Microsoft avslutar stöd för Windows Vista den 11 april

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippyBoy:

Rent generellt brukar de, precis som du säger, släppa klientversionen tidigare än serverversionen. Det betyder dock inte att klientversionen "utgår" från föregående version utan snarare att de utvecklas samtidigt men att det tar längre tid innan serverversionen är klar. Vi ser detta ganska tydligt när vi jämför versionsnummer.

Därför är det enligt mig fel att exempelvis jämföra WS2003 med Vista. Den korrekta jämförelsen bör vara WS2008 och Vista SP1 då de motsvarar varandra i versionsnummer, osv...

För att nämna något som är mer on-topic:
Vista måste vara en av de Windows-versioner som har introducerat flest nya funktioner som faktiskt är användbara!
Exemelvis:

  • BitLocker

  • Vettigt image-format i WIM

  • UAC, som antagligen är den viktigaste säkerhetsfunktionen som Windows har

  • Startmenyn som man kan söka ifrån

  • Början till ett vackrare GUI än det som fanns i XP

Jag körde personligen Vista jättelänge och var mycket nöjd med det. Tror tyvärr att problemet med Vista var att det krävde såpass mycket mer resurser än XP, vilket gjorde att få datorer klarade av att driva det ordentligt.
Men kollar man på en del funktionerna som används flitigt i Win7 och Win10 så kom många av dem med Vista. Vista var helt enkelt missförstått och långt före sin tid

Håller helt med, Vista är riktigt underskattat, ett modern OS på många sätt, sjuan är mest än finputsad version av Vista. Som du säger så har många än sämre upplevelse pga att det var mer krävande, hade man en schysst dator så var det dock både stabilt och nytänkande.

Folk glömmer hur extremt instabilt XP var när det kom, Vista var bra mycket stabilare och var ett OS jag verkligen gillade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Blev överlycklig när jag fick uppgradera gratis till W7 på min Vista-dator. Har aldrig svurit så mycket över ett OS...

Då har du inte kört OS/2 (warp). Windows Me var ingen hit heller.

Permalänk
Medlem

Nästa gång är det mitt kära Windows 7's tur.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Jodå, det finns nog några datorer som fortfarande kör Vista.
Sitter man på en Core2 och 4GB minne så lär man vara lite behärskad med uppgraderingar.
Och fungerar nånting för en person så vill man ju inte heller vara där och ställa till det för dom.

Med det sagt så har dom som fått Linux inte klagat speciellt mycket.
Mest har det tyvärr handlat om t.ex. banker som krävt IE eller liknande -.-

uuu kräver IE.... aldrig varit med om själv, kör chrome rakt igenom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Dunde: OS/2 Warp tyckte jag funkade rätt hyggligt på sin tid. Det var rätt skönt att inte behöva starta om datorn när ett program annars skulle sänkt Windows. Taskigt skrivna program jag vet men ibland blir man tvungen att använda det som bjuds!

Permalänk
Medlem

Var/är Vista så himla dåligt verkligen? Drivrutinsmissen kan jag förstå drar ner betyget men annars tycker jag nog inte att upplevelsen jämfört mot Win 7 är så stor. Största missen/irritationsmomentet är UAC som får användarna att svara ja varje gång utan att läsa vad man säger ja till, "Vill du installera skadlig programvara?" Jajamen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Min mormor kör fortfarande med Windows Vista på sin gamla stationära, så jag funderar på att installera Linux åt henne nu när supporten snart läggs ner. Har ni förslag på någon väldigt lättanvänd, resurssnål och gärna Windows-liknande Linux-distribution?

Ta även en titt på Debian baserade Makulu Linux

Så nära Windows man kan komma och GUI kan konfigureras som 2K/XP/Vista/W7/W8 eller W10-ish... Hoppas att de jobbar vidare på denna för jag gillar idén och kan kanske få många som tvekar att prova Linux.

http://www.makululinux.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ska man vara lite autistisk och hårdra det (och det ska man väl?) så har väl LTSB 2015-releasen av W10 som bygger på 1507, dvs RTM-versionen om jag inte missminner mig, support fram till 2025. Det är väl bara CB/CBB-varianternaav samma version som är på gång till galgbacken?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike3r:

Var/är Vista så himla dåligt verkligen? Drivrutinsmissen kan jag förstå drar ner betyget men annars tycker jag nog inte att upplevelsen jämfört mot Win 7 är så stor. Största missen/irritationsmomentet är UAC som får användarna att svara ja varje gång utan att läsa vad man säger ja till, "Vill du installera skadlig programvara?" Jajamen!

Ja, Vista var faktiskt riktigt dåligt. Jag minns när jag kom hem med en CD-r från jobbet med en massa dokument som skulle kopieras till min hemmadator. Det tog 20 minuter! Vista blev bättre på den punkten iom alla uppdateringar men problemet med att hårddisken jobbade konstant försvann aldrig. Undrar om det var den märkliga minneshanteringen som låg bakom? W7 var/blev det som Vista skulle varit från början. Det enda jag gillade med Vista var det grafiska gränssnittet och den förbättrade sökfunktionen, det var ganska knöligt att söka filer/mappar i XP.

W7 är nog min favorit. Idag kör jag W10 med Classic Shell för att kunna ha samma gränssnitt.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Ska man vara lite autistisk och hårdra det (och det ska man väl?) så har väl LTSB 2015-releasen av W10 som bygger på 1507, dvs RTM-versionen om jag inte missminner mig, support fram till 2025. Det är väl bara CB/CBB-varianternaav samma version som är på gång till galgbacken?

Detta svar tycker jag om.
Istället för trams så kom ett genomtänkt svar

Av vad förstår dock så är det hela Windows 10 "generationen" som bygger på den som har den licenstiden till 2025. Mao... alla gratis uppgraderingar, alla köpta licenser mm är giltiga tills det. Sen om MS kommer välja att förlänga det, eller köra över er som alla andra... det är en annan fråga. Efter hur MS behandlat sina befintliga kunder idag så bör man inte ha så stora förhoppningar att de inte vill köra över er också.

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2418619/windows-10-w...
http://www.zdnet.com/article/when-will-microsoft-pull-the-plu...
Här har ni Win 10 älskare lite info som kanske får er att tänka efter lite. Visst det kan ändras, men... det har inte ändrats än trots flera nya versioner. Men det påstods att detta skulle göras iaf, något jag vill se att de gör också.

Med tanke på att Win 8.1 borde ha fått samma support till 2023 så blir man lite frågande...

EDIT: Du kan se en intressant sak om det här:
http://www.computerworld.com/article/3105277/windows-pcs/micr...

"But last week's 1607 was also designated as an LTSB build; Microsoft had said it would periodically label new upgrades as LTSB so that corporations could update if they wished. This newest LTSB, based on 1607, will be supported through Oct. 13, 2026, or just over 10 years from its release."

"Meanwhile, consumer- and small business-grade versions, such as Windows 10 Home and Windows 10 Pro, remain wedded to support lifecycles that will end in October 2025, even though they, like Enterprise, were just refreshed with 1607."

Så... vad tror du MS faktiskt tänker göra när typ 2020 och 2025 kommer? Kommer hemanvändare behöva göra som Office 365 och betala varje månad kanske?

Och tittar man på en lite överblickad version över CB och CBB versionerna (de som folk kör normalt) så ser man att många Win 10 där kommer "RIP" långt innan Både WIn 7 och Win 8

Permalänk

Linux (Ubuntu, Mint med flera) har väl också "End-of-life" i sina versioner.
Alla versioner, förutom LTS, har väl 9 månaders support. Efter det så blir det inga uppdateringar alls, eller?
LTS har väl 5 års support och sedan måste man uppdatera.
Så jag tycker att Microsoft har rätt lång support på sina produkter.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Linux (Ubuntu, Mint med flera) har väl också "End-of-life" i sina versioner.
Alla versioner, förutom LTS, har väl 9 månaders support. Efter det så blir det inga uppdateringar alls, eller?
LTS har väl 5 års support och sedan måste man uppdatera.
Så jag tycker att Microsoft har rätt lång support på sina produkter.

Förvisso är det så. Men det finns också Linux-distar med rullande uppdateringar såsom Arch Linux. Inget kommer att supportas för evigt. Exempelvis så slutar Arch Linux nu att supporta 32-bitars programvara så de gamla maskinerna jag har som saknar 64-bit får jag köra något annat på, kanske debian.