Telia utökar sin fri surf-kampanj med fler tjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Det skrevs i första svängen när tjänsten blev aktuell, förutom det så är det mitt jobb att veta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cider123:

Gratis viber är väl trevligt förvisso.. Lägsta gb och lägsta telefon planen och man har obegränsad kommunikation.. Problemet är ju att alla inte använder Viber.

Med tanke på absolut ingen säkerhet i viber bör ingen använda den. Skulle inte vara förvånad om NSA/FRA/liknande sitter och gnuggar händer varje gång någon använder program som skype och viber.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zymeon:

Många som jämför med rabatter på produkter i andra brancher, eller att man måste lobba för att få fördelar mot konkurrenter om man exempelvis har en app, men vi måste göra klart att det är gratis att ansluta sig till detta, de betalar inga pengar till Telia för att ingå i denna Fria surf för sociala medier.

Det som krävs är att de kontaktar Telia, och sätter upp sina servrar så att det går att urskilja deras trafik från annan trafik. Sen är det bara att köra, och höra av sig till Telia om de byter IP-adresser eller lägger till nya servrar.

På vilket sätt är det gratis att hålla reda på alla ISPar på hela planeten och hålla de uppdaterade? För att inte tala om att det inte kommer stanna på säg till oss vilka IP ni kör med. För eller senare kommer administrationsavgifter och annat.

Skrivet av _MmattiasS_:

Det är sant, men är inte hotet från myndigheters makt större än hotet från ett enskilt företag? Tänk bara t.ex om vi fortfarande hade telemonopol i Sverige. Då skulle Telias dumheter påverka varenda svensk och det vore olagligt att ha en annan operatör!

Jag säger inte att det är bra gjort av Telia; min poäng är att vi kan undvika enskilda företag, men det är svårare att undvika staten eller EU. Därför ersätter vi en dålig sak med något mycket mycket värre om vi get staten och EU makten att bestämma vilka tjänster ett enskilt teleföretag får eller inte får erbjuda.

EU säger att alla tjänster på internet måste behandlas likadant. Om telia vill ge fri trafik till alla är det fritt fram men de får inte välja ut företag för specialbehandling. Det är så man hamnar i gamla goda tiden med AOL och compuserve.

Permalänk
Medlem

Jag är personligen inte kund hos Telia, men nu har det gått för långt utan att jag kan låta det gå vidare utan att på något vis ta ställning till utformningen av hur vi kan använda nätet i framtiden.

Jag har tagit kontakt och förklarat för de vänner/familj som kör med Telia att jag hjälper dom byta internetleverantör, och är villig att betala mellanskillnaden om den nya tjänsten är dyrare (till att börja med iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zymeon:

Det skrevs i första svängen när tjänsten blev aktuell, förutom det så är det mitt jobb att veta.

I smell bullshit.

Ett bolag som mutar till sig kontrakt i diktaturer för miljardbelopp skulle alltså för att vara snäll favorisera Facebook, ge gratis surf istället för att folks surf tar slut och dom köper dyrare abbonemang?
Det ena tappar dom pengar på det andra tjänar dom pengar på. Svår matematik det där.

Lägg fram dom officiella dokumenten hur andra företag kostnadsfritt ansluter sig till fri surf hos Telia eller snacka mindre skit.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk

Njae, jag stannar nog kvar med Vimla.
Data som inte är använt sparas till nästa månad + påfyllnad av ny data, likaså med samtal och SMS.
Dessutom är det löjligt billigt och utmärkt täckning..

PM mig om du vill ha en rabattkod på ditt abonnemang för Vimla ;P

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Rea på specifika varor i affärer. Ska vi sluta upp med det eftersom det gynnar den producenten som gett lite pengar till affären för att deras varor ska vara attraktivare? Eller vad sägs om Apples montrar i t.ex. Media Markt? Styr ju kunderna till deras datorer istället för konkurrenterna. Kanske ska vi förbjuda Apples tilltag att det endast går att se deras presentationer från en apple-enhet?

Förstår du fortfarande inte hur irreleventa dina "argument" är? Du pratar om butiker. Internet är infrastruktur. Vill du göra jämförelser får du göra det med vägar, el osv.

Skrivet av Mirialia:

Ja, alltså om alla hade tänkt att det är för svårt så hade samhället aldrig utvecklats. Människor som inte gillar något och startar upp ett bättre alternativ är det som driver samhället framåt. Att bara sitta och klaga tjänar inget till.

Skrivet av Mirialia:

kapitalism... Mmmmmmm

Hur ska du ha det egentligen? Du kan ju inte förespråka kapitalism och samtidigt vilja begränsa konkurrensen. Du vill låta vissa företag köra gratis på vägarna med gratis bensin, medan andra måste betala. Tillgång till infrastrukturen ska vara fri och lika. Med ditt synsätt är det du som är "kommunisten".

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå att folk inte kan se det dåliga i detta format... Sen är det dessutom Telia det handlar om. Korruption kan de bra.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@robbankentor: Ett exepel: Facebook betalar telia för att vara fritt. Du skapar en mycket bättre produkt än facebook som du tänker dig ska konkurera med facbook. Du inser snabbt att du inte kommer ha råd att betala telias avgifter för att räknas som fri surf. Du har nu inte tillgång till de kunderna. Du har inte samma förutsättning att konkurera som facebook har. Ditt företag gick under innan du fick changsen att konkurera. Ingen var intresserad av din tjänst/produkt för den var inte räknad under fri surf. Synd.

Telia kan ju självklart välja att inte ens prata med dig. De kanske har avtal med facebook att inte servera andra tjänster som liknar deras egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lizzard8:

@robbankentor: Ett exepel: Facebook betalar telia för att vara fritt. Du skapar en mycket bättre produkt än facebook som du tänker dig ska konkurera med facbook. Du inser snabbt att du inte kommer ha råd att betala telias avgifter för att räknas som fri surf. Du har nu inte tillgång till de kunderna. Du har inte samma förutsättning att konkurera som facebook har. Ditt företag gick under innan du fick changsen att konkurera. Ingen var intresserad av din tjänst/produkt för den var inte räknad under fri surf. Synd.

Telia kan ju självklart välja att inte ens prata med dig. De kanske har avtal med facebook att inte servera andra tjänster som liknar deras egen.

Men där ligger problemet i att det är mutor det handlar om, om man antar att betalningar/mutor inte tas emot av Telia så är det nästintill bara en konspirationsteori. OM det händer så suger det sure, men det är ett problem när det händer, inte innan dess.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Nej, det är snarare relaterat till @Silcan Mc-donalds jämförelse

Neeee? Jag kollar inte på netflix genom en mellanhand, jag kollar direkt via netflix... men jag får inte tillgång till hela deras bibliotek för att tydligen bor jag på det svenska internetet(som att det egentligen finns gränser?). Jag menar att nätet borde vara friare utan gränser. Det är inte att jämföra Mcdonalds med Burger king.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Förstår du fortfarande inte hur irreleventa dina "argument" är? Du pratar om butiker. Internet är infrastruktur. Vill du göra jämförelser får du göra det med vägar, el osv.

Hur ska du ha det egentligen? Du kan ju inte förespråka kapitalism och samtidigt vilja begränsa konkurrensen. Du vill låta vissa företag köra gratis på vägarna med gratis bensin, medan andra måste betala. Tillgång till infrastrukturen ska vara fri och lika. Med ditt synsätt är det du som är "kommunisten".

Det finns privata vägar där endast vissa har tillträde, samma princip där.

Konkurrens mellan ISP existerar inte i den värld?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Okay, så du tror med allvar att telia bjuder på surfen för att vara snäll? det är ingen välgörenhet de pysslar med utan ett vinstdrivande företag.

Och? Vad har detta med saken att göra? Jag vet att det är en form av marknadsföring för att försöka locka kunder till sig. Så låt oss säga att Konsum skulle bjuda dig på en gratis sallad från salladsbaren via en kupong i brevinkastet så är de djävulen helt plötsligt? Nej, det är också en form av marknadsföring.

Citat:

Låt oss säga att du vill starta ditt eget Netflix, tror du någon kommer se på din version av Netflix om de har gratis surf på vanliga Netflix? även om ditt Netflix är billigare och bättre menyer, ni har samma utbud av filmer och serier men skillnaden är att vanliga Netflix kan alla med Telia surfa fritt.
För att folk ska gå över till din version måste de då betala 69 kr för 1GB surf, dvs ungefär 69kr per serieavsnitt, kanske 200kr för en film.
Detta gör att du aldrig kommer kunna starta ditt eget, detta är ju bara första steget i surf, rätt var det är kommer det begränsningar på ditt bredband men gratis netflix, många kan bara välja tex Telia i deras hus.
(Nu var inte just netflix ett av de fria surf erbjudandena men skulle kunna vara det i framtiden)

Aah, för Telia är ju den enda mobiloperatören och det finns inget fast nät... eller vänta, det stämmer ju inte. Men hade det stämt så kanske du hade haft en poäng men... dålig jämförelse, ingen ser på netflix på sin mobil utan att ha något fritt internet, de skulle inte se på någon filmtjänst med de villkoren.

[/quote]I övrigt fattar jag inte vad du vill ha fram med hårddisk jämförelsen? i din jämförelse skulle det ju vara att de hade en 250GB hårddisk och fick en oändligt stor hårddisk gratis av Telia som endast kunde lagra material som Telia tillåter. (vilket i sig är okej men nu är det inte hårddiskar ämnet handlar om utan nätet)
[/quote]

Ne det var ju synd för dig trots att jag förklarade tydligt med vad jag liknade allt vid. Låt mig förtydliga det hela ännu mera: själva poängen med liknelsen var att den fria surfen är inte någon fördel förrän surfen tar slut, precis som med hårddiskarna så är det ingen nackdel för bildmappen att ligga på den lilla disken så länge hårddisken inte blir full. Förstår du nu vad jag menar?
Och som sagt, Telia är långt ifrån den enda mobiloperatören så egentligen är det ju endast en fråga om konkurrens mot de andra operatörerna - inte tjänsterna.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Du trollar hoppas jag. Om inte så förstår du väl ändå att detta är något som Facebook mfl. betalar Telia för.

/hulle.

Nej, jag trollar inte. Min åsikt är att de inte kränker nätneutraliteten helt enkelt. Undrar vad du har för källa till ditt påstående btw?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Jag ser att din logik är att om man inte håller med dig i ALLT så är man automatiskt emot nätneutraliteten helt... Du tycker inte att det är en skev syn på saker och ting. Grejen är den att jag är inte emot nätneutralitet - jag anser bara inte att detta är ett brott mot den. Att strypa hastigheter för vissa är ett brott mot den.

Va? Jag nämnde specifikt folk som var mot nätneutralitet, om du inte anser att detta strider mot nätneutralitet, ok. Personligen anser jag detta vara ett kristallklart brott mot nätneutralitet.

Skrivet av hersses:

Att tex netflix inte har samma utbud i hela världen anser jag vara ett brott mot nätneutraliteten(personlig åsikt) .

Jag förstår att du kan störa dig på regionslåsta tjänster men skulle inte personligen kategorisera det under nätneutralitet som handlar om trafik prioritering och att bibehålla rättvis konkurrens. Jag skippar att diskutera om regionslås är rätt eller fel så länge du inte vill då jag anser det vara rätt irrelevant i diskussionen.

Skrivet av hersses:

Och med mindre tjänster än de mest populära så är detta inte något problem, ju mer populära de blir så hamnar de så småningom på listan. Låt mig göra en liknelse med tydliga beskrivningar i parenteser:
Nu antar jag att du har en familj som dokumenterar era liv med bilder(liknar jag vid tjänster som inte används mkt i bolaget) . Er familj har en dator med låt oss säga 250GB utrymme på lagringsdisken. Det är en helt okej stor hårddisk för en vanlig svensson... Så länge utrymmet inte tar slut. Sen börjar ni att filma era liv(tjänster som generellt använder mer bandbredd). Du kanske köper en till större disk på 4TB(vad gäller foton/film på familj "oändligt") som du väljer att enbart lägga filmerna på. Hårddiskarna har samma prestanda - bara olika stora. Är det orättvist mot bilderna att inte ligga på den stora disken? När dess mapp blir för stor så flyttar du bara över det till den stora disken(telias lista).

Ledsen men i min åsikt så drar denna metaforen för långt ifrån den faktiska situationen för att hålla relevans. Den skippar viktiga aspekter och förvränger bilden. Det är långt ifrån enbart tjänsternas popularitet som avgör vilka som ska vara med på Telias vita lista, skulle det bara vara popularitet så hade alla tjänster vara gratis för det kostar inte Telia mer på Byte att skicka data till och från Facebook än vad det gör någon annan tjänst. Det handlar helt enkelt om att tjänst X har valt att betala för att folk ska kunna surfa på tjänst X utan extra kostnad, mycket troligt att tjänst X även skrivit exklusivitets avtal inom deras marknadsområde. Situationen är att nystartade företag Y lär aldrig ha en chans att komma in på marknaden då ingen vill använda deras tjänst på deras väldigt begränsade surfpott när konkurrerande tjänst X är med på vitalistan.

Det är inte så att deras vitalista baseras på bandbredd heller vilket ditt inlägg får det att låta som. Då faller vi tillbaka på samma sak som från början, hade det varit vad Telia brytt sig om så hade alla tjänsterna haft obegränsad surf då åter igen, priset för varje byte är praktiskt taget konstant. I praktiken betyder det att det är extremt osannolikt att vad som gör att tjänster kommer in på listan är varken popularitet eller bandbredds bruk. Konkurrens blir satt ur spel precis som det blir på vilket annat brott som helst mot nätneutralitet, folk lär prioritera tjänster som deras ISPs samtycker och ISPn blir helt plötsligt en domare i vilka tjänster som får framgång och vilka som inte får det.

Hade du tyckt att det hade varit konkurrensmässigt rättvist om din elleverantör enbart tar betalt för produkter som inte är deras egna eller från tillverkare de har fått stora summor pengar från? Helt plötsligt blir det inte en tävling om vem som kan tillkalla kunder utan om vem som har störst kapital för att skriva exklusivitets avtal. Kunden får aldrig ens ett rättvist val att välja vems produkter de vill använda.

Skrivet av hersses:

Jag tycker att ert gormande är överdrivet. De är ingen kartell som misshandlar din mamma om du inte köper mer surf så lägg ner liknelsen med kartellen... Såååååå överdrivet!

Va? Ursäkta mig men råder om att du vet vad en kartell är innan du kommenterar mitt användande utav ordet. Låter som om du tror att kartell och maffia betyder samma sak, vilket verkligen inte är fallet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Nätneutraliteten snedvrids ju vad du än må anse om saken. Det är fortfarande tjänster som behandlas olika
Sedan handlar det om långsiktigt tänkande. Som du säger finns det fler operatörer, men om dom börjar tappa kunder p.g.a. att dom inte erbjuder gratis surf på samma tjänster lär det ju inte dröja länge innan dom hakar på.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det finns privata vägar där endast vissa har tillträde, samma princip där.

Nej, det finns inga privata vägar eller aktörer på vägnätet som har möjlighet att försvåra för aktörer som är beroende av det. Det finns små privata vägar här och var som inte är till för allmänna fordon och heller ej påverkar dom. Däremot finns det vissa inlåsningar i elnätet, men det är lika dåligt.

Skrivet av Mirialia:

Konkurrens mellan ISP existerar inte i den värld?

I "min värld" existerar nyanser, den är inte svartvit. Det finns massvis med sätt de kan konkurrera på, vilket de också har gjort tidigare och kan fortsätta göra. Konkurrens som innefattar påverkande av tjänster som verkar på den infrastruktur de levererar ska inte vara möjlig. Detta är ett första steg mot den uppdelning av internet i olika paket, som länge har varit önskvärt hos illasinnade operatörer, och som lizzard8 ger exempel på ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Nej, det finns inga privata vägar eller aktörer på vägnätet som har möjlighet att försvåra för aktörer som är beroende av det. Det finns små privata vägar här och var som inte är till för allmänna fordon och heller ej påverkar dom. Däremot finns det vissa inlåsningar i elnätet, men det är lika dåligt.
I "min värld" existerar nyanser, den är inte svartvit. Det finns massvis med sätt de kan konkurrera på, vilket de också har gjort tidigare och kan fortsätta göra. Konkurrens som innefattar påverkande av tjänster som verkar på den infrastruktur de levererar ska inte vara möjlig. Detta är ett första steg mot den uppdelning av internet i olika paket, som länge har varit önskvärt hos illasinnade operatörer, och som lizzard8 ger exempel på ovan.

Tror du att Sverige är det enda landet inom EU?

Så du menar alltså att Volvo måste erbjuda bilar med båda ios, android och en massa andra mobila OS?

Tonårstrots.

Starta upp en egen ISP om du tycker att det Telia erbjuder är så förfärligt. Kommer du göra det? Du får dessutom startbidrag från staten när du startar eget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv

Slutade med Telia som leverantör för några år sedan, överväger att även byta mitt kontantkort på mobilen till annat företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Och? Vad har detta med saken att göra? Jag vet att det är en form av marknadsföring för att försöka locka kunder till sig. Så låt oss säga att Konsum skulle bjuda dig på en gratis sallad från salladsbaren via en kupong i brevinkastet så är de djävulen helt plötsligt? Nej, det är också en form av marknadsföring.

Aah, för Telia är ju den enda mobiloperatören och det finns inget fast nät... eller vänta, det stämmer ju inte. Men hade det stämt så kanske du hade haft en poäng men... dålig jämförelse, ingen ser på netflix på sin mobil utan att ha något fritt internet, de skulle inte se på någon filmtjänst med de villkoren.

Jo visst marknadsföring, men det är som att du skulle få hur många sallader du vill varje dag från Konsum, tror du någon skulle fara till Willys då? Konsum erbjuder också bara sallader från en viss leverantör så det blir nog tufft för andra leverantörer att ha en salladsbar bredvid som kostar om den andra är gratis.

Telia är inte den enda mobil operatören, men andra kommer ju följa detta för att kunna konkurrera med Telia om ingen sätter stopp för den här skiten.
Hört talas om mobilt bredband med surf?

Skrivet av Mirialia:

Tror du att Sverige är det enda landet inom EU?

Så du menar alltså att Volvo måste erbjuda bilar med båda ios, android och en massa andra mobila OS?

Tonårstrots.

Starta upp en egen ISP om du tycker att det Telia erbjuder är så förfärligt. Kommer du göra det? Du får dessutom startbidrag från staten när du startar eget.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är jag säker på att du trollar, vart har han ens nämnt något om operativsystem och Volvo? vad är jämförelsen?

"gör det bättre själv då" låter faktiskt som något ett barn skulle säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Tror du att Sverige är det enda landet inom EU?

Varför skulle jag tro det?

Skrivet av Mirialia:

Så du menar alltså att Volvo måste erbjuda bilar med båda ios, android och en massa andra mobila OS?

Nej, för Volvo är inte en leverantör av infrastruktur, de säljer bilar. Missförstår du medvetet?

Skrivet av Mirialia:

Tonårstrots.

Att slänga sig med ord man inte förstår, jämförelser som inte går ihop, och strunta i argument man inte kan bemöta. Det hör nog mer tonåren till.

Skrivet av Mirialia:

Starta upp en egen ISP om du tycker att det Telia erbjuder är så förfärligt. Kommer du göra det? Du får dessutom startbidrag från staten när du startar eget.

Oroa dig inte, jag har en egen firma. Men lika lite som jag kan bygga ett nytt vägnät i Sverige kan jag bygga ett nytt mobilnät. Det enda jag kan göra är att bli en virtuell operatör, och du borde förstå själv att man som virtuell operatör i t.ex. Telias nät inte kan ge bättre erbjudanden än nätägaren. Eftersom det är en infrastruktur kan man inte verka fritt utan endast på licens av PTS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Jo visst marknadsföring, men det är som att du skulle få hur många sallader du vill varje dag från Konsum, tror du någon skulle fara till Willys då? Konsum erbjuder också bara sallader från en viss leverantör så det blir nog tufft för andra leverantörer att ha en salladsbar bredvid som kostar om den andra är gratis.

Telia är inte den enda mobil operatören, men andra kommer ju följa detta för att kunna konkurrera med Telia om ingen sätter stopp för den här skiten.
Hört talas om mobilt bredband med surf?

Nu är jag säker på att du trollar, vart har han ens nämnt något om operativsystem och Volvo? vad är jämförelsen?

"gör det bättre själv då" låter faktiskt som något ett barn skulle säga

Det är min egna liknelse när det förfarandet tydligen är okej, men när Telia gör det så är det inte okej.

Vi är alla barn i mors ögon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Varför skulle jag tro det?
Nej, för Volvo är inte en leverantör av infrastruktur, de säljer bilar. Missförstår du medvetet?
Att slänga sig med ord man inte förstår, jämförelser som inte går ihop, och strunta i argument man inte kan bemöta. Det hör nog mer tonåren till.
Oroa dig inte, jag har en egen firma. Men lika lite som jag kan bygga ett nytt vägnät i Sverige kan jag bygga ett nytt mobilnät. Det enda jag kan göra är att bli en virtuell operatör, och du borde förstå själv att man som virtuell operatör i t.ex. Telias nät inte kan ge bättre erbjudanden än nätägaren. Eftersom det är en infrastruktur kan man inte verka fritt utan endast på licens av PTS.

Du verkar tro att det inte finns privata vägar där olika regler gäller för vem som kör på vägen.

Du måste inse att det spelar ingen roll om det handlar om en ISP eller hassans livs vid hörnet. Fri konkurrens ska råda i en marknadsekonomi. Oavsett produkt. Staten ska inte ha kontroll över nätet.

Hade du klagat på om Väg AB byggt ett nytt vägnät i Sverige där endast prenumeranter får köra? Eller varför frågar jag ens, klart du hade....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Det är sant, men är inte hotet från myndigheters makt större än hotet från ett enskilt företag? Tänk bara t.ex om vi fortfarande hade telemonopol i Sverige. Då skulle Telias dumheter påverka varenda svensk och det vore olagligt att ha en annan operatör!

Jag säger inte att det är bra gjort av Telia; min poäng är att vi kan undvika enskilda företag, men det är svårare att undvika staten eller EU. Därför ersätter vi en dålig sak med något mycket mycket värre om vi get staten och EU makten att bestämma vilka tjänster ett enskilt teleföretag får eller inte får erbjuda.

Ja men fri surf helt ok men isåfall på allt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Du verkar tro att det inte finns privata vägar där olika regler gäller för vem som kör på vägen.

Vilka tänker du på? Ignorera nu inte frågan. Jag känner absolut till olika former av vägsystem. Men det handlar vanligtivs om tullar som tar in pengar till förslitning som tar olika mycket betalt beroende av hur stort fordonet är. I övrigt begränsar inte privata vägar något direkt, utan är internt för privatpersoner eller företag. Följande existerar inte: "ska du köra till McDonalds är det gratis, men det kostar att köra till Burger King".

Skrivet av Mirialia:

Du måste inse att det spelar ingen roll om det handlar om en ISP eller hassans livs vid hörnet. Fri konkurrens ska råda i en marknadsekonomi. Oavsett produkt. Staten ska inte ha kontroll över nätet.

Precis det är problemet, det är för komplext för dig att förstå att det är där skillnaden ligger. Hassans livs motsvarar en aktör/tjänst som Instagram och Flickr. Ska fri konkurrens råda kan du inte låta vägnätet påverka konkurrensen på så vis att de gör det lättare att nå Coop än Hassans livs.

Skrivet av Mirialia:

Hade du klagat på om Väg AB byggt ett nytt vägnät i Sverige där endast prenumeranter får köra? Eller varför frågar jag ens, klart du hade....

Eftersom det aldrig kommer hända känner jag inte ens att jag behöver ta ställning. Kom gärna med exempel på de parallella vägnät som existerar i världen, och då inte filer för buss/taxi, så jag har något underlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Du måste inse att det spelar ingen roll om det handlar om en ISP eller hassans livs vid hörnet. Fri konkurrens ska råda i en marknadsekonomi. Oavsett produkt. Staten ska inte ha kontroll över nätet.

Tror du att folk är villiga att betala mer för en operatör som inte prioriterar trafik? Om inte, tror du att etablering av nya internettjänster kommer påverkas av detta?

Enligt min uppfattning är det precis sådant här som förstör konkurrensen.
Folk kommer inte vara villiga att byta operatör för att kunna använda tjänster från mindre företag gratis, de kommer antagligen fortfarande kunna använda de tjänster som de redan använder, och totalpriset kommer antagligen bli förmånligt för slutkunden.
Problemet är att när kunden sedan väger olika tjänster (på internet) mot varandra, och företaget bakom en av dem inte har särkilda avtal med kundens operatör, kommer detta bli en nackdel i konkurrensen för det företaget. Dock så kan det fortfarande vara så att operatören är bäst utifrån kundens perspektiv.

Permalänk
Medlem

Svensson kommer inte att förstå detta, ingen idé att diskutera med dem längre, förstår de inte efter flera bra talare innan mig så kommer de inte att förstå heller. Vi får helt enkelt vänta på att EU kommer och slår spiken i kistan en gång för allas bästa.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk

Känner bara till Pinterest och hatar sajten pga påtvingad registering...

Fulspel av Felia, men vad kan man förvänta sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag förstår att du kan störa dig på regionslåsta tjänster men skulle inte personligen kategorisera det under nätneutralitet som handlar om trafik prioritering och att bibehålla rättvis konkurrens. Jag skippar att diskutera om regionslås är rätt eller fel så länge du inte vill då jag anser det vara rätt irrelevant i diskussionen.

Ne jag vet, det var ett sidospår för att visa att jag faktiskt har åsikter om vad bolag ska få göra på nätet men vi behöver inte prata mer om det

Citat:

Ledsen men i min åsikt så drar denna metaforen för långt ifrån den faktiska situationen för att hålla relevans. Den skippar viktiga aspekter och förvränger bilden. Det är långt ifrån enbart tjänsternas popularitet som avgör vilka som ska vara med på Telias vita lista, skulle det bara vara popularitet så hade alla tjänster vara gratis för det kostar inte Telia mer på Byte att skicka data till och från Facebook än vad det gör någon annan tjänst. Det handlar helt enkelt om att tjänst X har valt att betala för att folk ska kunna surfa på tjänst X utan extra kostnad, mycket troligt att tjänst X även skrivit exklusivitets avtal inom deras marknadsområde. Situationen är att nystartade företag Y lär aldrig ha en chans att komma in på marknaden då ingen vill använda deras tjänst på deras väldigt begränsade surfpott när konkurrerande tjänst X är med på vitalistan.

Neee det är en bra liknelse, bara det att du inte gillar den för att den talar emot dig. Men ang det du beskriver, att tex Fb ska ha mutat Telia... är det vad du menar? Nu är det ju inte så att jag ser Telia som världens mysigaste företag men jag köper ju inte allt som sägs om dem. Ett sådant påstående kräver ju bevis för det. Sen kan jag tycka att ditt påstående om att ifall den nya tjänsten Y aldrig kommer att slå för att de inte har tillgång till fritt internet... Det är inte ett verklighetsförankrat påstående. Alltså när tex instagram kom så var det inte fritt internet på mobilerna TROTS att det var fri surfmängd via det fasta nätet. Det gick ju hur bra som helst för Instagram att konkurrera med sina konkurrenter som brukade det surfmängdsfria fasta nätet. Bara det är ju ett bevis för att ditt påstående inte stämmer...

Citat:

Det är inte så att deras vitalista baseras på bandbredd heller vilket ditt inlägg får det att låta som. Då faller vi tillbaka på samma sak som från början, hade det varit vad Telia brytt sig om så hade alla tjänsterna haft obegränsad surf då åter igen, priset för varje byte är praktiskt taget konstant. I praktiken betyder det att det är extremt osannolikt att vad som gör att tjänster kommer in på listan är varken popularitet eller bandbredds bruk. Konkurrens blir satt ur spel precis som det blir på vilket annat brott som helst mot nätneutralitet, folk lär prioritera tjänster som deras ISPs samtycker och ISPn blir helt plötsligt en domare i vilka tjänster som får framgång och vilka som inte får det.

Åter igen, bevis för att dessa företag skulle ha mutat Telia? Sen kan vi fortsätta diskussionen.

Citat:

Hade du tyckt att det hade varit konkurrensmässigt rättvist om din elleverantör enbart tar betalt för produkter som inte är deras egna eller från tillverkare de har fått stora summor pengar från? Helt plötsligt blir det inte en tävling om vem som kan tillkalla kunder utan om vem som har störst kapital för att skriva exklusivitets avtal. Kunden får aldrig ens ett rättvist val att välja vems produkter de vill använda.

För att spela vidare på din liknelse - DET ÄR JU SÅ DET FUNKAR I SVERIGE! Eon äger majoriteten av kablarna och trots att man inte har elavtal med dem så tar dem betalt - inte för att hyra kabeln baserat på tid utan på mängden el som passerar kabeln. Det försliter inte kabeln när el passerar genom den... Men detta är tydligen helt ok i Sverige så varför ser vi det inte som att Eon bryter mot (el)nätneutraliteten? ^^ Och trots detta så verkar vi har rätt många olika bolag att välja mellan, det är ju inte bara så att vi måste ha Eon som elleverantör...

Citat:

Va? Ursäkta mig men råder om att du vet vad en kartell är innan du kommenterar mitt användande utav ordet. Låter som om du tror att kartell och maffia betyder samma sak, vilket verkligen inte är fallet.

Tyckte du att det var att dra det hela lite väl långt? Ja men då kanske du ser hur jag ser på era överdrifter... Du vet en kartell kan leda till eller styras av en maffia beroende på hur långt man går i att kontrollera sitt område, lite som att detta "brott" mot nätneutraliteten kommer leda till att Telia kommer att pressa oss kunder på mer pengar för att besöka specifika siter - utpressning likt en maffia(dock minns jag inte om det var du som sa eller inte) men iaf... ville bara visa att det finns ett antal steg där imellan.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Jo visst marknadsföring, men det är som att du skulle få hur många sallader du vill varje dag från Konsum, tror du någon skulle fara till Willys då? Konsum erbjuder också bara sallader från en viss leverantör så det blir nog tufft för andra leverantörer att ha en salladsbar bredvid som kostar om den andra är gratis.

Telia är inte den enda mobil operatören, men andra kommer ju följa detta för att kunna konkurrera med Telia om ingen sätter stopp för den här skiten.
Hört talas om mobilt bredband med surf?

Nu var salladen inte en jämförelse med nätet utan ett annat exempel på marknadsföring i form av good will för att locka kunder att testa på deras sallad så att de sedan kanske börjar köpa den mer. Det har ingenting i liknelse med nätet att göra, så hur kan du ens dra den jämförelsen? :S Du skrev uttryckligen "Okay, så du tror med allvar att telia bjuder på surfen för att vara snäll? det är ingen välgörenhet de pysslar med utan ett vinstdrivande företag." Mitt exempel med coop var enbart på att visa att de inte heller bjuder på en sallad för att vara snäll... vad har snäll med saken att göra? De vill promota sig själva bara.
För övrigt, kostar det för dig att använda en ny tjänst som inte är med på listan hos Telia? hmmmmmmm måste vara som sallad på Willys då????? - kort och gott: dålig jämförelse. Som sagt bara för att ett företag ger bort något litet gratis så betyder det inte att de är djävulen - det var allt jag sa!

Sen vet jag inte varför du skulle vilja köra på mobilt bredband för att kolla på Netflix? Men visst, vill du det så får du också betala för att det ska vara helt fritt...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W