Mass Effect, första gången

Permalänk
Medlem

Mass Effect, första gången

Hej!

Jag har aldrig någonsin spelat Mass Effect serien, men eftersom jag har Origin Access så tänkte jag att jag ska spela alla spel och prova Andromeda då det kommer, vad jag däremot känner nu då jag börjat spela det första spelet är grov ångest. Jag vill så gärna ta mig igenom detta och jag tänkte helt enkelt fråga och diskutera med er, Vad är det som gör Mass Effect till ett bra spel? Vad har ni för minnen då ni spelade detta första gången?

Jag är förmodligen förstörd av för höga standarder på spel så det är inte konstigt att ett så pass gammalt spel som Mass Effect inte känns häftigt in i det minsta. Berätta gärna om era upplevelser så jag och andra kanske får lite motivation!

Tack!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att spelvärlden är det bästa sci-fi universumet som skapats på senare tid, jag gillar alla raserna och deras interaktivitet med varandra och jag gillar att människorna är nykomlingarna i kvarteret som måste bevisa för dom mera etablerade raserna att dom är värdiga en plats vid bordet så att säga.

Jag tycker även att storyn (även om den lånat friskt från Alastair Reynolds revelation space) är bland det bästa jag upplevt i ett spel.

Dialogerna och röstskådespeleriet (Jennifer Hale Femshep FTW!) är väldigt bra och jag lever mig in i Shepards kamp bland byråkrati och Politik samtidigt som hon försöker få folk att hålla sams och koncentrera sig på den större hotet. Tycker även att ettan har seriens bästa companions som jag verkligen brydde mig om.

Striderna kan upplevas som klumpiga jämfört med många moderna spel, men eftersom jag körde som ren Biotic så kände jag mig som en superjedi som kastade folk omkring mig som dockor och prickade dom med min pistol när dom svävade hjälplösa framför mig, den känslan av makt har jag inte upplevt i många spel.

Kör man Shepard som en Paragon så tycker jag att hon är den ultimata hjältinnan, stark och kapabel utan divalater och överdrifter.

När slutexten rullade till Faunts M4 Part 2 så kände jag att detta var mer än bara ett spel, detta var en mycket speciell upplevelse som jag sent skulle glömma.

Tyvärr tyckte jag att tvåan och trean tappade mycket i både story och känsla och blev mera Gears of War shooters med midjehöga hinder. Samt med för många tryhards som companions.

Men det är en väldigt bra Sci-fi trilogi som helhet. Förutom slutet (eller snarare brist på slut) i trean som slet ut min själ och stampade på den. Som om allt jag byggt upp genom trilogin inte betydde något. Jag försöker än idag inbilla mig att det bara var en ond dröm och att det finns ett riktigt slut där ute någonstans...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Ettan är ett så otroligt tråkigt spel gameplay mässigt. MAn måste vara en person med intresse till storyline för att gilla det. Jag tvingade mig igenom det för att jag gillade storyn.

Det faktum att man kan importera gubben vidare till ME2 gör att det är värt det imho

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Mithras: Så man behöver inte köpa till ett extra tillägg för det i tvåan? Läste möjligheten till det fanns att man fick välja vad man gjorde i ettan och tvåan skrevs om beroende på vad man valde. Detta ger mig ytterligare motivation till att faktiskt spela igenom hela 1:an, kanske två gånger för att få det outcome jag vill, speciellt om jag slipper betala för att det ska gå vidare i tvåan.

Gillade det mycket starkt med Witcher 2->3. Fortsätt gärna berätta om era upplevelser, tycker det är riktigt roligt att läsa om och blir lite nostalgisk själv utan att ha spelat själva spelet!

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Första timmarna av Mass Effect 1 är inte speciellt bra. Det blir mycket bättre. Håller med talare ovan att det är ett av dem bästa universum som skapats till ett spel. Väldigt mycket intressanta karaktärer och bakgrundshistorier. Att stressa sig igenom alla tre dock kanske kan få det att kännas mer som ett jobb dock.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

@Mithras: Så man behöver inte köpa till ett extra tillägg för det i tvåan? Läste möjligheten till det fanns att man fick välja vad man gjorde i ettan och tvåan skrevs om beroende på vad man valde. Detta ger mig ytterligare motivation till att faktiskt spela igenom hela 1:an, kanske två gånger för att få det outcome jag vill, speciellt om jag slipper betala för att det ska gå vidare i tvåan.

Gillade det mycket starkt med Witcher 2->3. Fortsätt gärna berätta om era upplevelser, tycker det är riktigt roligt att läsa om och blir lite nostalgisk själv utan att ha spelat själva spelet!

Jag betalade inget för det, har ingen aning om hur det är gjort.

Men ja, att ta med sin gubbe genom alla tre spelen är fantastiskt roligt. Tvåan påverkas absolut på de val du gör i ettan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag är mer inne på TS spår även om jag spelade ettan och tvåan först när de släpptes. Mass Effect känns för mig som det mest generiska man kan hitta inom sci-fi. Allt från den sövande trista handlingen till de själlösa karaktärerna och sci-fi 101-designen (som ser ut som Unreal Engine asset flips) gjorde sitt bästa för att döda mitt intresse i serien. Sista spiken i kistan var stridssystemet där man visste direkt att när kartan öppnar upp sig och fylls med "chest high walls" så var det dags att trycka bakom en låda i 15 min medan än mer generiska fiender rusade in.

Andromeda verkar vara mer av detsamma så mitt råd skulle vara att hoppa 1-3, köpa Andromeda på Origin och göra en refund om det visar sig vara lika trist som originalen.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Det spelet som har gjort mest intryck på mig någonsin är Star Wars KOTOR. Sedan kom det andra som var bra det också. Efter det var det dött på bra djupa "sci-fi RPG" eller vad man vill kalla genren, sen kom Mass Effect och jag var väldigt skeptisk men provade motvilligt mest för att det var BioWare och jag fastande direkt. Det var en sån häftig story och ett levande universum som likt star wars har det där med det mystiska som möter det teknologiskt avancerade. De två enda universum som någonsin har fått mig att vilja leva i en spelvärld.

Vet inte hur det hade varit att spelat det första idag om det är utdaterat men jag skulle nog skippa de flesta sidequests och sånt i alla fall och fokusera på huvudberättelsen. Jag tillhör den skaran som tycker att spelen blev bättre ju längre det gick och var helt och hållet nöjd med slutet på serien och bara ledsen att det var slut.

Permalänk
Medlem

Om man inte spelar första spelet så går det att bestämma i tvåan de viktigaste valen i första. Shepard berättar vad som hänt honom/henne och då gör du dina ME1 val (dog denna person eller ej, etc)

Permalänk
Medlem

Alltså jag är lite avundsjuk... Mass Effect serien är i mitt tycke en av de bästa spel som gjorts, spela dig in i serien, d kommer dras in i storyn om du är en sån person! Jag minns att jag rös när jag förstå gången började skrapa på ytan om vad det handlade om!

Önskar jag kunde börja om på en blank sida och spela om serien igen men kunskapen sitter som sagt... Kanske ett slag i huvudet kan fixa till det;-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Jag började med trean då jag fick det spelet gratis. Förlorade mycket sömn den veckan. Kan säga att det var mycket jag inte förstod när jag spelade trean först, Finns en hel del inside grejer som händer i ettan och tvåan som kommer upp i trean. Det slutade med att jag tog ledigt en vecka, köpte ettan och tvåan för att spela alla tre spel back to back.

Ångrar inte dom 12.99€ som alla tre spel inkl dlc's kostat mig. Personligen tror jag att jag har en förskönad bild av Mass Effect 1-3 vilket gör att oavsett hur ME:A är så kommer det inte leva upp till mina förväntningar.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Ettan är det bästa i serien. Visst är en del spelmekanik lite daterad, som Makon och inventory-systemet, men storyn är bäst.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Precis som Hulle säger så håller jag med om att Mass Effect 1 har starkast story.
Dock tycker jag de tre spelen gör vissa saker bättre än de andra så jag har svårt att utse en favorit.

Jag tyckte ettan har bäst story, tvåan har bäst karaktärer och trean har roligast gameplay.

En sak rent gameplay mässigt som jag saknade starkt i trean var dock ammo-management ifrån tvåan.
Jag körde Infiltratior (sniper) i Mass effect 2 och då var man verkligen tvungen att prioritera vilka fiender man skulle använda vilket vapen mot. I trean fick man dock ammo överallt och kunda bara spraya på..

Precis som många andra så låtsas jag även att det finns ett riktigt slut till Mass Effect 3 där ute och inte det skräpet vi fick bör räknas..

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon196268:

Precis som många andra så låtsas jag även att det finns ett riktigt slut till Mass Effect 3 där ute och inte det skräpet vi fick bör räknas..

Jag tycker slutet var mycket bättre andra gången jag spelade igenom trilogin, men var väldigt missnöjd första gången. En riktigt välgjord teori är dock indoctrination-teorin:

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Jag tycker slutet var mycket bättre andra gången jag spelade igenom trilogin, men var väldigt missnöjd första gången. En riktigt välgjord teori är dock indoctrination-teorin:
https://www.youtube.com/watch?v=ythY_GkEBck

Jag har sett och håller med om att Indoctrination-teorin vore ett bättre alternativ till det slut vi fick och hade föredraig det med råge. Men eftersom de vägrade bekräfta den som sann så tror jag mer att det var något de hade i kikarn men som sedan ändrades av någon underlig anledning till det slut vi faktiskt fick.

Permalänk
Inaktiv

Hur är Mass Effect-trilogin på Origin? Finns alla DLC:s med där?

Är himla sugen på att spela igenom trilogin igen.

Permalänk
Medlem

Spelat igenom alla 3 på x360. Jag spelade igenom ettan först efter att det varit ute ett par år och den kändes redan då daterad (ca 5-6 år sedan kanske). Mako-sekvenserna fick mig att bli väldigt frustrerad. Autosave-funktionen var med väldigt dålig (hett tips: spara manuellt). Jag dog vid ett tillfälle utan att autosave hade triggats och detta gjorde att jag var tvungen att spela om en Mako-sekvens, detta slutade med att jag inte rörde spelet på ett par månader. Tvåan och trean är dock väldigt bra imho. Jag tror jag grindade ut samtliga achievments i dem båda. Hela grejen med att man kan föra över saves mellan spelen är väldigt coolt, ett par av sakerna du gör i ettan spelar roll i trean.

Hade jag varit dig hade jag nog testat Andromeda och om du inte gillar det så hade jag rekommenderat refund. Gillar du det så bör den gamla trilogin gå att plocka upp ganska billigt. Tänk dock på att ettan blir en trist uppförsbacke och är inte representabel för resten av spelserien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon230307:

Hur är Mass Effect-trilogin på Origin? Finns alla DLC:s med där?

Är himla sugen på att spela igenom trilogin igen.

Tror det ska vara komplett men jag ska nog inte svära på det.

För min del är ME så grymt för att jag får lira tuffingen i en sci-fi film som heter duga :D.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon230307:

Hur är Mass Effect-trilogin på Origin? Finns alla DLC:s med där?

Är himla sugen på att spela igenom trilogin igen.

Jag kör via Origin access och alla dlc m.m. verkar finnas på Origin

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Jag kör via Origin access och alla dlc m.m. verkar finnas på Origin

Nej, alla DLC ingår INTE i Origin Access. Bara nån enstaka.

"The standard edition of Mass Effect is in the Vault, along with the digital deluxe edition of Mass Effect 2 and 3."

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Hej!

Jag har aldrig någonsin spelat Mass Effect serien, men eftersom jag har Origin Access så tänkte jag att jag ska spela alla spel och prova Andromeda då det kommer, vad jag däremot känner nu då jag börjat spela det första spelet är grov ångest. Jag vill så gärna ta mig igenom detta och jag tänkte helt enkelt fråga och diskutera med er, Vad är det som gör Mass Effect till ett bra spel? Vad har ni för minnen då ni spelade detta första gången?

Jag är förmodligen förstörd av för höga standarder på spel så det är inte konstigt att ett så pass gammalt spel som Mass Effect inte känns häftigt in i det minsta. Berätta gärna om era upplevelser så jag och andra kanske får lite motivation!

Tack!

Det finns ju en hel del olika modifieringar att ladda ned men jag skulle ändå vilja rekomendera "Updated/Improved Textures Mod (MEUITM)"
http://www.nexusmods.com/masseffect/mods/1/?
- vilket höjer kvaliteten på stor del av texturerna i spelet Mass Effect.

Sen finns det motsvarande "A lot Of Textures(ALOT)" till 2:an och 3:an som jag tyckte fungerade bra.