Testpilot: AOC Agon AG251FZ – 240 Hz för den otålige

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC Agon AG251FZ – 240 Hz för den otålige

Testpiloten David Kvist tar pulsen på Agon AG251FZ, den senaste spelskärmen från AOC med en bilduppdateringsfrekvens på 240 Hz och en upplösning på 1 920 x 1 080 pixlar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Fråga: Märker man skillnad på 240 och 120 Hz?
Svar: Ja, även om det inte är självklart att alla gör det. Där jag upptäckte störst skillnad var faktiskt när jag markerade text i webbläsare och den snabba responsen när texten blev markerad jämfört med mina 60-Hz skärmar."

Frågan var skillnad mellan 240Hz och 120Hz. Inte 240Hz och 60Hz. 60-120 ser man en stor skillnad tycker jag, men känns obesvarat 120->240Hz.

Själv kör jag på 165Hz. Känner ingen större skillnad jämfört med typ 120Hz. Men stor skillnad mot 60Hz.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

"Fråga: Märker man skillnad på 240 och 120 Hz?
Svar: Ja, även om det inte är självklart att alla gör det. Där jag upptäckte störst skillnad var faktiskt när jag markerade text i webbläsare och den snabba responsen när texten blev markerad jämfört med mina 60-Hz skärmar."

Frågan var skillnad mellan 240Hz och 120Hz. Inte 240Hz och 60Hz. 60-120 ser man en stor skillnad tycker jag, men känns obesvarat 120->240Hz.

Själv kör jag på 165Hz. Känner ingen större skillnad jämfört med typ 120Hz. Men stor skillnad mot 60Hz.

Mellan 120 och 165 märker jag STOR skillnad ändå. Men märkte först av det efter jag sålt min 165hz. Rocket League är en av spelen jag märker det som mest i. I windows är det skrot som korn mer eller mindre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Följer den medföljande displayport kabeln VESA standarden, d.v.s. är den 20-de pinnen bortkopplad?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Avstängd

Känns väldigt dyrt när du kan få IPS/VA, 144hz och g-synk för nästan samma pris.

Sen en fråga om recensionen en nackdel är "Vingligt stativ"
Den ser ut att ha samma stativ som AG271QG och där klagade swec på "Rangligt stativ"
Jag har själv en AG271QG och jag förstår inte hur stativet kan upplevas som rangligt?
Är det fler än swec som klagat på det?
Är det kanske samma person på kontoret som skruvat ihop både era skärmar?

jag väger hundra pannor och jag kan stå och hoppa på golvet bredvid skrivbordet utan att skärmen rör sig nått alls, så om nån går bredvid erat skrivbord och skärmen skakar låter väldigt konstigt.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Inte för att låta negativ, men vad är poängen med att personen som testar skärmen är fullständigt ointresserad av spel som kräver hög uppdateringsfrekvens, FPS spel närmare bestämt?

Sen så måste ju din dator vara kärleksbarnet av en brödrost och en potatis om den inte klarar av mer än 200 fps i CSGO? Med ett gammalt 290X i 1440p max inställningar som jag har så är det i princip omöjligt att få FPSen under 300.

Permalänk
Medlem

Så slutsatsen är att 1ms gtg är total bullshit eftersom man kan se 8 frames så är en realistisk siffra mera 33ms. Dvs panelerna e lika sega som dom alltid varit dom matar dom bara med fler bilder...

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den, men jag undrar hur många som verkligen kan se skillnad på 140vs240Hz. Och hur många av dom skulle vilja betala extra för den upplevelsen (eller minska på andra kvalitéer)? Målgruppen måste vara försvinnande liten.

Men men, teknikutveckling är alltid trevligt och det finns säkert de som blir glada av den här nyheten.

Permalänk
Medlem

"Att det är en TN-panel är inte förvånande när vi pratar höga uppdateringsfrekvenser."

Jo det är det när 240hz VA paneler har funnits i flera år nu

Permalänk
Medlem

Dåliga betraktningsvinklar och ljusstarkt tyckte jag att min 144hz aoc Tn panel skärm också hade. Aocs TN paneler ska man undvika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xcluzive:

"Fråga: Märker man skillnad på 240 och 120 Hz?
Svar: Ja, även om det inte är självklart att alla gör det. Där jag upptäckte störst skillnad var faktiskt när jag markerade text i webbläsare och den snabba responsen när texten blev markerad jämfört med mina 60-Hz skärmar."

Frågan var skillnad mellan 240Hz och 120Hz. Inte 240Hz och 60Hz. 60-120 ser man en stor skillnad tycker jag, men känns obesvarat 120->240Hz.

Själv kör jag på 165Hz. Känner ingen större skillnad jämfört med typ 120Hz. Men stor skillnad mot 60Hz.

Om du läser frågan som jag svarar på "Ser man skillnad på 240 och 120 Hz" så implicerar den att det just är mellan dessa frekvenser. Annars hade jag skrivit 240 och 60 Hz.

Anledningen till att jag nämner att jag märker som absolut störst skillnad mellan min 60 Hz och 240 Hz är för att jag inte har en 120/144 Hz som jag samtidigt kan testa med.

Skrivet av Xeno88:

Följer den medföljande displayport kabeln VESA standarden, d.v.s. är den 20-de pinnen bortkopplad?

Nej, samtliga 20 kontaktbleck sitter i kontakten. Huruvida den är kopplad vågar jag inte svara på men har svårt att tänka mig att den är kapad.

Skrivet av kaya:

Känns väldigt dyrt när du kan få IPS/VA, 144hz och g-synk för nästan samma pris.

Sen en fråga om recensionen en nackdel är "Vingligt stativ"
Den ser ut att ha samma stativ som AG271QG och där klagade swec på "Rangligt stativ"
Jag har själv en AG271QG och jag förstår inte hur stativet kan upplevas som rangligt?
Är det fler än swec som klagat på det?
Är det kanske samma person på kontoret som skruvat ihop både era skärmar?

jag väger hundra pannor och jag kan stå och hoppa på golvet bredvid skrivbordet utan att skärmen rör sig nått alls, så om nån går bredvid erat skrivbord och skärmen skakar låter väldigt konstigt.

Jag har nog aldrig sagt att stativet skakar för att någon går förbi?

Mitt stativ vibrerar efter jag har tryckt på skärmknapparna i någon sekund. Något som konkurrenternas stativ inte gör, således är detta har sämre stabilitet än det genomsnittliga stativet.

Skrivet av Jackbob:

Inte för att låta negativ, men vad är poängen med att personen som testar skärmen är fullständigt ointresserad av spel som kräver hög uppdateringsfrekvens, FPS spel närmare bestämt?

Sen så måste ju din dator vara kärleksbarnet av en brödrost och en potatis om den inte klarar av mer än 200 fps i CSGO? Med ett gammalt 290X i 1440p max inställningar som jag har så är det i princip omöjligt att få FPSen under 300.

Med tanke på mängden trådar som dyker upp i forumet om att ny hårdvara inte når 300 FPS i CS:GO så kan jag inte se att min dator är ett isolerat exempel. Då jag själv inte spelar CS:GO såg jag ingen större vits att göra allt för att konfigurera och nå 300 FPS. I detta fallet gällde det att nå en tillräckligt snabb frekvens för att klara av att se skillnad eller få en uppfattning om huruvida skärmens uppdateringsfrekvens gick att uppfatta.

Sedan handlar det ju kanske inte riktigt om huruvida skärmen är vettig för en som bara spelar CS utan jag är en användare som är nyfiken och ville testa även om jag själv inte spelar så mycket FPS längre. Således kan man få en uppfattning om vart kompromisser har tagits och vilka användare som bör ta sig en titt på en annan skärm än denna då de primärt sysslar med X eller Y på datorn.

Skrivet av Belzzz:

Så slutsatsen är att 1ms gtg är total bullshit eftersom man kan se 8 frames så är en realistisk siffra mera 33ms. Dvs panelerna e lika sega som dom alltid varit dom matar dom bara med fler bilder...

Vet inte riktigt vad du tänker på? Är det bilden med UFO:t som rör sig?
Oavsätt så är 1 ms GTG alltid en marknadsföringssiffra då BtB är mer realistiskt och oftast en betydligt sämre siffra att ange. Sedan har jag för mig att min slutartid ligger automatiskt hanterad i kameran så det kan mycket väl vara så att flera bilder uppfattas av kameran.
Bilden finns för att man ska se att det faktiskt är mätbar och märkbar skillnad mellan 120 och 240 Hz.

Skrivet av murklor:

"Att det är en TN-panel är inte förvånande när vi pratar höga uppdateringsfrekvenser."

Jo det är det när 240hz VA paneler har funnits i flera år nu

Tänker du på Eizo Foris FG2421?
Det är ingen äkta 240 Hz-panel då den endast har bilduppdatering i 120 Hz men visar en helt svart skärm där mellan bilderna. Detta ger ju en skarpare bild men inte information i 240 Hz.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Perfekt skärm för mig som ägnar mitt liv åt att markera text i webbläsare.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Lagen om avtagande avkastning är ganska påträngande.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Å för den som undrar vilket spann Adaptive sync'en arbetar i så är det 48-240hz. Riktigt bra på papperet tycker jag, sen om det fungerar lika bra i verkligheten är ju frågan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har nog aldrig sagt att stativet skakar för att någon går förbi?

Mitt stativ vibrerar efter jag har tryckt på skärmknapparna i någon sekund. Något som konkurrenternas stativ inte gör, således är detta har sämre stabilitet än det genomsnittliga stativet.

Nej inte du men i recensionen av AG271QG så skrevs det här "Varje gång någon går förbi skrivbordet gungar skärmen ordentligt."
Och du verkade vara ungefär lika nöjd med stativet

Trycker jag på on/off, så rör sig skärmen, kanske 2mm uppåt och när jag släpper knappen så går skärmen tillbaka, men några skakningar har jag då inte sett.
Men lossar jag på skruven till V:et i foten så skakar faktiskt skärmen när man trycker på on/off.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Vad har du för dator? Känns som det borde varit inkluderat i recensionen.

Recensionen känns som den gjordes och skrevs på en halvtimme. De första 5 delarna är mer eller mindre teknisk information samt korta kommentarer som att ljudet är dåligt och att den är fruktansvärt ljusstark.

När det kommer till speltesterna så vet jag inte exakt hur du tänkte när du skrev?
Du nämner till exempel UT99 i listan över spel du testat men skriver sedan aldrig om det igen, varför?
Du nämner endast vilken FPS du lyckas komma upp i med de CS/BF samt att det är svårt att nå 240FPS med spel generellt. Återigen, specs?
Sist före FAQ:n skriver du att de "flesta andra" spel inte var intressanta/fungerade av någon anledning. Vilka spel var det och varför?

Så till din FAQ. Varför är den under spelsektionen?
Den första frågan är inte svarad. Du skriver något generellt utan några som helst exempel eller ytterligare information och svarar sedan på en annan fråga (240 vz 60hz).
Den andra frågan var någorlunda svarad och även ett bättre svar på den första frågan än svaret vi fick där.
Den sista frågan känns rimlig och svaras bra.

Det känns uppenbart från min sida att den här skärmen inte var för dig. Vilket är fine. En recension är en subjektiv åsikt trots allt och alla produkter är inte för alla, som du också nämner.
Men den här recensionen känns skriven från en synvinkel som du inte har. Det vill säga, den känns riktad åt folk som redan har en 120+hz skärm och som kan dra nytta av Adaptive Sync/Freesync/Gsync.
Men du har inte en 120+hz skärm och du har ett Nvidia kort för en skärm som kräver ett AMD kort. Så många frågor blir besvarade med "jag vet inte".
Det känns även som du tvingade på dig att prova skärmen i spel som du inte är intresserad av och därför inte spelar särskilt mycket. Tror personligen att om du ska recensera en sådan här skärm och beskriva skillnaderna mellan en 120hz och 240hz skärm så krävs det att du är van att spela ett visst spel med en 120hz skärm.

För att avsluta, klockan är tidigt och jag har precis vaknat så detta urartade en aning, men den här recensionen gör varken dig eller skärmen rättvisa.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

"Då jag inte körde något repeterbart test är det svårt att vara helt säker, men jag kan med stor säkerhet svara att jag är precis lika dålig i 240 Hz som i 120 Hz när det kommer till FPS-spel."

Roligt och ödmjukt

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

"Premiumkänsla per krona" känns spontant som en klockren måttenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Master of Overkill

Har 240Hz och är guld i CS:GO och UT och Quake man märker skillnad.
Sen att du inte fick 300 FPS i CS:GO är mig konstigt samma med UT / Quake

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Kan inte säga jag bryr mig om 240hz skärmar och ser det som onödigt och får se om det blir ett ryzen köp till hösten när det kommit roligare gpu så går jag nog upp till 1440p från 1080p men skulle inte säga jag bryr mig om skärmen ens är på bara 60hz ens då när spelen jag kör påverkas minimalt av det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Inte för att låta negativ, men vad är poängen med att personen som testar skärmen är fullständigt ointresserad av spel som kräver hög uppdateringsfrekvens, FPS spel närmare bestämt?

Sen så måste ju din dator vara kärleksbarnet av en brödrost och en potatis om den inte klarar av mer än 200 fps i CSGO? Med ett gammalt 290X i 1440p max inställningar som jag har så är det i princip omöjligt att få FPSen under 300.

Jag reagerade också på det. Varför testa en gamingskärm när man inte vill eller kan spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Inte för att vara den som är den, men jag undrar hur många som verkligen kan se skillnad på 140vs240Hz. Och hur många av dom skulle vilja betala extra för den upplevelsen (eller minska på andra kvalitéer)? Målgruppen måste vara försvinnande liten.

Men men, teknikutveckling är alltid trevligt och det finns säkert de som blir glada av den här nyheten.

Den största skillnaden är nog snarare att man märker skillnaden i input delay.
Jag spelar mycket flipper på datorn och testade en gång att pumpa upp refreshrate i 240hz. (vilket verkar vara max för Pinball FX2)
Jag har en 120hz monitor, så ingen skillnad i bild, men däremot en jävla skillnad i input delay. Jag är van vid att spela med 120hz refreshrate, så när jag lät spelet gå i 240fps så blev det genast problem med att få kulan att gå dit jag ville, speciellt när man försöker skjuta med yttersta kanten på flippern. (för att träffa något långt ner på andra sidan), Det gick helt enkelt inte.
Jag är smått förvånad att det verkligen är så stor skillnad, med tanke på att det trots allt bara rör sig om ett par ms, ( 8,33ms för 120hz och 4,16ms för 240hz ), men det var tillräckligt stor skillnad för att fukkaupp mitt spelande.

Jag skulle gissa att det även blir viss skillnad för ögonen, då hjärnans syncentra har lättare att tolka en väldigt snabb rörelse över skärmen som just rörelse. Något jag ständigt märker av då jag även spelar Pinball Arcade (låst till 60fps (till skillnad från ovan nämnda FX2 som kör 120fps)). det tar helt enkelt lite längre tid att reagera när en kula studsar iväg på en bana som jag inte förutsett, jag ser inte rörelsen förens kulan färdats en bra bit.
Om jag fokuserar lite på det, så är det lätt att se hur en kula ritar en serie av frames över skärmen i 60fps, den hinner färdas ganska långt på 16,7ms. i 120fps ser det mer ut som 1 objekt som rör sig, men om den rör sig väldigt snabbt så blir det samma sak där. Jag skulle gissa att i 240fps skulle det alltid se ut som 1 objekt som rör sig, vilket skulle innebära att jag kan reagera snabbare då hjärnan slipper vänta på att ögats syncentra översätter frames till rörelse.

tldr:
Input delay mellan 120hz och 240hz gör stor skillnad.
Ögats förmåga att översätta en serie frames till rörelse går snabbare med högre refresh rates, och låter dig snabbare reagera när något oväntat händer.

---

Jag är nyfiken på om det skulle gå att köra 3D Vision på den där skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Känns väldigt dyrt när du kan få IPS/VA, 144hz och g-synk för nästan samma pris.

Sen en fråga om recensionen en nackdel är "Vingligt stativ"
Den ser ut att ha samma stativ som AG271QG och där klagade swec på "Rangligt stativ"
Jag har själv en AG271QG och jag förstår inte hur stativet kan upplevas som rangligt?
Är det fler än swec som klagat på det?
Är det kanske samma person på kontoret som skruvat ihop både era skärmar?

jag väger hundra pannor och jag kan stå och hoppa på golvet bredvid skrivbordet utan att skärmen rör sig nått alls, så om nån går bredvid erat skrivbord och skärmen skakar låter väldigt konstigt.

Undrar om det är det min granne ovanför gör "testar om skärmen är vinglig"

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk

För er som undrar om man ser skillnad på 144hz och 240hz i spel. Ja, jag såg en betydande skillnad. Testat i quake live, samt cs go. Benq zowie.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror absolut många kan se skillnad mellan olika uppdateringsfrekvenser men samtidigt att skillnader många ser iaf kan handla om mer än bara uppdateringsfrekvenserna, för lite mer parametrar än bara det ger ett intryck/helhetsintryck av en skärm också, skulle tro att de flesta av oss på Swec har en förmåga att kunna överskatta sig ibland och Gud vet att det hänt mig själv även om jag inte kan prata för andra.

Sweclockers, kan ni inte bjuda in random medlemmar och hålla blindtest som reportage, jag är uppriktigt nyfikenen på resultaten mellan och inte att få se någon ev få stå i skamvrån, behöver ju inte ens lista namn utan person 1, 2, 3 osv..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Jag tror absolut många kan se skillnad mellan olika uppdateringsfrekvenser men samtidigt att skillnader många ser iaf kan handla om mer än bara uppdateringsfrekvenserna, för lite mer parametrar än bara det ger ett intryck/helhetsintryck av en skärm också, skulle tro att de flesta av oss på Swec har en förmåga att kunna överskatta sig ibland och Gud vet att det hänt mig själv även om jag inte kan prata för andra.

Sweclockers, kan ni inte bjuda in random medlemmar och hålla blindtest som reportage, jag är uppriktigt nyfikenen på resultaten mellan och inte att få se någon ev få stå i skamvrån, behöver ju inte ens lista namn utan person 1, 2, 3 osv..?

Jag med flera har efterfrågat såna här test några gånger. Det borde vara rätt lätt att sätta upp för Sweclockers och många hade nog varit frivilliga att vara med. Skulle vilja se 60Hz, 100Hz, 120Hz, 144Hz, 165Hz och 240Hz. Jag skulle bli mäkta förvånad om någon skulle klara alla test.

Tack för recensionen David. Jag tror du var lite fel person att testa den dock, du verkar inte vara den typen av person som AOC har gjort skärmen för. Som en annan skrev; den här recensionen gör varken dig eller skärmen rättvisa.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Sweclockers, kan ni inte bjuda in random medlemmar och hålla blindtest som reportage, jag är uppriktigt nyfikenen på resultaten mellan och inte att få se någon ev få stå i skamvrån, behöver ju inte ens lista namn utan person 1, 2, 3 osv..?

Random medlemmar? Testet bör ju rimligen bestå av personer som spelar på hög nivå annars är det ju helt meningslöst.

Permalänk
Medlem

@Vact: Håller inte med. Det bör absolut vara en blandad skara personer. Då pro gamers lär vara en väldigt liten del. Givetvis bör några vara pro gamers men inte alla. Förvisso är det kanske just pro gamers som kläcker kommentarer så som "spelet är ospelbart under 100 fps".

Låt oss nu säga att dessa PRO gamers skulle pricka in 100% av 120Hz+ skärmarna men att sedan vi vanliga gamers inte skulle märka någon större skillnad. Ska man då som vanlig gamer lägga dom hundra/tusenlappar extra för att få en funktion som man kanske inte ens har nytta av?

Min primära skärm kör 144hz, min sekundära kör jag i 75hz. Kan ärligt säga att jag personligen inte märker en jättestor skillnad. Det som jag tycker mig ge en större förbättring är användningen av G-synk.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@Nautilus011 Fast inget test, gjort av någon annan, kan ju någonsin säga om just DU kommer se/uppleva skillnad på 120-240, det är ju bara du som kan göra det. Därför bör ju det testas av de som har störst chans att faktiskt visa om det finns en skillnad. Personligen bryr jag mig inte om ett sådant test, jag vet svaret, men det skulle vara bra ammunition mot alla som påstår motsatsen.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=yWEpIwNDeCA

Om någon har missat det. Bara intressant tillägg till iskussionen kring att se hertz.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.