Permalänk
Medlem

Alternativ till XF240H för spel etc

Jag köpte mig en Acer XF240H från inet förra veckan och har nog aldrig varit så missnöjd med en skärm. Alla ljusa färger smälter ihop till vitt, och allt mörkt blir mer eller mindre svart. Det ljusa är såpass illa att jag får ont i huvudet, men drar man ner ljusstyrkan så försvinner mer och mer färger in mörkret.
Att en TN-skärm från 2015 skulle vara såhär mycket sämre än en TN från 2009 (som för övrigt kostade 1100kr) hade jag aldrig kunnat vänta mig..
Kanske är ett måndagsex, men med tanke på att det är Acer är jag inte så säker, så jag tänkte försöka få den utbytt mot något annat.

Men vad finns det för vettiga 24"(ish)-skärmar som är trevliga för spel, för runt 3000kr?

Gärna från inet, så att det blir så enkelt som möjligt.
Kravmässigt är jag inte så petig (Jag sitter trots allt med ett par skärmar från 2009. Tänk dock inte på min signatur, den har jag bara inte rört sen 2010 eller så), men 144Hz är väl trevligt. Spelar inte så jättemycket snabba spel, så det är väl som sagt inte så viktigt. Välvda skärmar vet jag inte om, men det kanske kan vara kul?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk

Själv har jag en Benq xl2430t, färgerna enligt mig är aningen bättre än min laptops ips panel, vet inte om den fortfarande säljs däremot..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Skrivet av gylldevik:

Själv har jag en Benq xl2430t, färgerna enligt mig är aningen bättre än min laptops ips panel, vet inte om den fortfarande säljs däremot..

Skickades från m.sweclockers.com

Körde däremot en Asus vg248qe i somras, och färgerna var väldigt mycket bättre än benqns. Glömde bort de när jag skrev första inlägget haha..

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jokkocze: Har inte sett modellen i fråga, men det där låter som att det är inställningarna som i första hand är fel eller felmatchad, till exempel att du kör HDMI och skärmen står ställd för videonivåer 16-235 istället för 0-255.

Laborera fram teckningen av nyanser nära svart och vitt med följande testmönster:

http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php
http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Själv har jag en Benq xl2430t, färgerna enligt mig är aningen bättre än min laptops ips panel, vet inte om den fortfarande säljs däremot..
Säljs fortfarande, men ligger strax under 4000kr i nuläget

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av gylldevik:

Körde däremot en Asus vg248qe i somras, och färgerna var väldigt mycket bättre än benqns. Glömde bort de när jag skrev första inlägget haha..

Är väl modellen under de jag har erfarenhet av. Bra skärmar, men de börjar bli lite gamla, så priset är rätt avskräckande. Sen har jag dåliga minnen av dem (Eller någon modell över), vilket ytterligare bidrar lite till tvekandet på just de skärmarna.

Skrivet av Laxpudding:

@Jokkocze: Har inte sett modellen i fråga, men det där låter som att det är inställningarna som i första hand är fel eller felmatchad, till exempel att du kör HDMI och skärmen står ställd för videonivåer 16-235 istället för 0-255.

Laborera fram teckningen av nyanser nära svart och vitt med följande testmönster:

http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php
http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php

Jag har suttit och experimenterat med kalibreringsverktyg sen i fredags, så det börjar kännas som att jag inte kommer få det bättre än vad jag lyckats med nu.
På det vita där kan jag säga att den undre raden inte går att se öht, och det är med ljusstyrka nerdragen till nästan minimum.

Videonivåer är dock inget jag direkt sett något av. Är det aktuellt även via DP? Och var hittar man det isf?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jokkocze:

På det vita där kan jag säga att den undre raden inte går att se öht, och det är med ljusstyrka nerdragen till nästan minimum.

Ljusstyrkan/Brightness på en datorskärm påverkar styrkan på bakgrundsbelysningen. Inte var du sätter svart- och vitnivåer. Contrast-reglaget ska plocka fram nyanser nära vitt. Många gamingskärmar kommer också med förinställningar som är helt galet fel direkt ur kartong. Du kan behöva aktivera någon form av Standard-läge och även gå igenom alla bildlägen och se vilka som gör minst fel i testmönstren.

Citat:

Videonivåer är dock inget jag direkt sett något av. Är det aktuellt även via DP? Och var hittar man det isf?

Kör du DP är det normalt datornivåer hela vägen. Men ibland kan reglagen ha effekt även fast de inte borde det. Du hittar dem, om de finns, i skärmens menyer. Vad alternativen sedan döps till och var de gömmer sig? Tja, jag leker detektiv varenda gång.

Tänk också på att XF240H är en TN-panel. Vinklingen mot skärmen har enorm betydelse för de här detaljerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ljusstyrkan/Brightness på en datorskärm påverkar styrkan på bakgrundsbelysningen. Inte var du sätter svart- och vitnivåer. Contrast-reglaget ska plocka fram nyanser nära vitt. Många gamingskärmar kommer också med förinställningar som är helt galet fel direkt ur kartong. Du kan behöva aktivera någon form av Standard-läge och även gå igenom alla bildlägen och se vilka som gör minst fel i testmönstren.

Drar jag ner kontrasterna i botten i skärmens inställningar blir en av de understa synlig, och en annan blir nätt och jämt synlig. Dock blir allting grått och jäkligt, så det är inte riktigt något alternativ
(Edit: Ska väl tilläggas att jag även plockat ICC-profil och försökt fixa lite med, men utan direkta resultat)
Har som sagt experimenterat hela helgen, så jag är mest inne på att byta ut skärmen helt.

Skrivet av Laxpudding:

Kör du DP är det normalt datornivåer hela vägen. Men ibland kan reglagen ha effekt även fast de inte borde det. Du hittar dem, om de finns, i skärmens menyer. Vad alternativen sedan döps till och var de gömmer sig? Tja, jag leker detektiv varenda gång.

Tänk också på att XF240H är en TN-panel. Vinklingen mot skärmen har enorm betydelse för de här detaljerna.

Vinkla skärmen har jag testat. Blir intressant nog bäst när jag har den vinklad så att jag ser den "nerifrån" eller hur man ska säga. Detta är ju inte heller något direkt alternativ

Mina gamla skärmar är som jag skrev också TN-paneler, från 2009. Tycker att den här borde gå att få på samma nivå som dem, men jag lyckas verkligen inte med det.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jokkocze: Verkar som du gett exemplaret en ärlig chans. TN-paneler är dessvärre över hela kartan i hur de beter sig med optimala vinklar etc.