Val av fläktkontakter på Supermicro-kort

Permalänk

Val av fläktkontakter på Supermicro-kort

Ok, så jag har byggt ihop min moheffa-server och båda CPU:er hittas i BIOS, och minnemängden är rätt. Så långt är allting bra. Först snurrar fläktarna riktigt fort, sedan sjunker de efter en stund, även det är normalt.

Efter en stund dock, utan att jag gjort något intensivt, så går de igång på max och datorn piper. Den hänger sig inte, men om man lyssnar noga så hör man (knappt) pipljudet och lampan för överhettning i fronten lyser. Efter en stund kan det sedan försvinna igen.

Funderar på vad det kan bero på och kommer fram till att jag eventuellt kanske skulle satt fläktsladdarna lite annorlunda, men det är inte som om de är övertydliga med infon i manualen Märks knappt att systemet skulle vara varmt heller så det känns lite knas.

Finns FAN 1-6 och FAN A samt FAN B. Är det måhända så att CPU-fläktarna MÅSTE sitta på FAN A&B? Står som sagt absolut noll om hur de ska kopplas, och tänkte jag frågar innan jag börjar rota med kablaget. Skulle dock förklara en del. BIOS visar inga temperaturer.

Det är ett Supermicro X9DR3-LN4F+ med 2xE5-2670.

Kraschar som sagt inte, men ljudnivån är hög nog vid vanlig nivå, vid denna nivå, även om inget verkar vara för varmt på riktigt, är lite väl

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MushForBrains:

Ok, så jag har byggt ihop min moheffa-server och båda CPU:er hittas i BIOS, och minnemängden är rätt. Så långt är allting bra. Först snurrar fläktarna riktigt fort, sedan sjunker de efter en stund, även det är normalt.

Efter en stund dock, utan att jag gjort något intensivt, så går de igång på max och datorn piper. Den hänger sig inte, men om man lyssnar noga så hör man (knappt) pipljudet och lampan för överhettning i fronten lyser. Efter en stund kan det sedan försvinna igen.

Funderar på vad det kan bero på och kommer fram till att jag eventuellt kanske skulle satt fläktsladdarna lite annorlunda, men det är inte som om de är övertydliga med infon i manualen Märks knappt att systemet skulle vara varmt heller så det känns lite knas.

Finns FAN 1-6 och FAN A samt FAN B. Är det måhända så att CPU-fläktarna MÅSTE sitta på FAN A&B? Står som sagt absolut noll om hur de ska kopplas, och tänkte jag frågar innan jag börjar rota med kablaget. Skulle dock förklara en del. BIOS visar inga temperaturer.

Det är ett Supermicro X9DR3-LN4F+ med 2xE5-2670.

Kraschar som sagt inte, men ljudnivån är hög nog vid vanlig nivå, vid denna nivå, även om inget verkar vara för varmt på riktigt, är lite väl

Vad har du för kylare på CPU?
Vad är det för fläktar du använder?
Vilken chassis använder du?

Använder du Air Shroud?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@MushForBrains: Kolla Event log över IPMI, borde säga vad det är för fel. Om du har vanliga konsumentfläktar kan normalvärdena vara för låga.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk

Kör med Intels egna kylare för 2011 (Square ILM), enklast så dår det är ett 2U-chassi (SC826) och jag kör med fläktarna på kylarna, inte passivt vilket också stödjs. I övrigt är det de 3 små ettriga fläktar som sitter i lådan som standard, lite svårt att byta dessa mot något annat då det är specialfläktar.

Intressant nog gick de igång på max första gången när jag gick in i UEFI-shell, och de varvade upp när jag startade FreeNAS-installationen från USB till USB. När jag körde en nästan 11 timmar lång scrub (min gamla pool/volym hittades utan problem) så går de upp i högvarv, absolut, men ingen överhettningsvarning då!

Kör inte shrouden ännu då jag inte riktigt fått rätt på kablaget då det är SUPERTIGHT med kablarna och EE-ATX. Har dock lagt locket på så länge så att det inte står helt öppet.

Får kolla via IPMI sedan när jag gar fler kablar och tid. Ska även pilla med fläktinställningarna då, man ska tydligen kunna ställa in det där, finns inget sådant i BIOS.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

@MushForBrains: Att den går upp i max när du drar igång den är ju inget konstigt, däremot om den rapporterar överhettning/för varmt så antingen är det ju det eller så är någon sensor inte som den ska vara.

Har du kunnat få ut några temperaturer från CPUerna?

Generellt så har ju inte server CPUer bara passiva kylare, så teoretiskt sett ska det ju inte spela någon roll vart du kopplar in dom.

Permalänk

I FreeNAS såg jag de var uppe i ca 80 grader när jag körde den långa scrubben, vilket inte är onormalt, annars ligger de runt 50 grader.

I detta fallet rör det sig om CPU:er med en rapporterad TDU på 115W, och tilverkarens egna kylare ska klara 130W utan fläkt, och 150W med fläkt, så visst kan de köras passivt. Det är dock något skumt med tidpunkterna för överhettningsvarningarna, då de skedde när de var idle. Har inte fått några fler varningar sedan i början nu, trots generellt högre belastning Nåja, bara det blivit bättre är jag nöjd.

Hittade info om vilka fläktar som ska kopplas var till slut; I exemplet var det bara en CPU och då skulle den kopplas på typ första kontakten, medans resten kopplades på resterande (2-4 + A & B). A och B är till för andra fläktar, som extra vid PCIe t.ex.

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Om det enbart hände första gången skulle det kunna vara något i uppstarten med en ny CPU och innan den är identifierad av BIOS tex