mamma önskar hjälp. uppgradering av cpu moderkort och ram.

Permalänk
Medlem

mamma önskar hjälp. uppgradering av cpu moderkort och ram.

Hej!

Skulle önska att någon talade om vad jag ska köpa..... Detta är en djungel för mig. Har en son som är missnöjd med sina grejer och tänkte fixa lite nytt till födelsedagen. Främst spel av WOW. Vad jag har förstått behövs moderkortet bytas ut om cpu ska uppgraderas även ramminnet behöver göras något åt.

Grafikkortet är ett geforce 750 ti 2gb

BIOS: Date 08/06/12 ver 08.00.15
Processor: Intel Core I7 950 3.07Ghz (8CPUs) ∼3

minne: 8192 MB RAM
växxlingsfil: 2166 MB används 14197 MB tillgängligt
DirectX 11

Har dessa uppgifter men har inte riktigt koll. Någon som orkar engagera sig? Isf Tacksam.

Kan nog få fram mer uppgifter om så behövs.

Permalänk
Avstängd

@Ansgarde: Det är dags för en ny dator, vad har du för budget? vad du kan spara från den gamla är chassi, hårddisk och windows nyckel.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd

Köp ett nytt grafikkort så är det bara köra på Klocka även processorn till 4 ghz ungefär.

Nvidias 1060, en SSD på 256 GB och en ny kylare till CPU och klocka den.

Den har ju 4 kärnor 8 trådar, problemen kan ju bli i just wow. Spelar med en i5 750 som är ungefär lika bra i i wow och i raids kan det ju droppa en del. Men i övriga spel funkar den riktigt bra fortfarande. Klockat min till 4 ghz

Permalänk
Entusiast

Hej!

För att kunna veta vart gränsen går så behöver vi veta vad du har för nätaggregat i sonens dator, inte bara effekten(watt) utan också vad det är för märke och modell.

Men i regel så "duger" processorn med moderkort och minne än idag, men det är helt klart gamla komponenter som kommer att behöva bytas inom en snar framtid. Grafikkortet skulle jag säga är den primära "flaskhalsen" för sonen.

Ge mig en budget så ska jag se vad jag kan skrapa ihop.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@ansgarde

Här har du en lista på de bästa delarna man kan köpa för spel idag, kostar såklart en del men jag vet inte vilken budget du har. Gissar att hans dator enbart har en HDD idag så jag la till en betydligt snabbare SSD. Behövs inte den kan du räkna bort 950kr

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10288451/

Här har du ett något billigare alternativ men fortfarande snabb
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10288458/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@oouhdawg: Du förstår att det du precis skrev är hieroglyfer för henne? Hade din egen mor förstått något alls om du sagt så till henne?

Visa signatur

5900x | 3080 ASUS EKWB | 32gb 3600 Mhz G.Skill Neo | Full custom loop i Fractal R6 | Jättemycket SSD & HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fillson:

@oouhdawg: Du förstår att det du precis skrev är hieroglyfer för henne? Hade din egen mor förstått något alls om du sagt så till henne?

Haha, så kan det bli!

Trodde inte att det var mamman som skrev i första anblick, utan en tredje part x)

Permalänk
Medlem

@Fillson: ha ha jag lär mig hela tiden.......

Permalänk
Medlem

kanske skulle behöva en ordlista.....:) alltså grafikkortet är ju ganska nytt......

lite trist det kanske var ett felköp. vi hade tänkt lägga 3 000 bara. Men då är cpu:n inte kanske det viktigaste.

@oouhdawg:

Permalänk
Medlem

vi hade ju bara tänkt 3 000, dvs inte en helt ny dator. Så jäkla svårt att veta vad som ska bytas. @Jonssown:

Permalänk
Medlem

hur hittar man effekten? @Jonssown:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillson:

@oouhdawg: Du förstår att det du precis skrev är hieroglyfer för henne? Hade din egen mor förstått något alls om du sagt så till henne?

Tänkte exakt samma sak... han ska få Mamman som inte kan mycket om datorer att överklocka??? Håller dock med att om någon kan hjälpa dem att just överklocka den maskinen så kan hon troligen klara sig med att köpa 8GB RAM till och nytt grafikkort iaf +(kanske en SSD).

Så det skulle sparat en hel del pengar.

@Ansgarde
Innan vi kan göra ett vettigt råd dock måste vi veta budgeten, för folk kan rekommendera något för 15kkr, eller 5kkr... och mycket mellan, men det gör nog inte mycket nytta om hon inte har planerat spendera så mycket.

Om du kan få ta i någon datorkunnig som du känner så kan du spara rätt mycket pengar, då det systemets grund är helt okej, men det behöver bara lite pilleri och bara byta vissa delar, så du får mer värde för pengarna.

Personligen tror jag en Ryzen R5 (som släpps 11 April) hade varit perfekt i kostnad och prestanda om nu nytt behövs, men behövs den idag så får man titta på andra alternativ. Det är dock synd om man tvingas gå från en befintlig i7a med 8 trådar, till en i5a (tex 7600) med bara 4 trådar... blir typ en nedgradering :=/

Och en i7a idag kostar en hel del... så det finns en hel del att tjäna på om han inte fyller år innan mitten på april. Problemet jag ser med de två alternativen ovan från @SpeedRebirth är att det är 8000kr, för ett nytt system... som saknar grafikkort. Mao.. dyrt som F, och det räcker troligen inte.

Permalänk
Medlem

känns som vår budget på 3000 inte räcker så långt......@Paddanx:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ansgarde:

vi hade ju bara tänkt 3 000, dvs inte en helt ny dator. Så jäkla svårt att veta vad som ska bytas. @Jonssown:

För 3000kr hade jag nog tittat på ett Nvidia 1050 (kanske 1060 på rea) eller AMD 470 grafikkort och bytt det befintliga 750 Ti du har. Räknar ca 1500kr eller så.

Sen tittat på en liten SSD (typ som hårddisk, men mycket snabbare). Man kan behålla hans befintliga hårddisk, men man lägger denna som huvud-disk, där Windows och Wow tex ligger på. Tex den som speedrebirth ovan har i sitt tips, WD BLue 250GB 2,5" för 949kr fungerar bra.

Sist hade jag tittat på tradera/swecklockers marknad efter 8GB (4GBx2) mer RAM till datorn, vilket jag tror vi kan hjälpa dig hitta. (Vi måste dock verifiera vilket moderkort du har så du har plats för 2 till minnen).

Detta bör du kunna få för ca 3000kr (kanske 3500kr), och få mest valuta för pengarna. (Datorn kommer att behövas installeras om på den nya disken, men det finns guider och hjälp för det)

Sen som sagt ovan... hitta någon datorkunnig som kan ev hjälpa er att överklocka den. Det är lite som att trimma (tänk bil) den, för att få mer kraft. Görs det på rätt sätt så får du mer prestanda, på kostnad av lite mer strömförbrukning bara.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ansgarde:

hur hittar man effekten? @Jonssown:

Det borde stå på orderbekräftelsen/Kvittot på datorn, alternativt om du öppnar upp datorn så bör det sitta en liten klisterlapp med information på nätaggregatet. Det brukar sitta antingen längst ner eller högst upp i lådan, där alla stora kablar kommer ifrån.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

@Ansgarde

Tänkte typ som detta:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10288512/

Notera som sagt, att innan du beställer minnen (de längst ner på denna köp listan), måste vi kontrollera att du har plats för dem, samt vilka du har idag.

Kan du lägga mer så bör vi titta på 1060 grafikkort istället för 1050 Ti ca 2200kr, men detta håller din budget iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ansgarde:

Hej!

Skulle önska att någon talade om vad jag ska köpa..... Detta är en djungel för mig. Har en son som är missnöjd med sina grejer och tänkte fixa lite nytt till födelsedagen. Främst spel av WOW. Vad jag har förstått behövs moderkortet bytas ut om cpu ska uppgraderas även ramminnet behöver göras något åt.

Grafikkortet är ett geforce 750 ti 2gb

BIOS: Date 08/06/12 ver 08.00.15
Processor: Intel Core I7 950 3.07Ghz (8CPUs) ∼3

minne: 8192 MB RAM
växxlingsfil: 2166 MB används 14197 MB tillgängligt
DirectX 11

Har dessa uppgifter men har inte riktigt koll. Någon som orkar engagera sig? Isf Tacksam.

Kan nog få fram mer uppgifter om så behövs.

Jag har svårt att se varför WoW skulle säcka ihop fullständigt på den datorn. Det bör gå att hitta vettiga inställningar som inte är allt för låga. Ett nytt grafikkort som tipsats om kan säkert hjälpa lite, men chansen är stor att det inte blir så väldig skillnad.

Prata med sonen om vad det faktiskt är han förväntar sig och återkom här med mer info. Att maxa alla grafikinställningar kommer inte att hända med er budget.

Det man kan göra rätt upp och ner är att rensa bland sina addons. (Sonen kommer att förstå vad du pratar om.) Addons i WoW är en välkänd prestandatjuv. Man kan ju prova att plocka bort alla addons. Blir det bättre kan man prova att lägga tillbaka några i taget tills man märker vad det är som ställer till det.

En annan grej man kan göra är att optimera sina grafikinställningar. Till att börja med kan man låta GeForce Experience välja inställningarna till WoW. Vill man ha ännu mer prestanda så brukar det vara effektivast att dra ner på inställningarna för skuggor och "view distance". Jag rekommenderar näst lägsta inställningen för skuggor, alltså precis över inga skuggor och jag läste i någon annan tråd här att view distance skulle sättas till 3. Sedan kan man utgå från detta läget och lägga på inställningar tills man hittat en bra kompromiss.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ansgarde:

Hej!

Skulle önska att någon talade om vad jag ska köpa..... Detta är en djungel för mig. Har en son som är missnöjd med sina grejer och tänkte fixa lite nytt till födelsedagen. Främst spel av WOW. Vad jag har förstått behövs moderkortet bytas ut om cpu ska uppgraderas även ramminnet behöver göras något åt.

Hej!

Beroende lite på åldern på grabben så tänker jag så här:

Ge grabben 3000kr så får han köpa grejerna själv och installera dem själv.

Kan verka som en enkel lösning men jag ser det som en present med flera förtjänster.
Han får efterforska själv vad det är som behövs för just hans system. I den bästa av världar blir det mycket läsning samt en fördjupning av hur systemet fungerar. Vill man dra det till åt det extrema dröm scenariot så blir det mattematik, fysik samt språkutveckling (flera språk).

Han får välja något själv som han får stå för efter valet är gjort. Han kanske till och med upptäcker att det säljs använda delar som fortfarande fungerar och ger mycket prestanda för pengarna. Till och med en miljöaspekt på presenten. Köper han något beg. så kanske det blir öva på förhandla om pris och kanske till och med sälja det gamla grafikkortet t.ex.

Det som krävs av dig är eventuell stöttning och ge råd om det som du kan bäst. "Datorkunskapen" kan växa i hela familjen och eventuellt nya samtal kan komma ut av det hela.

Men vill du köpa en grej och ge han så föreslår jag ett nytt grafikkort finns pengarna över efter det så RAM-minne därefter en SSD hårddisk.

Men jag vill slå ett slag för
www.sweclockers.com/marknad
www.tradera.se

Lycka till!

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

ok tusen tack. Det känns som ett nytt grafikkort ska letas. Hur hittar man begagnade 1060, och finns det ingen risk med beg grafikkort?

Mer ramminne undrar jag över, det finns väl 8 GB nu, menar du att vi ska ha 16 GB? Dvs en 8:a till (eller 2x4 GB)? ÖVerklockning ska jag kolla tror jag har någon på lut.

Skrivet av Paddanx:

För 3000kr hade jag nog tittat på ett Nvidia 1050 (kanske 1060 på rea) eller AMD 470 grafikkort och bytt det befintliga 750 Ti du har. Räknar ca 1500kr eller så.

Sen tittat på en liten SSD (typ som hårddisk, men mycket snabbare). Man kan behålla hans befintliga hårddisk, men man lägger denna som huvud-disk, där Windows och Wow tex ligger på. Tex den som speedrebirth ovan har i sitt tips, WD BLue 250GB 2,5" för 949kr fungerar bra.

Sist hade jag tittat på tradera/swecklockers marknad efter 8GB (4GBx2) mer RAM till datorn, vilket jag tror vi kan hjälpa dig hitta. (Vi måste dock verifiera vilket moderkort du har så du har plats för 2 till minnen).

Detta bör du kunna få för ca 3000kr (kanske 3500kr), och få mest valuta för pengarna. (Datorn kommer att behövas installeras om på den nya disken, men det finns guider och hjälp för det)

Sen som sagt ovan... hitta någon datorkunnig som kan ev hjälpa er att överklocka den. Det är lite som att trimma (tänk bil) den, för att få mer kraft. Görs det på rätt sätt så får du mer prestanda, på kostnad av lite mer strömförbrukning bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För 3000kr hade jag nog tittat på ett Nvidia 1050 (kanske 1060 på rea) eller AMD 470 grafikkort och bytt det befintliga 750 Ti du har. Räknar ca 1500kr eller så.

Sen tittat på en liten SSD (typ som hårddisk, men mycket snabbare). Man kan behålla hans befintliga hårddisk, men man lägger denna som huvud-disk, där Windows och Wow tex ligger på. Tex den som speedrebirth ovan har i sitt tips, WD BLue 250GB 2,5" för 949kr fungerar bra.

Sist hade jag tittat på tradera/swecklockers marknad efter 8GB (4GBx2) mer RAM till datorn, vilket jag tror vi kan hjälpa dig hitta. (Vi måste dock verifiera vilket moderkort du har så du har plats för 2 till minnen).

Detta bör du kunna få för ca 3000kr (kanske 3500kr), och få mest valuta för pengarna. (Datorn kommer att behövas installeras om på den nya disken, men det finns guider och hjälp för det)

Sen som sagt ovan... hitta någon datorkunnig som kan ev hjälpa er att överklocka den. Det är lite som att trimma (tänk bil) den, för att få mer kraft. Görs det på rätt sätt så får du mer prestanda, på kostnad av lite mer strömförbrukning bara.

För 3000 så hittar du annars RX 480 8GB, något bättre än 470 samt 1050. Likgiltig med 1060
ex: Rx 480 8GB

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ansgarde:

ok tusen tack. Det känns som ett nytt grafikkort ska letas. Hur hittar man begagnade 1060, och finns det ingen risk med beg grafikkort?

Mer ramminne undrar jag över, det finns väl 8 GB nu, menar du att vi ska ha 16 GB? Dvs en 8:a till (eller 2x4 GB)? ÖVerklockning ska jag kolla tror jag har någon på lut.

Begagnade 1060 lär du inte hitta (och om du gör tänk på varför de säljs?), då de är senaste generationen grafikkort idag. Den länken och bilden ovan är från en datorbutik, och helt nya produkter som du kan handla med garantier och allt, idag.

Billigaste 1060 jag kan hitta just nu på marknaden är detta.. Det är rea på en rätt liten version av detta kort för 2000kr, nytt, dock från en annan datorbutik. Prisjakt är din vän när man väl listat ut vilka saker man behöver. Vi kan leta runt på prisjakt om du vill spara lite till och handla från olika butiker. Dock blir ju bensinpengar, frakt osv en del av kostnaden.

En sak jag glömde lägga till i ovan kundvagn, som självklart du ska göra om du ska handla från Inet är deras fraktfritt för Sweclockers. (Bara lägg till den i kundvagnen).

Ang minne/RAM så var tanken att behålla de 8GB du har (som stor i din första post), och förhoppningsvis lägga till 2 st kretsar till, för totalt 16GB. Vi måste dubbelkolla att han har plats för det, och vilka moduler han har nu dock, så vi vet att de kan fungera (något jag kan försöka hjälpa dig med). Om du har tillgång till datorn och kan ladda ner och köra ett program, så kan vi få reda på vad som sitter där idag (utan att behöva öppna datorn).

Skrivet av SebKro:

För 3000 så hittar du annars RX 480 8GB, något bättre än 470 samt 1050. Likgiltig med 1060
ex: Rx 480 8GB

Du får nog läsa igen... 1050 Ti kortet jag länkat kostade 1600kr, inte 2500kr.
Och 1060 är faktiskt billigare än 480 på 2200kr, så även om jag naturligtvis också vet att 480 är bra alternativ, så är priset kritiskt för TS budget. De 3000kr ska mao räcka till mer än ett enda grafikkort.

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är minnet på grafikkortet? Ser att det finns både 3 och 6 GB På GEforce 1060.

Permalänk
Medlem

@Ansgarde: För 3k? Köp ett begagnat grafikkort, Geforce 970, 980 eller AMD Rx480. De går att hitta för 1200-2000kr.
Annars kolla på netonnet´s fyndvaror om du vill spara någon hundralapp.

Ramminne behöver du inte uppgradera om du inte skall byta hela systemet.
SSD disk kan vara ett alternativ, finns nytt och begagnat.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

6GB är ganska mycket bättre men cirka 700kr dyrare än 3GB på GTX 1060

Visa signatur

ASUS P8Z77-V DELUXE, Core i7 3770K@4.2GHz, Noctua NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte GTX 650Ti 2GB,
Samsung Pro 840 256GB, 1TB WD Green, be Quiet! E9 680W Modulär, Fractal Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ansgarde:

Hur viktigt är minnet på grafikkortet? Ser att det finns både 3 och 6 GB På GEforce 1060.

Beror på vilken upplösning, men 3gb bör räcka.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ansgarde:

Hur viktigt är minnet på grafikkortet? Ser att det finns både 3 och 6 GB På GEforce 1060.

Det är något som hjälper, men det är inte kritiskt. Har du råd, så visst ta det med mer VRAM (Video RAM), men i Wow kommer den inte göra mycket skillnad, utan det är mer andra, tyngre spel. 3GB räcker bra för den upplösning som det kortet klarar av ändå.

Vill du gräva lite djupare så finns där info och tester om det.
Finns lite längre ner en tabell på den sidan med "1920x1080 (1080p)" som är det mest optimala för detta grafikkort, och det är väldigt små skillnader mellan 1060 3GB och 6GB med någon enstaka bild per sekund hit/dit beroende på spel, så inte direkt värt 700kr extra i min åsikt.

(och notera, detta är någon enstaka FPS skillnad på ett system som är mer kraftfullt än sin sons. Så skillnaden där är troligen ännu mindre)

Så 1060 3GB är helt klart den mest prisvärda uppgradering av grafikkort du kan göra på "ny" produkt just nu. Sen finns som sagt andra äldre kort som alternativ också på begagnat, men du vet inte alltid vilket skick du får dessa kort i då, och du har troligen ingen garanti kvar om något går fel.

Permalänk
Medlem

ok Kanon tack för all support. Lutar åt ett nytt grafikkort och sen lite pengar ifall han vill göra fler inköp. Så kan han få läsa och lära vad ni skrivit till sin gamla mamma :).

När jag tittar vidare på grafikkortet finns det ju väldigt mycket mer än GB som skiljer dom åt, och en viss prisskillnad. Är det något man kan gå på pumpen av? Har förstått att det som är viktigt är Geforce GTX 1060 3 el 6GB. Men allt det andra som skiljer bör/ska man bry sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ansgarde:

ok Kanon tack för all support. Lutar åt ett nytt grafikkort och sen lite pengar ifall han vill göra fler inköp. Så kan han få läsa och lära vad ni skrivit till sin gamla mamma :).

När jag tittar vidare på grafikkortet finns det ju väldigt mycket mer än GB som skiljer dom åt, och en viss prisskillnad. Är det något man kan gå på pumpen av? Har förstått att det som är viktigt är Geforce GTX 1060 3 el 6GB. Men allt det andra som skiljer bör/ska man bry sig?

Det kan skilja sig på frekvens (hastighet) på kärnan på grafikkortet, samt frekvens på VRAM. Snabbare är i 99% fall bättre, men det måste ställas mot priset också.

Sista är väl kylaren som sitter på. Olika märken har olika, egna kylare. Vissa är bättre än andra (ljudnivå/kylförmåga osv). Det finns recensioner att titta på, men de är inte alltid så lätta att förstå sig på om man inte är dator intresserad. De har dock ofta lite grafer och så som kan ge lite förståelse, man bör dock vara noga med att kolla vad det är graferna visar.

Ett tips dock är att ta det (eller de kort) du jämför mellan och skriv deras namn i tex Google sök, och lägg till ordet "review". Har du tur får du en recension om just det kortet och kan iaf se lite mer info om det och jämföra lite enklare.

Annat tips är Prisjakt igen. Ta alla kort du tittar på och jämför dem med funktionen där. Då ser du saker som frekvenser och lite annat i en tabell där du kan se vilka fördelar de olika har. Notera dock att allt på prisjakt är inskrivet av vanliga personer, så man bör dubbelkolla saker om de verkar orimliga.

EDIT: En sista sak... glöm inte att ta det gamla 750 Ti kortet (när du fått det nya på plats och allt fungerar), och lägg upp det till försäljning. Du kanske inte får mycket, men det kan bli typ 500kr (eller mer) till som kan gå till andra delar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ansgarde:

ok Kanon tack för all support. Lutar åt ett nytt grafikkort och sen lite pengar ifall han vill göra fler inköp. Så kan han få läsa och lära vad ni skrivit till sin gamla mamma :).

När jag tittar vidare på grafikkortet finns det ju väldigt mycket mer än GB som skiljer dom åt, och en viss prisskillnad. Är det något man kan gå på pumpen av? Har förstått att det som är viktigt är Geforce GTX 1060 3 el 6GB. Men allt det andra som skiljer bör/ska man bry sig?

Det behöver inte vara ett Geforce GTX 1060 men det är ett bra kort som ger bra prestanda för pengarna. ett AMD Rx 480 ger samma prestanda och vill du spara en slant så presterar AMD 290x och 390 nästan exakt lika som ett Nvida 1060, men dom korten kan du hitta här på sweclockers marknad för runt 1000kr. Nidiva 970 presterar lite sämre men är nästan likvärdig och finns också för runt 1000kr.

Köp ett begagnat kort och en SSD på ca 250gb och sen sparar ni resten av pengar till nytt moderkort, cpu och ram, kanske till jul?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Ansgarde:

kanske skulle behöva en ordlista.....:) alltså grafikkortet är ju ganska nytt......

lite trist det kanske var ett felköp. vi hade tänkt lägga 3 000 bara. Men då är cpu:n inte kanske det viktigaste.

@oouhdawg:

Beror på vad han spel, Wow är rätt CPU krävande.

Visa signatur