Permalänk

SNYGGT!!!!

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2017-03-13

En snabb uppdatering på mina senaste tillägg.

#1 Conversation Editor

En Editor för att göra och ändra konversationer med NPCs.
Den är rätt avancerad, men användbar när man vill editera NPCs till att t.ex starta quests. Detta är ju verktyg som inte spelaren i sig kommer använda, utan endast vi som kommer editera och skapa.

Lätt editering av Conditions och Commands.

#2 Quest

Aktiva Quests synkas nu till spelaren. Gjorde en liten Quest log där spelaren ser info om questet, samt sin nuvarande "progress".

Items som skapas av Quests taggas med en Quest Tag.

#3 Spawn Edit

I edit mode kan man nu ändra Spawn Settings. T.ex ändra vilket namn Entiteten ska ha.
Gäller både Monster och NPCs.

#4 Annat

En liten meny för verktygen i Edit Mode.

Har gjort en del finslip här och där också. Ändrat lite kontroller, och fixat lite till buggar Allting tar sin lilla tid, men det går väldigt bra nu och känner att vi har bra kontroll på projektet !

Dessvärre har vi ännu inte funnit någon grafiker, så vi har fått fortsätta använda sprites från Tibia och andra spel. Så vi tar gärna emot intresse om du skulle vilja hjälpa till att skapa grafik för spelet!

Som jag har skrivit tidigare så förbereder vi nu för en liten stängd test. Är du intresserad så skicka ett PM till mig med din epost så får du vara med och testa när det blir dags

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

lång post

Galet kul att se! Spelat tibia sen 2002-2003 någon gång till och från, pysslat med både OT's och bots. Tyvärr aldrig fått tummen ur ... och skapat någonting själv - mycket för att det har känts så stort och främmande utan att riktigt veta vart man egentligen börjar.

Det jag egentligen ville säga var att jag blev lite glad i själen av att se det här, fortsätt och håll oss uppdaterade!

Permalänk
Skrivet av frozzarn:

Galet kul att se! Spelat tibia sen 2002-2003 någon gång till och från, pysslat med både OT's och bots. Tyvärr aldrig fått tummen ur ... och skapat någonting själv - mycket för att det har känts så stort och främmande utan att riktigt veta vart man egentligen börjar.

Det jag egentligen ville säga var att jag blev lite glad i själen av att se det här, fortsätt och håll oss uppdaterade!

aj aj aj, "pysslat med både OT's och bots", du har alltså vart med och förstört tibia med bottar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexborghesi:

aj aj aj, "pysslat med både OT's och bots", du har alltså vart med och förstört tibia med bottar?

Spelar sällan spel manuellt kan jag ärligt säga, jag gillar problemlösning och utmaningen med fusk och försöker faktiskt lära mig mer angående ämnet. I syfte att en dag kunna arbeta inom säkerhet och motverka det hela

Permalänk
Skrivet av frozzarn:

Spelar sällan spel manuellt kan jag ärligt säga, jag gillar problemlösning och utmaningen med fusk och försöker faktiskt lära mig mer angående ämnet. I syfte att en dag kunna arbeta inom säkerhet och motverka det hela

Alright, får hoppas att det är sant

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Snabb uppdatering på nya funtioner

---Quest Editor---

En in-game editor för Quests. Med verktyget kan man som användare skapa och editera Quests.

Det finns 3 Sorters Quests i nuläget.

1. KillQuest går ut på att döda entiteter.

2. GatherQuest, går ut på att samla items. Man kan lägga till "Drops" på dessa quests, med Monster som kommer droppa dessa items om man har questet.

3. CustomQuest. Finns inga egentliga inställninar på dessa questen. Utan används om man t.ex ska prata med en NPC, hitta en plats eller trigga en Action.

Quest Editor

Quest Editor /w Settings

Ser inga anledningar till att göra fler typer av Quests, då man kan göra det mesta med dessa tre typerna.

--- Search ---

I Edit mode kan man nu söka på diverse olika object. T.ex om man ska ladda ett quest, öppnas en Sökruta och söker på alla Quests. Den returnerar sedan questet man väljer i listan. Så jag använder sökfunktionen mest för att underlätta för användaren.

Sökt efter ett Quest.

Tänkte lägga upp en video på när systemen används tillsammans med Conversation Editor, för att skapa en Story Line i Edit mode.

Nu kan användaren med enkla medel skapa Terräng, NPCs och Quests för att skapa en egen Story i realtid

Permalänk

Ser riktigt bra ut!! Grymt kul att fortsätta följa, är tanken att varje person som spelar ska kunna skapa egna quests?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexborghesi:

Ser riktigt bra ut!! Grymt kul att fortsätta följa, är tanken att varje person som spelar ska kunna skapa egna quests?

Tack

Nej, Editor verktygen kommer användas för att skapa spelet i sig. Alltså kommer de användas av de personer som blir ansvariga för spelvärlden och storyn. Verktygen kommer inte implementeras i den vanliga klienten sen, utan kommer bygga en separat exe som innehåller editor verktygen.

Anledningen till att jag började göra verktyg ingame var först för att spara tid, då jag bygger Server och Klient i samma projekt, så har jag också alla klasser jag behöver. Så istället för att göra externa verktyg, t.ex en Map Editor så valde jag att testa att modifiera klienten för att ha stöd för detta.
Först hade jag tänkt att vi skulle göra allting i Unity. Alltså skapat prefabs på Items, Monster och allting annat. Men detta hade ju inneburit, precis som med en extern map editor att varje gång man gjort en ändring så måste man bygga en ny version av servern, och ibland även klienten.

Nu ångrar jag inte det ett dugg att jag gjorde på detta sättet, då det öppnar upp för väldigt mycket.
Nu kan flera personer vara inne samtidigt, och hjälpa varandra skapa i realtid, och kunna testa allting man gör on the fly.

Jag har börjat göra om de gamla systemen lite (Items, Spells osv.) för att också passa till denna nya inriktning. Så i slutändan är tanken att man även skapar Items, Spells och Monster på samma sätt.

Permalänk

Grymt! låter riktigt spännande!

Permalänk
Medlem

Har legat inne med tjejen på förlossningen några dagar, men äntligen hemkommen och tänkte lägga upp en liten uppdatering på vad som är gjort senaste veckan.

En video som visar hur Quest och Conversation editorn samspelar.
Detta är bara ett litet exempel på vad man kan hitta på.
(Ursäkta Kvalitén, hade visst inte högsta inställningarna på när jag spelade in)

---Action Editor---

Har lagt till Trigger Conditions i Actions (Har samma system som i Conversation Editor) så man kan välja lite mer när och i vilka lägen som action skall trigga.

Action Editor

Action Editor, Conditions

Action Editor, Edit Condition

---Search---

Lagt till så man kan söka och returnera fler saker.

Items

Looks

---Spawn Edit---

Lagt till funktion så man kan byta utseende på entiteten som skapas av Spawnpointen.
Man kan också byta Displayname på entiteten.
(GIF)

Permalänk

Ser grymt ut! och grattis till barnet!!

Permalänk
Medlem

Nice, tänket bakom editorn för tankarna till hur man skapade världar i MUD en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Nice, tänket bakom editorn för tankarna till hur man skapade världar i MUD en gång i tiden.

Är inte familjär med MUD(?) faktiskt

Permalänk
Medlem

Item Editor

Har jobbat vidare med Verktygen för Editorn.

Det jag jobbar på nu, och som jag snart är klar med är en Item Editor.

Item Editor

Item Editor, Expanded. Visar alla modifikationer och Conditions

Inställningar för den valda modifikationen

End Result

---Search---

Fortsatt lägga till sökfunktioner allteftersom jag behöver dom.
Nu när jag lade till Items med modifikationer, så såg jag behovet av att kunna söka på Projektiler och Item Sprites.

Projectile Search

Item Sprites Search. (Returnerar en Sprite)

Har också lagt till så att man kan som editor ladda upp item sprites till servern, som man sedan kan använda till sitt Item man vill skapa.
bilden skickas ut till alla andra editors så dom också kan använda och se den.
På så sätt blir man inte låst till att bara använda bilder som är inbäddade i klienten.

Har börjat streama igen på Twitch när jag programmerar.
Twitch Stream
Nu streamar jag inget mer idag dock, men gå gärna in och följ

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlasteRs:

Är inte familjär med MUD(?) faktiskt

Textbaserade online rpg (https://en.wikipedia.org/wiki/MUD)

Man skapade världar (rum/monster/items) med vanlig programmering som man ftp:ade till servern där man med spelklienten kompilerade & spawnade in i den aktiva välden medans folk spelade.

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Outifts

Hej!

Har jobbat på en ny funktion som jag tänkte skriva lite om

Tänkte att en viktig grej är väl att kunna skapa karaktärer med lite mer unika utseenden. Så spelare får bestämma hur man skall se ut.
Innan har jag bara haft några förutbestämda "Looks".

Har skapat ett system där man ändrar olika delar på sin karaktär, likt många andra spel.

Just nu kan man bara ändra 4 olika delar. Basen, kroppen håret och skägg.
Detta är bara några bas grejer för att testa systemet, kommer lägga till mycket mer här sen; har planer på Ansikte, vapen, accessoarer mm.

Man lägger lätt till nya delar, genom att bara importera ett spritesheet likt nedan, så sköter systemet resten.

Jag arbetar just nu på en funktion där Map Designers genom editorn kan ladda upp nya kroppsdelar till servern. Då kan man enkelt lägga till mer delar vid behov, utan att starta om servern.

Är inte klar med detta ännu, utan har bara gjort själva editorn. Nu ska jag implementera det i spelet också, så att man som spelare kan ändra sin look.

Funderar också på att låsa spelarna, så man bara kan ändra vissa kroppsdelar (t.ex Base Body) när man skapar sin karaktär.
Har också tankar på att knyta vissa Items till utseendet. Så när man Equippar ett item så syns det på din karaktär.
Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Har nu implementerat Character Editor i vissa delar av spelet. T.ex när man skapar sin karaktär och när man editerar Spawnpoints.

Spawn Edit

Character Creation

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Kul att följa utvecklingen av spelet. Spelat Tibia rätt mycket när man var yngre, gillade öppenheten och friheten mycket så vore kul om den aspekten är med (om du nu tänkt att spela ska gå public nån gång).

Det bästa vore ju om utseendet på karaktären bestämdes av det man har på sig (som i flera andra RPG). Då har man ju ett enkelt sätt att visa upp hur bra man är inför andra.

Permalänk
Medlem

Road to 3D

Hej!

Väldigt länge sedan jag uppdaterade denna tråden. Detta för att jag allvarligt talat inte haft varken tid eller ork att fortsätta på spelet innan några veckor tillbaka.

Jag har bestämt mig för att göra om en hel del dock. Av en simpel anledning: Jag kan inte rita.
2D MMORPG spelet som jag höll på med, hade inneburit att jag hade fått söka långt och länge efter folk som velat hjälpa till med att tillverka Sprites till spelet. Detta hade kostat dyrt i både tid och pengar.

Jag satt och funderade för några veckor sedan om hur jag skulle kunna fortsätta med mitt spel, och kom på en ide.
Eftersom jag har en hel del kunskaper inom 3D modellering sedan tidigare i livet, så tänkte jag konvertera om mitt 2D MMORPG till ett 3D. 3D är inte lika mycket jobb när det kommer till det grafiska (Om man ska hålla det simpelt, som i mitt projekt).

Annars egentligen behålla samma idé och spelstil som innan. Så, det blir en "Tibia 3D"

Jag har suttit några veckor nu, och framställt vad jag anser är en väl godkänd bas. Jag har kopierat mycket kod från tidigare 2D projektet, och mycket mer kod kommer kopieras därifrån när jag jobbat mig dit. En hel del jobb att tänka om från 2D till 3D, men inte överdrivet. Mycket av koden (Items, Spells, UI, Combat, osv) kan jag nästan kopiera rätt av från 2D projektet.

Har passat på att förbättra många saker som jag inte var jättenöjd med i förra projektet, t.ex Server Performance vid hantering av många samtidiga Entiteter. Nu fungerar det utmärkt. Har dock gått ifrån att skriva servern i Unity, så skriver en fristående konsolapplikation för servern, detta ökar prestandan en hel del också.

Gjort om min TileEngine till en mer optimerad variant, som bygger ihop många tiles till större partier ("World Slices", för färre GameObjects, och på så vis bättre prestanda på klienten).

Egentligen har första 3 veckorna gått till optimering av systemen. Byggt in massvis av användbara system och klasser som allting kommer baseras på sen. Jag bygger allting mycket mer grundligt denna gången, då vissa missar jag gjorde förra projektet ledde till mycket extra arbete. Så har dessutom gjort en kontrollpanel till servern, där jag har lätt tillgänglighet till en del information (T.ex om vart alla entiteter befinner sig, vilka som är i närheten av den entiteten, position osv).

Jag har även gjort 3D modellerna som jag använder, samt gjort en lätt gånganimation till gubbarna.
Spelet i sig ska vara stilen ni ser i videon, dvs "Blocky", lite Lego stil. På så sätt kommer jag kunna göra många av modellerna själv i början.

Lagt upp en video som visar mina framsteg de första 3 veckorna nedan.
I videon lägger jag in lite Entiteter, en del statiska (dvs, entiteter som senare kommer vara t.ex Träd, stenar, väggar osv) och en del AI styrda NPCs, som då ska representera framtida Monster, NPCs och andra levande objekt.

Självfallet så kommer inte enskilda spelare att se så här många Entiteter samtidigt i det faktiska spelet, men vill ändå testa allting under Worst Case Scenario.

Entiteter som inte är nära spelare ska också inaktiveras tills att en spelar kommer inom rimligt avstånd, men har programmerat så att min spelare nu i testläge, alltid räknas som nära alla entiteter, och därav får alla uppdateringar från alla entiteter på kartan.

Kartan i videon är 400x400x2 meter (dvs, 320 000 tiles, 2 våningar, dock är det bara tomma tiles på våning 2).

Med en 400x400x2 Karta och 10.000 entiteter, tar servern endast runt 250mb RAM, och belastar CPU med 12% (med ALLA entiteter aktiverade).

bandbreddsåtgången är ungefär 72b/s per aktiverad entitet i nuläget. Statiska entiteter tar ingenting i princip (Då dom inte flyttar på sig). Statiska entiteter KAN flytta på sig, då skickas endast nya positionsdata (144 bitar, 18 byte), och den flyttas dit med en gång, utan animationer o dylikt.

Se videon nedan!

Tack för ikväll ! Fler uppdateringar kommer komma inom kort

Permalänk
Medlem

Följer fortfarande och ska bli riktigt kul att se vart det här tar vägen.
Härlig idé att flytta det till 3D, ser ut som en grym början

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men kanske lite väl likt Lego? Så länge du gör det privat borde det inte vara några problem men så fort du släpper något publikt är risken att de hör av sig.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Grymt! Blir det som tibia fast 3d kommer det nog locka en hel del folk.

Skrivet av Pake:

Ser bra ut men kanske lite väl likt Lego? Så länge du gör det privat borde det inte vara några problem men så fort du släpper något publikt är risken att de hör av sig.

Skulle chansa på att han bara lånar legogubbarna under utveckling och kommer byta ut dom mot lite roligare grafik i senare skede.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Grymt! Blir det som tibia fast 3d kommer det nog locka en hel del folk.

Skulle chansa på att han bara lånar legogubbarna under utveckling och kommer byta ut dom mot lite roligare grafik i senare skede.

Haha ja jag lånar själva looken Modellerade den dock själv, men nej kommer göra om den så man inte riskerar att uppröra någon Men ska behålla samma blockiga stil

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ger mig gärna på att göra lite grafik om du vill ^^ Pysslar mest med vektor.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Ger mig gärna på att göra lite grafik om du vill ^^ Pysslar mest med vektor.

Kommer nog absolut behöva lite hjälp med det i senare skede

Permalänk
Medlem

Gjort system för att Entiteter ska kunna ta sig upp/ner olika våningar