Daisy chain + extrem upplösning (GTX 970)

Permalänk
Medlem

Daisy chain + extrem upplösning (GTX 970)

Hej Sweclockers!

Då jag har ett mycket stort behov av hög upplösning i mitt jobb så har jag en fråga. Jag har nämligen slut på HDMI/DP-utgångar på grafikkortet och det verkar inte gå att få en adapter för DVI -> DP i 1440p utan att de är aktiva (och därmed riktigt dyra).

1. När man "daisy-chainar" skärmar, kan man konfigurera position på dessa som vanliga inkopplade skärmar eller känner datorn av det som en skärm? Jag kommer nämligen att positionera skärmarna ståendes som på min vacrka bild nedan, dvs ha HDMI-skärmen MELLAN de daisy-chainade skärmarna. Blir lite dumt om man inte kan konfiguera positioner och liggande/stående.

2. Max resolution för grafikkort, är det per skärm eller totalt? Jag misstänker att jag är fucked med mitt 970 om det är totalt.

För att demonstrera vad jag har tänkt mig så har jag ritat ett riktigt mästerverk:

All hjälp uppskattas som attan. Stort tack!

Förutsättningar:
Grafikkort: https://www.asus.com/se/Graphics-Cards/TURBOGTX970OC4GD5/
Huvudskärm: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3613828
Sidorskärmar: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2940400 (stöder daisy-chaining)

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk

@Luap: Förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

1. När man "daisy-chainar" skärmar, kan man konfigurera position på dessa som vanliga inkopplade skärmar eller känner datorn av det som en skärm?

Ja, skärmarna bör uppföra sig på samma sätt som om du hade anslutit dem separat.

Skrivet av Luap:

2. Max resolution för grafikkort, är det per skärm eller totalt? Jag misstänker att jag är fucked med mitt 970 om det är totalt.

Per utgång, och enligt NVIDIA är max upplösning 5120x3200 på GTX 970 via två DP, d.v.s. ~16.4MP. Halverar vi det så får vi alltså att en DP klarar ~8.2MP, medan 2560x1440 är ~3.7MP. Så upplösningen är ju inget problem.

Enligt denna sida så ska också en DP 1.2 klara av två 2560x1600 via diasy-chaining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

@Luap: Förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med?

Kanske var lite otydlig, men jag fick svaret nedan. Tack hursom!

Skrivet av perost:

Ja, skärmarna bör uppföra sig på samma sätt som om du hade anslutit dem separat.
Per utgång, och enligt NVIDIA är max upplösning 5120x3200 på GTX 970 via två DP, d.v.s. ~16.4MP. Halverar vi det så får vi alltså att en DP klarar ~8.2MP, medan 2560x1440 är ~3.7MP. Så upplösningen är ju inget problem.

Enligt denna sida så ska också en DP 1.2 klara av två 2560x1600 via diasy-chaining.

Stort tack för hjälpen! Bara för mig att shoppa loss då

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Luap Men ditt kort har väl två DP och en HDMI redan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Luap Men ditt kort har väl två DP och en HDMI redan?

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr inte. Kortet har en DP, en HDMI och två DVI-varianter. Skärmarna tar enbart HDMI/DP in

Visa signatur