solaris/nexenta installera ixgbe drivrutin

Permalänk

solaris/nexenta installera ixgbe drivrutin

Sitter och sliter mitt hår över detta... Försöker att installera nyare drivrutiner för mitt intel x520 på Nexentastor (bygger på solaris).
Anledningen är att jag inte kan kommunicera med andra nätverksenheter (tex ping), trots att dom finns i arp-tabellen. Googlingar säger att min drivrutin är gammal (1.1.7) och bör vara minst 1.1.9.

Följer denna guide http://www.intel.com/content/www/us/en/support/network-and-i-o/ethernet-products/000005688.html

Men när jag kör "make install" så får jag följande error

Har även försökt en något äldre drivrutin där jag får samma error men pekar på en annan rad.

Har snart sökt sönder google efter lösningar Är ganska ny på solaris och jag är osäker på hur Nexenta har strypt saker och ting på sin release.

Permalänk
Medlem

@Ahrimanes: Kolla på vad som faktiskt finns på rad 26 i Makefile. Du kan ju även kolla om gmake funkar bättre, om du inte använder det, alternativt prova skifta av gmake om du kör det just nu.

Permalänk

@Edge1: Det var det första jag gjorde, men hittar inget konstigt. http://pastebin.com/1ckppSWe

Men jag är också lite osäker på vilka rader man ska räkna (kommentarer, blanka rader etc).

Permalänk
Medlem

Fick du samma felmeddelande med gmake? Felmeddelandet låter som det är Solaris make som kör och inte GNU make. Osäker om Solaris make förstår:

ifneq ($(KERNELRELEASE),)

Permalänk

@Aene: gmake verkar inte finnas. Ska se om jag lyckas installera det.

Permalänk
Medlem

@Ahrimanes: Solaris make gillar inte ifneq, precis som @Aene påpekade. Du borde ju helt enkelt kunna ta bort hela konditionen, från ifneq till endif (eller ta bort bara just de två raderna om $KERNELRELEASE!=""), alternativt som sagt byt till gmake.

Källa

Permalänk

@Edge1 @Aene

Har efter mycket om och men installerat gmake. Dock har vi nya problem...

Att installera kernel-devel verkar kräva "pkg", vilket inte finns och jag har inte listat ut hur jag ska få in det i systemet....

Permalänk
Inaktiv

Om inget har ändrats i Nexenta sedan jag sist lekte med det så kör de inte med pkg utan med apt-get

Permalänk
Skrivet av anon244184:

Om inget har ändrats i Nexenta sedan jag sist lekte med det så kör de inte med pkg utan med apt-get

Mjo men det finns ingen mirror...

Har dessutom konstaterat att Nexentastor bygger på illumos kernel och inte linuxkärnan... Känns som att jag inte kommer längre med detta. Får nog leta efter ett annat operativ för mitt SAN.

Permalänk
Inaktiv

För att få mirrors måste du väl ha en licens aktiverad.

Och ja? Solaris är inte Linux.

Du kan alltid titta på OmniOS med Napp-IT installerat på om du vill ha ett Solaris derivat.
Eller FreeNAS om du nöjer dig med FreeBSD.

Permalänk
Skrivet av anon244184:

Och ja? Solaris är inte Linux.

Och då går det väl inte att få igång gmake som kräver linux-headers? Jag är inte så avancerad linux-användare, så jag känner att jag är ute på djupt vatten i mina diskussioner

Permalänk
Inaktiv

Det finns gmake för Solaris men jag tror du kommer att stöta på åtskilliga andra problem.

TLDR för detta.
Nexenta är inte konstruerat för att du ska sitta och kompilera saker på egen hand utan du ska använda dig av deras egna paket.

Dock om du aktiverar en licens på din install borde du kunna få in en senare version av ixgbe bara genom att uppdatera systemet till senaste versionen.

Illumos har en version av drivern som är drygt 8 månader gammal och det är vad Nexenta bygger på. Vet dock inte om Nexenta följer upstream helt och hållet.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ta bort konditionalen som inte funkar i Solaris make och kolla om allt går bra?

Permalänk

@Edge1: Har testat det också. Får nytt error på annan rad som inte innehåller något konstigt. Det är drivrutin för linux men det visade sig att Nexentastor inte ens bygger på linuxkärnan så jag ska nog inte försöka mer med denna. Jag trodde det var Solaris 11, men det är tydligen Illumos som bygger på Open solaris.

Som @anon244184 säger så ska jag försöka uppdatera systemet istället. Jag har en aktiverad community edition licens.