Vad använder ni era servrar till?

Permalänk
Avstängd

Vad använder ni era servrar till?

Hej alla!

Blir imponerad när jag är här inne och läser, och får se många tämligen stora och gigantiska servrar. Jag är själv nu nu sugen på att antingen bygga eller köpa en server för de två behoven jag har, nämligen filserver och Plex. När jag läser på detta forum får jag läsa om en uppsjö olika operativsystem, och många tenderar att ha flera servrar dessutom.

Så min fråga är: Vad använder ni dem till?

Funderar mest eftersom jag kanske har något ej upptäckt användningsområde, som skulle kanske vara aktuellt att titta på även i mitt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hej alla!

Blir imponerad när jag är här inne och läser, och får se många tämligen stora och gigantiska servrar. Jag är själv nu nu sugen på att antingen bygga eller köpa en server för de två behoven jag har, nämligen filserver och Plex. När jag läser på detta forum får jag läsa om en uppsjö olika operativsystem, och många tenderar att ha flera servrar dessutom.

Så min fråga är: Vad använder ni dem till?

Funderar mest eftersom jag kanske har något ej upptäckt användningsområde, som skulle kanske vara aktuellt att titta på även i mitt fall.

Plexserver, filserver, nextcloud och teamspeak

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Avstängd

Använder min lilla server (q1900) som brandvägg/router/filserver/webserver/sftp-server/torrent-server/assetto-corsa server/CCTV-server/ och säkert några saker till som jag glömt

Permalänk
Medlem

använder min för plex, filserver och spelservrar (som beror på vad jag kör vid det läget)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

När jag uppgraderade datorn så satte jag den gamla i källaren. Det är en dator med Windows 10 helt enkelt som jag styr med TeamViewer. Ville ha nåt snabbare och mer flexibelt än min tidigare Dlink NAS.

- Spelstreaming via Steam till biorummet. Så kan jag spela på projektorn medan själva spelet drivs där uppe på min snabba speldator.
- Filserver, mest för min videoredigering.
- Bluray HTPC.
- Backup för foton osv.

Permalänk
Avstängd

@Frux: Upplever du Windows stabilt gällande uptime? Jag har hört vissa som säger att det inte är så driftsäkert eftersom Windows kan hänga sig i större utsträckning än andra mindre avancerade OS. Har du inaktiverat/raderat program som körs i bakgrunden för att förbättra prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

@Frux: Upplever du Windows stabilt gällande uptime? Jag har hört vissa som säger att det inte är så driftsäkert eftersom Windows kan hänga sig i större utsträckning än andra mindre avancerade OS. Har du inaktiverat/raderat program som körs i bakgrunden för att förbättra prestandan?

Tja, den var ju driftsäker de 4 åren som jag hade den som min dator, känns inte sämre för att den står i nätverket. Jag gjorde ny installation till en mindre SSD bara.

Stämmer säkert att specialanpassade OS har bättre uptime och nätverksprestanda men personligen har jag inget behov eller intresse att mecka med det. Maxar överföringshastigheten i mitt Gigabitnätverk som det är. Vill kunna köra Steam streaming och då behövs ju Windows såvitt jag vet.

Permalänk

Jag har en Synology Diskstation DS1813+ som är på dygnet runt som ftpserver, filserver i nätverket, backuplagning för resterande datorer och torrentklient.

Sedan har jag en i5 - Freenasmaskin som startas en gång i veckan och då görs en total backup av allting på Synologyn. Freenasservern har även en Plexserver men Plex är så in i helvete buggigt och resurskrävande att jag inte orkar med det längre.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Avstängd

@Pentagram: Startas FreeNAS-maskinen av sig självt enligt någon inställning/timer?

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en egen lite burk, då jag föredrog tysthet och uppgraderingsmöjligheter över klassisk server-hårdvara.

MSI H97M-G43
i5-4460
16gb RAM
4x3TB WD RED
1x4TB WD RED
512gb SSD
430W Corsair Nätagg
Fractal Design Define Mini

Denna server har fått prova på många olika operativsystem sedan den byggdes, men nu har jag landat i unRAID vilket jag trivs bra med. Härligt att kunna lägga till olika sorts hårddiskar och sådär utan bekymmer. Väldigt bra stöd för dockers och VMs.

Det som används mest är Plex, Crashplan och Deluge (med inbyggd OpenVPN i dockern) med många andra diverse plugins/dockers. Har även en Server 2012 r2 VM igång för remote desktop och Ombi som inte lirar bra på Linux tyvärr.

Permalänk
Avstängd

För (tefället) så använder jag inte mina serverdator till så jättemycket bara för bris med hårddiskutrymme men jag har ett par kraftfulla server.

När allt var igång och sånt så använder jag dom till Minecraft, CSGO, och mycket mer. brandväg Web server.

Ska trycka in mina nya hårddiskar men har inte haft tid för att fixa det än.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

När jag uppgraderade datorn så satte jag den gamla i källaren. Det är en dator med Windows 10 helt enkelt som jag styr med TeamViewer. Ville ha nåt snabbare och mer flexibelt än min tidigare Dlink NAS.

- Spelstreaming via Steam till biorummet. Så kan jag spela på projektorn medan själva spelet drivs där uppe på min snabba speldator.
- Filserver, mest för min videoredigering.
- Bluray HTPC.
- Backup för foton osv.

Spot on, gör precis samma sak

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tudz:

Jag byggde ihop en egen lite burk, då jag föredrog tysthet och uppgraderingsmöjligheter över klassisk server-hårdvara.

MSI H97M-G43
i5-4460
16gb RAM
4x3TB WD RED
1x4TB WD RED
512gb SSD
430W Corsair Nätagg
Fractal Design Define Mini

Denna server har fått prova på många olika operativsystem sedan den byggdes, men nu har jag landat i unRAID vilket jag trivs bra med. Härligt att kunna lägga till olika sorts hårddiskar och sådär utan bekymmer. Väldigt bra stöd för dockers och VMs.

Det som används mest är Plex, Crashplan och Deluge (med inbyggd OpenVPN i dockern) med många andra diverse plugins/dockers. Har även en Server 2012 r2 VM igång för remote desktop och Ombi som inte lirar bra på Linux tyvärr.

Är själv ute efter någon typ av lösning där server tankar torrents automatiskt från en specifik mapp, och dessutom via VPN för säkerhets skull. Har du något tips på bra lösning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ledstripes:

Är själv ute efter någon typ av lösning där server tankar torrents automatiskt från en specifik mapp, och dessutom via VPN för säkerhets skull. Har du något tips på bra lösning?

rtorrent kan automagiskt tanka torrents från en specifik mapp, eller så kör man som jag med rutorrent frontend och chrome/firefox addon som auto-öppnar alla magnetlinks på servern istället för lokalt, och sen lite rss feeds som automatiskt tankar hem senaste grejerna jag vill ha också

Permalänk
Medlem

Fil
PLEX
Backup
Spel

Ville få igång radius med, men min router stödjer inte det. Dock så fungerar jag på att göra om den till en router/brandvägg med. Tiden räcker dock inte till för det projektet just nu...

Har även funderat lite smått på molnserver. Kanske även deployment om jag orkar.

I övrigt så kan man ju köra web/mail/ftp.

Det finns ju en hel del man kan krabba med x)

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Teamspeak, Plex och FTP.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Är själv ute efter någon typ av lösning där server tankar torrents automatiskt från en specifik mapp, och dessutom via VPN för säkerhets skull. Har du något tips på bra lösning?

Absolut. Denna docker är perfekt; https://github.com/binhex/arch-delugevpn

Finns även för Transmission och rTorrent tror jag. Har t.o.m inbyggd killswitch. Kör med ovpn.se VPN och fungerar kanon.

Docker går att snurra igång på dom flesta moderna operativsystem, men görs kanske enklast på unRAID där du får en mycket trevlig GUI. unRAID kostar dock pengar.

Permalänk
Skrivet av Ledstripes:

@Pentagram: Startas FreeNAS-maskinen av sig självt enligt någon inställning/timer?

Nej. Startar den manuellt lite då och då. Synkar den via min huvudmaskin och synctoy.
Har försökt få Freenas och Synologyn att prata med varandra via rSync men har aldrig fått rättigheterna att lira ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Snusfri

En Microserver G8 med FreeNAS och 2x8TB diskar för min media.
En Xeon 1230v3 burk med diverse blandade diskar som slaskfilserver och en gammal Dell 1525 som ligger under sängen och agerar labbwebserver

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Samba, Plex, Deluge, Sonarr, PlexPy. Ubuntu OS. En bra kombination för att göra mitt liv enkelt. Har dock bara 3x3TB just nu men det räcker för mitt bibliotek av lagligt rippade filmer & tv-serier som jag äger på bluray.

Permalänk
Medlem

Plex
Transmission
Nextcloud
DNS-server
OpenVPN
OP5 övervakning
Unifi-controller till två st unifi AP

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Teamspeak, Plex och FTP.

FTP - vad använder du det till?

Personligen funderar jag på att köra en FTP-utdelning till en kompis dator, vars torrentklient automatiskt startar torrents från just den mappen. Är det säkert?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

FTP - vad använder du det till?

Personligen funderar jag på att köra en FTP-utdelning till en kompis dator, vars torrentklient automatiskt startar torrents från just den mappen. Är det säkert?

Mest för att enkelt dela ut saker till polare. Klipp från när jag lirar Overwatch, semesterfilmer och lite annat.
Kör med en DNS likt ftp://lodisen.com så det är enkelt att komma åt.
Ptja, du kan ju köra SFTP eller liknande och med inloggning så bör det inte vara några problem.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Mest för att enkelt dela ut saker till polare. Klipp från när jag lirar Overwatch, semesterfilmer och lite annat.
Kör med en DNS likt ftp://lodisen.com så det är enkelt att komma åt.
Ptja, du kan ju köra SFTP eller liknande och med inloggning så bör det inte vara några problem.

Hur gör man för att få en sådan adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ledstripes:

Hur gör man för att få en sådan adress?

https://www.dynu.com/en-US/ControlPanel/AddDomainRegistration
$11 per år och inkluderar gratis uppdatering av IP om du får ny IP på servern.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Använder min server som filserver/plex och ett för tillfället relativt komplett labb av vmware vcloud inklusive operations manager.

Kan hända att jag installerar applikationer för test och utvärdering också.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Plex, flexget, deluge, moddade minecraft servrar, Home Assistant, backup och logserver (elk stack)

Om någon är intresserad av dela plex bibliotek, pm:a mig ert användarnamn.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Inaktiv

P.g.a. ekonomi så har jag vare sig den servern eller ens lägenhet som jag skulle behöva att ha för att kunna ha den i. Så jag kör riktigt gettostil och har mängder med datorer utspritt, ingen sämre än i7 och de flesta har 16GB ram.
Så det som driver min dritt hemma är en Ryzen 1800X, 5st 4 cores i7or 16GB ram och sedan 3st äldre i7or med 8GB ram som jag mest använder som klienter.

Vad jag kör på dem så är det allt möjligt, det beror hela tiden på vad man arbetar med. Men en 20 virtuella maskiner med olika saker är typ alltid igång. Det kan vara långtidstest av något projekt och då går kanske 5st VM åt som ska snurra där, jag har 2st redundanta databaser som jag använder för allt möjligt testande. Diverse blanda VM med program som jag använder, t.ex. CAD-vm burken är igång dygnet runt då man rätt så ofta ska jobba med någon cadfil. Och sist såklart en filserver som likaväl kunde ha varit en 1000kr nas.

Så jag har ingen miljö alls i hemmet utan all dritt är enbart för det jag jobbar med för tillfället, jag har haft planer på att sätta upp SharePoint hemma, men det har aldrig blivit av. Dessutom kostar SharePoint ofta multum, men går det bygga hemma privat billigt?

*edit*
Folk kan säga med i7 med 16GB ram kostar ju en slant, men den som letar kan få sådan skit gratis när de kasserar dem för att de är för gamla. Många har policy att alla persondatorer som är över 4-5år ska kasseras, detta eftersom personalkostnaderna är så höga så det blir billigare att köpa in nytt. Arbetarna tycker dessutom om att få nya datorer så..

*edit2*
Det jag saknar är en supersnabb dator för fåtrådig, där jag funderar på en i7 7700K, bara det att jag inte tycker prestandan räcker till. När jag en BIM fil (IFC) så tar jobbet ca 5h och jag vill få ner denna tid till runt 30 minuter, d.v.s. 1000% så snabbare dator är vad jag behöver för att kunna jobba mer effektivt. Kanske klocka en i7 7700K till 50Ghz och problemet löst

*edit3*
För vanliga användare är det ofta superlätt att sprida laster på flera maskiner, värre är det att få plats med alla maskiner i lägenheten vilket är det som hindrar mig mest att bygga större dataanläggning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

P.g.a. ekonomi så har jag vare sig den servern eller ens lägenhet som jag skulle behöva att ha för att kunna ha den i. Så jag kör riktigt gettostil och har mängder med datorer utspritt, ingen sämre än i7 och de flesta har 16GB ram.
Så det som driver min dritt hemma är en Ryzen 1800X, 5st 4 cores i7or 16GB ram och sedan 3st äldre i7or med 8GB ram som jag mest använder som klienter.

Vad jag kör på dem så är det allt möjligt, det beror hela tiden på vad man arbetar med. Men en 20 virtuella maskiner med olika saker är typ alltid igång. Det kan vara långtidstest av något projekt och då går kanske 5st VM åt som ska snurra där, jag har 2st redundanta databaser som jag använder för allt möjligt testande. Diverse blanda VM med program som jag använder, t.ex. CAD-vm burken är igång dygnet runt då man rätt så ofta ska jobba med någon cadfil. Och sist såklart en filserver som likaväl kunde ha varit en 1000kr nas.

Så jag har ingen miljö alls i hemmet utan all dritt är enbart för det jag jobbar med för tillfället, jag har haft planer på att sätta upp SharePoint hemma, men det har aldrig blivit av. Dessutom kostar SharePoint ofta multum, men går det bygga hemma privat billigt?

*edit*
Folk kan säga med i7 med 16GB ram kostar ju en slant, men den som letar kan få sådan skit gratis när de kasserar dem för att de är för gamla. Många har policy att alla persondatorer som är över 4-5år ska kasseras, detta eftersom personalkostnaderna är så höga så det blir billigare att köpa in nytt. Arbetarna tycker dessutom om att få nya datorer så..

*edit2*
Det jag saknar är en supersnabb dator för fåtrådig, där jag funderar på en i7 7700K, bara det att jag inte tycker prestandan räcker till. När jag en BIM fil (IFC) så tar jobbet ca 5h och jag vill få ner denna tid till runt 30 minuter, d.v.s. 1000% så snabbare dator är vad jag behöver för att kunna jobba mer effektivt. Kanske klocka en i7 7700K till 50Ghz och problemet löst

Vad är det som tar så lång tid?
Hur mycket kraft behövs det för att det ska gå snabbare?

Vad använder man BIM fil till?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Vad är det som tar så lång tid?
Hur mycket kraft behövs det för att det ska gå snabbare?

Vad använder man BIM fil till?

BIM är det nya sättet hur man jobbar med byggnader där all information finns med i det, t.o.m vilken typ v kontorsstol som det finns i varje rum skulle man kunna lägga till. Ta sedan en byggnad som typ Chalmers fastigheter så blir det en hel del data när nästan all information finns med.

Vad det är som flaskar håller jag på att undersöka, under dessa 5h så går ibland mina kärnor i 100%, en annan del går ssdn i 100% sedan ser jag inget och jag misstänker att grafikkortet jobbar då. Så lösningen är inte enbart en snabbare cpu, utan allt måste bli snabbare.