Går det att installera Linux på en Windows pc för dualboot utan formatering?

Permalänk
Medlem

Går det att installera Linux på en Windows pc för dualboot utan formatering?

Har precis skaffat en ny laptop och tänkte installera linux mint också, då vi använder det flitigt i skolan.
Har installerat Linux distros med windows tidigare, men har alltid först formaterat och partionerat hårddisken.
Denna gången vill jag helst slippa ta bort min nuvarande windowsinstallation om det är möjligt?
Mvh misk

Permalänk
Medlem

Japp ska gå att välja installera sida vid sida

Permalänk
Avstängd

Inga problem, väljs vid installationen som sagt.

Det normala när man gör en dual boot är att installera windows först

Permalänk
Medlem

Partition magic eller nått och sen lägg in Linux med Grub och ha windows på första part. går väl enkelt.

Permalänk
Medlem

Använd Disk Management (Kontrollpanelen -> System och Säkerhet -> Skapa och formatera hård disk partitioner under Administrativa Verktyg) i Windows för att först skapa en partition (ändra storleken på C: disken).

Boota därefter från USB-stickan med Linux Mint och välj att installera i den tomma partitionen du skapade i Windows.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Om Windowspartition(erna) tar upp hela hårddisken nu, så kommer du behöva krympa dem för att göra plats åt Mint. Det är det enda problemet du kommer ställas inför. Har ingen specifik koll på just Mint, men ofta låter det sig göras från installerns partitioneringsverktyg. Kör du W10 tror jag du kan göra det från Computer Management/Datorhantering också (win+r, knappra in compmgmt.msc, tryck enter). Givetvis backupar du allt du inte är beredd att bli av med innan en sådan operation, det är aldrig helt riskfritt.

Annars finns det separata verktyg för jobbet. GParted Live är väl det jag tycker funkar bäst av de fria alternativen. Dunka ut på en USB-sticka, boota GParted, resiza partitionerna för att frigöra det utrymme du vill ha till Mint. Jag föredrar att ha Windows först på disken, och hade frigjort utrymme efter Windowspartitionen. Sedan är det bara att boota om och köra Mint-installern.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Förstår inte varför man ska krångla, välj "installera vid sidan om mitt nuvarande OS (windows10)" vid installationen, som dessutom är default valet, välj hur mycket plats du vill ge till linux och klicka installera

Permalänk
Medlem

Mints installationsprogram fixar biffen, klödda inte i Windows. Men ta gärna backup ifall nåt skulle gå fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

tack allihopa! prövar att ladda ned och installera sida vid sida

Permalänk
Avstängd

Smartaste är att skita i dualboot och köra virtualbox och köra linux på en dynamisk disk så tar det inte speciellt med plats utan det man använder och man kan köra båda samtidigt och det klarar alla halv moderna datorer och jag kör så på min sen dom flesta linux versioner klarar sig bra på 2gb ram som man kan tilldela och har man 8gb så kanske man får stänga ner om man ska köra tyngre spel men går antagligen bra det med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misk:

Har precis skaffat en ny laptop och tänkte installera linux mint också, då vi använder det flitigt i skolan.
Har installerat Linux distros med windows tidigare, men har alltid först formaterat och partionerat hårddisken.
Denna gången vill jag helst slippa ta bort min nuvarande windowsinstallation om det är möjligt?
Mvh misk

Jag gjorde precis samma sak nu ikväll, såg till att windows partitionen inte tog upp hela disken innan jag satte igång och sen fick Linux Mint sköta sig självt mer eller mindre. Om du får problem med att Grub (eller vad det nu heter) inte vill installera korrekt (vilket behövs för att man ska kunna välja OS vid boot) så dra ut nätverkssladden!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lord_vasagos:

Smartaste är att skita i dualboot och köra virtualbox och köra linux på en dynamisk disk så tar det inte speciellt med plats utan det man använder och man kan köra båda samtidigt och det klarar alla halv moderna datorer och jag kör så på min sen dom flesta linux versioner klarar sig bra på 2gb ram som man kan tilldela och har man 8gb så kanske man får stänga ner om man ska köra tyngre spel men går antagligen bra det med

Det vore intressant att få höra varför en dynamisk disk skulle vara en fördel om du ska köra linux i en virtuell dator under win och jag antar att du menar att konvertera en disk som används i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det vore intressant att få höra varför en dynamisk disk skulle vara en fördel om du ska köra linux i en virtuell dator under win och jag antar att du menar att konvertera en disk som används i win.

Menar såklart man kör dynamisk i virtual box för då används inte mer plats än den man använder och har man tak på t.e.x 50gb men i verkligheten använder 10gb så utnyttjar den inte hela platsen som en partition utan den platsen som används vilket är trevligt helst om man har några stycken operativsystem .... man allokerar inte mer plats än man använder låter kanske bättre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Det går också att installera linux i en fil på en windows partition. Linux kan använda en fil på en hårddisk som en virtuell hårddisk via loop systemet.
Inte helt noob-vänligt men det fungerar.
http://www.opopop.net/booting_linux_from_a_loop_file_system/

Permalänk
Avstängd

Virtualisering är ju väldigt användbart inom server-världen, men att virtualisera en desktop-dator med windows som bas-OS fungerar jävligt dåligt jämfört med att köra det native, oavsett om dte är via vmware/virtualbox eller som en windows .exe

Man behåller alla sköna saker från windows, så som tröghet, instabilitet, dålig säkerhet, irriterande funktioner (som uppdateringar du inte bett om vid illa valda tillfällen du inte fått bestämma och som ibland förstör vitala funktioner för dig etc etc), spyware från både MS och andra, etc etc etc etc.

Nog något bättre i så fall att köra ett linuxOS och virtualisera en enkel windows installation om man nu måste köra något som inte finns native eller fungerar med wine.

Virtualisering är inget alternativ till dual boot enligt mig i.a.f

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så virtualiserar man utan ett os i botten med en typ 1 hypervisor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Virtualisering är ju väldigt användbart inom server-världen, men att virtualisera en desktop-dator med windows som bas-OS fungerar jävligt dåligt jämfört med att köra det native, oavsett om dte är via vmware/virtualbox eller som en windows .exe

Man behåller alla sköna saker från windows, så som tröghet, instabilitet, dålig säkerhet, irriterande funktioner (som uppdateringar du inte bett om vid illa valda tillfällen du inte fått bestämma och som ibland förstör vitala funktioner för dig etc etc), spyware från både MS och andra, etc etc etc etc.

Nog något bättre i så fall att köra ett linuxOS och virtualisera en enkel windows installation om man nu måste köra något som inte finns native eller fungerar med wine.

Virtualisering är inget alternativ till dual boot enligt mig i.a.f

Är ju inte bara dåligt och prestanda skillnaden är inget man märker och ostabilt är det inte utan funkar som vanligt och finns negativa saker att windows ligger under men som för skola skulle jag säga det är optimalt när man kan köra båda och flippa i mellan dom och ska man köra tvärt om med linux som grund så krävs mer jobb att slänga upp det men i övrigt tycker jag det är en smidig lösning även om jag skulle föredra en helt ren linux installation utan windows

Och om jag kör min laptop med linux och jämför den med datorn i sign som kör windows 10 + linux så är inte prestandan sämre och är inte natt och dag skillnader vi pratar om även om man kan få ett rent linux lite snabbare är det inte så det är ett problem och är en vettig lösning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ett problem som jag ser det med dualboot är om man installerar om Windows. Windows är ju så ego så det blåser ju oftast rent allt och blir då lite problem.

Jag löste det genom att installera bootloadern för linux på den disken jag installerade linux på och lät Windows husera själv på sin disk utan någon annan bootloader.
Det jag behöver göra vid omboot är således att trycka F8 (varierar dock från moderkort till moderkort vilken tangent detta är) vid uppstart och välja vilken hårddisk som datorn ska boota ifrån. Simpelt och fuckar inte upp någon bootloader vid ominstallation av Windows. I Bios / UEFI väljer ju du också enkelt den hårddisk du vill ska boota som default.

Funkar bra för mig!

EDIT: Att köra Virtualbox el liknande blir inte alls samma upplevelse som att köra native, skulle inte göra det om jag skulle köra det lite mer seriöst än att bara testa runt lite..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |