Sökt jobb hos arbetsgivare utan kollektivavtal

Permalänk
Medlem

Sökt jobb hos arbetsgivare utan kollektivavtal

Hej alla!

Nu är det så att jag har gått i tankar om att söka ett annat jobb ett bra tag då jag inte trivt på min nu varande arbetsplats.

Jag har alltid velat jobba med IT och har nu hitta ett jobb och var på intervju idag. Arbetsgivaren tog upp att dom inte har kollektiv avtal men att dom skapat egna lösningar med privat sjukvård, pension osv.

Hur orolig bör man vara gällande detta? Så som jag förstod det så är det ca 50 anställda om dom omsätter x antal miljoner/år så det är inget "litet" företag.

Vad är det exakt jag bör kolla upp innan man eventuellt tackar ja?

Tack på förhand

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Du ska kolla upp hur deras erbjudande ser ut vad gäller försäkringar för de anställda och hur stora pensionsavsättningar du får och sen jämför du med vad ett kollektivavtal skulle gett dig. Antagligen är det lika bra eller bättre.

Pensionsavsättning (ITP) med kollektivavtal:
4,5 % av lönedelar upp till 38 438 kr/mån
30 % av lönedelar över 38 438 kr/mån

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Verkligen ingenting att oroa sig för. Jag har inte under mina 20+ arbetsamma år jobbat på ett företag (4 olika företag) med kollektivavtal. Och det har varit allt mellan 6-100.000 anställda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Avstängd

Arbetar under kollektivavtal, kortfattat kan man väl samanfatta det som att du arbetar för fackpampar som endast bryr sig om sin egen julbonus och pissar på alla arbetare, och det enda utom sin egen bonus de bryr sig om är att trycka ner de som anstränger sig extra och se till att de aldrig kan få någon löneökning eller något extra för sitt engagemang, för har man kollektivavtal ska alla ha det lika dåligt, utom såklart fackpamparna som ska ha bonusar och ber en dra åt helvete och hålla käften om man ringer och frågar om något. L.O kan dra åt helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

L.O kan dra åt helvete

Nu ska vi inte dra alla fackföreningar under samma kam
L.O är lite förvirrade och har inte förstått att de är en fackförening för sina medlemmar och inte sossar.

Ontopic, fackföreningar och kollektivavtal är generellt bra, särskilt på större arbetsplatser. Men det kan mycket väl vara så att arbetsgivaren ger bättre vilkor utan det. För att glida in på politiken igen har det ju förekommit blockader och trakasserier mot företag som inte har kollektivavtal trots att de ger bättre villkor. Svårt att säga något, men det blir mer ansvar på arbetstagaren att kolla villkor och om man är nöjd med dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Är du duktig på att jobba och vet själv om det så, har du nog inget och oroa dig över.

Permalänk
Medlem

Har hittills enbart negativa erfarenheter av olika fack, inte minst Unionen. Detta efter 15 år på arbetsmarknaden. Såvida företaget har bra policies, inget att oroa sig för, snarare en fördel!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Är inte med facket eller har kollektiv avtal. Vårt avtal mot arbetsgivare är bra. Vi följer ett avtal istället med vissa förbättringar. Skulle man mot förmodan få det sämre får man förhandla eller byta jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Arbetar under kollektivavtal, kortfattat kan man väl samanfatta det som att du arbetar för fackpampar som endast bryr sig om sin egen julbonus och pissar på alla arbetare, och det enda utom sin egen bonus de bryr sig om är att trycka ner de som anstränger sig extra och se till att de aldrig kan få någon löneökning eller något extra för sitt engagemang, för har man kollektivavtal ska alla ha det lika dåligt, utom såklart fackpamparna som ska ha bonusar och ber en dra åt helvete och hålla käften om man ringer och frågar om något. L.O kan dra åt helvete

Anger Management terapi kanske kan va nått
Jag är inte själv med i nått fack , har aldrig sett vitsen med att skänka pengar till sossarna.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Absolut inget problem om företaget är seriöst. Var tidigare VD för ett företag som omsatte runt 450 mille och vi hade inget kollektivavtal men däremot hade vi minst lika bra om inte bättre villkor för våra anställda.

Kolla bara upp villkoren och strunta i kollektivavtalen så löser det sig.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jämför avtalen? Litar du inte på dig själv så får du anlita en jurist eller vända dig till en arbetsgivare som har kollektivavtal.

Extremt tråkig att se så mycket okunskap och oförståelse för vikten av kollektivavtal och fackförbund - för kollektivets skull. Jag, jag ,jag ,jag, jag, jag....

Permalänk

Kolla med andra som jobbar där hur dom tycker och känner, dom vet nog bättre än vi

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Alla som dissar facken kanske också ska nämna vilken/vilka bransch(er) de jobbat i, för det är en jäkla skillnad.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Det går väl bra tills du får problem. Då står du ensam mot arbetsgivaren som säkerligen själv är ansluten till en arbetsgivarorganisation och som har ett helt batteri av företrädare om är HR-konsulter och allt vad det heter. Med facket får du själv tillgång till den kunskapen, genom den fackliga företrädaren, klubben på arbetsplatsen eller centrala ombud. Det handlar om allt från arbetsrättsliga frågor till arbetsmiljö.

Det är lätt att stå utanför och kritisera facket så länge man själv har sitt på det torra. Tills den dagen kommer då man inser att ensam inte är stark. Du är facket, dina arbetskamrater och kollegor är facket, din klubb är facket. Ingen annan. Man kan inte skylla på "fackpampar" eller liknande, för det handlar om hur engagerad du själv och dina kollegor är. Poängen med facket är att se till så att lagarna som finns upprätthålls, och de lagarna är stiftade för både din egen och företagets skull.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag stod själv inför samma situation som dig där arbetsgivaren inte hade ett kollektivavtal men sa att de hade liknande vilkor, det som jag gjorde och skickade mitt anställningsavtal med tillhörande förmåner (pension, försäkringar etc) och skickade det till facket och bad de granska det hela.

I mitt fall så visade det sig att företaget matchade innehållet av ett kollektivavtal väldigt väl och jag valde att ta anställningen.

Överlag var det inga konstigheter med anställning dock så behövde jag kämpa lite för att får rimlig ersättning och villkor vid jour arbete, som inställningstid och minsta 3 timmars betalt etc. Men detta var relativt enkelt då jag hänvisade dom till vad kollektivavtalet innehåll och sa att ni kan väl inte erbjuda sämre än detta då ni tidigare sa att ni matchar kollektivavtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det går väl bra tills du får problem. Då står du ensam mot arbetsgivaren som säkerligen själv är ansluten till en arbetsgivarorganisation och som har ett helt batteri av företrädare om är HR-konsulter och allt vad det heter. Med facket får du själv tillgång till den kunskapen, genom den fackliga företrädaren, klubben på arbetsplatsen eller centrala ombud. Det handlar om allt från arbetsrättsliga frågor till arbetsmiljö.

Det är lätt att stå utanför och kritisera facket så länge man själv har sitt på det torra. Tills den dagen kommer då man inser att ensam inte är stark. Du är facket, dina arbetskamrater och kollegor är facket, din klubb är facket. Ingen annan. Man kan inte skylla på "fackpampar" eller liknande, för det handlar om hur engagerad du själv och dina kollegor är. Poängen med facket är att se till så att lagarna som finns upprätthålls, och de lagarna är stiftade för både din egen och företagets skull.

Det är inget som hindrar att man är med i facket även fast företaget saknar kollektivavtal, likt de kan vara med i en arbetsgivarorganisation...
Därmed har du även rätt till det stöd du har rätt till (eller de anser att de orkar ge dig)

Oavsett, de bekanta jag haft som råkat ut för problem har inte haft vidare backning av sina fackföreningar, och det gäller både inom den kommunala sektorn som industrisektorn.

till TS, fackförbund och kollektivavtal har en funktion, men det behöver på intet vis vara sämre utan det, nuvarande företag jag är på saknar kollektivavtal, och något problem är det inte för den skullen.
Prata med andra anställda, det gör jag inför nya arbetsplatser om möjlighet finns.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Rekordmedlem

Själv tycker jag att det ska vara kollektivavtal men det finns en del arbetsgivare som är hyffsat seriösa även om de saknar avtal men de allra flesta som inte har kollektivavtal erbjuder inte bättre villkor totalt sett så kolla väldigt noga upp att de sköter om pension, försäkringar och skatter för där är det väldigt många som fuskar.
Det sker även mer lagbrott hos avtalslösa arbetsgivare, tex med arbetstid och arbetsmiljö.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.