AMD tillkännager orsaken till Ryzen-bugg

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Kostar 1700 hela 50% mer?

Annars bara att vänta till 11 April för Ryzen 5 så får du samma performance som Ryzen 7 fast utan de "överflöda" kärnorna och än lägre pris.

Skickades från m.sweclockers.com

1800X är den enda som kan matcha 7700K i spel.
Jag hoppas på att Ryzen 5 kan vara konkurrenskraftig i spelsegmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Släppte ju sin toppmodell nu Om jag inte jag kommer få fel, så kommer 4 och 6 kärnor prestera likvärdigt i spel som den 8 kärniga i samma klock (om inte CCX lösningen kommer i vägen).

Jag sitter inte i sjön så kan vänta

Exakt, jag hoppas på 4- och 6-kärniga modellerna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Hur många sådana här buggar som berör cpu's har ni tidigare hört om? Det hör inte till vanligheten och är allvarligt men givetvis, amd fans försöker spela ned det hela. Om man inte äger aktier så förstår jag inte varför man tar ett företag i försvar.

Visst är intel ofta bättre men cpu'n är inte det som är avgörande, cpu'n spelar ofta in rätt lite. Vad som är betydligt mer avgörande är grafikkort. Så till vida du inte kör utan grafikkort i form av någon laptop etc då den integrerade grafikkomponenten är riktigt viktig i stället.

Det kommer oftast nån med varje nytt lite större steg. Skylake hade ju en t.ex.
Jag bryr mig inte om vem som är bäst av AMD och Intel.
När det är dags för mig att handla köper jag det som är bäst till den budgeten jag har.

Beror på vad man har för grafikkort så klart men för min del är CPU väldigt avgörande och jag misstänker att många som köper high-end-CPU också köper high-end-GPU. Det blev ett enormt FPS-hopp för mig när jag gick från 3770K till 6700K i många spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Hur många sådana här buggar som berör cpu's har ni tidigare hört om? Det hör inte till vanligheten och är allvarligt men givetvis, amd fans försöker spela ned det hela. Om man inte äger aktier så förstår jag inte varför man tar ett företag i försvar.

Visst är intel ofta bättre men cpu'n är inte det som är avgörande, cpu'n spelar ofta in rätt lite. Vad som är betydligt mer avgörande är grafikkort. Så till vida du inte kör utan grafikkort i form av någon laptop etc då den integrerade grafikkomponenten är riktigt viktig i stället.

Intel har rätt många i sin historia, vissa väldigt allvarliga, återkallade CPUer etc..

En processor är så avancerad så skulle du simulera alla tänkbara möjligheter så skulle testningen ta hundratals år, så att buggar slinker igenom är helt oundvikligt - oavsett tillverkare. Däremot kanske de flesta löses så direkt att den stora massan inte vet om det då man helt enkelt inte märker av det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Hur många sådana här buggar som berör cpu's har ni tidigare hört om? Det hör inte till vanligheten och är allvarligt men givetvis, amd fans försöker spela ned det hela. Om man inte äger aktier så förstår jag inte varför man tar ett företag i försvar.

Hur många buggar enskilda individer på ett forum vet om spelar absolut ingen roll. Det som räknas är det som faktiskt har hänt framförallt då det påverkat en produkt negativt. Om det t.ex. löses genom en mjukvarufix snabbt inpå att det släpps så är det lindrigt, går det inte att fixa utan att ändra designen (och att det påverkar fuktionen) så är det allvarligt.

Det hör inte till vanligheten att företag släpper helt nya designer och det gäller inte bara i CPU branchen, biltillverkare har sina plattformar som de formar metall omkring och kallar det nästa års modell eller en annan modell (ibland med modifikationer).

AMD är galna som släpper sin nya arkitektur på en (relativt) ny processnod och med en helt ny design. Intel undviker det som pesten då det är komplicerat att göra båda delarna samtidigt. Därav deras riktigt bra Tic-Toc strategi. AMD har heller inget val då de är på randen till att inte finnas kvar på marknaden ekonomiskt, "mindshare mässigt" och rent krasst i produkter ute i folks Datorer (räknar inte konsoler).

Om vi vidgar vyerna lite grand - förutom CPUn så kan det vara problem med chipset på moderkortet och andra allvarliga fel med. Säkerhets, funktion eller prestandamässigt. Antar att du t.ex. inte vet om att t.ex. vissa Kaby och Skylake (förmodligen bara bärbara från vissa tillverkare) har allvarliga säkerhetsbrister genom USB? http://hothardware.com/news/intel-skylake-kaby-lake-vulnerabl...

Är väldigt förvånad att det inte har uppdagats någon riktigt Allvarlig brist i Zen än, men det finns gott om tid att hitta det.

Jag är ett fan av teknologi, skiter fullkomligen om det är AMD, Nvidia, Intel eller någon anna som designar/tillverkar grejerna. Ja, jag har haft aktier i AMD. Köpte billigt, sålde nydligen, har inte någon kvar så jag känner mig knappast bunden till något. Ja, jag jobbar med säkerhet och det finns många saker som inte postas offentligt gällande t.ex. incidenten med Kaby/Sky som va nyss.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yomster:

I nuläget så kostar den processorn från AMD som typ matchar Intels prestanda i spel 50% mer än Intelprocessorn.
Visst om man gör annat än att spela så är det en annan historia men för spelare är AMD-processorn bara ett alternativ om man har extra pengar över och vill motverka Intels monopolliknande ställning, vilket inte är helt tokigt.

Men AMD presterar ju sämre i spel,
Fast man betalar 2000 kr mer för AMD.
Hur många tror du hoppar på den lösningen?😁😁😁

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Om vi vidgar vyerna lite grand - förutom CPUn så kan det vara problem med chipset på moderkortet och andra allvarliga fel med. Säkerhets, funktion eller prestandamässigt. Antar att du t.ex. inte vet om att t.ex. vissa Kaby och Skylake (förmodligen bara bärbara från vissa tillverkare) har allvarliga säkerhetsbrister genom USB? http://hothardware.com/news/intel-skylake-kaby-lake-vulnerabl...

Ja den där "USB-buggen" är ju riktigt smaskig

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

En bugg i Ryzen-processorerna som upptäcktes nyligen kan få processorn att låsa om en viss serie instruktioner exekveras, och nu rapporterar AMD att orsaken är upptäckt.

Läs hela artikeln här

Detta gäller 128-bit FMA3 operationer. Det står FM3 i nyheten överallt. Påverkar en väldigt liten skara människor. Mer intressant verkar det som att Ryzen kan göra 4st 128-bit FMA3 operationer per cykel när man mätt latens på olika instruktioner.

Har tipsat redaktionen om några positiva nyheter om Ryzen, men inget av dessa dök upp. Ryzen nådde nära 6GHz för ~2 veckor sedan vilket är världsrekord för en 8 kärnig processor (nej Bulldozer räknas inte) samt nytt världsrekord i Cinebench 11.5. Det finns också officiella nyheter att en 3500MT divider är på gång med en ny microcode som kommer i Maj.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Hur många sådana här buggar som berör cpu's har ni tidigare hört om?

Tusentals?

Moderna processorer är oerhört komplexa och proppfulla med hundratals buggar trots intensiv validering. Så länge det inte är allvarliga problem som kräver modifikationer av hårdvaran (som TSX-buggen på Haswell eller FDIV-buggen på Pentium) är det inte direkt något att hetsa upp sig över.

Här är t.ex. en lista på kända buggar i Skylake: http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/s...

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Tusentals?

Moderna processorer är oerhört komplexa och proppfulla med hundratals buggar trots intensiv validering. Så länge det inte är allvarliga problem som kräver modifikationer av hårdvaran (som TSX-buggen på Haswell eller FDIV-buggen på Pentium) är det inte direkt något att hetsa upp sig över.

Här är t.ex. en lista på kända buggar i Skylake: http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/s...

Phenom 1 buggen på tidigt stäpping var också en ricktigt tråkig en framföralt prestanda mässigt.. FDIV var nog värst. Har för mej det fanns en Haswell bug som IvyBridge inte hade, så de stängde av den på Haswell vilket gjorde att det inte var så relevat att skriva kod med den om det inte längra var framtidskompatibel. Sen har vi ju de senaste AVX2 buggen på intel, har de gått ut med vad de gjorde i microcoden?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är därför man inte tar ny hårdvara till produktion vare sig det står Intel, Amd eller Apple på hårdvaran. Nå detta problem löser de nog ganska snabbt får man hoppas.

Så det var därför du främjade Skylake som också hade frysbugg i tidigare diskussioner?
Den kommer rättas till och den har hittats, precis som Skylakes bugg.

Med tanke på att det som sagt är en helt ny design från grunden, är den förvånansvärt bra.

@IceDread Skylake hade allvarlig bugg. Haswell hade TSX bugg och USB port problem. Och titta... Sandybridge (chipset) också... precis som pentium. De har haft buggar så långt man kan minnas (och det gäller AMD också).

Så lugn. Det går att fixa...
Enda jag vet som inte fixades var Haswells TSX, som fick stängas av helt istället, vilket är synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Du menar alltså att du ville se om någon trodde att du var ett troll genom att trolla? Herregud.

Nej jag ville visa på hur liten skillnad det är på ett troll och en AMD fanboy.

De kör ju samma argument som mig.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Helt naturligt med nya sockets. Hände Intel med! När de hunnit fixa alla småbekymmer och DDR problem kommer vi nog se runt 30 mer fps i spel. Då kommer Intel inte ha mycket att säga, plus att AMD är mycket billigare cpu, inte alls lika giriga som jäkla Intel!

Ja, för att då slår helt plötsligt en 1ghz segare processor spelvärldens snabbaste processor med nästan 25 fps utan anledning

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Detta gäller 128-bit FMA3 operationer. Det står FM3 i nyheten överallt. Påverkar en väldigt liten skara människor. Mer intressant verkar det som att Ryzen kan göra 4st 128-bit FMA3 operationer per cykel när man mätt latens på olika instruktioner.

Helt rätt om FMA3, skickade in en rättelse om det igår men var efter kontorstid...

Däremot kan inte Zen göra 4 st 128-bitars FMA3, den kan göra 2 st 128-bitars FMA3 per cykel och 2 st 256-bitars FMA3 var annan cykel.

Zen har fyra flyttalspipelines, så den är kapabel att göra upp till 2 st multiplikationer och 2 st additioner per cykel endera med 128-bitars SIMD (vektorregister) eller med skalära heltal. FMA3 är implementerat så att rent praktiskt slår ihop två pipelines för att köra en instruktion, en implementation som skiljer sig från de flesta andra där man implementerar FMA inom en enskild pipeline.

Skrivet av hACmAn:

Phenom 1 buggen på tidigt stäpping var också en ricktigt tråkig en framföralt prestanda mässigt.. FDIV var nog värst. Har för mej det fanns en Haswell bug som IvyBridge inte hade, så de stängde av den på Haswell vilket gjorde att det inte var så relevat att skriva kod med den om det inte längra var framtidskompatibel. Sen har vi ju de senaste AVX2 buggen på intel, har de gått ut med vad de gjorde i microcoden?

Att det finns fel i moderna CPUer är tyvärr rätt väntat, händer i princip alla modeller idag. Om det är något som är en relevant nackdel med x86 (många saker brukar tas upp, i princip alla är i praktiken irrelevanta) så är det just att validering av en modern x86 design är hopplöst komplicerat.

AMD/Intel var nog i praktiken helt chanslösa att hänga med ARM-tillverkarna i mobilspåret, det rörde sig för fort och man var tvungen att ta fram helt nya lösningar. I ett sådant läge blir det en enorm nackdel att jobba med en plattform som tar betydligt lägre att validera jämfört med konkurrenternas design.

Haswell buggen du tänker på måste vara TSX. TSX är precis som t.ex. MPX en utökning som drar nytta av x86 lite "exotiska" sätt att koda sina instruktioner. Jag som utvecklare kan lägga in stöd för TSX i mina program och dessa program kan köras omodifierade även på modeller som inte stödjer TSX! Om en CPU inte stödjer utökningen ser den instruktionen som en NOP (No OPeration), d.v.s. inget händer.

Var därför inget direkt problem att stänga av TSX. En CPU som stödjer detta kan i vissa lägen skala lite bättre över CPU-kärnor, det är skillnaden. Tror inte Windows använder TSX i generella bibliotek, men på Linux använder alla program som är multitrådade i praktiken TSX om det finns stöd, detta då Linux standardbibliotek för trådsynkronisering har fullt TSX stöd.

I Windows går det fortfarande att använda TSX, men krävs än så länge explicit stöd i applikationen.

Har sökt rätt mycket kring exakt vad fixen för AVX gör (buggen triggades INTE när man använde AVX2 eller SSE, var specifikt AVX+HT som krävdes), har inte skrivits ett ord om det. Däremot verkar det som fixen fungerar och ingen har kunnat påvisa någon skillnad i prestanda.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Hur många sådana här buggar som berör cpu's har ni tidigare hört om? Det hör inte till vanligheten och är allvarligt men givetvis, amd fans försöker spela ned det hela. Om man inte äger aktier så förstår jag inte varför man tar ett företag i försvar.

Tycker det kommer lite artiklar om sånthär när det släpps nya arkitekturer.
Här är en artikel som berör en skylake ( intel.) http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.647153/bugg-i-intels-skylake...
Sandybridge hade ju rätt stora problem med sata. Men där var det nog chipset minns ej.
Första amd phenom. Hade ju en bugg (tlb).
Och jag är inte direkt insatt i ämnet bara några jag hade i huvudet, så finns säkert många fler exempel.
Så rätt vanligt är det nog när man pratar om helt nya grejer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Men AMD presterar ju sämre i spel,
Fast man betalar 2000 kr mer för AMD.
Hur många tror du hoppar på den lösningen?😁😁😁

Som jag skrev så presterar den ungefär lika bra som 7700K och kostar 50% mer.
De som hoppar på den lösningen är de som är fanboys och de som, som jag också skrev, har pengar över att lägga för att motverka intels monopolliknande ställning.
Dessutom skulle det kunna vara folk som inte bara spelar men som också använder datorn till tyngre saker. Då är 1800X ett mycket bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yomster:

1800X är den enda som kan matcha 7700K i spel.
Jag hoppas på att Ryzen 5 kan vara konkurrenskraftig i spelsegmentet.

Fast 1700 och 1700X klockar EXAKT samma som 1800X så ditt påstående är rent falskt.

Baserat på att R5 kommer vara en R7 fast med cutdown på kärnor så kommer du få en CPU som slår i5 så länge mer än 4 trådar körs vilket är betydligt vanligare än mer än 8 trådar.

Detta är redan bekräftat genom avstängning av Cores på en R7. Detta är dock om 4Ghz fortfarande är gränsen.

Men Håller med dig anars. Ska du lägga över 3000kr på en CPU och vill ha en som är bäst på spel så kommer i7 7700K vara bäst, så kommer det vara även med R5 på marknaden.

Skulle nog aldrig rekommendera en Ryzen R7 till spel. Lika lite som jag skulle rekommendera i7 6800K eller högre från Intel. Det är helt enkelt just nu överflödigt med mer än 4 kärnor / 8 trådar i spel.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Men AMD presterar ju sämre i spel,
Fast man betalar 2000 kr mer för AMD.
Hur många tror du hoppar på den lösningen?😁😁😁

Resten av de 95% av världen befolkning som kanske har andra parametrar för en CPU än spel?

Finns gott om områden och kunder där Ryzen 7 är en riktigt vettig investering. Den springer runt Intels 6- och 8-kärningar prollar både i pris och prestanda.

Tror du Intel har släppt dessa modeller i tron om att det inte finns marknads för dessa?

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Fast 1700 och 1700X klockar EXAKT samma som 1800X så ditt påstående är rent falskt.

Baserat på att R5 kommer vara en R7 fast med cutdown på kärnor så kommer du få en CPU som slår i5 så länge mer än 4 trådar körs vilket är betydligt vanligare än mer än 8 trådar.

Detta är redan bekräftat genom avstängning av Cores på en R7. Detta är dock om 4Ghz fortfarande är gränsen.

Men Håller med dig anars. Ska du lägga över 3000kr på en CPU och vill ha en som är bäst på spel så kommer i7 7700K vara bäst, så kommer det vara även med R5 på marknaden.

Skulle nog aldrig rekommendera en Ryzen R7 till spel. Lika lite som jag skulle rekommendera i7 6800K eller högre från Intel. Det är helt enkelt just nu överflödigt med mer än 4 kärnor / 8 trådar i spel.

Mitt påstående är baserat på flertalet tester i vilka 1800X är den enda som matchar 7700K i spel.
Inget falskt med det.
Enligt Sweclockers test så ligger 1800X i snitt 6-7% bakom 6700K i 1080 på Ultra och 1700X ligger i snitt ca 12% bakom 6700K.
Vissa andra aktörer får fram siffror där 1800X ligger jämnt med 7700K, man får ju ta alla tester med en nya salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Nej jag ville visa på hur liten skillnad det är på ett troll och en AMD fanboy.

De kör ju samma argument som mig.

Då kör jag samma text som jag själv gjorde; Du menar alltså att du ville se om någon trodde att du var ett troll genom att trolla? Herregud.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PalmiNio:

Skulle nog aldrig rekommendera en Ryzen R7 till spel. Lika lite som jag skulle rekommendera i7 6800K eller högre från Intel. Det är helt enkelt just nu överflödigt med mer än 4 kärnor / 8 trådar i spel.

Att gränsen för spel i praktiken går vid högt klockade 4C/8T beror ju främst på att inget idag existerande grafikkort är kraftigt nog att inte bli en rejäl flaskhals. SweClockers Ryzen-test visar ju att spel absolut kan dra nytta av både sex och åtta CPU-kärnor, förutsatt att flaskhalsen är CPUn (vilket blir fallet när man kör alla CPUer i 2,8 GHz). I detta fall är i7-6800K något snabbare än i7-7700K trots att den senare har 10-15 % högre IPC för heltal, vilket är det spel använder.

Så om det dyker upp högt klockade modeller med fler kärnor än fyra kommer dessa vara bättre spel CPUer än dagens CPUer om/när GPU-kraften blir tillräckligt hög.

Skrivet av PalmiNio:

Resten av de 95% av världen befolkning som kanske har andra parametrar för en CPU än spel?

Finns gott om områden och kunder där Ryzen 7 är en riktigt vettig investering. Den springer runt Intels 6- och 8-kärningar prollar både i pris och prestanda.

Tror du Intel har släppt dessa modeller i tron om att det inte finns marknads för dessa?

E-serien är en extrem nischprodukt, Intel borde rimligen ha förstått det redan när den lanserades (i min mening är nischen för E-serien så smal att jag har svårt att se poängen med serien). Största problemet är att S-serien är så pass mycket högre klockad + IPC för heltalberäkningar gick upp 10-20 % med Skylake så en modell som i7-6800K är i praktiken helt värdelös när den ställs mot i7-7700K.

Och går inte att säga att Ryzen 7 generellt springer cirklar kring vare sig E-serien eller S-serien vad det gäller pris prestanda. Jämfört med E-serien är det nästan alltid sant, men finns smala nischer där E-serien är väsentligt mycket snabbare (i princip bara de fall där programmet är ordentligt AVX-optimerat, t.ex. Matlab och Matematica).

Jämfört med S-serien beror det väldigt mycket på vad man gör. Över ett ganska stort antal CPU-bundna tester, exklusive spel, fick TechPowerUp ett resultat som visar att R7 1800X och i7-7700K presterar exakt lika i genomsnitt. Är ju rätt rejäla skillnaden i vissa specifika fall, så vilken som är "bäst" beror ju helt på vad man gör med sin dator

Dold text

Tror i.o.f.s. att en rätt stor andel av SweClockers medlemmar har just spel som en av de få krävande saker de använder datorn till. Men resultatet ovan visar att alla som gör något krävande måste förstå exakt på vilket sätt just deras last är krävande för att veta vilken CPU som är bästa val.

Skrivet av Yomster:

Mitt påstående är baserat på flertalet tester i vilka 1800X är den enda som matchar 7700K i spel.
Inget falskt med det.
Enligt Sweclockers test så ligger 1800X i snitt 6-7% bakom 6700K i 1080 på Ultra och 1700X ligger i snitt ca 12% bakom 6700K.
Vissa andra aktörer får fram siffror där 1800X ligger jämnt med 7700K, man får ju ta alla tester med en nya salt.

TechPowerUp får rätt snarlikt resultat som SweClockers (båda använder GTX 1080). Med ett genomsnitt över 20 st spel får man denna skillnad i 1920x1080 med maxade inställningar

Dold text

Finns dock extremfall där skillnaden är ~50 % (till fördel för i7-7700K), finns också ett fall (Civ VI) där Ryzen 1800X är snabbare än i7-7700K.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att gränsen för spel i praktiken går vid högt klockade 4C/8T beror ju främst på att inget idag existerande grafikkort är kraftigt nog att inte bli en rejäl flaskhals. SweClockers Ryzen-test visar ju att spel absolut kan dra nytta av både sex och åtta CPU-kärnor, förutsatt att flaskhalsen är CPUn (vilket blir fallet när man kör alla CPUer i 2,8 GHz). I detta fall är i7-6800K något snabbare än i7-7700K trots att den senare har 10-15 % högre IPC för heltal, vilket är det spel använder.

Så om det dyker upp högt klockade modeller med fler kärnor än fyra kommer dessa vara bättre spel CPUer än dagens CPUer om/när GPU-kraften blir tillräckligt hög.

E-serien är en extrem nischprodukt, Intel borde rimligen ha förstått det redan när den lanserades (i min mening är nischen för E-serien så smal att jag har svårt att se poängen med serien). Största problemet är att S-serien är så pass mycket högre klockad + IPC för heltalberäkningar gick upp 10-20 % med Skylake så en modell som i7-6800K är i praktiken helt värdelös när den ställs mot i7-7700K.

Och går inte att säga att Ryzen 7 generellt springer cirklar kring vare sig E-serien eller S-serien vad det gäller pris prestanda. Jämfört med E-serien är det nästan alltid sant, men finns smala nischer där E-serien är väsentligt mycket snabbare (i princip bara de fall där programmet är ordentligt AVX-optimerat, t.ex. Matlab och Matematica).

Jämfört med S-serien beror det väldigt mycket på vad man gör. Över ett ganska stort antal CPU-bundna tester, exklusive spel, fick TechPowerUp ett resultat som visar att R7 1800X och i7-7700K presterar exakt lika i genomsnitt. Är ju rätt rejäla skillnaden i vissa specifika fall, så vilken som är "bäst" beror ju helt på vad man gör med sin dator

Tror i.o.f.s. att en rätt stor andel av SweClockers medlemmar har just spel som en av de få krävande saker de använder datorn till. Men resultatet ovan visar att alla som gör något krävande måste förstå exakt på vilket sätt just deras last är krävande för att veta vilken CPU som är bästa val.

TechPowerUp får rätt snarlikt resultat som SweClockers (båda använder GTX 1080). Med ett genomsnitt över 20 st spel får man denna skillnad i 1920x1080 med maxade inställningar

Finns dock extremfall där skillnaden är ~50 % (till fördel för i7-7700K), finns också ett fall (Civ VI) där Ryzen 1800X är snabbare än i7-7700K.

1. Fast nu visar ju dock inte Sweclock tester där frekvenserna är jämförbara. Länken jag hänvisade till ta en Kaby Laker i3 / i5 / i7 och kör alla 3 samma samma klock vilket med en GTX 1080 TI visar tydligt olika resultat och att om Ryzen 5 med 6C/12T har samma IPC som R7 med 8C/12T så är den mer vettig som CPU sett till kr/fps än vad R7 är. Thats all I am saying.

2. Ja E-serien är nisch. Men hur hittar du att det är EXTREM nisch? Har du försäljningsstatistik per omsättning att bevisa detta på ståendet? Fortfarande verkade området stort nog att har en större mängd SKUs från runt 400 USD till 1700 USD och ett segment som de dessutom ökat antal SKUs genom åren. Intel är väl knappast korkade att ha så många SKUs i en extremt nischat segment

3. Springa rundor är alltid upp för debatt. Men Ryzen 1700 kostar per defakto 1000kr mindre än 6800k och 6000kr under 6900k. Den presterar avsevärt bättre än 6800k i nästan alla vanliga benchmark inom produktivitet och i en del bättre än 6900k.

Du kan själv ta Anandtechs bench som innehåller betydligt mer produktionstester, ta ut talen för alla CPUer med 6 kärnor eller mer och sen applicera priset som en faktor. Tror 1700 tar hem ganska mycket där.

4. S-serien har jag inte nämnt, så varför ta upp? Jag sa bara att istället för att jämföra Ryzen 7 med E-serien vill alla bara pinpointa den mot S-serien vilket blir mer vettigt att göra med Ryzen 5 sett till Cores/Pris.

Det är bara den generella attityden att bara för att den i en del fall inte landar mer än mellan en i5 - i7 i speltest trots ett pris på 3500-5500kr så saknar den värde på marknaden som en del verkar påstå? Om den nu saknar värde så undrar man vilket äärde Intel har lyckats hitta när de fortsätter med E-serien och dessutom expanderar den.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Att gränsen för spel i praktiken går vid högt klockade 4C/8T beror ju främst på att inget idag existerande grafikkort är kraftigt nog att inte bli en rejäl flaskhals. SweClockers Ryzen-test visar ju att spel absolut kan dra nytta av både sex och åtta CPU-kärnor, förutsatt att flaskhalsen är CPUn (vilket blir fallet när man kör alla CPUer i 2,8 GHz). I detta fall är i7-6800K något snabbare än i7-7700K trots att den senare har 10-15 % högre IPC för heltal, vilket är det spel använder.

Så om det dyker upp högt klockade modeller med fler kärnor än fyra kommer dessa vara bättre spel CPUer än dagens CPUer om/när GPU-kraften blir tillräckligt hög.

E-serien är en extrem nischprodukt, Intel borde rimligen ha förstått det redan när den lanserades (i min mening är nischen för E-serien så smal att jag har svårt att se poängen med serien). Största problemet är att S-serien är så pass mycket högre klockad + IPC för heltalberäkningar gick upp 10-20 % med Skylake så en modell som i7-6800K är i praktiken helt värdelös när den ställs mot i7-7700K.

Och går inte att säga att Ryzen 7 generellt springer cirklar kring vare sig E-serien eller S-serien vad det gäller pris prestanda. Jämfört med E-serien är det nästan alltid sant, men finns smala nischer där E-serien är väsentligt mycket snabbare (i princip bara de fall där programmet är ordentligt AVX-optimerat, t.ex. Matlab och Matematica).

Jämfört med S-serien beror det väldigt mycket på vad man gör. Över ett ganska stort antal CPU-bundna tester, exklusive spel, fick TechPowerUp ett resultat som visar att R7 1800X och i7-7700K presterar exakt lika i genomsnitt. Är ju rätt rejäla skillnaden i vissa specifika fall, så vilken som är "bäst" beror ju helt på vad man gör med sin dator

Tror i.o.f.s. att en rätt stor andel av SweClockers medlemmar har just spel som en av de få krävande saker de använder datorn till. Men resultatet ovan visar att alla som gör något krävande måste förstå exakt på vilket sätt just deras last är krävande för att veta vilken CPU som är bästa val.

TechPowerUp får rätt snarlikt resultat som SweClockers (båda använder GTX 1080). Med ett genomsnitt över 20 st spel får man denna skillnad i 1920x1080 med maxade inställningar

Finns dock extremfall där skillnaden är ~50 % (till fördel för i7-7700K), finns också ett fall (Civ VI) där Ryzen 1800X är snabbare än i7-7700K.

En sak jag gärna hade fått din input på, då jag funderar på att köpa antingen i7-7700k eller R7 1700, alternativt vänta en till generation, är:
Jag såg en youtube-video där man rekommenderade Ryzen 7 före i7-7700k för att processorbelastningen i Battlefield 1 var runt 95% på i7:an och runt kanske 60% på Ryzen 7. De menar då att Ryzen har mer spelrum för att leverera prestanda med kraftfullare grafikkort och att i7-7700k är nära sin gräns för vad den kan leverera. Vad tänker du om det?

Jag spelar främst på min dator och jag har sett dig rekommendera i7:an flera gånger nu men jag är fortfarande osäker. Det kanske är för att jag gillar nya saker och att uppgraderingen från i7->i7 känns tråkig.

Tack på förhand!

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk

Att folk fortfarande nöter på om AMD Ryzens spel prestanda. Jämför man en Ryzen 7 1700 som ligger i samma pris klass som 7700K, till och med överklockade(4GHz för 1700 och 5GHz för 7700K)

Så är båda lika bra köp beronede på vad du vill få ut från din dator.

Att folk bara orkar... Man köper ju förtusan inte en 8 kärnig cpu bara för att lira CS, Battlefield -[Sätt valfri titel här]-.

Med alla testar som finns ute så borde det vara självklart att det är två produkter för olika ändamål.

Kan inte alla sluta gnälla om detta tack? Det finns lite mer valmöjligheter nu så det är väl alltid något.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Helt rätt om FMA3, skickade in en rättelse om det igår men var efter kontorstid...

Däremot kan inte Zen göra 4 st 128-bitars FMA3, den kan göra 2 st 128-bitars FMA3 per cykel och 2 st 256-bitars FMA3 var annan cykel.

Zen har fyra flyttalspipelines, så den är kapabel att göra upp till 2 st multiplikationer och 2 st additioner per cykel endera med 128-bitars SIMD (vektorregister) eller med skalära heltal. FMA3 är implementerat så att rent praktiskt slår ihop två pipelines för att köra en instruktion, en implementation som skiljer sig från de flesta andra där man implementerar FMA inom en enskild pipeline.

Du vet att jag är väl medveten om Zen's design, men jag såg detta:

Rows 1610+, FMA3 128-bit, throughput ligger på 4 per klockcykel.

Ser inte heller hur det är möjligt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Du vet att jag är väl medveten om Zen's design, men jag såg detta:

Rows 1610+, FMA3 128-bit, throughput ligger på 4 per klockcykel.

https://pbs.twimg.com/media/C6QMKi9WUAAMS_y.jpg

Ser inte heller hur det är möjligt.

Antar att det du listar är detta, för bilden du länkar listar överhuvudtaget inte några FMA3 instruktioner.

Där står det absolut att throughput är 0,25c för 128-bitars FMA3 (vilket är dubbelt så högt som allt dokumentation indikerar).

Men om det nu är så blir praktiska resultat lite svåra att förklara, som t.ex. detta där FMA3 faktiskt används

Om FMA3 kapacitet är så hög borde Ryzen i alla fall matcha Haswell (Haswell och Skylake har i teorin samma kapacitet men i praktiken är det bara Skylake som har nog L3$-bandbredd att faktiskt kunna hålla nära teoretisk hastighet).

Blir spännande att se när Agner Fog väl kört sina mätningar på Ryzen, då har man lite mer tillförlitlig information kring latens för olika instruktioner.

Framförallt latens för mfence och lock xadd är intressant då det är kritiskt för multitrådade program som måste synkronisera information mellan trådar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PalmiNio:

1. Fast nu visar ju dock inte Sweclock tester där frekvenserna är jämförbara. Länken jag hänvisade till ta en Kaby Laker i3 / i5 / i7 och kör alla 3 samma samma klock vilket med en GTX 1080 TI visar tydligt olika resultat och att om Ryzen 5 med 6C/12T har samma IPC som R7 med 8C/12T så är den mer vettig som CPU sett till kr/fps än vad R7 är. Thats all I am saying.

2. Ja E-serien är nisch. Men hur hittar du att det är EXTREM nisch? Har du försäljningsstatistik per omsättning att bevisa detta på ståendet? Fortfarande verkade området stort nog att har en större mängd SKUs från runt 400 USD till 1700 USD och ett segment som de dessutom ökat antal SKUs genom åren. Intel är väl knappast korkade att ha så många SKUs i en extremt nischat segment

3. Springa rundor är alltid upp för debatt. Men Ryzen 1700 kostar per defakto 1000kr mindre än 6800k och 6000kr under 6900k. Den presterar avsevärt bättre än 6800k i nästan alla vanliga benchmark inom produktivitet och i en del bättre än 6900k.

Du kan själv ta Anandtechs bench som innehåller betydligt mer produktionstester, ta ut talen för alla CPUer med 6 kärnor eller mer och sen applicera priset som en faktor. Tror 1700 tar hem ganska mycket där.

4. S-serien har jag inte nämnt, så varför ta upp? Jag sa bara att istället för att jämföra Ryzen 7 med E-serien vill alla bara pinpointa den mot S-serien vilket blir mer vettigt att göra med Ryzen 5 sett till Cores/Pris.

Det är bara den generella attityden att bara för att den i en del fall inte landar mer än mellan en i5 - i7 i speltest trots ett pris på 3500-5500kr så saknar den värde på marknaden som en del verkar påstå? Om den nu saknar värde så undrar man vilket äärde Intel har lyckats hitta när de fortsätter med E-serien och dessutom expanderar den.

2. det är en extrem nisch därför att S-serien är i praktiken snabbare i en förkrossande majoriteten av fallen. Där S-serien inte är det bättre valet är nästan alltid Xeon E5 ett bättre val (och faktisk bara marginellt dyrare än motsvarande E-serie CPU) val. E-serien saknar ju vissa saker från Xeon E5 som typiskt är vettig i riktigt "tunga" uppgifter, enda egentliga fördelen är att man kan överklocka CPU något som inte är möjligt med Xeon.

4. Var det jag försökte visa med länken som jämför prestanda i en lång rad applikationer (spel exkluderade). i7-7700K är i praktiken en långt rimligare konkurrent mot R7-1800X än vad i7-6900K är då de flesta spekulanter lär köra typiska desktop-laster. De fall där E-serien verkligen är bra hamnar inom HPC- och server-laster, där finns nytta med massiv bandbredd mot RAM och massor med PCIe-linor (men det är också fall där Xeon E5 är ännu bättre).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antar att det du listar är detta, för bilden du länkar listar överhuvudtaget inte några FMA3 instruktioner.

Där står det absolut att throughput är 0,25c för 128-bitars FMA3 (vilket är dubbelt så högt som allt dokumentation indikerar).

Men om det nu är så blir praktiska resultat lite svåra att förklara, som t.ex. detta där FMA3 faktiskt används
http://i.imgur.com/OLiJZDz.png
Om FMA3 kapacitet är så hög borde Ryzen i alla fall matcha Haswell (Haswell och Skylake har i teorin samma kapacitet men i praktiken är det bara Skylake som har nog L3$-bandbredd att faktiskt kunna hålla nära teoretisk hastighet).

Blir spännande att se när Agner Fog väl kört sina mätningar på Ryzen, då har man lite mer tillförlitlig information kring latens för olika instruktioner.

Framförallt latens för mfence och lock xadd är intressant då det är kritiskt för multitrådade program som måste synkronisera information mellan trådar.

Stämmer. Blev fel skärmdump som låg i urklipp... Jag tror inte att Himeno Benchmark är optimerat för Ryzen ännu. Det är dock AVX2 optimerat för Intel så det finns väl visserligen en risk att Intel fortsättningsvis ligger långt fram i detta bench, men jag är osäker på om 128-bit FMA3 verkligen används här på Ryzen, dels hade testet inte gått att genomföra på grund av errata (som fixas med AGESA snart), och dels så borde Ryzen ligga närmare hälften av Intel's resultat. Återstår att se om mätningarna från instlat är korrekt eller bara en bugg. Zen2 blir extremt spännande att se vad AMD kastar i den. Lågt hängande frukt är man medveten om som ger dramatisk skillnad i prestanda.

EDIT, testat nu och det var en bugg:

Nu återstår att se latens efter AGESA kommer om det blir någon ändring.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Stämmer. Blev fel skärmdump som låg i urklipp... Jag tror inte att Himeno Benchmark är optimerat för Ryzen ännu. Det är dock AVX2 optimerat för Intel så det finns väl visserligen en risk att Intel fortsättningsvis ligger långt fram i detta bench, men jag är osäker på om 128-bit FMA3 verkligen används här på Ryzen, dels hade testet inte gått att genomföra på grund av errata (som fixas med AGESA snart), och dels så borde Ryzen ligga närmare hälften av Intel's resultat. Återstår att se om mätningarna från instlat är korrekt eller bara en bugg. Zen2 blir extremt spännande att se vad AMD kastar i den. Lågt hängande frukt är man medveten om som ger dramatisk skillnad i prestanda.

EDIT, testat nu och det var en bugg:

https://pbs.twimg.com/media/C7iU7hhXQAQCG0Q.jpg

Nu återstår att se latens efter AGESA kommer om det blir någon ändring.

Laddade hem Himeno Benchmark, är ju en enda C-fil som överhuvudtaget inte innehåller något utöver ANSI C kod

Däremot är koden skriven på ett så pass trivialt sätt (nestlade for-loopar där variablerna inte beror av varandra) att GCC faktiskt kan automatgenerera halvdan SSE2/AVX/AVX2/FMA3. Vad man vill ha styrs enbart via flaggor till GCC, resulterande koden använder nästa bara skalära flyttal men även med sådana kan man dra nytta av AVX och FMA3.

Finns överhuvudtaget inga specialoptimeringar för Intel, programmet är inte ens initialt skrivet för att köras på x86. Det skrevs 2001, samma år som första CPUn med SSE2 lanserades.

Och det är min generella invändning kring alla "vänta på Ryzen optimeringarna", vad talar för att det kommer sådana när det i praktiken inte finns några specialoptimeringar för Core utanför extrema specialfall som Intels ICC och Intels MKL?

Lär ju knappast vara så att Ryzen inte kan köra någon FMA3 kod alls, det borde rimligen hittats vid validering. Den FMA3 kod som GCC verkar kapabel att automatiskt generera är uteslutande instruktioner med "ss" suffix (Scalar Single precision) och "sd" (Scalar Double precision). Så borde vara exakt samma instruktioner som körs på Ryzen, Haswell och Skylake då alla stödjer FMA3/AVX2.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag är genuint nyfiken nu om jag är den enda som får intrycket när jag läser deras inlägg att det känns som någon sorts försvarsmekanism för AMD?

Man kan ju läsa det som man vill, men som sagt så är det bara ett konstaterande att där alltid finns någon mindre bugg i dom flesta moderna processorer, med en ny färsk design så får man räkna med att där kommer ett antal.

Det benämns Errata, som det för övrigt finns 141 st för Intel skylake enligt PDF'en...

Tog friheten att plocka ut ett Errata
"SKL136 Performance Monitoring Load Latency Events May Be Inaccurate For Gather Instructions
Problem
The performance monitoring events MEM_TRANS_RETIRED.LOAD_LATENCY_* (Event CDH; UMask 01H; any latency) count load instructions whose latency exceed a predefined threshold, where the loads are randomly selected using the load latency facility (an extension of PEBS). However due to this erratum, these events may count incorrectly for VGATHER*/VPGATHER* instructions
Errata
Specification Update 61
Implication
The Load Latency Performance Monitoring events may be Inaccurate for Gather instructions
Workaround
None identified.

Status
For the steppings affected, see the Summary Table of Changes."

Errata SKL 136 för skylake har som synes ingen lösning, något som där visst ska finnas för nämnda bugg för Ryzen.

Men som sagt, även det ses nog som ett försvar av AMD och Ryzen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!