Permalänk
Medlem

Laddningsbara batterier + laddare

AA och AAA. Fyra av varje. Användningsområde kamerablixt och diverse hemelektronik. Vad gäller?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag har också tänkt skaffa det under en längre tid men det har aldrig blivit av eftersom jag inte orkat sätta mig in i ämnet så jag följer tråden med intresse.

Är det någon större skillnad i t.ex. kvalitet, hållbarhet, batteritid etc om man jämför laddare och batterier av samma kapacitet eller kan man lika gärna köpa det billigaste man hittar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag köpte för 2-3 veckor sedan på ikea.
Dom har laddare för 99 kr, sen batterierna kostar 35 för mindre mah och 65 för högre mah.
Har inte hunnit använda så mycket men funkar iallafall.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

AA och AAA. Fyra av varje. Användningsområde kamerablixt och diverse hemelektronik. Vad gäller?

Det beror väl på vad man har för krav på funktionalitet. Ska de bara ladda batterierna och inte har funktioner som cykling/uppfräshning av cellerna så är IKEAs laddare prisvärd och funkar bra, IME.
Här är en test:
http://lygte-info.dk/review/Review%20Charger%20Ikea%20Ladda%2...

Numera så har de ju fler varianter och jag vet inte om alla håller samma standard, men generellt verkar IKEAs grejer vara rätt bra.
Här är en test på deras USB-nätadapter (som referens):
http://lygte-info.dk/review/USBpower%20Ikea%20Koppla%20UK.htm...

Skrivet av ågren:

Jag har också tänkt skaffa det under en längre tid men det har aldrig blivit av eftersom jag inte orkat sätta mig in i ämnet så jag följer tråden med intresse.

Är det någon större skillnad i t.ex. kvalitet, hållbarhet, batteritid etc om man jämför laddare och batterier av samma kapacitet eller kan man lika gärna köpa det billigaste man hittar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara stora skillnader, men det är inte alltid att dyrare är bättre. IKEAs laddare (och IME även deras batterier) är billiga och funkar bra. Det finns långt dyrare laddare som gör ett sämre jobb.
Powerex MH-C9000 är populär om man vill har en laddare som har möjlighet att analysera cellerna och fräsha upp dem osv.

Är det inte så himla noga om batterierna klarar 500 eller 1000 cykler osv så funkar de flesta laddare bra. Det som kan skilja är vad de använder för metod för att känna av när cellerna är fulladdade och om de använder underhållsladdning och isf hur mycket ström osv. LSD-celler mår inte så bra av att laddare har underhållsladdning och man bör isf ta ut cellerna direkt när de är fulladdade tex.
Vissa laddare använder pusler med ganska hög ström/spänning vid laddning, men snittströmmen/spänningen blir den specade. Detta är kanske inte helt optimalt sett till att batterierna ska hålla så länge som möjligt.

Sedan skiljer såklart tiden det tar att ladda. De billigare laddarna tar i regel lite längre tid på sig (klenare nätdel), medan de dyrare kan snabbladda cellerna. Sett till livslängen är det dock bäst att inte ladda allt för snabbt om man inte har bråttom.

Det som jag tycker att man ska kolla efter är att laddaren har separata kanaler för varje cell, så att den avslutar laddningen för en specifik cell när just den celler är fulladdad. Jag tycker även att den för ha -dV med temperatur som backup för avkänning av av när laddningen ska avslutas.

Jag skulle nog undvika de laddare som påstår sig ladda batterierna på 15-20min.
Dels blir de inte helt fulladdade på den tiden, så det är inte helt sant, de får kanske 80% laddning, vilket iofs är full tillräckligt i många fall.
Dels laddar de med väldigt hög ström, så det sliter en del på batterierna.

Jag har ingen erfarenhet av nedanstående laddare men de har vettig funktionalitet på pappret iaf (bara några snabba exempel):
http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-LCD-med-4-x-HR6/3...
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batteriladdare/...
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batteriladdare/...
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/batteriladdare/...

Permalänk
Medlem

Om man bortser från vilken laddare man köper så bör man också ta en titt på vilka NiMh-batterier man använder.

Jag har inge bra erfarenheter av Vartas NiMh-batterier med ojämn kvalitet mellan cellerna i samma förpackning, både i R6 och R03-tappning, liksom Biltemas och andra 'noname' (re-badgade clasohlson, kjell, conrad etc). Långtidshållbarheten är heller inte tillfredsställande på dessa med allt högre inre resistans (större spänningssänkning vid belastning) med tiden.

De absolut bästa man kan komma över är Sanyo eneloop (dom vita med blå text) - men de är svårhittade i de vanliga gubbdagisarna (och har nog bytt namn till Panasonic eneloop istället idag) och nästa alternativ om man inte hittar Eneloop vid köptillfälle är GP ReCyko - alla andra batterimärken kan man i princip strunta i - dom är inte bra och levererade av den tillverkare med lägsta pris för tillfället även för 'märkesbatterier' som Varta vilket gör att de varierar i kvalitet även över inköpstillfällena över åren.

Sanyo/Panasonic eneloop hare en 'feature' som sticker ut mot de flesta andra NiMh-batterier - den har urladdningsspänning på 0.05-0.1 Volt/cell högre under last än konkurrenterna och det har betydelse för förbrukare som är kvicka att gnälla över snart urladdade batterier fast NiMh-batteriet fortfarande är 3/4-del laddade (främst i förbrukare som är tänkt för torrbatterier och inte för NiMh-batterier och blir kinkiga när man har i NiMh-batterier ändå), med eneloop kan du i stort sett köra batteriet tomt innan det är dags att byta medans 'noname' NiMh kan vara knappt halvurladdade när apparaten stänger av sig.

Eneloop håller sig också väldigt länge över tiden vid lagring (> 80% laddningsgrad efter ett år och det finns inget hittills för min del som gör att man kan betvivla detta) och väldigt jämt mellan cellerna i förpackningen även efter många månader, medans tex. Varta så har 1 cell av 4 gått till 0 Volt och de andra 3 är knappt laddade på samma tid efter 6-8 månader trots att de skall vara 'low self discharge'-typ (LSD) - det på 2 olika förpackningar med olika typer av Varta-batterier (olika kapacitet främst)... samma sak ser man på rebadgeade batterier av LSD-typ från conrad, biltema, CO, kjell mfl. med ungefär samma karaktär som Vartas batterier - dvs. man får vara glad om det är 50% kvar efter ett år trots LSD-batterier och förmodligen är de i grunden samma tillverkare bakom dessa...

Enerloop-batterierna håller vad som lovas när det gäller kapacitet med marginal, och den något högre spänningen (pga. annan mix på metallhydriden som fortfarade är under patentskydd och därför kan inte konkurrenter komma med liknande blandningar) gör att man kan få mer nytta av dessa 1900 mAh batterier än en Varta batteri på 2700 mAh på förpackningen (som inte ger mer än 2300-2500 mAh när man mäter ordentligt) där apparaten klipper redan efter 1500 mA pga för låg spänning.

När man laddar och urladdar Eneloop med mAh-mätande laddare så är det svårt att låta bli att mumla 'äkta japansk kvalitet' när man inser att det är bara enstaka mAh i obalans mellan batterierna i förpackningen - På Varta kan det vara flera hundra mAh i skillnad mellan individerna trots att de har används seriekopplade vid urladdning och laddats individuellt med övervakning vid laddning och lång undehållsladdning efter som utjämning.

Varta får nu väldigt mycket skit i min text - men de förtjänar det faktiskt då de lever inte upp på långa vägar av kvalitet som namnet förpliktar utan ligger i samma nivå som övriga 'noname' batterier, som användarmässigt fasas ut redan efter ca 2 år pga. för hög inre resistans och hög spänningsdropp som gör dessa oanvändbara i kinkiga apparater, medan Eneloop håller minst det dubbla - Och sist jag mätte på dessa med laddare så låg Eneloops 1900 mAh batterier på 1911 mAh vid 500 mA urladdningstakt och då är de 4 år gamla!!

Med andra ord, kan man välja så köper man Sanyo/Panasonic eneloop i första hand och GP-ReCyko i andra hand - de andra 'märkena' tittar man inte ens åt...

Det löjliga är att Eneloop - batterierna kostar inte speciellt mycket mer än konkurrenternas betydligt sämre batterier...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om man bortser från vilken laddare man köper så bör man också ta en titt på vilka NiMh-batterier man använder.

[...]

Det kan mycket möjligt vara så att Eneloop ReCyko är bättre och det kan mycket möjligt vara så att jag haft tur att få bra batterier från Varta, men mina erfarenheter stämmer inte alls överens med dina.
Mina Varta Ready2Use håller laddningen bra över tid och har kapacitet och inre resistans som ligger nära varandra (och nära den specade/hävdade kapaciteten).
Min laddare kan inte pressa dem hårdare än 700mA vid urladdning, så hårdare användning än så skulle, såklart, kunna ge andra siffror...
De batterier jag har från IKEA, både LSD och inte, håller åxå bra, men är lite ojämnare i kapaciteten än Varta Ready2Use.

Är det några batterier som, för mig, varit ojämna, så är det GPs vanliga, dvs inte ReCyko.

Permalänk
Medlem

Enerloop är det enda som finns i mina ögon.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag får sälla mig till kören som sjunger om Eneloop. Jag har inte provat något alternativ av "nya" generationen NiMH celler, men jag har å andra sidan 20 AA, och 12 AAA, för att täcka behoven av batterier, och är väldigt nöjd med mitt resultat så här 3 år efter att jag skaffade dem.

8'a AA driver mitt TGT. 4 i drift, 4 laddade som väntar på sin tur, och en driftstid på runt 3 månader. 16 används till mina radiosändare för de radiostyrda leksakerna. Som synes innebär det att de 4'a som ska ligga laddade och vänta får vara med även här...
Mina AAA celler är som för de flesta, till fjärrkontroller. Jag har fjärrkontroller jag fortfarande aldrig laddat batterierna i sedan första laddningen. Helt absurt.

Att hävda att jag är nöjd med de här batterierna är nog inte en överdrift.
Men, eftersom jag inte har något att jämföra med, så är det svårare att säga något om andra...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Defender:

Enerloop är det enda som finns i mina ögon.

IKEAs batterier *är* Eneloop.
Biltemas batterier *är* Eneloop.

Volymerna är så stora, speciellt för IKEA, att det inte handlar om någon ratad eller binnad form av Eneloop, utan är precis samma som de mycket dyrare Eneloops.

Jag har för vana att cykla och kapacitetsmäta alla laddbara batterier jag skaffar och de är upp till spec, helt klart. Dessutom har kapaciteten liten spridning, dvs cellerna matchar varandra vilket är bra vid seriekoppling (minskar risken för skadlig polvändning).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ikea har väl egen batterifabrik? - har för mig att det köpte hel fabrik för NiMh-batterier när de la ned akalinebatterier-serier (som också hade relativt bra 'rykte' även i jämförelse med dom 'stora' märkena)

Dock har jag inte mätt på dessa IKEA-batterier och kan uttala mig om det.

Biltemabatterier däremot är inte samma som Eneloop då de skiljer sig för mycket i karaktärer gentemot eneloop både i självurladdningstakt, balans mellan cellerna och urladdningsspänning vid olika laster - de liknar mer vartas batterier, så pass mycket att jag nästan tror att de kommer från samma källa även om jag inte haft otur med dåliga celler i biltemas 4-cells kit som i Vartas kit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Ikea har väl egen batterifabrik? - har för mig att det köpte hel fabrik för NiMh-batterier när de la ned akalinebatterier-serier (som också hade relativt bra 'rykte' även i jämförelse med dom 'stora' märkena)

Nej, det vore helt orimligt. Globalt finns det inte så många batteritillverkare alls, men däremot så in i bäng mycket rebranding.[/quote]
Endast Eneloop har för tillfället 2450 och 1000 mAh AA och 500 mAh AAA (dock finns det flera som gör 900 mAh AAA).

Skrivet av xxargs:

Biltemabatterier däremot är inte samma som Eneloop då de skiljer sig för mycket i karaktärer gentemot eneloop både i självurladdningstakt, balans mellan cellerna och urladdningsspänning vid olika laster - de liknar mer vartas batterier, så pass mycket att jag nästan tror att de kommer från samma källa även om jag inte haft otur med dåliga celler i biltemas 4-cells kit som i Vartas kit.

Nja. Du kanske tänker på deras gamla 2300 mAh-batterier? Det finns väldigt många rebrands som är just 2300 mAh. De görs nog av http://www.highpowertech.com/product_77f959f119f4fb23.html eller GP eller Varta eller whatever. Panasonic/Sanyo/TDK (Eneloop är ett varunamn och den faktiskt tillverkningen har hoppat runt där bolag gått in i varandra, etc) har mig veterligen inte gjort 2300 mAh, alltså Eneloops. De finns heller ej på listan här: http://budgetlightforum.com/node/7336

Biltemas nya batterier är dock 2450 mAh (AA) respektive 900 mAh (AAA). Om du dessutom tittar på den negativa polen samt att laddaren man kan köpa är identiskt (men rebrand) på Sanyos gamla fulladdare så faller polletten ner.

AAA är billigare på Biltema än IKEA medan det är tvärt om för AA.

Jag har också haft Varta och de har inte varit speciellt bra. Mitt problem har främst varit att de degraderar väldigt fort, så inga 500 eller 1000 cykler där.

Nej->Nja, förtydligande.
Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Alla verkar vara rörande överens om att Enerloop-batterier är att rekommendera men spelar laddaren någon större roll? Jag såg att Conrad t.ex. hade detta paket med en Panasonic BQ-CC55 inkl. 4st Enerloop 2450mAh vilket verkar väldigt prisvärt.

@dumbo skrev lite om det tidigare i tråden och ovanstående laddare verkar bl.a. ha individuell laddning, temperaturövervakning och 'Minus-Delta-U' (=-dV?).

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Alla verkar vara rörande överens om att Enerloop-batterier är att rekommendera men spelar laddaren någon större roll? Jag såg att Conrad t.ex. hade detta paket med en Panasonic BQ-CC55 inkl. 4st Enerloop 2450mAh vilket verkar väldigt prisvärt.

@dumbo skrev lite om det tidigare i tråden och ovanstående laddare verkar bl.a. ha individuell laddning, temperaturövervakning och 'Minus-Delta-U' (=-dV?).

Den laddaren du länkar till är säkert helt okej. Det man ska kolla efter är att den har lika många laddkanaler som slot, så man inte tvingas ladda parvis¹. I princip alla snabbladdare och laddare som kallar sig för "intelligenta" har -dV eller 0 dV-avkänning. Ännu fler laddare har dT-avkänning också, vilket är mer en säkerhetsgrej på moderna laddare.

Man kan givetvis grotta ner sig i detaljer (precis som när man köper en ny processor eller whatnot) men utan att veta precis hur du använder laddbara så kan man inte rekommendera något speciell. Så grundtipset blir att alla 4-slotsladdare (eller två) som också har fyra kanaler (eller två) duger fint. Om du bara använder batterierna parvis kan det funka bra med parvis laddning också, men det kan bli logistiska problem om man vill använda ett enda eller tre batterier.

Laddaren du länkar till verkar ha alla sådana grundläggande funktioner, så den är okej.

1) Det *finns* situationer där parvis-laddning är att föredra, men vi behöver inte gå in på specialfall.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har köpt alla mina Eneloop billigt från nkon.nl. Ibland har de batterier i "tropiskt" eller glittrigt tema än billigare än de vanliga.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Ska köpa laddningsbara batterier till kontrollen till min drönare, och funderar på antingen Panasonic Eneloop BQ-CC51 (1900mAh, AA) eller Ikea LADDA batteriladdare och 2450mAh, AA.

Är det stor skillnad på dom två och vilken rekommenderar ni och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DTBimmer:

Ska köpa laddningsbara batterier till kontrollen till min drönare, och funderar på antingen Panasonic Eneloop BQ-CC51 (1900mAh, AA) eller Ikea LADDA batteriladdare och 2450mAh, AA.

Är det stor skillnad på dom två och vilken rekommenderar ni och varför?

Köp de vita Ikea ladda. Se diskussionen här så förstår du varför: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1500064-basta-uppladdn...

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator