Permalänk

144hz skärm utan dp med 1080ti

Hejsan! Jag har ju nu sett att nvidias gtx 1080 ti är på ingång. Så jag hade ju självklart taggat att köpa det. Men nu ser jag ju att grafikkortet saknar en dvi utgång. Vilket då ställer till problem, eftersom jag saknar displayport på skärmen. Så det finns inget sätt för mig att få en 120hz signal...

Jag har hört rykten om att man kan få upp till 120hz genom hdmi 1.4? Även att det ska gå att fixa dp-dvi adapter som fungerar med 144hz. Men jag har tyvärr inte funnit något som ser vettigt ut.
Skulle det fungera att använda en hdmi adapter till dvi? Isf vad är det jag ska leta efter i denna adapter för att det ska fungera?

Skärmen jag har är följande: https://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl#...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ingår ju adapter med grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Ingår ju adapter med grafikkortet

Adaptern som ingår är enligt Sweclockers recension bara en vanlig passiv adapter, som då max klarar 1920x1200@60Hz. För att få ut 144Hz så krävs en Dual-Link DVI-adapter, den enda adaptern jag känner till som enligt tillverkaren ska klara 144Hz är denna. Det finns en del andra som bara specar 120Hz också, men oavsett så får man vara beredd att betala över en tusenlapp för en sån adapter. Några HDMI->DVI-DL-adaptrar existerar inte vad jag vet.

När det gäller HDMI så klarar HDMI 1.4 i teorin av 1080p@120Hz. I praktiken kan det vara lite knepigare med det, eftersom HDMI främst är gjord för TV där 120Hz används för aktiv 3D. De flesta datorskärmar brukar därför vara begränsad till 60Hz via HDMI 1.4. Vad just Acer GN246HL klarar av kan jag tyvärr inte säga. I Acers manual till skärmen så står det att upplösningar som kräver DVI-DL är markerade med en asterisk, men inga upplösningar är markerade. Så antingen menar Acer att skärmen klarar alla upplösningar även via HDMI, men mer troligt är att de bara gjort ett misstag i manualen.

Så om du vill ha ett GTX 1080 Ti så är troligtvis en ny skärm vettigast, eller hoppas på att någon släpper ett GTX 1080 Ti med DVI-DL-utgång.

Permalänk
Medlem

Lär komma Ti kort med Dvi om några veckor. Nvidias kylare är ändå inte att rekommendera om man inte ska köpa vattenkylning till den. Inte värt ljudet och värmen med standardkylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av perost:

Adaptern som ingår är enligt Sweclockers recension bara en vanlig passiv adapter, som då max klarar 1920x1200@60Hz. För att få ut 144Hz så krävs en Dual-Link DVI-adapter, den enda adaptern jag känner till som enligt tillverkaren ska klara 144Hz är denna. Det finns en del andra som bara specar 120Hz också, men oavsett så får man vara beredd att betala över en tusenlapp för en sån adapter. Några HDMI->DVI-DL-adaptrar existerar inte vad jag vet.

När det gäller HDMI så klarar HDMI 1.4 i teorin av 1080p@120Hz. I praktiken kan det vara lite knepigare med det, eftersom HDMI främst är gjord för TV där 120Hz används för aktiv 3D. De flesta datorskärmar brukar därför vara begränsad till 60Hz via HDMI 1.4. Vad just Acer GN246HL klarar av kan jag tyvärr inte säga. I Acers manual till skärmen så står det att upplösningar som kräver DVI-DL är markerade med en asterisk, men inga upplösningar är markerade. Så antingen menar Acer att skärmen klarar alla upplösningar även via HDMI, men mer troligt är att de bara gjort ett misstag i manualen.

Så om du vill ha ett GTX 1080 Ti så är troligtvis en ny skärm vettigast, eller hoppas på att någon släpper ett GTX 1080 Ti med DVI-DL-utgång.

Jo, hade fruktat detta. Best bet är väl att vänta på att fler bolag släpper 1080ti, sen hoppas på att de släpper med DVI uttag. Verkar aningen dumt om ingen gör det? Men jag är varken påläst eller klok. Så vad vet jag...

Hur som, tack så hemskt mycket för klargörningen!

Permalänk

Såg här nu att asus 1080 ti verkar ha en dviport. Då var det inte något superproblem längre! Hade ändå tänkt köpa den varianten

https://www.asus.com/us/Graphics-Cards/ROG-STRIX-GTX1080TI-O1...

Permalänk
Medlem

Enligt denna så kommer asus 1080ti int heller ha stöd för 144hz genom dvi ''Unlike previous-generation NVIDIA cards, the DVI port no longer includes the analog signal, so you'll have to use an active adapter. NVIDIA also updated DisplayPort to be 1.2 certified and 1.3/1.4 ready, which enables support for 4K at 120 Hz and 5K @ 60 Hz, or 8K @ 60 Hz with two cables.'' Lite gammal tråd men satt och googlade lite för är i samma båt hoppas nån iaf släpper med dvi-d stöd..

https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_1080_Ti_Strix_OC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nUKKE:

Enligt denna så kommer asus 1080ti int heller ha stöd för 144hz genom dvi ''Unlike previous-generation NVIDIA cards, the DVI port no longer includes the analog signal, so you'll have to use an active adapter. NVIDIA also updated DisplayPort to be 1.2 certified and 1.3/1.4 ready, which enables support for 4K at 120 Hz and 5K @ 60 Hz, or 8K @ 60 Hz with two cables.'' Lite gammal tråd men satt och googlade lite för är i samma båt hoppas nån iaf släpper med dvi-d stöd..

https://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GTX_1080_Ti_Strix_OC...

Har ju inget med DVIns digitala förmåga att göra. Står bara att DVI-porten saknar VGA-signaler. Med andra ord, detta är bara DVI-D (bara digitalt) istället för DVI-I (både digitalt och analogt).

Permalänk
Bildexpert 📺

@nUKKE: DVI-D är det ju definitivt. Den analoga delen används inte alls i detta sammanhang. Vad man behöver för skärmar med gammal teknik är DVI-DL alltså Dual Link-kapacitet och det verkar man inte ha kontrollerat här.

Redaktionen kommer i alla fall att dubbelkolla DVI-DL-kapacitet när sådana 1080Ti-kort kommer upp. Det går ju ganska snabbt att testa detta.

(@ajp_anton hann svara precis när jag skrev detta!)

Permalänk
Medlem

@ajp_anton @laxpudding Okej tackar för förklaringen jag har tydligen missförstått detta med DVI men vilken tur att såna som ni kan läxa upp en

Permalänk
Medlem

DP
( ͡° ͜ʖ ͡°)