AMD lanserar Ryzen 5 med sex och fyra kärnor den 11 april

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Undra var Ryzen 3 deras APU:er kommer att lägga sig i pris? De blir kanske inte billigare än dessa?

Risken är nog att APU'erna blir dyrare, jag gissar själv på att dom är i samma prisområde som Ryzen 5 eller kanske en aning högre.
Enligt en del slides så ska APU'n få upp till 11 st CU (704 sp) och då Vega, är spänt nyfiken på hur det blir i verkligheten.

Ryzen 3 utan grafik blir garanterat billigare, troligen ett fint insteg till det lägre gaming segmentet med ett billigt grafikkort.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Nu pratar jag om hur marknaden ser ut idag. En stor del av konsumenter vet inte ens vad "Black edition" är när de gäller CPUer, och många skulle nog inte ens veta om några AMD CPUer utanför deras FX samt Athlon serie. Faktum är att i dagsläget så har vi konsumenter accepterat att..

Vilket betyder att AMD inte rider på Intel alls. Skulle jag gissa så är det lika många som vet vad "K" står för hos Intel som vet att BE stod för black edition alltså upplåst multipel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

Vänta nu, vad hände där? Finns ju knappt några Bristol Ridge ute. Helvete, har väntat på Raven Ridge länge och tyckte att behöva vänta till hösten var nog jobbigt, nu gäller det nästa år..

Men det är väl i ett normalt stort chassi dom komponenterna ryms i? Jag har alltid sett den stora fördelen med APU:s (är det inte det dom är egentligen till för?) är ju att du kan bytta ett riktigt litet mitx-chassi och sätta det, om det har dvs, bakom skärmen med ett VESA-fäste och voila, du har ett litet chassi som sitter fast bakom skärmen som gör att det inte tar någon plats, enkel att ta med sig allt i ett nafs och kan ändå spela spel på någerlunda bra upplösningar och inställningar!

Skickades från m.sweclockers.com

Finns itx för 4560 så är väll vad chassiet sväljer för gpu och antar det finns low profile 460/1050 fast många bryr sig inte och kör på atx/matx eller itx om man känner för det och ser inte apu som självklar itx burk med pico psu och en ssd som skulle vara en trevlig kombo men tror dom flesta ser det som man kan spela skapligt och får en jävligt billig dator är ett stort argument att köpa en apu

Tror många moba/mmo/cs/minecraft/rocket league spelare och vill ha budget gamer är intresserad av en sådan lösning som skulle prestera ungefär som min dator där doom, fallout4, o.s.v funkar bra i 1080p medium medans enklare spel kan ha max settings i 1080p och kan man kombinera ihop sån funktion till bra pris är det nog väldigt attraktivt oavsett när man kan köra väldigt mycket spel för väldigt lite pengar

Problemet är nog 4560 som faktiskt är förbannat prisvärd cpu trots det är en intel som aldrig är prisvärda annars blir väldigt billiga att köpa men en ryzen cpu kan ju garanterat slå dom multitrådat och är en strömsnålare kombo så mitt val hade fallit på apu men 4560 kan nog ge bättre fps i mycket så får se men tror det kommer bli en budget gamer fight där

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

I mina ögon är 1600X en riktig dräpare! Typ den ultimata processorn just nu, åtminstone för de som inte överklockar själva. Tillräckligt bra enkeltrådsprestanda för alla applikationer och en väsentligt bättre flertrådsprestanda än 7700K – till ett lägre pris dessutom!

Skrivet av AntLeth:

Hur ser det ut med Ryzen till laptops? Börjar bli dags att få mer än två kärnor i mainstreamdatorerna

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag inte blandar ihop det med något annat så är det satt till andra halvåret. ("H2 2017")

Skrivet av Bewise:

Vänta nu, vad hände där? Finns ju knappt några Bristol Ridge ute. Helvete, har väntat på Raven Ridge länge och tyckte att behöva vänta till hösten var nog jobbigt, nu gäller det nästa år..
...
Skickades från m.sweclockers.com

Hmm. Dessa bilder är lite äldre, minns att jag sett dessa förut. Men de andra är okända för mig.

Skrivet av Bengt-Arne:

Frågan är om det nu stämmer att Ryzen 5 kommer den 11/4, då Guru3D har tagit bort allt som reffererar till Ryzen 5 och 11 April.
Onekligen lite lurt...
Ursprungslänken till Guru3D är nu död!

Så är även tråden i Guru3D's forum, totalt borta/död!

Frågan är om dom inte var lite för snabba med att trycka på hype knappen

Edit: Dom två doda länkarna kan även finnas med en Google sökning, träff 2 och 4...

Skulle nog påstå att de nog fått ett samtal från AMD:s jurister... Bilden ser ju onekligen äkta ut.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Nja G4560 med Intel HD Graphics 610 matchar inte RX460.
I t.ex Battelfield 1 så klarar HD610 strax över 20FPS i lägsta inställningar i 720 medans RX460 ligger över 60FPS i medium i 1080.
De är knappast jämförbara.

Nä ett 610 matchar inte ett RX 460 och är inte i närheten av prestandan men det jag menade är att man får 4560 + 460 för antagligen samma pengar som en apu kommer kosta och har svårt att tänka mig dom släpper ryzen med integrerad 460 så långt under 1600kr vilket man får kombinationen 4560 och 460 för eller alternativet 1050 men dom kostar några kronor till

i övrigt så är 4560s integrerade gpu riktigt dålig och man kommer inte långt alls på den och samma med HD530 som sitter i min i3 som är snabbare så är det som bäst spelbart på 720P i tunga spel för 30fps + och inte ens iris pro laddade cpu är 1080p material i battlefield 1 och 460 är flera gånger snabbare än andra integrerade så släpper amd ett sånt som integrerad till bra pris och är det löjligt trevlig apu så får hoppas det kommer en sån från amd

Typ så här på integrerade i så fall och för den fps kåte brukar kan man kunna nå runt dubbla fps om man kliver ner till 720p low och skulle gissa på runt 1080p 60fps med medium settings aa/af av eller så är möjligt eller runt kanske 200fps i cs eller så i 1080p och höftar lite men i runda slängar nått sånt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det enda jag är orolig för är att dessa inte kommer klocka mycket över 4.0Ghz

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Citat:

***bort/moderator*** §1.5 i forumreglerna

Dom kommer antagligen prestera identiskt med 1800x om man kan klocka upp dom till samma mhz för är knappast hela cpun som används i 1700-1800 serien när dom är dubbelt så stark som 7700k multitrådat

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Vilket betyder att AMD inte rider på Intel alls. Skulle jag gissa så är det lika många som vet vad "K" står för hos Intel som vet att BE stod för black edition alltså upplåst multipel.

Självklart rider de på Intels tåg. I dagsläget så är "upplåsta CPUer" dyra och låsta billigare. Att AMD påstår att ALLA deras är upplåsta, inger en känsla av ökat värde. Om du inte förstår det, förstår du nog inte grundläggande marknadsföring.

Och det spelar ingen roll, för folk köper fortfarande -K processorerna utan att överklocka.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

I mina ögon är 1600X en riktig dräpare! Typ den ultimata processorn just nu, åtminstone för de som inte överklockar själva. Tillräckligt bra enkeltrådsprestanda för alla applikationer och en väsentligt bättre flertrådsprestanda än 7700K – till ett lägre pris dessutom!
Om jag inte blandar ihop det med något annat så är det satt till andra halvåret. ("H2 2017")

Hmm. Dessa bilder är lite äldre, minns att jag sett dessa förut. Men de andra är okända för mig.

Skulle nog påstå att de nog fått ett samtal från AMD:s jurister... Bilden ser ju onekligen äkta ut.

Fortfarande synligt här iallafall: http://www.guru3d.com/news-story/amd-readies-ryzen-5-series-a...

Permalänk
Medlem
Citat:

***bort/moderator*** §1.5 i forumreglerna

Ryzen 5 1600X kommer troligen att prestera aningen bättre i enkeltrådat och aningen sämre i flertrådat i dom fallen som alla trådar används i förhållande till Ryzen 7 1800X, orsaken är att 6 kärnor i 1600X får samma mängd cache (8 +8 MB) som 8 kärnor i 1800X.

Upp till det så kommer det även vid tidpunkten att vara nyare bios'er som kan göra lite i både stabilitet och prestanda

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kul att det kom upp igen, men konstigt att Swec's artikel är före Guru3D's.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Kul att det kom upp igen, men konstigt att Swec's artikel är före Guru3D's.

Dom la förmodligen upp det för tidigt första gången.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Så de kör med förhandsbokningar även av dessa?
De finns ju att beställa exempelvis på netonnet och inet.

Permalänk
Avstängd

***bort/mod***

Skrivet av Bloodstainer:

Självklart rider de på Intels tåg. I dagsläget så är "upplåsta CPUer" dyra och låsta billigare. Att AMD påstår att ALLA deras är upplåsta, inger en känsla av ökat värde. Om du inte förstår det, förstår du nog inte grundläggande marknadsföring.

Och det spelar ingen roll, för folk köper fortfarande -K processorerna utan att överklocka.

Men då har ju Intel ridit på AMDs PR tåg och om AMD nu rider på Intels så måste det innebära att AMD rider på sitt eget tåg?

Tagit bort citat av regelbrytande inlägg /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Dom la förmodligen upp det för tidigt första gången.

Kan vara så

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Men är samtidigt lite svårt segment när intel har sin 4560 för 600kr som kan matchas med rx460 för runt 1100 tror jag dom kostar så lär ligga på riktigt bra pris men är billigare att kombinera ihop dom i en apu...

Man kan nog förvänta sig att AMDs nya APUer får bättre CPU-prestanda än Kaby Lake Pentium.
I dagsläget klår A-modellernas iGPU Intels iGPUer, men ligger efter i CPU-prestanda. Framöver blir det kanske (troligen?) fördel både gällande (flertrådig) CPU- och iGPU-prestanda.

Skrivet av ClintBeastwood:

Säger någon: "Köp en 1700, den klockar bättre" så...

... ljuger den personen!

Skrivet av Bloodstainer:

... 7350k har sjukt dåligt värde, den skulle behöva en 350-500kr sänkning för att verkligen konkurrera på marknaden.
För tillfället ser jag G4560 som Intel's bästa "budget" gaming CPU, ... kan köras på ett billigare icke-Z moderkort. Problemet med i3 7350k är att den kräver ett Z170/Z270 för att överklocka, och för de nästan 2000kr prislappen, ...

Jag håller med om allt detta, men förstår inte varför ens nämna 7350K? En i3-7100 är snabbare än G4560 och mer prisvärd om man kan dra nytta av de funktioner som Pentium saknar.
Dessutom ser jag det som en fördel med G4560 att den faktisk kan köras på moderkort med Z-chip, eftersom det öppnar upp för möjligheten att sprida kostnaderna om man bygger en ny dator från scratch. Köp ett påkostat moderkort och en Pentium för att komma igång. Köp en i7-7700K senare, när mer pengar finns tillgängliga.

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Man kan nog förvänta sig att AMDs nya APUer får bättre CPU-prestanda än Kaby Lake Pentium.
I dagsläget klår A-modellernas iGPU Intels iGPUer, men ligger efter i CPU-prestanda. Framöver blir det kanske (troligen?) fördel både gällande (flertrådig) CPU- och iGPU-prestanda.

... ljuger den personen!

Jag håller med om allt detta, men förstår inte varför ens nämna 7350K? En i3-7100 är snabbare än G4560 och mer prisvärd om man kan dra nytta av de funktioner som Pentium saknar.
Dessutom ser jag det som en fördel med G4560 att den faktisk kan köras på moderkort med Z-chip, eftersom det öppnar upp för möjligheten att sprida kostnaderna om man bygger en ny dator från scratch. Köp ett påkostat moderkort och en Pentium för att komma igång. Köp en i7-7700K senare, när mer pengar finns tillgängliga.

Hur kan du tycka att en i3 7100 är mer prisvärd än G4560? Dubbla priset och du får en ökning från 3,5GHz till 3,9GHz men du ligger på samma antal kärnor och trådar. Det är en 5-10% ökning för 100% prisökning, håller inte med, du verkar ha missat att Kaby Lake's Pentiums numera har Hyperthreading

Och jag håller absolut inte med om att köpa ett dyrt moderkort och sedan uppgradera CPU. Moderkort och processorer uppgraderas så pass ofta att ska man uppgradera de gör man det tillsammans. Varför spara 1500kr vid köp av en hel dator för 15000kr om man ändå kan uppgradera de senare när de kostar 3500kr? Prisskillnaden mellan att köpa en i3 7100 och en Z270 vs. att köpa en i7 och en Z270 är inte så stor. Köp de bästa man kan, med den budgeten man kan. För en Z270 och en i3 7100 är en dålig kombo, då tar jag hellre en 3770k och en gammal Z77, så länge jag inte bryr mig om NVMe eller dylika nya funktioner så ger det mycker mer prestanda, och för mindre pengar

Edit: värt att påpeka, jag tycker inte man ska köpa i3or över huvudtaget i nuvarande generation, pentiums med HT är för bra värde för mycket lägre peng. Och vill man ha mer prestanda köp begagnade i5or eller i7or som är överklockningsbara eller satsa på bästa i5an eller i7an man har råd med. Men gäller det gaming, lägg mer pengar på din GPU

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Hur kan du tycka att en i3 7100 är mer prisvärd än G4560?

Jag jämförde primärt med 7350K, som jag inte kan förstå varför du tog med tidigare.
G4560 levererar oftast bäst pris/prestanda, men förutsatt att man har full nytta av de instruktioner som Pentium inte stöder så kan det vara vits att betala mer för en Core i3-7100, så om man alls ska nämna en Core i3 i sammanhanget bör det bli denna i stället för 7350K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Och jag håller absolut inte med om att köpa ett dyrt moderkort och sedan uppgradera CPU. Moderkort och processorer uppgraderas så pass ofta att ska man uppgradera de gör man det tillsammans. Varför spara 1500kr vid köp av en hel dator för 15000kr...

Vi har visst lite olika synsätt:
1. Moderkort och CPU byter jag vid behov, oftast drygt fem år/generationer emellan. Vet inte om du tycker det är "ofta". Att moderkort, CPU och RAM byts tillsammans är av tvång, eftersom det som regel inte finns mycket bättre presterande prisvärda CPU att köpa till gamla moderkort och nya moderkort kräver annan sorts RAM. Bara en gång har jag bytt CPU på befintligt moderkort (från halvårsgammal Athlon64 3200+ till Athlon64 X2 4600+), och det var nog den bästa datorrelaterade affär jag gjort eftersom den nya prollen dög åtskilliga år längre än den första skulle gjort.
2. "Hel dator" inkluderar skärm, OS, tangentbord, mus och headset för tillsammans ~3500kr. Och jag räknar på en total initialbudget närmare 10kkr än 15kkr för detta. Att då spendera ~2100kr av dessa på en G4560 och Z270-moderkort känns vettigt om målet är att inom ett år uppgradera till i7-7700K (som sedan behålls i över fem år). Alternativet är att minska kostnaden för grafikkort, RAM och annat med ~2800kr.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |