Permalänk

Datorn dör under load

Hej, köpte nya prylar till min data och vill veta varför den dör under load. Änsålänge har jag inte hittat några problem nätaggregatet går inte jättevarmt & damm och smuts är borta, fläkten funkar. Volten ändrar sig knappt men. Ändå sen jag satte på Dual-Screen mode i bios så har den dött mitt i, ändrar jag fläktarna med controllern på själva chassit så dör den.

Har jag för svagt nätagg?

Operativsystem: Windows 10 Senaste
Chassi: Fractal Design r4 Black Window
Processor: Intel Core i5 6600k 3,5Ghz, men klockad till 3,9Ghz
Processorkylare: CM TX3 Evo
Moderkort: ASUS z170-A
Minne: 4x 4gb 2400Mhz Crucial Ballistix Sport DDR4
Grafikkort: ASUS geforce gtx 1060 dual 6gb
Hårddisk: ST1000DM 1TB
SSD: Kingston 120gb
Nätaggregat: AXP 630W
Övrig kylning: 2x120mm insug och 1x 120mm utblås i lådan
Temperaturer: CPU = 60-65c under load, GPU = 68-75c under load

Permalänk
Medlem

sorry ibland läser man inte hela inlägg innan man svarar

Har du kollat vilka temperaturer du har under load? datorn slår ju av sig när du når vissa temperaturer för att skydda processorn, kolla med HWMonitor om du inte redan har gjort det

Permalänk

Kan vara nätagg, men låter lite som moderkort också.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Bättre att lägga lite mer på ett nätagg, kostar lite mer men varar ofta mycket längre än övriga komponenter.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

vet inte hur det är med asus z-170 men vet att z-97 kunde ha problem med bios ibland

Permalänk
Medlem

Högst troligen nätaggregatet som är för dåligt. Inte nog med att de brukar bli sämre med åren, utan AXP-aggregatet var dåligt redan när det kom ut för ~7 år sedan. Skulle själv inte våga använda det till så fina komponenter.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

@bgorn: Ja, ändå sen jag aktivera dual-screen i bios så har jag haft HWmonitor på när jag spelar för att hålla koll. Temperaturerna är det inga problem med, har bra hyffsat bra kylning.

Permalänk

@Fire_Ice: Fick de nätaggregatet från min bror som haft det i sin gamla dator så det är ändå x antal år gammalt, fick rengöra 1 gång innan sen 1 gång till när jag byggde min närvarande dator. Kretsarna och grejerna på PSUn ser annars bra ut. Inget bränt, ingeting. När jag håller handen så är det inte varmt när jag spelar.

Permalänk

@GoldenFan: Vilken nätaggregat skulle du rekommendera?

Permalänk

PS Stängt av Dual-Screen, så nu kör den bara på mitt Gtx 1060. Och nu ska jag testa ifall detta var problemet. Återstå att se.

Permalänk
Medlem

Testa med ett annat PSU och se om det fortfarande händer? I så fall vet du ju säkert att det är det som är problemet

Permalänk

@MarcusHuddinge: Jag vet nog till 99% att det är nätaggregatet, det är det ändå som inte är nytt. Men ändå att orsaken varit relativt ny, det har funkat hur bra som helst innan. Men tror det är för att den inte orkar hålla både intrigerade grafikkortet samtidigt som 1060 igång.
Stängt av det och det ser ljusare ut, spelat i 40 min nu ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av And3rss0N:

@GoldenFan: Vilken nätaggregat skulle du rekommendera?

EVGA G2 750w har jag själv, har funkat finfint och har bra betyg.
5/5 stjärnor på Inet (av användare) och 9.8/10 på JonnyGURU
https://www.inet.se/produkt/6900036/evga-supernova-g2-750w#sp...
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Ett annat PSU som folk ofta ger som förslag här på forumet är Corsair RM750x 750w
4.9/5 stjärnor på Inet (av användare) och även här 9.8/10 på JonnyGURU
https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#specs
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av And3rss0N:

Men tror det är för att den inte orkar hålla både intrigerade grafikkortet samtidigt som 1060 igång.

Varför skulle du behöva den integrerade grafiken när du har dedikerad grafik?

Permalänk
Medlem

Varför kopplar du inte in båda skärmarna i 1060:t?

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Varför skulle du behöva den integrerade grafiken när du har dedikerad grafik?

Skrivet av FZL:

Varför kopplar du inte in båda skärmarna i 1060:t?

Min gamla skärm stödjer bara VGA, inte HMDI eller DVI som 1060 har.

Permalänk
Medlem

Skulle då säga köp en adapter så är det biff och du kan stänga av dualscreen.

Permalänk
Medlem

Om du har pengarna till det så satsa på nytt nätagg. Hade jag varit dig hade jag även bytat pasta på CPU:n. För skojs skull

Permalänk

@Triton242: Får göra de

Permalänk

@LuXOD: Ja, det kommer en tid då jag skulle göra det med. Men nu har jag inte råd då jag fortfarande lider av köpen av dessa grejerna + en Predator skärm.

Permalänk
Medlem

EVGA G2 750w

@MarcusHuddinge: håller med dej EVGA G2 750w funkar bra själv väldigt nöjd! (Y)

Permalänk
Skrivet av And3rss0N:

@GoldenFan: Vilken nätaggregat skulle du rekommendera?

Etablerade märken, googla lite så får du bra svar, JonnyGuru är en riktigt bra PSUtestare, själv har jag ett RMx, garanti i 10 år om jag inte minns helt fel

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Nu. Efter 2 timmar och 20 min så dör datan fast dualscreen-mode är frånslaget.

Är det den som börjar ge sig ändå?
Börjar smått att tro det.

EDIT: Den har börjat låta som fan (Coilwhine). Tror jag köper nytt och testar.

Permalänk
Inaktiv

Dör den även utan överklockningen?

Permalänk
Medlem

Säkerligen nätagget som inte orkar leverara amperen till gpu´n under belastning

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Jag känner till AXP nätagget mycket väl. AXP (före detta Xion) gav många såna fel direkt eller några månader efter att dom köpt tex bättre grafikkort. Budget nätagg klarar inte bra grafikkort oavsett hur långt över kraven siffrorna ligger.

AXP nätagget är egentligen ca 430W (69% av 630W). Det bekräftas i tester då bla nätaggets inbyggda säkerhets grej stängde den vid ca 430W.

80+ märkningen är inte heller 100% skydd. Kollar man i listan över 80+ märkta nätagg på 80+ hemsida finns både budget och skräp nätagg. Med skräp menar jag nätagg som är ökända för att förstöra andra delar.

Nätagget är från den tiden då det fanns 2 sätt att skriva antal watt på nätagg (jätte gammal). Hur mycket den klarar hela tiden (bra och dagens nätagg) och hur mycket den klarar under nån sekund (gamla budget och skräp nätagg). Budget och skärp nätagg åldras också snabbare (kondensatorerna i den) så att den inte är lika stark som när den var nyköpt. Bra nätagg behöver man inte tänka så mycket på det men dom är förstås inte heller osårbara.

stavning
Permalänk
Medlem

Klart det är nätagget eller någon felkoppling om datorn dör när du ändrar fläkthastighet på chassiets fläkthub, den är ju endast kopplad till nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Testa också att köra allt oklockat under load och se om samma sak händer. Då är det nätagget.

En del nätagg snålar med ström på olika linor. Tex. kanske bara ger 300W på 12V osv.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av anon34443:

Dör den även utan överklockningen?

Gpu'ns överklockning har jag gjort till normal, men Cpu:n Turbo är fortfarande på.

Skrivet av Heinel:

Klart det är nätagget eller någon felkoppling om datorn dör när du ändrar fläkthastighet på chassiets fläkthub, den är ju endast kopplad till nätagg.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men den kanske tar den lilla extra ström som gör att hela skiten utlöser den stängningssaken?
Men i idle och så, så funkar den fint.

Skrivet av Herr Kantarell:

Testa också att köra allt oklockat under load och se om samma sak händer. Då är det nätagget.

En del nätagg snålar med ström på olika linor. Tex. kanske bara ger 300W på 12V osv.

Ja, ska prova stänga av Intel turbo saken och pröva.

EDIT: Gör ingen skillnad.

Permalänk

Har prövat spela rundor lite och prövat alla spel jag har. Datan startar bara om sig om jag spelar WoW. Varför?
Funkar hur bra som helst på Rainbow Six Siege, Cs:Go, Ets2, Farming sim 17, FH3, insurgency.