Permalänk
Medlem

Program för cpu temp

Är hyfsat förvirrad, vilket program ska jag gå efter?

LÄNKTEXT

Permalänk
Medlem

@Ridinlo:
Kul och spännande program:

Gamla goda program:

Permalänk

Hw monitor brukar ju vara rekommenderat.

Har dock för mig alla program mäter fel i viloläget på amd cpuerna sen några generationer tillbaks.

Något att göra med amd's val av tempsensor

Men load tempsen ska stämma så raportera load temps istället och se om de inte visar ungefär samma då.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

För att förvirra dig ytterligare så finns det även Real Temp.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

HWMonitor skulle jag rekommendera. Speccy är dock enkelt o smidigt.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Ridinlo:

Är hyfsat förvirrad, vilket program ska jag gå efter?

LÄNKTEXT

Jag läste nånstans att det tydligen fungerar dåligt med temp rapporteringen av Ryzen i olika program, och att det som var rekommenderat för att läsa av temperaturen var AMD´s egna program, antar att det är det där du kör "amd overdrive" ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

SpeedFan någon?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tack för tips, men vet att det finns massor av program och det är dem jag testar.

Frågan är snarare, vilket kan man bäst förlita sig på?
Titta på bilden nedan så skiljer det sig mycket mellan programmen... (de som är blå cirklar)
Den röda cirkeln är mycket märklig, jag är ganska säker på att tempen inte varit uppe på 193 grader...

HWMonitor och Core Temp, förhåller sig bra tillsammans men Overdrive och OCCT har helt andra värden...

BILD

Permalänk

att den skulle kommit upp i 193°c är föga troligt då skyddsåtgärderna för hög temp kickar in långt tidigare troligen nånstans mellan 90-100°c utan den tempmätningen beror nog snarare på någon felmätning från sensorn vid viloläge för som jag sa så funkar inte tempmätningen vid idle temperaturer.

sen skulle jag säga att occt eller AMD overdrive mäter nog mest korrekt vid idle vad det ser ut som såvida du inte kyler den med kalluft utifrån.

att få en cpu att gå nere runt rumstemperatur är väldigt svårt äns i idle.

visst om du kör vattenkylning kanske du börjar närma dig rumstemp vid nystartad dator och vattnet inte hunnit bli driftvarmt än men efter att du kört en uppvärmningsrunda OCCT t.ex så lär nog även vattenkylning troligen hamna iaf 5-10° över rumstemp även i idle.

(jag bortser från extrema vattenkylningar där kylaren hänger ute eller med monsturösa icke normalt överdimensionerade kylsystem)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:

Tack för bra svar, jo jag har vattenkylning men bara en vanlig Corsair Hydro.