Cloak/Styrka mm på imho.
Infinite var lite av en besvikelse dock, det håller jag med om, då spelstilen var... konstig.

Absolut inte så länge man tycker det är kul Katter, datorer och styktips är mitt största intresse i livet. Man måste ju ju ha någon nytta av datorn också än bara att sitta och surfa och betala räkningar, om man nu kan kalla spelande för nytta

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Absolut inte så länge man tycker det är kul Katter, datorer och styktips är mitt största intresse i livet. Man måste ju ju ha någon nytta av datorn också än bara att sitta och surfa och betala räkningar, om man nu kan kalla spelande för nytta

Ser det så här... om man ska välja mellan en som skriker åt TVn eller bara tittar som en zombi på den i 4-12 timmar... eller en som spelar och faktiskt "gör något" mer än att byta kanal, så ser jag det som mer vettigt iaf. Finns ju kreativa spel också, om man vill träna det tänket. Om man spelar på nätet, med Voip osv så får man också möjligheten att få bra språkrelation.

Det som dock jag minns som komiskt i det hela var när jag var på "träff" med EVE allians i Danmark. Vi gick och spelade paintball, och delade upp oss i lag, 4 vs 4. En duktig ung (20-ish) fotbollspelare, en 35-40årig överviktig datorspelare, jag (då ca 25+ inte direkt vältränad), och en 79-årig pensionerad man.

Vissa av oss tänkte... detta blir en man tävling (den yngre). hf ska vi hänga med? Vi mötte de som vann förra tävlingen mot 4 andra... Men vi gjorde ett försök.

Säger så här... vi körde 3 rundor, vi vann 2 av dem och gick vidare. Jag tog 3 tog "kills", "dog" 1. 79-åringen tog 3 och dog 1. Den yngsta tog 2 och dog 3, (de visste att han var farlig så de tog alltid honom först), sista 35+ åringen tog 1, dog 3. Detta då på 3 rundor, "last man standing".

(lite osäker på siffrorna, men jag vet att jag och 79-åringen tog 3/1 iaf, och att den snabbaste och mest agila av oss dog alla gånger för de jagade honom, vilket vi runda 2 och 3 tog nytta av och använde honom som bete )

Så.. åldern verkar inte direkt vara så viktigt. (79-åringa pensionären var mer vältränad än 2 av oss andra iaf). Både han och jag kastade oss genom dörrhål och allt för att undvika att bli träffad. Så jag har respekt för äldre i spel... de kan bli jävligt farliga motståndare när tävlingssinnet kommer fram

Kan även säga att en av de bästa piloterna vi hade i EVE var en från Skottland som var blind på ena ögat och hade nedsatt syn på andra... denna person ville du inte möta i strid. Han var 40+, veteran sedan 2003 i spelet och kunde allt utan och innantill och var typ en av de första piraterna i spelet. Så folk tror att "ett handikapp"/ålder osv är något negativt för spelande... och det är det inte alltid. Vissa kan trots dessa bli satans duktiga.

Permalänk

Tack alla, detta utan tvekan den mest hängivna forum jag stött på (och jag är medlem på en del). Jag har fått hjälp med datorbygge (även köpt både hela och delar), laptop-köpråd och nu spelrekommendationer....

Det blev Doom som jag hunnit lira i 2 timmar, kul som attans. har även tagit hem TF2 men inte testat. Funderar även på något Sniper spel, men det kan vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harrywill:

Hej, Tänkte införskaffa mig ett kul skjuta pang pang spel... Har aldrig varit en "gamer", bara lirat lite konsoll.. och är typ skitgammal (45år).
Jag skulle vilja ha ett hyggligt nytt och fräscht spel till PC där jag inte är beroende av "riktiga" vänner som spelar.
Det får gärna vara långlivat, låg inlärningskurva och inte för djäkla snabbt. Antingen köper jag ett "dyrare" FPS spel (600kr), eller kanske delar upp det på ett lite billigare FPS spel, och ytterligare ett mer åt strategihållet, typ Civilization. Gärna Steam (handlar antingen på Steam direkt eller som gift via Kinguin) Ps. tror min burk klarar de flesta spel hyggligt (i7, GTX980 etc.)

Min farsa fyller snart 70, han började spela Team Fortress 2 med halvdana engelskakunskaper och det går riktigt bra! Jag tänker rekommendera det, dock gäller det att lägga en "favourite" på alla bra servers så sparas de i en lista. Finns massor av skräp att sålla bort, typ hat/item-trading servers.

Själv spelar jag Killing Floor 2. Principerna är mycket enkla och de repeteras om och om igen, det svåra är hur man undviker att fångas i ett hörn och bli dödad