Konstig hasighet i RAID?

Permalänk

Konstig hasighet i RAID?

Hej,

Jag har en server som har några år på nacken som jag tänkte använda som ESX/LAB-miljö.
Lagringen består av 4x1TB SAS 7.2RPM i en P410 controller.

När jag satte upp RAID (1+0) och gjorde ett benchmark på diskarna med ATTO Disk Benchmark. Jag fick omkring 500mb/sek läs och 400 mb/sek skriv.
Jag kompletterade kortet med ett 512mb cachemodul och satte ratio 70% skriv och 30% läs.
Nu när jag kör benchmark så går det uppåt och läs/skriv är uppe i över 1600 mb/sek för att sedan efter 512kb- dyka dramatiskt ner till omkring 300mb/sek läs men skrivningarna ligger omkring 1200mb/sek hela testet ut.

Varför blir det så här? Är det något fel på konfigurationen?
Jag provade även att ställa om ratio till 70% läs och 30% skriv men läsningarna går ner lika mycket efter halva testet ungefär.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@KaiserClaw: Tyvärr inget mastigt att bidra med, hittade dock denna länk: https://www.experts-exchange.com/questions/27226952/HP-P410i-RAID-controller-terrible-sequential-write-performance.html

Vissa RAID-kort kan ibland bete sig lite skumt, men du har batteri-backup på kortet också eller?

Behov av en firmware uppdatering kan givetvis också vara en orsak till konstig prestanda.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra 90% skriv och 10% läs på cachen, läscache brukar vara rätt meningslös om man inte har ett speciellt use case som det verkligen hjälper, operativsystemet cachar ofta läsningar ändå om man har tillräckligt med RAM.

Varför prestandan blir sämre med cache kan jag tyvärr inte svara på dock, har du provat med andra testprogram som inte enbart är sekventiella skrivningar/läsningar som ATTO?

Permalänk

@krigelkorren: Tack för svar, jag har redan läst den Jag kör RAID 1+0 och får ju bra värden i halva testet.

Firmware är senaste och batteriet är laddat och skall enligt programvaran vara OK.

Permalänk

@b1ghen: Tack för svar!
Jag har provat med olika ratio men det är bara skriv som håller sig på samma nivå genom hela testet. Läs är som sagt uppe i 1600 mb för att efter halva testet dyka till 300mb/sek.

Jag provade att köra Crystal disk benchmark och får omkring 400 mb läs och 800 mb skriv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserClaw:

@b1ghen: Tack för svar!
Jag har provat med olika ratio men det är bara skriv som håller sig på samma nivå genom hela testet. Läs är som sagt uppe i 1600 mb för att efter halva testet dyka till 300mb/sek.

Jag provade att köra Crystal disk benchmark och får omkring 400 mb läs och 800 mb skriv..

Hade du diskcache på när du körde utan din cache på controllern? Är diskcache på med controllern?
Tänkte mest för att det kanske kunde påverka om varje disk har 64-128MB cache som gav dig ett bättre resultat utan controller cache?

Annars så prova att öka upp datastorleken i ATTO och inte köra std settings, då fyller/tömmer du alla cachar långt tidigare och kanske kan dra några slutsatser från det?
Sen är ju 512MB inte jättemycket cache och den gör ju mest för random access, sekventiellt fyller man den cachen på nolltid.

Permalänk

@b1ghen: Ja, det hade jag. Diskcache är på med kontrollern.

Jag ska prova..

512Mb var allt jag hade råd med Finns dock 1Gb men det får vänta tills löning, alt fixa en SSD-cache..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaiserClaw:

512Mb var allt jag hade råd med Finns dock 1Gb men det får vänta tills löning, alt fixa en SSD-cache..

Tror inte du märker någon skillnad på 1GB, spara pengarna till något annat skoj. SSD cache är trevligt men det kräver väl någon licensnyckel eller liknande som brukar kosta en hel del. Och sen SSD som det tål att skrivas till mycket om man ska ha den som skrivcache.