Permalänk
Medlem

Dator stänger av sig vid uppstart

Hej alla!
Det är nämligen så att min dator har strulat och jag undrar om det är någon av er som kanske vet vad felet är?

Det började när min flickvän satt vid min dator och kollade på Netflix då datorn bara stängdes av.
Hon startade datorn igen men fick ett meddelande som sa "overclocking failed, press F1 to setup", sen stängdes datorn av igen.
problemet är att jag inte har överklockat något i datorn.
Nu när jag har kommit hem och försöker starta datorn själv så varvar CPU-fläkten ur ordentligt och sen stänger datorn av sig innan man har kommit in i Windows.
Kan även tillägga att datorn stänger av sig snabbare efter varje försök till att starta den.
Låter man datorn vara ett tag så håller den alltså sig igång lite längre (ca 2 minuter).

Specs:
G-kort - msi GeForce Gtx 970 gaming.
CPU - amd fx 8350 black edition.
Nätagg - cooler master G750M 750W
Moderkort - Asus M5A97 R 2.0
CPU-fläkt - Cooler Master Seidon 120V v2
Ram-minnen - corsair vengeance 2x 8GB
OS - win7
Något annat ni behöver veta så hojta till så jag får igång min burk.

tack på förhand!

Edit: Jag har testat att dra ur batteriet ur moderkortet för att återställa bios.
jag har testat att komma in i bios och sätta igång "powersaving" på mitt moderkorts automatiska överklockning.
Jag har testat att återställa "cmos?".
Jag har kollat så alla fläktar snurrar vid uppstart.
Jag har kollat så de inte är damm i fläktarna.
Har även kollat så att sladdarna sitter i ordentligt.

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturen på cpun.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@rustax: temperaturen på CPU-n kan jag inte kolla eftersom att jag inte får burken att komma in i Windows. Men temperaturen gick inte över 60 även fast jag hade något spel igång, när den väl fungerade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pals94:

@rustax: temperaturen på CPU-n kan jag inte kolla eftersom att jag inte får burken att komma in i Windows. Men temperaturen gick inte över 60 även fast jag hade något spel igång, när den väl fungerade.

Kan du inte se CPU temp i BIOS då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Tänkte inte på det.

Där är en bild jag tog på biosen. Värmen gick upp till 59 och då slocknade datorn.

@rustax

Permalänk
Medlem

@Pals94 59 grader låter högt när cpun inte pressas, men inte tillräckligt högt för att datorn ska stängas av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

@Pals94 59 grader låter högt när cpun inte pressas, men inte tillräckligt högt för att datorn ska stängas av.

Det jag tycker också. Men den har alltid blivit lite varm vid uppstart med kyler ner när man är inne i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pals94:

Det jag tycker också. Men den har alltid blivit lite varm vid uppstart med kyler ner när man är inne i Windows.

Testa köra en ram åt gången, kanske något fel på minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rustax:

Testa köra en ram åt gången, kanske något fel på minnen.

Testade med det utan några framsteg. Är tacksam för alla tips jag kan få dock!

Permalänk

sitter kylaren som den ska ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinGas:

sitter kylaren som den ska ?

Hur menar du? Jag kollade så att både skruvarna och sladdarna satt i ordentligt.

Permalänk
Medlem

Prova koppla ur SSD'n och se om det hjälper...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Prova koppla ur SSD'n och se om det hjälper...

Har ingen SSD, bara en vanlig hårddisk som jag körde en koll på för ungefär 2 veckor sedan och sen va grön.

tack för svar iaf

Permalänk
Medlem

Har köpt ny kylpasta nu. Ska testa om det blir bättre (den som är på nu är gammal och sunkig).

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som nätagg problem. Kanske det inte levererar ström som det ska.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Har du bytt bios-batteri? Kan vara det som tappat krämen. Nästa bov att misstänka är nog nätagget. Dock låter det som ett konstigt fel för nätagget att orsaka. Låter mer som att bios inte får sin konstanta ström från batteriet och nollställer därmed inställningarna.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

@heatm: vart kan man få tag på nytt batteri? Delarna är ca 1 år gamla bara.. men tror garantin har gått ut. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tycker det låter som nätagg problem. Kanske det inte levererar ström som det ska.

Håller med.

@Pals94

Felet som beskrivs (med att den varvar upp fläktar, sen stänger av, samt att om du låter den vara så klarar den sig längre) låter som att värmen dödar nätaggregatet och den nödstänger pga överlast/överhettning. Dubbelkolla fläkten i den snurrar och inte är hindrad (samt ev blås rent den med tryckluft på burk). Har du möjlighet, testa med ett annat nätaggregat.

Om det var termisk shutdown av CPUn så hade moderkortet inte sagt, "OC failed", utan.. "Thermal shutdown" (eller liknande), då det är moderkortet som stänger av det.

Skrivet av Pals94:

@heatm: vart kan man få tag på nytt batteri? Delarna är ca 1 år gamla bara.. men tror garantin har gått ut. Tack för svar!

1 år ska inte vara problem för BIOS batteri (då den endast används när strömmen är ute), men du kan köpa dessa i allt från Kjell, Clas, biltema, Ica till Datorbutiker. Tänk på att Kjells version är billigare än många andra, men också rätt dåliga.

Det som brukar sitta i PC moderkort heter "Litium 3V CR2032"

Permalänk
Medlem

@Paddanx: tja! Sorry för sent svar! Startade nyss datorn med enbart strömkabel och inga andra sladdar inpluggade i datorn (skärm och sådant). Då verkar datorn klara av att hålla sig igång. Fläkten till nätaggregatet snurrar och det är kallt luft som kommer ut.
Det kanske är så att mitt nätaggregat är för klent för mina delar?
Vill även tillägga att jag kopplade in min vattenkylning till CPUn ca 2 veckor innan problemet hände.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara pumpen till vattenkylningen som kastat in handduken, då rusar tempen ganska snabbt och du får ett liknande scenario som du beskrivit.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

@ArKAN: Tja! Är inne på datorn nu. Har dock bara kopplat in dom nödvändiga sladdarna (1 skärm, tangentbord och datormus).
Enligt speedfan så ser temperaturerna ut såhär ( http://imgur.com/a/xrDuG ) , vilket inte verkar vara så höga temperaturer.
Vet helt ärligt inte varför jag kunde komma in i datorn utan att ändra något.
Vet bara att jag inte vågar stänga av datorn nu när jag äntligen har fått igång den hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pals94:

@Paddanx: tja! Sorry för sent svar! Startade nyss datorn med enbart strömkabel och inga andra sladdar inpluggade i datorn (skärm och sådant). Då verkar datorn klara av att hålla sig igång. Fläkten till nätaggregatet snurrar och det är kallt luft som kommer ut.
Det kanske är så att mitt nätaggregat är för klent för mina delar?
Vill även tillägga att jag kopplade in min vattenkylning till CPUn ca 2 veckor innan problemet hände.

750W räcker och blir över med stor marginal till den datorn, så överlast tvivlar jag på. Nu kan ju aggregatet vara defekt och inte orka det den ska, men det är svårt att testa utan att ha extra nätaggregat, eller en ordentlig nätaggregat testare.

Men eftersom du fått igång den, då testa koppla en sak mer åt gången, så märker du om du får problem.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: tjena! Jag testade att koppla in sladdarna. Den funkar som vanligt. Har även testat att starta den med alla sladdar i nu och det fungerar. Förstår inte vad felet kan vara eftersom att den helt plötsligt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pals94:

@Paddanx: tjena! Jag testade att koppla in sladdarna. Den funkar som vanligt. Har även testat att starta den med alla sladdar i nu och det fungerar. Förstår inte vad felet kan vara eftersom att den helt plötsligt fungerar.

Spänningsspik, eller helt enkelt defekt som fortfarande är kvar, men du lyckats undkomma. Ibland hjälper det att dra ut strömmen helt och nollställa, men det fixar sällan felet. Det bara återställer så att du förhoppningsvis inte ser det.

Får du problem igen får du återkomma, men om det fortsätter fungera så ska vi inte lägga mer huvudbry på det

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Den fungerar fortfarande. Har startat om den ett par gånger och den startar som den ska.
Återkommer om problemet kommer tillbaka!

Tack så jättemycket för svaren!

Permalänk
Medlem

Tjena! Nu efter ett tag blev det samma problem igen. Testade då förra metoden som var att ta ut alla kablar förutom strömkabel och testa att starta datorn utan framsteg. Så är det någon som har något tips så är jag tacksam!
/Pals

EDIT: Öppnade burken och alla fläktar verkar snurra. Precis innan den dör så är det som att någon fläkt precis ska gasa på extra. Blir som ett "vrumm" och sen slocknar den med ett klickljud.

Permalänk
Medlem

hade liknande problem med min dator för något år sedan, då var det processorkylaren som satt fast lite halvt. det var intels stockkylare jag körde med, detta inträffade efter att jag flyttat på datorn. satte fast kylaren och vips var den som förut igen.
EDIT: Hoppas det löser sig, kanske inte är detta som är problemet men kanske kan hjälpa en annan person längre fram

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

hade liknande problem med min dator för något år sedan, då var det processorkylaren som satt fast lite halvt. det var intels stockkylare jag körde med, detta inträffade efter att jag flyttat på datorn. satte fast kylaren och vips var den som förut igen.
EDIT: Hoppas det löser sig, kanske inte är detta som är problemet men kanske kan hjälpa en annan person längre fram

Tjena! Jag öppnade burken och kände på kylaren och den sitter som sten, fläkten snurrar också som den ska.
Men tack för svar

Permalänk
Medlem

@Pals94: Då problemet har återuppstått för din del efter en så pass lång tid, så kan jag efter de föregående diskussionerna börja misstänka att själva pumpen antingen lägger av/varvar ned utifrån någon profil i BIOS eller dyl.

- Skulle du kunna ta och beskriva för oss för just vilkea fläktuttag du använder för pumpen samt för fläkten som sitter på radiatorn? Identifiera de uttag som används och gå in i BIOS och gå till monitor-delen för att se vilka fläktvarv som rapporteras på de två uttag som används för just pumpen samt fläkten som sitter på radiatorn. Varvtalet för pumpen bör gå i fullvarv hela tiden - oavsett belastning på datorn. Om den stängs av (möjligtvis av någon fläktprofil - se då till att fläktprofilen stängs av för just det fläktuttaget som har med pumpen att göra).

- Är någon av komponenterna i datorn konfigurerade till att arbeta utanför dess förutbestämda specifikationer? (Ja, siten heter sweclockers, men jag kör ju t.ex en i7-2600K i stock fortfarande, så det finns vi som stundtals låter bli att överklocka/underklocka(undervolta?)).

Permalänk
Medlem

Måste tillägga att den här gången fick jag inte nägot meddelande om överklockning. Den bara dog.