Är det ens värt o bygga en egen server? (Dell PowerEdge T20)

Permalänk

Är det ens värt o bygga en egen server? (Dell PowerEdge T20)

Hej Alla
Sitter o blir sugen på o uppgradera hemma lite men finns det något som i dagsläget är mer prisvärt än Dell PowerEdge T20 ? (plex o filserver)
Jag menar om man ska bygga något själv o har Hdd som man kan använda så är det väl svårt o hitta något likvärdigt i delar ?
Ni som är duktiga på området kanske kan plocka ihop något men en gammal gubbe som mig kan det inte iallafall.
Hur tycker ni att jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Om den uppfyller dina krav så känns den prisvärd tycker jag. Personligen behöver jag plats för flera hårddiskar i min filserver men å andra sidan kanske man kan använda externt lagringschassi om det behovet skulle uppstå.

Själv har jag bara byggt av gamla delar jag haft hemma, alltså vanlig konsumenthårdvara och inga serverprylar specifikt.

Permalänk
Medlem

Att köpa CPU löst är dyrare än hela boxen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Att köpa CPU löst är dyrare än hela boxen

Jaha, men då köper man boxen, plockar ut CPU plus eventuella ytterligare komponenter som man behöver och sedan bygger något nytt med dessa?

Permalänk
Medlem

Min post var väl mest för att påpeka hur extremt prisvärd t20 är

Permalänk
Medlem

Klarar man sig med begränsningarna som finns i form av HDD-platser etc. så är det en väldigt kompetent maskin för pengarna. Xeon-processorn duger för det mesta för hemmaliraren och möjligheten till ECC ram är inte tokigt heller om man ska köra något mjukvarubaserat raid-system så som zfs.

Slog till på en T20 för ett tag sen och just nu snurrar unRaid på med två 4TB diskar för lagring och en 500GB SSD för cache samt lagring av virtuella labb-maskiner. Köpte även till 16GB extra ram och det blir väl 16GB till för att komma upp till max 32GB vartefter.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Inaktiv

Servrar är som persondatorer när det gäller priser. Ska man köpa budget så går det göra riktiga fynd att köpa färdigt, det är när man börjar komma upp i prestanda och där de ej säljer lika många volymer som priserna börjar skena iväg.

Jag har för övrigt demonterat flera äldre billiga servrar och jag blev chockad över hur smarta chassien var. T.ex en hd där man kunde plocka ut allt utan att använda en skruvmejsel etc, riktigt smarta fästen var det för allt som hårdddisk, nätdel etc.

Nu vet jag ej hur det står till med Dellen TS kollar på men det går att googla på för den som har tid.

Permalänk
Medlem

Jag köpte faktiskt precis denna i veckan och fick den i fredags. Mål för mig är plex, owncloud, lagring av foton och video, torrent typ.

nästan 10k poäng i passmark komplett i ett chassi för 3700kr är väldigt prisvärt måste jag säga.

Men jag försöker boota memtest86 från usb men den vill inte, står "selected boot device failed".
Vad kan problemet vara? Dåligt usb-minne? Testat att göra om usbminnet flera gånger och testat olika usbportar!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk

@Sweex: Vad kör du för OS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

@Sweex: Vad kör du för OS?

Har inte valt eller installerat os än. Det går mellan unraid eller Open media vault.
Kanske freenas 10 när det släpps.
Men samma problem där när jag försökte installera unraid igår, gjorde om Usb-minnet flera gånger men t20in vägrar boota från det..
Kan det vara någon inställning i bios? Har såklart ändrat bootordning.

Uefi/legacy?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweex:

Har inte valt eller installerat os än. Det går mellan unraid eller Open media vault.
Kanske freenas 10 när det släpps.
Men samma problem där när jag försökte installera unraid igår, gjorde om Usb-minnet flera gånger men t20in vägrar boota från det..
Kan det vara någon inställning i bios? Har såklart ändrat bootordning.

Uefi/legacy?

Skickades från m.sweclockers.com

Använder du ett USB3 minne? har själv ett snabbt minne med 160MB/s som totalt vägrar boota något alls, testar man sen samma image-fil på ett slött gammalt USB2 minne går det galant. Inte undersökt riktigt varför men verkar som vissa usb3 minnen totalt vägrar vara bootbara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Använder du ett USB3 minne? har själv ett snabbt minne med 160MB/s som totalt vägrar boota något alls, testar man sen samma image-fil på ett slött gammalt USB2 minne går det galant. Inte undersökt riktigt varför men verkar som vissa usb3 minnen totalt vägrar vara bootbara

Nä det är ett gammalt 8gb usb 2.0 minne från typ Maxi eller något sånt. Integral tror jag det står på.
Beställde ett sandisk fit iaf får hoppas det fungerar bra.
Vad har du för inställningar i bios angående boot?
Uefi eller legacy?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd

Brukar använda UEFI om det finns som alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Har inte valt eller installerat os än. Det går mellan unraid eller Open media vault.
Kanske freenas 10 när det släpps.
Men samma problem där när jag försökte installera unraid igår, gjorde om Usb-minnet flera gånger men t20in vägrar boota från det..
Kan det vara någon inställning i bios? Har såklart ändrat bootordning.

Uefi/legacy?

Skickades från m.sweclockers.com

Freenas 10 är redan släppt, Sitter o labbar med de på virtuell masking as we speak.. Däremot heter det FreeNas Corral nu..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk

Ok blir nog o beställa en i kväll tänkte köra Freenas Corral

Permalänk
Medlem

När det kommer till prisvärde har jag svårt att se hur något kan slå de färdiga servrarna i budgetsegmentet, den enda egentliga nackdelen är att man knyter sig till tillverkarens ekosystem. Reservdelar och tillbehör kan bli jäkligt dyrt, och framtida uppgraderingar kan bli knepiga. Å andra sidan, med den prisbild vi har idag, så är det väl likförbannat förmodligen dyrare att uppgradera än att köpa en ny komplett server den dag det blir aktuellt.

Körde hemmameck tills jag slog till på en HP Microserver gen 8 för ett tag sedan. Köpte den för det kompakta formatets och låga prisets skull, men i slutändan har det visat sig att iLO är den stora grejen för mig, och det går inte att få på annat vis. Tror jag är torsk på färdiga servrar i framtiden också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Använder du ett USB3 minne? har själv ett snabbt minne med 160MB/s som totalt vägrar boota något alls, testar man sen samma image-fil på ett slött gammalt USB2 minne går det galant. Inte undersökt riktigt varför men verkar som vissa usb3 minnen totalt vägrar vara bootbara

Skrivet av Sweex:

Nä det är ett gammalt 8gb usb 2.0 minne från typ Maxi eller något sånt. Integral tror jag det står på.
Beställde ett sandisk fit iaf får hoppas det fungerar bra.
Vad har du för inställningar i bios angående boot?
Uefi eller legacy?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet att när jag installerade win7 senast var jag tvungen att använda usb 2.0 portarna. Kom dock inte ihåg om problemet låg i operativsystem eller moderkort men det var något som satt stopp för usb 3.0 portarna iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Jag köpte faktiskt precis denna i veckan och fick den i fredags. Mål för mig är plex, owncloud, lagring av foton och video, torrent typ.

nästan 10k poäng i passmark komplett i ett chassi för 3700kr är väldigt prisvärt måste jag säga.

Men jag försöker boota memtest86 från usb men den vill inte, står "selected boot device failed".
Vad kan problemet vara? Dåligt usb-minne? Testat att göra om usbminnet flera gånger och testat olika usbportar!

1. BIOS kan "välja" att inte vilja boota från vissa minnen. Ibland funkar inte USB3 men USB2 funkar.

2. Ibland är det skillnad på USB2 och USB3 på portnivå. (har ett moderkort där en separat krets har USB3 och portarna kopplade till den går inte igång förrän OSet har läst in drivrutiner)

3. USB-minnet måste vara formaterat så det är bootbart.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

1. BIOS kan "välja" att inte vilja boota från vissa minnen. Ibland funkar inte USB3 men USB2 funkar.

2. Ibland är det skillnad på USB2 och USB3 på portnivå. (har ett moderkort där en separat krets har USB3 och portarna kopplade till den går inte igång förrän OSet har läst in drivrutiner)

3. USB-minnet måste vara formaterat så det är bootbart.

Testat både usb 2 och 3, framsida och baksida.
Bara använt ett usbminne men ska testa med andra ikväll.

Har följt guider for unraid/memtest och usbminnet ska vara bootbart..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på en sak som jag stör mig lite på med T20. Det är inget standard nätagg i den, i alla fall inte kablarna från det. Det är andra mindre kontakter som går ner till moderkortet och nätagget i sig har inte några egna sate/molex-kontakter utan dom kommer från egna kontakter på moderkortet istället och det finns som standard ström till fyra sate-diskar. Ska man klämma in flera för man skaffa Y-kablar och bygga på med eller göra egna.

Finns dock adapterkablar att beställa från Kina med 24-pin till Dell 8-pin eller vad det var om man ska byta nätagg.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk

Hej
Ni som kör unraid hur gör ni efter 30 dagar köper ni det då eller..........
59 dollar va ju inte direkt gratis. Slutar det helt efter 30 dagar eller blir det någon begränsning?

Permalänk
Medlem

@Göktytan: Jag förstår att ca 500kr kan göra ett hål i ekonomin men man bör kanske gå igenom vad det är man faktiskt får för de kronorna.
Sen så finns det ju alternativ som faktiskt är gratis, men de är ju inte unRAID.

https://forums.lime-technology.com/topic/52713-60-days-with-u...
https://www.youtube.com/watch?v=PpKAgU9srpM

Ytterligare "testkörning" verkar man kunna ordna hyfsat enkelt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

@Göktytan: Jag förstår att ca 500kr kan göra ett hål i ekonomin men man bör kanske gå igenom vad det är man faktiskt får för de kronorna.
Sen så finns det ju alternativ som faktiskt är gratis, men de är ju inte unRAID.

https://forums.lime-technology.com/topic/52713-60-days-with-u...
https://www.youtube.com/watch?v=PpKAgU9srpM

Ytterligare "testkörning" verkar man kunna ordna hyfsat enkelt.

Det är inte pengarna det handlar om. kör freenas nu o det är otroligt krångligt med rättigheter osv så jag tänkte om unraid är lärttare o jobba med ?

Permalänk
Medlem

Köpte T20 precis när dom kom, den har tuggat som filserver i några år nu och är riktigt stabil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göktytan:

Det är inte pengarna det handlar om. kör freenas nu o det är otroligt krångligt med rättigheter osv så jag tänkte om unraid är lärttare o jobba med ?

Jag har kört Freenas 5-6 år nu. Jag tyckte precis lika dant i början men när det väl satt (vilket från 0 linux/bsd/server-kunskaper tog 3-6 månader) så tycker jag varken att det är svårt eller att jag skulle klara mig utan det. Skippa Freenas 10/Corral ett tag tills alla guider o.s.v. hunnit ikapp.

Rättigheterna i Freenas är inget Freenas-specifikt utan har du problem med dem kommer du har problem med alla Linux-liknande miljöer. Mitt tips är alltså helt enkelt att du lär dig det, annars är risken att du betalar 500 pesetas för unraid och får exakt samma problem!

Permalänk
Medlem

@Göktytan: Jag har för mig att unRAID har ett antal lagringsenheter du kan ha som max om man inte har en licens, detaljerna finner du på deras sida.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Jag har kört Freenas 5-6 år nu. Jag tyckte precis lika dant i början men när det väl satt (vilket från 0 linux/bsd/server-kunskaper tog 3-6 månader) så tycker jag varken att det är svårt eller att jag skulle klara mig utan det. Skippa Freenas 10/Corral ett tag tills alla guider o.s.v. hunnit ikapp.

Rättigheterna i Freenas är inget Freenas-specifikt utan har du problem med dem kommer du har problem med alla Linux-liknande miljöer. Mitt tips är alltså helt enkelt att du lär dig det, annars är risken att du betalar 500 pesetas för unraid och får exakt samma problem!

Skrivet av backspace:

@Göktytan: Jag har för mig att unRAID har ett antal lagringsenheter du kan ha som max om man inte har en licens, detaljerna finner du på deras sida.

Tack för tipsen, ska ta mig en funderare.

Permalänk
Medlem

Sitter själv och funderar på T20 mini . 3699kr känns väldigt prisvärt..
Hur tror ni den står sig mot synology DS1515+ eller DS1815+ prestandamässigt.. ? Tänkte köra XPEnology på den.. Någon som testat det?

Kan man köra 4 HDD för lagring + 1 SSD för cache på den?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Sitter själv och funderar på T20 mini . 3699kr känns väldigt prisvärt..
Hur tror ni den står sig mot synology DS1515+ eller DS1815+ prestandamässigt.. ? Tänkte köra XPEnology på den.. Någon som testat det?

Kan man köra 4 HDD för lagring + 1 SSD för cache på den?

Kan inte säga något om Synologyna mer än att de hävdar hastigheter upp mot 400MByte per sekund, tack vare 4st gigportar så som filserver vinner den utifrån att T20 inte ens har motsvarande nätverkshastighet.
I övrigt så är T20 betydligt snabbare och har out of the box dubbla minnet så det handlar om användningsområde där.

Chassit har stöd för 4st 3.5" och 2st 2.5"-diskar (i 5.25"-facket) men har bara 4st sata-headers inbyggt på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Kan inte säga något om Synologyna mer än att de hävdar hastigheter upp mot 400MByte per sekund, tack vare 4st gigportar så som filserver vinner den utifrån att T20 inte ens har motsvarande nätverkshastighet.
I övrigt så är T20 betydligt snabbare och har out of the box dubbla minnet så det handlar om användningsområde där.

Chassit har stöd för 4st 3.5" och 2st 2.5"-diskar (i 5.25"-facket) men har bara 4st sata-headers inbyggt på moderkortet.

Är nätverkshastigheten något problem vid streaming av tung media t.ex... ? Tänkte rippa mina bluray skivor så ja slipper leta upp dom fysiskt för varje film.. Så blir ju runt 50GB filmer i bluraykvalitet som ska streamas. Kanske tillochmed UHD i framtiden.. Räcker nätverkshastigheten för detta.. ?

Med bara 4 sata-headers menas att jag bara kan köra 3 HDD diskar för lagring och en SSD for cache..?

Visa signatur

Citera för svar!