Dell lanserar UP3218K – 31,5-tumsskärm med 8K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Dell lanserar UP3218K – 31,5-tumsskärm med 8K-upplösning

Efter att tidigare under året visat upp modellen lanserar nu Dell UP3218K, en 8K-upplöst datorskärm med en prislapp på cirka 55 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om 2x 1080 Ti klarar av att driva den i 60Hz? Ska bli intressant att se testerna.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Undrar om 2x 1080 Ti klarar av att driva den i 60Hz? Ska bli intressant att se testerna.

Ett 1080 Ti klarar knappt 60 fps i 4k. En 8k-skärm är som fyra stycken 4k-skärmar. Då kan inte två 1080Ti's dra runt det, nej.

Permalänk
Hjälpsam

Inte optimal för gaming nej, men imponerande färgrymd. Ska bli intressant att se hur bra panelen faktiskt är.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Undrar om 2x 1080 Ti klarar av att driva den i 60Hz? Ska bli intressant att se testerna.

Uppenbart en spelskärm. Finns det ens några spel som man kan köra 8k i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Ett 1080 Ti knappt klarar 60 fps i 4k. En 8k-skärm är som fyra stycken 4k-skärmar. Då kan inte två 1080Ti's dra runt det, nej.

Klart 2st ti kan det. Sänk grafikinställningarna bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Krävs ju 1st 1080 Ti för en 4K-skärm, så 4st 1080 Ti för denna? Yikes.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

30HZ = ont i ögonen

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Trevligt! Det går förstås att köra 8K till vardags men "bara" spela i 4K (uppskalat), så det kan jag tänka mig. Däremot är priset förstås åt skogen för högt initialt, och dubbla DP-kablar är ett fulhack som jag inte vill ha så jag väntar åtminstone tills 1st DP räcker för 60Hz (dvs det får bli någon annan framtida skärm).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ownage:

Klart 2st ti kan det. Sänk grafikinställningarna bara

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare 4x

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Krävs ju 1st 1080 Ti för en 4K-skärm, så 4st 1080 Ti för denna? Yikes.

En 1080 Ti räcker inte till en 4K-skärm, så åtminstone 6st för denna skärm.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gör dom dessa skärmar bara för att visa att dom kan eller finns det en målgrupp?

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
99:e percentilen

Detta är ingen spelskärm.

Folk behöver inte ens fundera på hur många 1080 Ti som behövs osv. Det bästa som finns för gaming i dagsläget är 2 560 × 1 440 @ 144+ Hz eller 3 440 × 1 440 @ 100 Hz om man föredrar ultrawide. 4K @ 144 Hz är på gång, men det lär dröja ett antal GPU-generationer innan vi går vidare därifrån.

Det som däremot gör mig lycklig ända in i själen när jag läser denna nyhet är att 8K mycket väl kan vara "tillräcklig" upplösning för skrivbordet. Kan inte tänka mig annat än att det är en absolut dröm att sitta och arbeta vid en sådan skärm.

Spel är inte det enda man kan använda en dator till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Skulle suttit fint som redigeringsskärm för foto och film, men inte till det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det som däremot gör mig lycklig ända in i själen när jag läser denna nyhet är att 8K mycket väl kan vara "tillräcklig" upplösning för skrivbordet. Kan inte tänka mig annat än att det är en absolut dröm att sitta och arbeta vid en sådan skärm.

Precis och exakt. Vid 8K så borde det inte längre gå att urskilja enskilda pixlar (i 4K på min 27" så gör jag det, så
därför kör jag 2xAA i spel), även om 31,5" är rätt stort vid normalt betrakningsavstånd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Även om upplösningen har blivit högre på datorskärmarna så har de fått en större bildyta också. Pixels Per Inch dvs det man "egentligen" menar med upplösning har i princip legat stilla på runt 100 på datorskärmar i decennier.

Kolla på de lodräta linjerna i bokstäverna i den här texten. De är 1 pixel breda och syns ändå mycket tydligt på en vanlig datorskärm. Det är en väldigt grovhuggen begränsning för bokstäver och läsbarhet.

Även med 200 PPI och tunnare linjer så finns det utrymme för förbättring i skärpa. 280 PPI som på den här Dell-skärmen börjar dock närma sig vad som är lönt att förbättra. En milstolpe får man säga.

Permalänk
Medlem

4x1080ti lär inte heller det räcka med tanke på hur flera gpuer idag skalar prestandan.

Sen tycker jag inte 55k är speciellt farligt med pengar för något så nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så nu börjar vi närma oss vad som är "tillräcklig" upplösning. Många år kvar innan vi kommer sitta med 8K skärmar och för spel är det bara att glömma just nu, men utvecklingen går frammåt iaf

Permalänk
Medlem

Inte många decennier kvar till 8k, 27", 144hz, G-sync, quantom dots, HDR, 1ms gtg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur och var kan jag beställa? Som levererar till sverige?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Billigt om du jämför med en 8k tv på 500,000.

Skrivet av EliteSweden:

Skulle suttit fint som redigeringsskärm för foto och film, men inte till det priset.

En pris minskning på 90% är rätt bra skulle jag säga, kommer ju knappast kosta 55k om 5 år.

Permalänk
Medlem

Då kommer antialiasing bli helt obsolete?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Inte optimal för gaming nej, men imponerande färgrymd. Ska bli intressant att se hur bra panelen faktiskt är.

Undrar om inte denna höga upplösning kommer att göra så att den där suddigheten som finns när man kör på lägre än default upplösning försvinner.

VILKEN JÄVLA MENING! Haha

Men ändå. Undrar.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Kare:

30HZ = ont i ögonen

Inte om man endast kör en slideshow på högupplösta bilder

OnT: Trevligt att det kommer ut 8k på marknaden. Lite dyrt kan man tycka det är, men hur dyra var inte de första 4k-skärmarna?

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

LinusTechTips fixar ju 8K med 4x Titans!

Här startar han Crysis 3. Eller ~10:25 om ni vill spola själva.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Undrar om inte denna höga upplösning kommer att göra så att den där suddigheten som finns när man kör på lägre än default upplösning försvinner.

VILKEN JÄVLA MENING! Haha

Men ändå. Undrar.

Vet inte om det är skillnader i OS:ets display scaling eller själva upplösningen, men jag upphör aldrig att fascineras över att en Macbook pro 13" kan visa i princip alla upplösningar upp till sin native 2560x1600 utan suddighet. Till vardags kör jag 1680x1050 (den sista sk HiDPI-upplösningen), och det är verkligen knivskarpt.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Uppenbart en spelskärm. Finns det ens några spel som man kan köra 8k i?

Körde Portal 2 med 16K-res via intern uppskalning på en 4K-skärm och det gick utmärkt. Beror ju spelet. Du kan säkert få GLQuake eller nåt sånt att rulla i den upplösningen utan knas också :). Många gamla spel lär ju funka alldeles utmärkt, dock så lär det väl ta ett par decennier innan vi kör Witcher 3 i 8K felfritt :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Vet inte om det är skillnader i OS:ets display scaling eller själva upplösningen, men jag upphör aldrig att fascineras över att en Macbook pro 13" kan visa i princip alla upplösningar upp till sin native 2560x1600 utan suddighet. Till vardags kör jag 1680x1050 (den sista sk HiDPI-upplösningen), och det är verkligen knivskarpt.

Har nog dock mer med att göra att skärmen är så pass liten och högupplöst än att den har bra skalningsfunktion. Jag ser definitivt skillnad på skärpan på min Macbook när jag växlar mellan upplösningar. Det är samma på min 4K-skärm där det kan vara svårt att se skillnaden, men den finns där och den är ändå påtaglig jämfört med native eller där du kör en bra pixelmappad upplösning (ex 1080p på en 4K-skärm). Nu klarar min externa skärm en perfekt pixelmappning också så jag kan köra i 1080p i perfekt skärpa, men det kan inte Macbooken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Då kommer antialiasing bli helt obsolete?

Nej.. skiftande ljusstyrka ser ögat lätt ändå DVS pixelpopping (blinkande linjer) och sånt tar bra (icke post)-AA bort.
(Blir kanske i praktiken obsolete vid 1000 ppi eller nåt?)

Hur långt bort ser du den blinkande pixeln.. 6-10 meter?

Linjerna då? (1pix breda).... 60 meter?
(klicka på bilden)

Permalänk
Inaktiv

Gott gott då kanske 4k äntligen kan bli normaliserat och alla sketna 1080 skärmar försvinna från marknaden.

1920x1080 har typ blivit den lägre standarden för MOBILTELEFONER, och 4k normalt för TV sedan en längre tid redan. Men ändå envisas dataskärmstillverkare (där man faktiskt akut behöver högre upplösning) att forsätta sälja främst 1080 skärmar.