Hur gör man ett A4 format på paint?

Permalänk

Hur gör man ett A4 format på paint?

Hej,

tanken är att jag ska skapa & designa ett reklamblad på ett A4 papper och då antar jag att paint kan vara ett simpelt program att använda? Eller eventuellt Microsoft Word? Kom gärna med fler förslag!

Om jag nu gör det i Paint, hur ändrar jag då om så att det blir i A4 format så jag bara kan printa ut och allt ser bra ut?

Tacksam för svar!

Permalänk

@solidolol: Ställ in det under utskriftsformat. Jag såg på min dator låg det som letter som standard.

Permalänk
Medlem

Paint kanske inte är den mest flexibla programmet att göra sina alster i.

Alternativ är tex. Gimp om det önskas vara pixelorienterat och inkscape om det är vektoriserad ritning.

båda dessa opensource och fördelen med dessa är att du kan backa och göra om, om du gör fel medans paint är mer... skall vi säga resolut i varje grepp...

Permalänk
Skrivet av SNiPER604:

@solidolol: Ställ in det under utskriftsformat. Jag såg på min dator låg det som letter som standard.

Tusen tack!

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Paint kanske inte är den mest flexibla programmet att göra sina alster i.

Alternativ är tex. Gimp om det önskas vara pixelorienterat och inkscape om det är vektoriserad ritning.

båda dessa opensource och fördelen med dessa är att du kan backa och göra om, om du gör fel medans paint är mer... skall vi säga resolut i varje grepp...

Gimp verkar vara ett bra alternativ. Ska ladda ner och undersöka, bugar och bockar!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av solidolol:

Gimp verkar vara ett bra alternativ. Ska ladda ner och undersöka, bugar och bockar!

Vektorgrafik är generellt lämpligare för den aktuella tillämpningen, även om undantag finns.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tänk på att (i stort sett) alla A4 skrivare inte klarar av att skriva ut på ett helt A4. Skrivaren har i regel (olika beroende på skrivaren) utskriftnarginaler som inte kan användas. För att få skrift ut till kanterna behöver du en skrivare som kan hantera större papper. Du kan också trimma det utskrivna om du behöver ha tryck ut till kanterna.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köra så mycket som möjligt i inkscape och gimp som komplement när det gäller att försörja med bilder mot inkscape.

Lagrar man bitmappbilder från GIMP i *.png format så kan urklippta avsnitt ur bilder i Gimp lyftas in inkscape med 'genomskinliga delar' om man skall plocka ihop något där.

Fördelen med vektoriserade format som inkscape är att du kan skala upp och ned utan att tappa kvalitet - detta gäller också ingående bilder som har lyfts in i inkscape.

Som med alla program så kan det kännas trögt och råddigt i början när man inte vet vad de olika sakerna gör - men som med det mesta, träning ger färdighet.