Permalänk

Är det backlight bleed på ny skärm?

Hej!
Köpte en Asus mx279h för 3 dagar sen. Det är en IPS panel på 27tum, full HD. Satt och tittade på film igår och märkte direkt att i nedre vänstra hörn så var det ljusare än någon annanstans. Som om ljuset gick igenom panelen. Googlade på det och fick fram blacklight bleed. Som jag har förstått det så har alla IPS paneler någon form av bleed men jag undrar är detta över det normala? Notera att det ändast syns på svart bakgrund.

Bild:Imgur

Permalänk
Medlem

Japp ser ut som det skulle kunna vara backlight bleeding.

Har du kollat om du också har någon motsvarande effekt på vit yta också såkallat "clouding" ?

Tyvärr är det inte så ofta som man får reklamera en skärm för de men du kan ju knäppa några kort och snacka med asus.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Cheezus, tack för varningen. Min 10 år gamla Cinema Display såg plötsligt sjukt bra ut

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som IPS glow. Men jag kan ha fel. Backlight bleed är oberoende på avstånd och vinkel. Medan IPS glow är beroende av de.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem

Det IPS-paneler lider av brukar kallas "IPS glow" och är ett annat fenomen än backlight bleed. Glow syns bara när du betraktar området snett och är därför mest påtagligt i hörnen. Flyttar du huvudet så du tittar rakt på området ifråga och det ljusa försvinner rör det sig om glow. Backlight bleed ändrar inte karaktär beroende på hur du betraktar skärmen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Behappypro:

Hej!
Köpte en Asus mx279h för 3 dagar sen. Det är en IPS panel på 27tum, full HD. Satt och tittade på film igår och märkte direkt att i nedre vänstra hörn så var det ljusare än någon annanstans. Som om ljuset gick igenom panelen. Googlade på det och fick fram blacklight bleed. Som jag har förstått det så har alla IPS paneler någon form av bleed men jag undrar är detta över det normala? Notera att det ändast syns på svart bakgrund.

Bild:Imgur

Ta en bild anpassad efter dina egna ögon istället för en överexponerad bild på ~50cm avstånd. Sjukt att folk, med tillgång till Google, tror att överexponerade bilder ger en naturlig bild. Vi kan inte svara på om din skärm har massor med BLB förrens bilden är mer normalt exponerad och tagen en bit ifrån (2m eller mer) för att utesluta IPS Glow.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Tyvärr är det inte så ofta som man får reklamera en skärm för de men du kan ju knäppa några kort och snacka med asus.

Pratar du av erfarenhet?
Jag hade inga problem att reklamera min gamla XL2410T till BenQ pga. dess BLB iallafall.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Pratar du av erfarenhet?
Jag hade inga problem att reklamera min gamla XL2410T till BenQ pga. dess BLB iallafall.

Japp samma gäller ju även döda pixlar, många tar ju inte ens tillbaka skärmar om dom inte har tillräckligt många döda pixlar samma gäller även med backlight bleed eller clouding, anser att det e något man får köpa till en viss nivå, dom flesta skärmar har ju det men olika mycket och sen är det ju inte alltid alla som stör sig på det.

Har erfarenhet både av en hel del märken och dom som varit bäst att ha o göra med har varit asus och dell faktiskt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk

Måste bara börja med att tacka alla för att ni bidragit med era kunskaper och olika förslag. Jag lekte runt lite med inställningarna och märkte att om man har på tex reading mode eller night mode då det blir mörkare ljus så försvinner detta glowing helt typ. Betraktar man även skärmen från olika vinklar så kan ljuset synas mycket mindre. Om man från baksidan av skärmen trycker in så försvinner även detta ljus, eller rättare sagt byter plats. Finns det några tester ni rådar att göra för att vara mer säker på vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

@Behappypro: Som nämnts tidigare. Om ljuset blir mindre eller ändras beroende på betraktningsvinkel eller avståndet är det inte backlight bleed. Är du fortfarande osäker föreslår jag att du ta en ny bild (enligt Lothbroks beskrivning) och visar hur det ser ut.

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Ta en bild anpassad efter dina egna ögon istället för en överexponerad bild på ~50cm avstånd. Sjukt att folk, med tillgång till Google, tror att överexponerade bilder ger en naturlig bild. Vi kan inte svara på om din skärm har massor med BLB förrens bilden är mer normalt exponerad och tagen en bit ifrån (2m eller mer) för att utesluta IPS Glow.

Skrivet av KentBrack:

@Behappypro: Som nämnts tidigare. Om ljuset blir mindre eller ändras beroende på betraktningsvinkel eller avståndet är det inte backlight bleed. Är du fortfarande osäker föreslår jag att du ta en ny bild (enligt Lothbroks beskrivning) och visar hur det ser ut.

Här kommer bilder som är tagna på ca 3m ifrån.

Bilder: imgur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Behappypro:

Här kommer bilder som är tagna på ca 3m ifrån.

Bilder: imgur

Kan du ändra instlälningarna i din telefons kamera så att det ser mer ut som dina ögon ser det?

Jag tvivlar på att skärmen du tar en bild på är Ljusgrå istället för Svart.

Stäng av Auto och dylikt i telefonen, kör Manual och ändra Iso till t.ex. 200 eller 400 och se vad som matchar dina ögon bäst.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Du ser ut att ha en väldigt hög ljusstyrka?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Kan du ändra instlälningarna i din telefons kamera så att det ser mer ut som dina ögon ser det?

Jag tvivlar på att skärmen du tar en bild på är Ljusgrå istället för Svart.

Stäng av Auto och dylikt i telefonen, kör Manual och ändra Iso till t.ex. 200 eller 400 och se vad som matchar dina ögon bäst.

Tack för din hjälp. Jag försökte leka runt med mobilkameran och fick fram dessa bilder. Bildskärmen är aldrig svart utan snarare grå.

Bilder: https://imgur.com/a/sRwMc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Behappypro:

Tack för din hjälp. Jag försökte leka runt med mobilkameran och fick fram dessa bilder. Bildskärmen är aldrig svart utan snarare grå.

Bilder: https://imgur.com/a/sRwMc

Anser du att dessa bilder representerar det du själv ser?

Om ja: Rätt bra exemplar enligt mig.

Stör du dig om du spelar några mörka spel eller glor på nån film?
Vad är din Brightness i Skärmen?

Kan vara så att det du ser när du sitter framför skärmen är IPS Glow och inte bleeding.
Glow syns mer ju närmre du är, och förflyttar sig beroende på huvudets position.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Tycker också det ser bra ut. Jag störde mig också på IPS glow de första dagarna när jag bytte från min gamla TN-panel till min nuvarande IPS skärm. Jag skulle föreslå att du ger det några dagar och se om du ändrar uppfattning. Antar att du har 14 dagars öppet köp, vilket ger dig över en vecka till att bestämma dig. Kika på ljusstyrkan på skärmen och ha det tänt i rummet när du sitter vid datorn

Visa signatur

[CPU: Intel i5 13600KF] - [Moderkort: Asus TUF Z790] - [Minnen: Corsair Vengeance 2x16 5600MHz] - [GPU: Asus GeForce TUF 4070 Ti] [SSD: Samsung EVO 960 250GB, Samsung 850 500GB] - [Skärm: Msi 27" MAG274QRF-QD] - [Övrigt: Sennheiser HD650, Schiit Modi 2, Schiit Magni 3, Logitech G Pro, Ducky One 2 SF]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behappypro:

Tack för din hjälp. Jag försökte leka runt med mobilkameran och fick fram dessa bilder. Bildskärmen är aldrig svart utan snarare grå.

Bilder: https://imgur.com/a/sRwMc

Ser ut som BLB för mig, båda bilderna visar en bleed i vänstra nedre hörnet.

Som de andra sagt är det enkelt att testa bleed vs glow, men det där ser solklart ut för mig.

Som också redan nämnt så kan du kontakta ASUS och fråga ifall de är villiga att byta ut skärmen om det stör dig så mycket. Kom dock ihåg att de inte har någon plikt för det.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Steg 1 skulle vara att försöka kalibrera brightness, contrast etc, inställningar från fabrik är oftast extremt överdrivna. (för att det ska se ok ut i en fullt upplyst butik)

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Behappypro:

Måste bara börja med att tacka alla för att ni bidragit med era kunskaper och olika förslag. Jag lekte runt lite med inställningarna och märkte att om man har på tex reading mode eller night mode då det blir mörkare ljus så försvinner detta glowing helt typ. Betraktar man även skärmen från olika vinklar så kan ljuset synas mycket mindre. Om man från baksidan av skärmen trycker in så försvinner även detta ljus, eller rättare sagt byter plats. Finns det några tester ni rådar att göra för att vara mer säker på vad det kan vara?

Du är på helt rätt spår här. Skärmens inställningar måste anpassas efter omkringliggande ljusinställningar, vilket du gör när du slår på reading eller night mode. Standardinställningarna på de flesta skärmar brukar vara ganska ljusa och du tar dina bilder i ett kolsvart rum. Dina ögon måste ju blöda efter fem minuters användande i de där förhållandena.

Börja med att ställa in ljusstyrka och kontrast på skärmen så att den blir behaglig att använda i det ljus du brukar ha i rummet. Sedan kan du titta om du ser några oönskade effekter, fortfarande med samma ljus.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser ut som ett klassiskt exempel på "du behöver sänka ljusstyrkan på skärmen". Själva ojämnheten som är dokumenterad är faktiskt ganska mild.

Tumregeln för ett mörkt rum är att Brightnessreglaget ska ligga kring en 1/10-del av maxläget och inom den nedre 1/5-delen ifall du har en lampa tänd. Fabriksinställningen är gjord för att skärmen ska se stark och mäktig ut när den skriker ut ljus bredvid konkurrenterna i datorbutiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tumregeln för ett mörkt rum är att Brightnessreglaget ska ligga kring en 1/10-del av maxläget och inom den nedre 1/5-delen ifall du har en lampa tänd.

Det stämmer nog rätt bra på nyare skärmar, men enligt dig själv så verkar brightness runt 40 vara mer lagomt på just denna skärm (eller möjligtvis lite lägre i ett helt mörkt rum)

Permalänk
Bildexpert 📺