Serveruppgradering: Ny Synology NAS eller Xpenology server?

Permalänk
Avstängd

Serveruppgradering: Ny Synology NAS eller Xpenology server?

TJipp! Då är man där igen, utrymmet på min befintliga och föråldrade Synology Ds212j börjar bli fullt och den stödjer enbart 3TB HDD´s.

Då jag har en överbliven komplett dator(AMD FM1 system) tänkte jag att detta kanske kan återanvändas till en lagringsserver, körandes Xpenology(alt.Windows 7). Då mitt befintlig chassi Corsair 330R enbart har 4st 3,5" platser, var första tanken att köpa ett 5,25"->3,5" HDD kabinett, till jag såg priserna vilket motsvarar ett nytt chassi.

Alternativet är att jag köper en ny 4-bay NAS-server(3ggr/dyrt), tänkte först på en 2-bay 216j men HDD fylls så jävla fort.

Något att tänka på fördelar vs nackdelar? Att ljudnivån kommer bli högre med en server är jag medveten om. Funderar även på att klocka ner processorn några GHz, då den överblivna cpu-kraften inte är nödvändig.

Xpenology vs Windows 7, några för- och nackdelar? Tanken är att stoppa in mina befintlig 3,5" HDD ifrån Synology NAS:arna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Vila i frid

När du flyttar diskarna från din nuvarande Synology kommer Windows 7 inte att kännas vid formatteringen och innehållet på diskarna - vilket däremot XPenology förmodligen kommer att göra.

Att administrera XPenology vet du ju redan hur det är. Att köra Windows 7 som NAS, mjä... känns B.

Jag köpte en HPE Gen8 Microserver förr-förra veckan för 2k5 (Dustin) som nu kör XPenology med diskarna från min arbetsstation så att jag slipper vibrerandet från dem i min arbetsstation. Uppstarten är det fullt blås på fläktarna (av en anledning) för att sen minska till en viskning.

Permalänk
Medlem

Tråkiga med XPenology är att det har stannat av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

När du flyttar diskarna från din nuvarande Synology kommer Windows 7 inte att kännas vid formatteringen och innehållet på diskarna - vilket däremot XPenology förmodligen kommer att göra.

Att administrera XPenology vet du ju redan hur det är. Att köra Windows 7 som NAS, mjä... känns B.

Jag köpte en HPE Gen8 Microserver förr-förra veckan för 2k5 (Dustin) som nu kör XPenology med diskarna från min arbetsstation så att jag slipper vibrerandet från dem i min arbetsstation. Uppstarten är det fullt blås på fläktarna (av en anledning) för att sen minska till en viskning.

Gällande filsystemet tänkte jag försöka lösa detta med något tredje parts program, t.ex ext2ntfs eller liknande. Alternativt får jag formatera om diskarna till NTFS. i Synology DSM får jag behörighetsproblem på min 416j i samband med att jag försöker re-seeda torrents i Transmission, då datan ligger på olika hårddiskar. Därav överväger jag att köra på Windows, då jag är mer hemma i det OS:et och har ändå redan en Windows 7 licens som inte nyttjas i dagsläget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Begagnad Xeon-server med ECC-ram + antingen ett billigt HBA-kort eller köra på moderkortets inbyggda SATA-platser. Ovanpå detta köra FreeNAS (ZFS). Mitt tips, sorry att jag inte hinner utöka med lite mer info.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Danne:

Tråkiga med XPenology är att det har stannat av.

XPenology skruvar inte in ny funktionalitet utan moddar bara booten så att DSM ska snurra igång. Det är Synology som dragit benen efter sig men nu har man släppt GPL-koden (förra veckan) till 6'an så inom två/tre månader bör det finnas hopp om ett "nyare liv".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

XPenology skruvar inte in ny funktionalitet utan moddar bara booten så att DSM ska snurra igång. Det är Synology som dragit benen efter sig men nu har man släppt GPL-koden (förra veckan) till 6'an så inom två/tre månader bör det finnas hopp om ett "nyare liv".

Tutorial: Install/Migrate DSM 5.2 to 6.0 (Jun's loader)

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Vila i frid
Permalänk

Jag skulle aldrig våga köra XPEnology och hantera mina viktiga data eftersom det uppenbarligen handlar om "hack" för att få det att fungera på annan hårdvara än Synologys. Kalla mig mesig men men..
Jag hört kört Synologys grejer några år och är i stort sett nöjd med det (QNAP har bättre hårdvara men har samtidigt betydligt tråkigare mjukvara att lära sig).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Vila i frid

Det enda "hacket" är bootstrappen. T.ex. kör man en Synology bestyckad med en Intel Atom ur 2* serien kommer den att fela förr eller senare beroende på en konstruktionsmiss av Intel. Synology har skickat ut en recall - som inte är direkt synlig, av förståeliga skäl.

Mina HP NL54 och HPE Gen8 Micro har jag mer förtroende för än snikhårdvaran från Synology - där prislappen är snarlik. Vilken grej om t.ex. HPE och Synology gjorde någon form av partner-grej. Jag skulle definitivt köpa en HPE Gen8 Micro/HPE Gen9 Std för hw-priset + tusenlappen för Synology DSM mjukvaran - men det går inte idag - därför körs det hack.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen: Jag kan faktiskt hålla med dig där.
Jag skulle också gladeligen betala för Synology DSM om det gick att köpa.
Dock inser jag också att vi som vill betala är en minoritet.

Detsamma gäller EdgeOS, vill kunna ha möjlighet att köra på egen hårdvara.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

TJipp! Då är man där igen, utrymmet på min befintliga och föråldrade Synology Ds212j börjar bli fullt och den stödjer enbart 3TB HDD´s.

Detta är helt fel, det finns ingenting som hindrar dig från att köra med 12TB diskar om du så vill

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cordinator:

Detta är helt fel, det finns ingenting som hindrar dig från att köra med 12TB diskar om du så vill

Självklart kan du det, men du kan bara nyttja 3TB per disk. Så runt 2,7TB när disken är formaterad. https://global.download.synology.com/download/Document/DataSh...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Självklart kan du det, men du kan bara nyttja 3TB per disk. Så runt 2,7TB när disken är formaterad. https://global.download.synology.com/download/Document/DataSh...

skitsnack.
3TB diskar var det största som fanns 2011/2012 när DS212j kom, men nu kan jag upplysa dig om att det finns större hårddiskar. det finns gott om folk som kör med 6, 8 och 10TB diskar i DS212j.
och kolla kompatibilitetslistan, dom hade nog inte skrivit att den var kompatibel med 10TB diskar om man bara hade fått ut 2,7TB

https://www.synology.com/en-us/compatibility?search_by=produc...

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

hade samma funderingar, slutade med en ny 916+ och en massa mindre strul med uppdateringar och bevakningar på div forum..

Permalänk
Medlem

En annan yttepytte detalj ifall man väljer att köra en xpenology
https://www.synology.com/en-uk/releaseNote/DS1513+
Det är vad som hänt hittills i 6.1, tänk sedan hur pass mycket det skiljer på en 5.9 -> 6.1...

Permalänk
Medlem

hmm, det har hänt en del..inte kul att ligga kvar på 5.2

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av frols:

hmm, det har hänt en del..inte kul att ligga kvar på 5.2

När jag köpte min tredje microserver förr-förra veckan (hpe gen8) installerade jag dsm 6.1 mha "DS3615xs 6.1 Jun's Mod V1.02b.img"

Det man får pilla med är att anpassa boot-imagen så att den innehåller PID och VID från den USB-sticka man valt att köra från, annars vägrar den starta. Det är så man har "låst" den. Inte speciellt svårt att få till om man följer instruktionerna.

Jag kör nu min HPE Gen8 som DS3615xs med fw DSM 6.1.3-15152 Update 6 dvs den senaste utan några problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

När jag köpte min tredje microserver förr-förra veckan (hpe gen8) installerade jag dsm 6.1 mha "DS3615xs 6.1 Jun's Mod V1.02b.img"

Det man får pilla med är att anpassa boot-imagen så att den innehåller PID och VID från den USB-sticka man valt att köra från, annars vägrar den starta. Det är så man har "låst" den. Inte speciellt svårt att få till om man följer instruktionerna.

Jag kör nu min HPE Gen8 som DS3615xs med fw DSM 6.1.3-15152 Update 6 dvs den senaste utan några problem.

Har du någon guide hur jag kan installera Xpenology? Vet att jag hittade en förut, men går bet på detta nu. Har kört med FreeNAS i 3 månader, men sedan krashade det.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Ledstripes:

Har du någon guide hur jag kan installera Xpenology?

Version 6.1 @ https://xpenology.com/forum/topic/7973-tutorial-installmigrat...

I korta drag.

1) Skaffa USB-pinne och ta reda på dess VID och PID. T.ex. Biltemas blå pinne har VID 0x13FE och PID 0x4200
2) Mounta "Juns Loader" .IMG filen mha OSFMount och redigera pid/vid i /grub/grub.cfg (som finns på den lilla 15 MB partitionen) att matcha Biltema-pinnen. Redigera eventuellt även SN och MAC2, MAC3 och MAC4 enligt instruktionerna.
3) Skriv den redigerade .IMG filen till USB-pinnen mha Win32 Disk Imager.
4) Ställ in i BIOS att boota från USB-pinnen.
5) Använd (som normalt) Synology Assistant för att lägga på senaste Synology DSM .PAT file.

Att det kallas för XPenology" är kanske lite missvisande - för det är ju bara den lilla initial-booten som är modifierad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Version 6.1 @ https://xpenology.com/forum/topic/7973-tutorial-installmigrat...

I korta drag.

1) Skaffa USB-pinne och ta reda på dess VID och PID. T.ex. Biltemas blå pinne har VID 0x13FE och PID 0x4200
2) Mounta "Juns Loader" .IMG filen mha OSFMount och redigera pid/vid i /grub/grub.cfg (som finns på den lilla 15 MB partitionen) att matcha Biltema-pinnen. Redigera eventuellt även SN och MAC2, MAC3 och MAC4 enligt instruktionerna.
3) Skriv den redigerade .IMG filen till USB-pinnen mha Win32 Disk Imager.
4) Ställ in i BIOS att boota från USB-pinnen.
5) Använd (som normalt) Synology Assistant för att lägga på senaste Synology DSM .PAT file.

Att det kallas för XPenology" är kanske lite missvisande - för det är ju bara den lilla initial-booten som är modifierad.

Hej!
Du som vet det mesta. Går det att byta RAID på något vis i Xpenology utan att tappa data? Har i dagsläget 3st WD Red 3TB, varav på ena ligger det filmer/serier som jag vill behålla, ungefär 2TB. Om jag sätter upp de två första diskarna i servern och den disken med data på i datorn, därefter flyttar jag över filerna från datorn till servern. Kan jag då utöka volymen i servern med den tredje disken sedan?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Ledstripes:

Går det att byta RAID på något vis i Xpenology utan att tappa data?

Ja/nej/möjligen. Ett shr/raid5-set måste initialt vara på tre diskar när det skapas.

Dvs, ta backup - the safe route - det är oftast det snabbaste sättet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Version 6.1 @ https://xpenology.com/forum/topic/7973-tutorial-installmigrat...

I korta drag.

1) Skaffa USB-pinne och ta reda på dess VID och PID. T.ex. Biltemas blå pinne har VID 0x13FE och PID 0x4200
2) Mounta "Juns Loader" .IMG filen mha OSFMount och redigera pid/vid i /grub/grub.cfg (som finns på den lilla 15 MB partitionen) att matcha Biltema-pinnen. Redigera eventuellt även SN och MAC2, MAC3 och MAC4 enligt instruktionerna.
3) Skriv den redigerade .IMG filen till USB-pinnen mha Win32 Disk Imager.
4) Ställ in i BIOS att boota från USB-pinnen.
5) Använd (som normalt) Synology Assistant för att lägga på senaste Synology DSM .PAT file.

Att det kallas för XPenology" är kanske lite missvisande - för det är ju bara den lilla initial-booten som är modifierad.

Tack för hjälpen! En sista fråga: Har jag någon stor vinning av att installera Xpenology på en 120GB SSD istället för ett USB 3.0-minne?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Ledstripes:

Tack för hjälpen! En sista fråga: Har jag någon stor vinning av att installera Xpenology på en 120GB SSD istället för ett USB 3.0-minne?

Finns ingen som helst anledning att slösa bort 116.GB då boot-disken inte används till något annat än att boota maskinen. Apparna läggs på de vanliga volymerna/diskarna och inte på SSD'n. Du kan inte styra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

XPenology skruvar inte in ny funktionalitet utan moddar bara booten så att DSM ska snurra igång. Det är Synology som dragit benen efter sig men nu har man släppt GPL-koden (förra veckan) till 6'an så inom två/tre månader bör det finnas hopp om ett "nyare liv".

Vet mycket väl hur det fungerar bakom, Men det var detta jag tänkte på när jag sa det: http://xpenology.me/
Inget nytt sen 14 Feb 2016. I mina ögon känns det som ett ganska stilla stående projekt även om andra kanske har tagit upp det på egen hand. Kör dock själv med 6.0 på en burk men blir väl att slänga ut när man hittar på en annan lösning.

Permalänk
Medlem

@Danne: Jag skulle tro att aktiviteten finns hos https://xpenology.com/forum/
Men detta har du säkert koll på.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Danne: Jag skulle tro att aktiviteten finns hos https://xpenology.com/forum/
Men detta har du säkert koll på.

Jo jag har sett att där är lite mer aktivitet men att dem som driver projketet bara stannar av känns ju sådär så att andra får hoppa in på eget bevåg och försöka lösa det Men vi får se vad som händer.

Permalänk
Medlem

@Danne: Och där har vi ytterligare en anledning till varför jag inte förstår att den här mjukvaran rekommenderas till folk.
Missförstå mig inte, jag tycker verkligen att Synology DSM (XPenology) är en trevlig och lattanvänd mjukvara men det hade behövts styras upp lite och kanske få till en "officiell" hemsida.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX