Permalänk
Medlem

Musarm? Är Duopad en lösning?

Någon som har eller testat Duopad?

Hemsida: http://duopad.se/
Billigast: https://www.maxgaming.se/handledsstod-moss/duopad/handledssto...

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Avstängd

@TheBodyLotion:

Jag måste bara fråga, jag har spelat kanske avg 5-6 timmar per dag sedan jag var 16 år, dvs i 18 år nu och har aldrig haft något problem med något liknande. Handlar det bara om otur, eller vad är det egentligen som sker för att man skall få musarm för det flesta? Jag sitter verkligen inte ergonomiskt eller har någon specifik position.

Det enda är att jag har ofta handen lite högre än de flesta eftersom jag ofta sitter med armen i brösthöjd, pga spelar i fåtöljer oftast.

Permalänk
Medlem

När man själv får känningar av musarm så brukar jag tänka på/försöka med följande:
-Öka känsligheten på musen, gör att behöver röra armen mindre
-Vila armen på bordet
-Byta/växla mus, för mig är små möss typ Razer Diamondback med fingertoppsgrepp bäst mot musarm. en sådan mus med hög känslighet så minimerar man rörelsen med armen.
-Justera höjden på stolen till "rätt" position.
-Vila ofta, inte sitta länge vid skärmen.

Många tycker att andra styrdon som mousetrapper, trackballs och liknande hjälper.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Karpaltunnelsyndrom är inte samma som musarm. Karpaltunnelsyndrom drabbar mest kvinnor. Jag bara antog att trådskaparen inte är kvinna?
Operation brukar det vara som gäller då.

Permalänk
Medlem

@Dunde: Precis, men vad jag har läst ska övningarna hjälpa vid båda. Värt att testa kanske. Streamgruppen är bara till för att påminna dig att det är dags att röra sig.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svar Får se till att göra dessa armövningar och röra mig lite oftare, men det är enkelt glömt när man är så insatt i arbetet eller spelandet.

Sitter just nu med ett g303 kanske inte det mest ergonomiska musen, kan g402 vara något?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

@TheBodyLotion: Har inte läst alla svar men jag har använt en duopad ett tag, dock käkade hunden upp den nyss lol.

Men ja den var faktiskt riktigt bra får jag säga? Aldrig haft seriösa problem med musarm men börjat känna lite på senaste tiden, och duopaden hjälpte definitivt med detta.. Blir att beställa en ny o skydda den från hunden i fortsättningen

Permalänk
Medlem

Evoluent Mouse är ett tips som har gjort gott åt för mig även om jag aldrig varit drabbad av just musarm.
Den tar lite tid att vänja sig vid men så länge du inte är E-sportare så inga problem =)!
Funkar för privat spelande och arbete.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

För en del år sedan hade jag lite ont i armen. Vet inte om det var musarm, men jag bytte mus till den här (se länk) och efter det försvann smärtan i armen.

http://www.logitech.com/sv-se/product/4786?crid=7

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk

Har haft liknande problem också, men felet jag gjorde var det att jag hade armen "fel" Testa att sitta med armen i 90 grader, alltså att din armbåge är i höjd med musen.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!