Permalänk
Medlem

Skrivare skriver inte ut i svart.

Har inte använd denna ett tag...

Svart vill inte ut. körde rengöring men det hjälper inte. Märker att det finns bläck... Färg fungerar.

EPSON WF2630 är det.

Permalänk
Medlem

Mycket vanligt att de torkar ihop i skrivarhuvudet. Inte mycket du kan göra, mer än att köpa en ny.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Ska jag bara byta skrivaren?

Går det på garanti? Den är bara ett år. Knappt...

Permalänk

Nej, ta det lugnt - du behöver alltså inte köpa en ny skrivare utan bara köpa en ny svart bläckpatron som passar din modell. Tror det var det som Dreijer syftade på. Det är väldigt vanligt att dessa torkar ut när de inte används.

https://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=EPSON%20WF2630

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

När jag skakar på den svarta, hörs kluckande. Att bläcket finns. Det känns med...

Permalänk
Medlem

Tydligen behöver jag köpa en liten spruta och tunn slang...

Permalänk
Inaktiv

Finns en lite äldre tråd om detta med som du kan kolla igenom.http://www.sweclockers.com/forum/trad/1145499-torkade-blackpatroner-vad-gora

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Nej, ta det lugnt - du behöver alltså inte köpa en ny skrivare utan bara köpa en ny svart bläckpatron som passar din modell. Tror det var det som Dreijer syftade på. Det är väldigt vanligt att dessa torkar ut när de inte används.

https://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=EPSON%20WF2630

Patronen är nog inte problemet, det är printhuvudena som torkar in. Beroende på skrivare så är det plocka ut och tvätta dom som gäller, googla på modellen bara. Skulle inte det funka så är det kört. Printhuvudena är förmodligen dyrare än en ny printer. Köp laserskrivare om du inte skriver ut så ofta, dom är inte särskilt dyra nuförtiden och kan stå länge, jämfört med bläck som skrumpnar ihop efter nån månad av att inte skrivits ut på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Patronen är nog inte problemet, det är printhuvudena som torkar in. Beroende på skrivare så är det plocka ut och tvätta dom som gäller, googla på modellen bara. Skulle inte det funka så är det kört. Printhuvudena är förmodligen dyrare än en ny printer. Köp laserskrivare om du inte skriver ut så ofta, dom är inte särskilt dyra nuförtiden och kan stå länge, jämfört med bläck som skrumpnar ihop efter nån månad av att inte skrivits ut på.

Jag har en svart/vit laser. Denna användes bara till foto och att skanna...

Om jag behöver köpa en ny med skanner, vad bör jag satsa på? Helst ska det gå att bara fylla på bläck. Tips?

Permalänk
Medlem

Den är kass. Jag har plockat fram skrivhuvudet och ser att det brunnit i kontakterna flat kabel/printerhuvud.
Både kabel som printerhuvud är förstörda. Man ser att bläcket flödade ut och orsakade detta. Inget garanti.
Dessutom har jag fått den som ersättning för en tidigare Epson som gått sönder.
Dags att köpa något annat märke.

Vad?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av A-gubbe:

Den är kass. Jag har plockat fram skrivhuvudet och ser att det brunnit i kontakterna flat kabel/printerhuvud.
Både kabel som printerhuvud är förstörda. Man ser att bläcket flödade ut och orsakade detta. Inget garanti.
Dessutom har jag fått den som ersättning för en tidigare Epson som gått sönder.
Dags att köpa något annat märke.

Vad?

Jag har en billigare Samsung färglaser som funkar bra.
Köpte laser just pga detta problem. Toner torkar ju som bekant inte vilket är bra om man bara behöver skriva ut nån gång då och då.

Permalänk
Medlem

Jag har redan en svart vit laser... Att ha skanner och ytterligare skrivare...

Jag passade på och beställde en A3 skrivare. Då vi ska bygga nytt (troligen) och ritningar vill jag fixa själv.

Det blir nog att ha skrivaren på 24/7 och skriva något ett par gånger i veckan. Det kanske går att fixa med skript?

Det är denna jag beställde.

https://www.123ink.se/Brother-DCP-J4120DW-All-in-One-blackstr...

Permalänk
Avstängd

@A-gubbe: Oavsett tillverkare kommer du få samma problem igen, bläckståleskrivare är ökända för att torka ihop om de inte används regelbundet. Visst en färglaser är dubbelt så dyr, men samtidigt värd investeringen då en toner kasett räcker 3ggr så länge som bläck.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Om man alls skall ha en bläckspruta för fotoutskrifter (alla 'vanliga' utskrifter med affärs-färggrafik tas med laserfärgskrivare utan större upplevda kvalitetsförluster) så är det Canon-skrivare man skall välja.

Av alla bläcksprutare jag provat hittills (HP, lexman, Epson...) så är det Canonskrivarna som tål att stå längst mellan utskrifterna innan det blir mer åtgärd än en enkel rengöringsprogram för att få igång dessa igen - då menar jag att de tål att stå oanvända ett år mellan utskrifterna..

Dock en reservation då jag refererar till canon pixma 4000 skrivare som jag hade typ i nästan 10 år innan den till slut gick i återvinningen pga. en luftläcka på en färg i skrivhuvudet som inte gick att få ordning på - då en ny skrivhuvud var svår/dyr att hitta. Dock fördelen med sådana gamla skrivare är att de inte var chippade bläckpatroner - nu är bläcket fan lika dyrt som heroin...

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra för att förlänga livet på dessa?
Nu är denna redan på väg in... Synd att ni skrev så sent om Canon...
Jag hade verkligen bråttom

Brother DCP-J4120DW All-in-One bläckstråleskrivare med WiFi

Permalänk
Skrivet av A-gubbe:

Vad kan man göra för att förlänga livet på dessa?
Nu är denna redan på väg in... Synd att ni skrev så sent om Canon...
Jag hade verkligen bråttom

Brother DCP-J4120DW All-in-One bläckstråleskrivare med WiFi

du kommer inte ångra dig brother gör riktigt trevliga skrivare har själv en par år gammal brother laser som går som en klocka i ur och skur.

ända jag behövt göra nån gång när den stått länge är ta ur tonern och skaka den lite då pulvret kakat ihop sig.

Edit: så nu att de var visst en bläck du köpt igen då har jag ingen koll på hur de är
men skriv ut iaf något ark i månaden så borde inte va nå problem med att den torkar och ställ den inte framför ett element eller annan värmekälla som snabbar upp torkningen.

gillar att en komplett uppsättning patroner till den kostar nästan lika mycket som skrivaren...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av A-gubbe:

Vad kan man göra för att förlänga livet på dessa?
Nu är denna redan på väg in... Synd att ni skrev så sent om Canon...
Jag hade verkligen bråttom

Brother DCP-J4120DW All-in-One bläckstråleskrivare med WiFi

Använd den ofta. Det gör att patronerna inte torkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Glömde faktiskt nämna Brothern på jobbet - den har faktiskt fungerat över förväntan i snart 4 år, dock körs den någon gång i månaden minst så jag kan inte säga riktigt hur den håller för att stå oanvänd i halvår eller mer i sträck. Canon (pixma 4000) kunde stå över ett år med endast lätta fel vid första utskriften på de första utskriftsraderna och som försvann helt om man gjorde den enklaste nivån av rengöringen, ja om det inte försvann tidigare.

Så, din brother är nog näst bästa valet efter Canon. Epson, Hp och lexmark hör till bottenskiktet om man inte kör dessa med viss regelbundenhet då om man fuskar med detta minsta lilla och det hunnit torka ihop så blir det att köpa helt nya patroner till nära samma pris som en helt ny skrivare. Om epsons skrivarhuvud har torkat ihop och inte går att plocka bort enkelt för rengöring/räddningsförsök med blötläggning (lite ammoniak i blötläggnings/tvättvattnet ökar inträngningen och uppmjukningen väsentligt och kan vara det som räddar skrivhuvudet, men samtidigt inte för länge i lösningen då ammoniak tenderar att gå hårt på koppar...) - så är det samma sak som en ny skrivare...

Behöver man inte fotokvalitet (eller låter en riktig foto-prinföretag skriva ut dessa) och skriver ut sällan - satsa på en färglaserskrivare i stället, kör man bara ut svartvitt, köp en enklare och billigare ren S/V-skrivare.

Dock titta lite på vad förbrukningsmaterialet kostar - gärna omräknat till kostnad per sida, glöm inte kostnad för utbytestrumma etc. som kan inträffa vid 10-30 k sidor eller så.

Jo en sak till kör inte ut serier och tecknat på vare sig laser eller bläckspruta - sådana med mycket färg och tusch äter bläck och toner till förrätt och en 2 K-sidors patron kan vara slut redan efter 150 sidor.... och fråga inte hur jag vet...