Server till skolmiljö

Permalänk
Medlem

Server till skolmiljö

Har i några år varit IT-ansvarig för en mindre friskola, brukar hjälpa till när det behövs på helger och efter mitt "riktiga" jobb om det är nödfall.

Har börjat gå mer och mer i banorna att sätta upp en Windows server på skolan.
Dels för användarkonton men kanske även någon form av hemkatalog för elever och lärare.

Men även för att underlätta uppkoppling då jag inte har den tid jag brukar längre med heltidsjobb, övertid och hemmaprojekt.
Känns som det hade underlättat att kunnat koppla upp sig mot denna server hemifrån eller från jobbet, sen enkelt koppla sig vidare med datornamn.

Budgeten är väl inte den största, håller mig helst under 5000kr.
Finns ungefär 65 elever + lärare och förskolan.

(Förskolans datorer får nog förbli öppna eller med ett gemensamt konto, framförallt skolan jag har i åtanke)

Har ni några tips? Ska man bygga eget? Köpa begagnat?

Rackmonterat är inget krav, antar man kan dra ner kostnaden rätt rejält genom att bara använda något datorchassi som man gömmer i ett hörn.

Permalänk
Medlem

Så det är såhär friskolorna sparar pengar så de kan plocka ut en smaskig vinst istället..

Skämt åsido, jag förstår att prestandan kanske inte måste vara top-notch, men driftssäkerhet t.ex? Backup? Kostar det inte mer än 5k för en bra lösning? Betalar du ur egen ficka? Jag är inte alls insatt i serverdrift men jag höjde på ögonbrynen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Så det är såhär friskolorna sparar pengar så de kan plocka ut en smaskig vinst istället..

Skämt åsido, jag förstår att prestandan kanske inte måste vara top-notch, men driftssäkerhet t.ex? Backup? Kostar det inte mer än 5k för en bra lösning? Betalar du ur egen ficka? Jag är inte alls insatt i serverdrift men jag höjde på ögonbrynen.

Väldigt liten friskola och detta är något jag gör mest för att hjälpa till.
Betalar gladligen lite från egen ficka då jag själv gick på denna skola en gång i tiden innan kommunen la ner den och ett gäng föräldrar startade upp den som friskola istället

Allt är antagligen bättre än nu, när de sparar på skrivbordet eller springer omkring med usb-minnen.

Antagligen lägger de hellre pengar på annat, men vi får se

Permalänk
Medlem

Om du menar allvar med att handlar om din tid att du vill "underlätta".... så finns inte egen hårdvara på menyn ens. Det är hyra hårdvara eller VPS som gäller...

Omstart?
Diskbyte?
Nätagg byte?
Omstart ?

Vem ska göra det? Du kommer få mer att göra än någonsin!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om du menar allvar med att handlar om din tid att du vill "underlätta".... så finns inte egen hårdvara på menyn ens. Det är hyra hårdvara eller VPS som gäller...

Omstart?
Diskbyte?
Nätagg byte?
Omstart ?

Vem ska göra det? Du kommer få mer att göra än någonsin!

Jo det har du såklart rätt i, men jag slipper samtidigt köra dit vid minsta lilla

Edit: Kanske värt o nämna att det handlar om en liten skola på 65 elever kurser 0 - 6

Permalänk

Azure AD kanske är ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

Jo det har du såklart rätt i, men jag slipper samtidigt köra dit vid minsta lilla

Ja, du kommer få pendla som en idiot annars.

PM en beskrivning på vilka typer av dokument dom skall spara, vilken lina ni sitter på osv så kanske jag kan hjälpa er.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Känner att jag kanske behöver strukturera lite bättre här..

Användarantal: Aldrig mer än 100st
Årskurser: Förstaklass - 6an

Uppkoppling: 8 Mbit/s ADSL (Fiber är på gång, men tar väl 1-2 år)
Enheter: Lärarna har varsin laptop, vanligast är en och annan stationär dator i varje klassrum.
Finns 1-2st Chromebooks med på skolan.

Skolan
- 5km från där jag bor i nuläget
- Klasserna är väldigt splittrade mellan byggnader, finns 6st byggnader inklusive Matsal.
- 200år+ så mycket tjocka väggar, därav finns det ett antal APs utplacerade.
- Lokaliserade ute på landet (så 8Mbit/s är den maximala hastigheten via ADSL)

Budget:
5000 kronor? Får ta det med ekonomi-ansvarig

Användning:
- Användare
- Hemkataloger / Gemensam (Spegla två 2TB? Mest för Word/PDF/Powerpoint-filer och en och annan bild)
- Koppla upp sig mot denna servern hemifrån för att komma åt router och andra enheter på nätverket.
- Skrivarkö?? (Kanske mer jobb än det är värt i eftertanke)

Permalänk
Medlem

Tänk på att det är du som kommer få skiten då dokument försvinner etc. Backup är ett måste. Skulle aldrig ta på mig det där utan service avtal med någon firma.

Vad händer om nätet går ned? UPS system. Vem ska ta hand om servern dyker, dom kommer inte acceptera att nätet är nere under längre tider då dom inte kommer åt sina dokument etc.

Offsite lagring för att sprida ut risken av förlorade dokument.

Tror du får öka budgeten en hel del.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

En microserver eller ml330 säger jag. En UPS och redundanta diskar. Lokal backup med USB-disk och Windows inbyggda. Gärna stötta upp med en moln-backup på det viktigaste (typ Storegate).

Permalänk
Medlem

Innan du sjösätter detta så se till att få ned ett avtal innan du gör någonting annars kommer all support och den kostnaden hamna på dig.

Samt se till så skolan vet vad dom kan förvänta sig i vilka tidsramar du kan vara på plats med ny hårdvara om det kraschar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv

Dropbox med delad mapp och individuella konton röstar jag på, du kan mappa den till "Mina Dokument" om du nu vill det.
Egen server låter som en usel idé. Bara licenser till 50st kommer kosta 10ggr din budget. AD och användarkonton låter onödigt och krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Tänk på att det är du som kommer få skiten då dokument försvinner etc. Backup är ett måste. Skulle aldrig ta på mig det där utan service avtal med någon firma.

Vad händer om nätet går ned? UPS system. Vem ska ta hand om servern dyker, dom kommer inte acceptera att nätet är nere under längre tider då dom inte kommer åt sina dokument etc.

Offsite lagring för att sprida ut risken av förlorade dokument.

Tror du får öka budgeten en hel del.

Tänk på att det är en skola nu på 60 elever, inte ett multimiljonärs företag som är beroende av sin uppkoppling.
De har gått dagar utan sin uppkoppling, det är en kass ADSL lina ute på landet som lever sitt eget liv.

De är vana vid att saker inte fungerar, sen är de själva duktiga på o rycka accesspunkter och undrar varför Wi-Fi inte fungerar i den byggnaden.

En spegling på några hårddiskar sen + en regelbunden backup på annan hårddisk som ligger hemma.
Så ska det ju inte vara någon fara..

Skrivet av jocke92:

En microserver eller ml330 säger jag. En UPS och redundanta diskar. Lokal backup med USB-disk och Windows inbyggda. Gärna stötta upp med en moln-backup på det viktigaste (typ Storegate).

Tack! Tror ni tänker i för stora banor, det är en skola..
Att läraren inte kommer åt sina dokument på en vecka gör inte att de förlorar några pengar, fördrygar deras arbete visst..

Men har jag backups så är det ju bara för mig och koppla upp mig och köra en återläsning.

Skrivet av Dax:

Innan du sjösätter detta så se till att få ned ett avtal innan du gör någonting annars kommer all support och den kostnaden hamna på dig.

Samt se till så skolan vet vad dom kan förvänta sig i vilka tidsramar du kan vara på plats med ny hårdvara om det kraschar.

Som sagt.. detta är något jag gör mest för att hjälpa skolan.
Får en liten slant i timmen som tack.

De förväntar sig inget från mig, att Wi-Fi inte fungerar i en byggnad där rektor ska ha möte med föräldrar är väl det med högst prio.

Skrivet av Hugligan:

Dropbox med delad mapp och individuella konton röstar jag på, du kan mappa den till "Mina Dokument" om du nu vill det.
Egen server låter som en usel idé. Bara licenser till 50st kommer kosta 10ggr din budget. AD och användarkonton låter onödigt och krångligt.

Hade ändå behövt något och koppla upp mig via.

Teamviewer slipper jag helst.
Och sitta och sätta statiska ip-adresser och öppna upp portar för dessa är inte heller så optimalt.

Där hade en server/dator som alltid är igång kommit bra till hands. Kopplar upp mig på den, och kommer då åt alla andra datorer genom datornamn då man är inne på nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Dropbox med delad mapp och individuella konton röstar jag på, du kan mappa den till "Mina Dokument" om du nu vill det.
Egen server låter som en usel idé. Bara licenser till 50st kommer kosta 10ggr din budget. AD och användarkonton låter onödigt och krångligt.

Dropbox och delade datorer? Finns visserligen som webb-version. Kanske google drives med deras Google Docs. Sedan gmail som mail. Heter väll gsuite nu, hur är det? Får man inte det billigare som skola.

Har man inte AD med personliga konton skulle jag köra deepfreeze på elevdatorerna. Så att de återställs till standard vid omstart.

Antar att de jobbar med USB-minnen idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Dropbox och delade datorer? Finns visserligen som webb-version. Kanske google drives med deras Google Docs. Sedan gmail som mail. Heter väll gsuite nu, hur är det? Får man inte det billigare som skola.

Har man inte AD med personliga konton skulle jag köra deepfreeze på elevdatorerna. Så att de återställs till standard vid omstart.

Antar att de jobbar med USB-minnen idag?

USB-minnen och några har jag lyckats få att använda Google Drive.

Kanske jag som lever kvar i det förflutna när kommunen ägde skolan.. och man fick varsitt AD-konto med tillhörande hemkatalog. Hade jag även haft en server som jag satt statisk ip och öppnat port till, hade jag kunnat koppla upp mig på den. Sen tagit mig vidare inom nätverket mot router, ap-mjukvara och andra datorer lokalt.

Men visst just det fungerar det med en dator som står i ett hörn 24/7 också..

Permalänk
Medlem

10 minuter så har någon klickat på en cryptolocker

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtsydlw:

USB-minnen och några har jag lyckats få att använda Google Drive.

Kanske jag som lever kvar i det förflutna när kommunen ägde skolan.. och man fick varsitt AD-konto med tillhörande hemkatalog. Hade jag även haft en server som jag satt statisk ip och öppnat port till, hade jag kunnat koppla upp mig på den. Sen tagit mig vidare inom nätverket mot router, ap-mjukvara och andra datorer lokalt.

Men visst just det fungerar det med en dator som står i ett hörn 24/7 också..

Sanningen är att mycket verkar blir chromebooks och google faktiskt. Men jag tycker inte det är fel som du har tänkt. Men skaffa reservdelsavtal på servern och se till att byt server inom 4-5 år så den inte står kvar med för gammal hårdvara för odsen att den går ner ökar för varje dag den åldras.

Permalänk
Medlem

Google Education är gratis för skolor, då har du allt på nätet. nåbart från skola och hem.

https://edu.google.com/products/productivity-tools/

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xtsydlw:

USB-minnen och några har jag lyckats få att använda Google Drive.

Kanske jag som lever kvar i det förflutna när kommunen ägde skolan.. och man fick varsitt AD-konto med tillhörande hemkatalog. Hade jag även haft en server som jag satt statisk ip och öppnat port till, hade jag kunnat koppla upp mig på den. Sen tagit mig vidare inom nätverket mot router, ap-mjukvara och andra datorer lokalt.

Men visst just det fungerar det med en dator som står i ett hörn 24/7 också..

Ställ för all del in en microserver eller dell och kör fjärrskrivbord.
Men tänk på CALs innan du börjar sätta upp ett AD och mappa hemkatalogen till varje användare. Skolor får iofs sånt billigare men långt ifrån gratis. Jag tror mer på någon sorts onlineportal/dropbox/drive med deepfreeze som någon nämnde.
Annars kan jag hett rekommendera Ubuntu. Det kör vi på KTH i flera salar. Anslut varje dator med ldap och sätt up en ldap server i hyper-v på din fjärrdator. Då kan varje elev ha eget inlogg precis som med AD och ett dugligt officepaket ingår! Sen kan du även övertala rektorn att detta är en grym platform för att lära elever grundläggabde programmering i tex python.

Skrivet av Spiffman:

10 minuter så har någon klickat på en cryptolocker

Detta tänkte jag också på, mardrömsscenario utan backup. Har man dock ställt in delningen korrekt så ska endast sin egna mappade katalog bli krypterad. Har man otur och lite lösa inställningar så kan mycket väl hela skiten bli krypterad.. kul! Shadow Copy och backup är ett måste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

10 minuter så har någon klickat på en cryptolocker

Med rätt rättigheter har eleven bara krypterat sina personliga saker och om där finns en gemsam slask.

Permalänk
Inaktiv

Budget 5000kr... Min nya tunna klient för att remota in på min server gick på över 30 000kr..

Nu har skolor extrem liten budget och hur tajt man kan göra beror på hur många tjänster ni redan kör i molnet? Ekonomi, schemaplanering, fil-lagring, ja väldigt mycket går att laga i molnet och många saker helt gratis.

Så frågan är vad servern behövs till egentligen? Angående fil-lagring så tar ni på er ansvar, bättre att använda något som dropbox. Speciellt om elever hemifrån vill kunna lagra filer där, visst finns det vpn i routrar men släppa in elever så är bäddat för problem.En sak är att man vill ha koll på hur mycket folk skriver ut och vem som gjorde vad på internet, men få till en sådan lösning för 5000kr inklusive servern är ej det lättaste.

Mitt råd med skrivaren är ha en gammal stationär dator där bredvid som elever får skriva ut ifrån, så ofta skriver de väl inte ut? Och det är bra att det ej är för lättvindigt. Samma dator kan även ha teamviewer på sig och från denna kan du inifrån komma åt all hårdvara.

Att logga internet är en annan femma. Jag känner dem som går i högstadiet på en kommunal skola och han påstår att eleverna där ej får använda det trådlösa wifin. Kanske är det samma på eran skola?
Jag ser annars som en risk att med fri Wifi bland elever så kan de göra skit som ni får ta ansvar för och ni har inget sätt att se vem som gjorde det. Varenda ny mobil idag har ju wifi, så att elever ej bär med sig dator till skolan kvittar.

Permalänk
Medlem

Har du tittat på Google Apps? Eftersom det är en skola så får dom allt gratis. Det innebär Gmail och google drive till alla lärare, och elever om man vill det, med obegränsad lagring.

Nu ser jag att dom inte har så fet lina, men om man kan få personalen att börja använda google istället så sparar man ju en del energi, och pengar, på att slippa ta backup på lokala filer.

Permalänk
Medlem

Oj vad tråkig budget för att kunna vara online åt så många klienter. Gillar optimism men detta projekt kan jag inte alls se en rimlig lösning för dom pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Permalänk
Medlem

Många glömmer att skolan hanterar uppgifter som kan vara känsliga. Detta är inte bara att ladda upp i ett "moln" och tror att allt är bra.

Snart är det dessutom dags för den nya personuppgiftslagen från EU som ställer hårdare krav på hantering av personuppgifter.

OT. Din budget är extremt tajt, men det går.

Du kanske kan köra Zentyal på en DELL T20. Maskinen kostar inte så mycket och den är kraftfull.
Alternativet till Zentyal är NethServer eller ClearOS.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Många glömmer att skolan hanterar uppgifter som kan vara känsliga. Detta är inte bara att ladda upp i ett "moln" och tror att allt är bra.

Snart är det dessutom dags för den nya personuppgiftslagen från EU som ställer hårdare krav på hantering av personuppgifter.

Och du tror att någon som tror att 5k är rimligt för en central serverlösning kommer att vara kapabel att säkra upp den sortens uppgifter bättre lokalt?

Tänk på att med centralisering av AD och filserver så kommer ingen komma åt sina filer över huvud taget. Det blir väldigt viktigt att ha någon form av redundans och backup.

På rak hand så skulle jag säga att det inte är görbart på en budget under 100k

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle spontant säga att du inte får Windows licenser och AD CALs till 65 + lärare för under 5000.
WD red 2tb diskar kostar 800kr (1000 ink moms) du kör två diskar i en raid1 och du har en extra till backup är 2400 kr.
Att försöka hålla en fil area själv speciellt när du har te.x en skola med känslig information är en riktig mardröm.
Jag hade köpt in USB minnen med lås, då har dom åtminstone något säkrare lösning...

Permalänk
Medlem

För 5000kr får du:

hårdvara,
Gen8 HP Microserver, med 2st 3tb diskar i raid 1. ett intel dualport kort

Operativsystem:
Opensource all the way.

tips, kör vmware ESXI, pfsense, Freenas, en wordpress host (för information internt och lite "tryck här" för att mappa drive eller liknande script / guide / information.)

Vid 80k då kanske du kan tänka på lite andra typer av lösningar där man betalar för licenser etc.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Och du tror att någon som tror att 5k är rimligt för en central serverlösning kommer att vara kapabel att säkra upp den sortens uppgifter bättre lokalt?

Tänk på att med centralisering av AD och filserver så kommer ingen komma åt sina filer över huvud taget. Det blir väldigt viktigt att ha någon form av redundans och backup.

På rak hand så skulle jag säga att det inte är görbart på en budget under 100k

Skickades från m.sweclockers.com

Allt handlar om kalkylerade risker. Lösningen är inte optimal, men att säga att det inte är genomförbart är felaktigt enligt mig.
Ska det vara med M$ skatten, då blir det för dyrt.

Detta kan vara starten till någon större där budgeten växer efterhand när ansvariga ser fördelarna.
Viktigaste i projektet är att förklara begränsningarna, MEN också visa att det finns en väg ut om man är beredd att satsa.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Zentyal som primary domain controller för Windows

http://www.tecmint.com/install-zentyal-as-primary-domain-cont...

Har inte testat det själv, men det tycks fungera.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |