Surfplatta för studier, Netflix och Spotify.

Permalänk

Surfplatta för studier, Netflix och Spotify.

Hallå!
Håller på och försöker hitta en liten fin surfplatta eftersom jag gått utan bärbar alldeles för länge och allt mitt krut ligger på min stationära dator.
Har fyra krav på den:
- Skall gå att anteckna på med externt tangentbord och filerna skall utan krångel gå att överföra till word/google docs om office inte finns att tillgå.
- Full HD för lite Netflix i sängen på kvällen
- Bra bluetooth för uppkoppling till min fina högtalare i hemmet.
- Helst under 2500 kr.

- Bonus: Bra flyt på PDF-läsande

Har tittat på följande alternativ hittills som verkar rimliga. Dock försvinner ett fint erbjudande nu vid midnatt :(.
Samsung Galaxy tab A 10.1"
Chuwi Hi12, som jag inte alls vet hur jag skall köpa eftersom jag inte kan teknikhandel online som inte är av typen webhallen/netonnet
Lenovo tab 2 a10-70 10.1"

Vore väldigt tacksam för lite insikt och lite hjälp angående hur jag bör tänka. Fler förslag uppskattas såklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stiftpenna:

Hallå!
Håller på och försöker hitta en liten fin surfplatta eftersom jag gått utan bärbar alldeles för länge och allt mitt krut ligger på min stationära dator.
Har fyra krav på den:
- Skall gå att anteckna på med externt tangentbord och filerna skall utan krångel gå att överföra till word/google docs om office inte finns att tillgå.
- Full HD för lite Netflix i sängen på kvällen
- Bra bluetooth för uppkoppling till min fina högtalare i hemmet.
- Helst under 2500 kr.

- Bonus: Bra flyt på PDF-läsande

Har tittat på följande alternativ hittills som verkar rimliga. Dock försvinner ett fint erbjudande nu vid midnatt :(.
Samsung Galaxy tab A 10.1"
Chuwi Hi12, som jag inte alls vet hur jag skall köpa eftersom jag inte kan teknikhandel online som inte är av typen webhallen/netonnet
Lenovo tab 2 a10-70 10.1"

Vore väldigt tacksam för lite insikt och lite hjälp angående hur jag bör tänka. Fler förslag uppskattas såklart!

Chromebook låter vettigt

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Måste det vara en 10"-platta? Om inte tror jag att
nVidia Shield Tablet
är ett bra alternativ. Fin skärm, ok ljud (för att vara en platta) med framåtriktade högtalare och ett Android som känns ganska rent.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Måste det vara en 10"-platta? Om inte tror jag att
nVidia Shield Tablet
är ett bra alternativ. Fin skärm, ok ljud (för att vara en platta) med framåtriktade högtalare och ett Android som känns ganska rent.

Hmm Android 5 är ju gammalt som gatan, finns det några uppdateringar till den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@Stiftpenna: Jag hade tittat på Windows-plattor också. Android är inte det smidigaste operativsystemet för produktivitet, även om det är bättre på mediekonsumtion.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla lite på Chuwi de har en hel del billiga plattor som du kan dualboota windows och android på.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Hmm Android 5 är ju gammalt som gatan, finns det några uppdateringar till den?

Skickades från m.sweclockers.com

Står ju t.o.m i länken att den kör Android 7?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Står ju t.o.m i länken att den kör Android 7?

Jo såg det efter att jag tittade igen......

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hmm Android 5 är ju gammalt som gatan, finns det några uppdateringar till den?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja den stöder fortfarande det senaste uppdateringarna som kommer via deras officiella uppdateringarna kan iaf säga upp till nougat(7.0)

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Skrivet av [SH]:

Måste det vara en 10"-platta? Om inte tror jag att
nVidia Shield Tablet
är ett bra alternativ. Fin skärm, ok ljud (för att vara en platta) med framåtriktade högtalare och ett Android som känns ganska rent.

Jag har faktiskt kollat på den men vill helst ha lite större skärm att arbeta på faktiskt. Det var där det föll. Sedan håller jag med dig, det verkar vara en riktigt fin platta för priset.

Skrivet av Hulle:

@Stiftpenna: Jag hade tittat på Windows-plattor också. Android är inte det smidigaste operativsystemet för produktivitet, även om det är bättre på mediekonsumtion.

/hulle.

Nej, det är det jag är rädd för faktiskt. Problemet med Windowsplattor är att jag inte har råd att lägga priset de vill ha i nuläget. Det var där jag fann Chuwi och hittade en väldigt fin Windowsplatta för en budgetpeng. Däremot hade jag för mig att Samsungs noteprogram faktiskt höll måttet men det var lite det jag ville höra mig för kring också.

Skrivet av PeNMaX:

Jag skulle kolla lite på Chuwi de har en hel del billiga plattor som du kan dualboota windows och android på.

Har du någon länk? Jag har som sagt ingen aning om var jag får tag på det på bästa sätt till Sverige. Jag behöver ingen dualboot, det ena eller andra räcker fint:).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stiftpenna:

Jag har faktiskt kollat på den men vill helst ha lite större skärm att arbeta på faktiskt. Det var där det föll. Sedan håller jag med dig, det verkar vara en riktigt fin platta för priset.

Ok, om du tänker om angående storleken kan jag varmt rekommendera den. Har kört med min sedan i november och är mycket nöjd. Nvidia verkar dessutom sköta detta med uppdateringar exemplariskt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]