Lära sig Java med Raspery Pi?

Permalänk
Medlem

Lära sig Java med Raspery Pi?

Hej,
Min grabb fyller snart 14 och har precis börjat försöka lära sig Java. Tanken är att skapa enkla spel. Han har laddat ner en javakurs-app till sin android-telefon. Nu fyller han ju som sagt år snart och jag hade tänkt mig en Raspery Pi som present som han kan lära sig programmering och testa sina alster på. Han har ingen egen dator utan använder familjens till spel mm (den i signaturen). Förlåt mina newby-frågor, jag kan verkligen ingenting om vare sig Java eller Rasbery Pi, men kan man köra Java på en Raspery Pi? Är det en lämplig test-dator? Vad behöver man i så fall? Jag gissar på följande:

  • Rasbery Pi 3

  • Minneskort

  • Tangentbord

  • Skärm

Vad mer?
Vilket operativsystem funkar bäst till detta syfte? Vanlig datorskärm eller en skärm som jag har tror finns som tillbehör till RPi?

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkanH:

[...] jag kan verkligen ingenting om vare sig Java eller Rasbery Pi [...]

Med detta i åtanke; Raspberry Pi är väldigt annorlunda jämfört med vanliga datorer. Åtminstone i vissa avseenden. De använder liknande processor som används i telefoner och surfplattor, vilka är något annat än de som finns i PC. Program behöver skrivas särskilt för denna typen av processor för att fungera, och det är inget du kör Windows på. (finns en specialversion av Windows 10 till RPi, men det är något helt annat) Det finns ett rekommenderat OS för RPi som heter Raspbian (baserat på Debian, en Linux-distribution) och fungerar bra för de allra flesta användningsområden.

Java ska fungera fint.
https://www.raspberrypi.org/blog/oracle-java-on-raspberry-pi/

Du kommer behöva minst minneskort (micro SD) och nätadapter. Lämpligt chassi är även att rekommendera.
Vanlig skärm fungerar. Se bara till att den har HDMI in, alternativt någon adapter. Mus och tangentbord, förstås.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera utmärkt med en raspberry som java dator. Men är det inte dags för en egen riktig dator snart? Kanske ligger utanför den möjliga budgeten? i så fall så kör på!

utöver det du listade behövs också en mus, och en 2A usb-laddare

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Men är det inte dags för en egen riktig dator snart? Kanske ligger utanför den möjliga budgeten?

Jo, det gör det väl. Han får en "riktig" dator när han börjar göra läxorna på datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Det får nog bli en liten hallondator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av HåkanH:

Tack för tipsen! Det får nog bli en liten hallondator.

Skickades från m.sweclockers.com

Färdigt paket.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/integr...

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Tack, ser smidigt ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 4,2 GHz, ASUS Crosshair V Formula-Z, Radeon HD7970 3 Gb, Kingston 1333 MHz 4x4 Gb, 4 x Intel 525 240Gb SSD i RAID 10 och 1 Seagate Constellation 3 1 Tb, Thermalright Silver Arrow, Cooler Master Miditower 690 II Advance, Corsair TX650W, Win 10 64

Permalänk
Inaktiv

Alternativt köp en begagnad laptop för mindre än vad en raspberry med allt lullull går till.
http://www.tradera.com/search?categoryId=302393&sortBy=Lowest...
För runt 500kr går det få en fin leklaptop.

Orsaken till detta förslag var att han saknade en egen dator. Och då kan en billig laptop vara ett bra val.

Angående Raspbery pin så går det köra med tvn, jag själv har flera stycken. Men jag tycker kostnaden snabbt plockar på när de ska ha det ena och andra.