Samsung avtäcker Galaxy S8 och S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Måste hoppa in här och uttrycka mina åsikter gällande storleken lite..

Har just nu en S7 (ej edge), har även ägt en S6 Edge och har alltså väldigt bra erfarenhet av båda dessa lurar.
Jag har spelat basket och har rätt bra stora händer. Kan med lätthet hålla i en basketboll med en hand i greppet.
Ändå känns det som att S7an är snäppet för stor för att dra tummen längst upp till vänster på skärmen (högerhänt).
När man måste ändra sitt vanliga grepp för att komma åt en knapp/funktion tycker jag det blir lite löjligt.

Tror därför inte det kommer bli ett köp för mig denna gång, då jag lär tycka att skärmen blir på tok för stor även för mina stora händer.

Har helt klart samma funderingar om storleken, har testat en s7 edge och redan den kändes otympligt lång.

Skrivet av MrMadMax:

Äsch håller mig till min Honor8 tillsvidare, knappast att Samsung S8 är 5gånger så bra som den.
Av bilderna att döma ser den ut att vara plastig tråkigt nog. LG G6 ser snyggare ut, helt klart.

Det som hade kunnat göra detta intressant är om dem hade kunnat göra en "mini" variant med 5,2" skärm med samma screen to body ratio.

Ja hade gärna sett en som max hade s7:ans mått, borde ha gått att få in upp mot 5,5 på den. http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?samsung-galaxy-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 0skis:

Varför gick de ner från s6:ans 16mp kamera till 12mp med s7:an och stannade där även nu med s8:an?

För att bildkvalité inte mäts i megapixlar ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Kan SoC:en kompensera för den större skärmen så har ju s7 och s8 lika stora batterier medans s7 edge har 100mAh mer än s8+. Så borde ändå bli helt okej batteritider

Det är iofs sant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vänta med att förboka om man vill ha med gratis saker. Förmodligen GearVR som förra året vid S7 lanseringen.

I USA ingår GearVR gratis under viss tid och för 99$ extra får man Samsung 256GB EVO+ MicroSD och AKG Y50BT headphones.
http://samsungpromotions.com/infinitelyimmersive.html

99$ bundle lär inte hända i Sverige, men förmodligen GearVR och det ryktas att vissa länder ingår DEX dockan vid för beställning.

Så det gäller att ha tålamod om man vill ha med gratis saker.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Japp jag passade på att förboka S8+ på Tele2 och flytta över abonnemanget från Tre Får gratis expressfrakt samt 7 dagar tidigare leverans.
Tryckte in min S7 Edge som inbyte, så landade på 543 :- totalt (5 GB surf, behöver inte mer då jag har wifi på nästan alla ställen jag befinner mig på)

du hade kunnat få bättre pris på 3 utan inbyte, Förbokningskampanj på 499 med 6 GB surf/mån. 549/mån m 15 GB och leverans 21 april.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer fler telefoner med USB-C. Finns aldrig någon att låna laddare av.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

du hade kunnat få bättre pris på 3 utan inbyte, Förbokningskampanj på 499 med 6 GB surf/mån. 549/mån m 15 GB och leverans 21 april.

T o m Halebop har ju billigare 529 kr/mån med 6 GB surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Bixby känns riktigt onödig. Gillar inte utseendet heller, alldeles för hög och smal skärm och de rundande kanterna orsakar jobbiga reflektioner. Rätt små batterier också.

"Rätt små batterier också" säger väl inte så mycket. Som att klaga på att det är lite hästar i en hoj, det är ju prestandan som är det viktiga, dvs hur lång batteritid man har. Nu är det ju 10nm processor, lär vara rätt snål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Vectonemobile har ett kort med två nummer, Sverige/ett antal länder man kan välja från.

Men dual är ändå ett måste

Fungerar det om ex jobbet kör telenor och jag har tre privat?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

du hade kunnat få bättre pris på 3 utan inbyte, Förbokningskampanj på 499 med 6 GB surf/mån. 549/mån m 15 GB och leverans 21 april.

Jo jag vet, det är Tre jag har idag. Men jag står inte ut med deras crapptäckning längre. 1-2 staplar hemma i min lägenhet i centrala Örebro, 0-1 stapel hos min farsa på landet, 0-1 staplar i vår sommarstuga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jo jag vet, det är Tre jag har idag. Men jag står inte ut med deras crapptäckning längre. 1-2 staplar hemma i min lägenhet i centrala Örebro, 0-1 stapel hos min farsa på landet, 0-1 staplar i vår sommarstuga.

Har du provat att köra med wifi-samtal?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Snacka skit. Samsung har gjort ett riktigt bra jobb med att hålla yttermåtten så små som möjligt samtidigt som skärmen blivit mycket större.
Min Honor 8 är 147*71mm, dvs nästan exakt samma som S8, men har bara 5,2" skärm jämfört med 5,8". RIKTIGT BRA JOBBAT SAMSUNG (när de gäller storleken)

Jag tror att du behöver jobba lite på läsförståelsen där.
Du försöker argumentera emot mig genom att du använder samma argument som jag, även om du når en annorlunda slutsats.

Det jag säger är att de borde behållit samma storlek på skärmen som tidigare och jobbat ned yttermåtten, det du säger är att de borde behållit yttermåtten och jobbat upp skärmstorleken, vilket också var vad de gjorde.
Det är fullständigt idiotiskt. Mobilskärmar var redan alldeles för stora. Yttermåtten är redan alldeles för stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Byter jag från min s7 edge så blir det o avaktivera bixby och mappa om den knappen till kameran i stället. Då blir mobilen i mina ögon fulländad. (enligt vad jag känner till just nu)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Som sagt så väger kameran absolut tyngst i mitt fall och där ligger ju de stora flaggskeppen före de andra även om många tar helt okej bilder för lite facebook och instagram. Sen köper jag ny telefon vart 2-3 år så att då lägga 6 200 kr som jag kan få en s8 för känns inte speciellt farligt. Men är det ingen förbättring på kameran kommer jag nog överväga en s7 som går för 3 000 kr med abbonemang i 24 månader.

Köpte dyra förut jag med och har för mig min note 1 kostade 7000+ vid släpp så även då var dom dyr men i dag känns det mer placebo uppgradering och tar man en s7 mot s8 så står det i artikeln det är samma kamera och dom har lika mycket ram och dom är typ identiska förutom nya modellen av cpu och processorn hur snabb den än är spelar ingen roll för det är inget på en telefon som gör cpu´n till en flaskhals och skulle möjligen vara video editing men även der är det marginellt

Sen får alla absolut alla göra som dom vill såklart och jag gillar ny teknik men tycker mobil marknaden senaste åren planat ut och blivit tråkig då även äldre mobiler är rätt pigga och min treåriga dotter har en lg-g2 och även den känns ganska rapp men faller mer på kamera och grejor än ren prestanda och är ofta mer en faktor att man vill visa vad man har och flasha med senaste modellen än faktiska skillnaden som motiverar mångas köpt och är mer en status pryl

Kanske är jag som börjar bli gammal och tråkig men har svårt att se behovet bakom köpet och är samma med datorer där jag klockat allt sen mitten av 90 talet till nu men även där är cpu prestanda sällan ett problem idag om det inte är extremare scenarior och mycket burkar och laptops är ganska obalanserade på samma sätt som mobiler för alla stirrar sig blind på cpu kraft

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Jo jag vet, det är Tre jag har idag. Men jag står inte ut med deras crapptäckning längre. 1-2 staplar hemma i min lägenhet i centrala Örebro, 0-1 stapel hos min farsa på landet, 0-1 staplar i vår sommarstuga.

då skulle jag ha valt halebop, gjort trade in på elgiganten istället. 529 m telias 2,3 o 4 g täckning samtfå tillbaka helt ok av elgiganten alternativt sålt den på blocket etc. (Nästan allt är bättre än operatörernas trade in.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk

Ser ju spännande ut men ser ut som att den största dealbreakern blir stereohögtalarna.
De ser obefintliga ut, precis som alla telefoner som rullar ut från Samsungs fabriker.
Xperia XZ Premium ser mycket mer lovande ut designmässigt, kameramässigt och ljudmässigt.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Ingen Note 8 ännu?

I höst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

det du säger är att de borde behållit yttermåtten och jobbat upp skärmstorleken, vilket också var vad de gjorde.
Det är fullständigt idiotiskt. Mobilskärmar var redan alldeles för stora. Yttermåtten är redan alldeles för stora.

Du må vara oldschool och bakåtsträvare, men även då så borde du inse att det finns andra mobiler att välja mellan.
Samsung kan inte göra en extra modell bara för att 5% av köparna vill ha en specifik feature. För då måste de ju göra en modell som har 8" skärm, och en som har 10", för de finns massor av folk som vill ha den storleken. Och vissa får för sig att skärmen bara ska vara 4", så då är vi uppe i 3 extra modeller, totalt 5.
Det är inte ekonomiskt hållbart för ett företag att göra ALLA kunder nöjda

Det är bara inse att du är en del av minoriteten för de flesta vill ha stora skärmar. 5,2" som jag har är minimum vad jag kan tänka mig på ny mobil, helst 5,5 eller mer.
Hade jag köpt en Samsung hade det blivit S8+

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Snusfri

Sämre spec än min OP3 och kostar dubbelt så mycket, fail deluxe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sämre spec än min OP3 och kostar dubbelt så mycket, fail deluxe.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var ju helt klart intressant då OP3 har sämre CPU, GPU samt skärm

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Huawei har många bra telefoner med dual sim i Sverige.

Absolut men HTC, Samsung osv har dual-sim modeller som inte finns här. HTCs senaste telefon till exempel finns med dual-sim i Indien, men inte här.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Samma sensor, men med "multi frame image processing" så finns det ju potential till att ta skarpare bilder. Sen kan ju även en snabbare processor vara en fördel, iaf vid seriebildstagning.

Skrivet av Zippeer:

Det var ju helt klart intressant då OP3 har sämre CPU, GPU samt skärm

Och kamera. Och IP-klassning. Egentligen lite sämre på allt, och inte ens till bra pris länge då man kan få en s7 för 2 640 kr med 24 GB surf eller för 3 120 kr med 6 GB surf på halebop om man binder på 24 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

På vilket sett är dom skräp?

Min fick den fina rosa linjen (vist bara att lämna in så lagas det) men den är även seg och hänger sig och startar om sig och gud vet allt som denna telefon har för sig Tänkte att jag skulle testa Samsung och android efter att jag haft en Iphone 6PLUS som strulat, men denna lur tog ju priset

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

"Rätt små batterier också" säger väl inte så mycket. Som att klaga på att det är lite hästar i en hoj, det är ju prestandan som är det viktiga, dvs hur lång batteritid man har. Nu är det ju 10nm processor, lär vara rätt snål.

Är det SoC'en eller skärmen som drar mest? Just det!

Skrivet av SpeedRebirth:

Du må vara oldschool och bakåtsträvare, men även då så borde du inse att det finns andra mobiler att välja mellan.
Samsung kan inte göra en extra modell bara för att 5% av köparna vill ha en specifik feature. För då måste de ju göra en modell som har 8" skärm, och en som har 10", för de finns massor av folk som vill ha den storleken. Och vissa får för sig att skärmen bara ska vara 4", så då är vi uppe i 3 extra modeller, totalt 5.
Det är inte ekonomiskt hållbart för ett företag att göra ALLA kunder nöjda
Skickades från m.sweclockers.com

För inte så länge sedan gjorde Samsunk både en S4 mini och en S5 mini, S4 mini kom dessutom ut med en ny SoC 2 år senare. Det är rätt många som vill ha en smartphone under dagens 5-5.5" som utgör 95% av alla nya som kommer ut. Det finns dock Sony's compact och Sam A3, men dom kostar 50-75% mer än alla andra halvbilliga mobiler.

Jag menar, Samsung gjorde ju 5-6 versioner av S6an, med eller utan dual-sim då förstås.

http://www.gsmarena.com/results.php3?sQuickSearch=yes&sName=g...

Permalänk
Medlem

Alla säger Woaw Snapdragon 835, men vad gör ni med denna? Spelar ni CS i 99fps på telefonen?

Tror mer på LG G6 både i pris och kamera samt batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Alla säger Woaw Snapdragon 835, men vad gör ni med denna? Spelar ni CS i 99fps på telefonen?

Tror mer på LG G6 både i pris och kamera samt batteri

Man vill inte köpa en ny flaggskeppsmobil med en utdaterad SoC En ny arkitektur är mer än bara prestanda, det är bättre mottagning, bättre egenskaper med att ta foton och spela in video, och framförallt bättre batteritid.
Och jag spelar en del på min mobil ja, så det är alltid trevligt med högre prestanda. Det är trots allt en multimediamaskin, inte en telefon

Permalänk
Medlem

Trist att de väljer att göra telefonen så pass mycket större. Valde den "vanliga" S7 istället för Edge just pga den mindre storleken. Börjar bli knixigt att ha telefonen i byxfickan redan nu. Hade lätt klarat mig utan de extra mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Trist att de väljer att göra telefonen så pass mycket större. Valde den "vanliga" S7 istället för Edge just pga den mindre storleken. Börjar bli knixigt att ha telefonen i byxfickan redan nu. Hade lätt klarat mig utan de extra mm.

Precis, följer denna killen
https://www.youtube.com/user/JerryRigEverything

Även om telefonen ser sjukt snygg ut så behöver man skydd. Den dagen telefoner kommer med äkta sapphire så kan man köra utan skydd. Så trist att råka repa en telefon för 8000kr pga ett sandkorn i fickan.

Den blir ju ännu större. Får se hur s8 klarar bend-test,

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det ser ut med usb OTG stöd på s8'an? Någon har nämligen fyllt i "Nej" på prsjakt. Stämmer det så är det ju rätt surt, men hittar ingen information alls om det..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Haptic: OTG har typ fungerat sedan Samsung s5 För mig iaf oc hser inte varför det itne ksulle för s8an.