Calyos introducerar NSG S0 – fläktlöst chassi för högpresterande komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Inte bara jag som tänkte på dammproblemet då

http://i.imgur.com/Lxs1HmQ.jpg

hmm en 100:- 140mm fläkt flyttar ca 105 kubikmeter luft i timmen, vilket chassi tror du blir mest utsatt för damm?

Visa signatur

Asus P8Z68 Pro Gen3 - Intel Core i5-3570K @4,2 GHz,
Corsair Vengeance Lp DDR3 1600MHz 9-9-9-24 CL9, 4x4Gb
Samsung PM961 512Gb, R/W 3286/1600MB/s
MSI GTX 1080 Armor OC
Acer XB270HU, 27" 1440p IPS 144Hz med magisk G-sync ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slewentogzz:

Häftigt! Frågan är om den kommer prestera bättre med aktiv kylning? Det är ju inte syftet, men logiskt sett borde den kyla >2 ggr bättre med lite fläktar på kylflänsarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det blir svalare om man sätter in fläktar. Det finns platser för det. Inte 2 ggr bättre dock. Jag har inte sett vilka fläktar de kör med eller hastighet. Det enda som sägs är att det blir 15 grader svalare med fläktar i. Vilket inte säger så mycket alls.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acherry:

Helt klart intressant chassi med spännande lösning av kapillärkraften och kylmedium. Frågan är dock vad för kylmedium dom kan tänkas använda, kanske Tetrafluoretan (HFC-R134a)? Ren gissning dock och kanske förmodat inte, då det kommer bli utbytt mot andra kylmedium.

Står att chassit stöder de flesta grafikkort idag. Hoppas också det kommer stöda framtida kort lika bra annars blir det lite svårare att motivera den prislappen.

HFC-245fa

https://en.wikipedia.org/wiki/Pentafluoropropane

Angående grafikkort för att citera

-As you could see, NSG S0 is already compatible with many GPU. In the future, we plan to release updated fixtures for new GPUs. This design will be licensed as open source. So if you are a maker, you’ll always be up to date. If you just want to buy it, fixtures will be released on the classic market. If you want to sell your solution, feel free to contact us.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk

Kan inte påstå att jag har en speciellt hög lön, och chassit är allt annat än billigt, men trots det så är Ha-begäret väldigt stort kring denna... Just det där med att få datorn att sluta bli så andfådd och gnällig bara för att man anstränger den lite... Ja, det får nog ta o bli en sådan här snarast möjligt!

Allt snack om damm gör mig dock orolig, så det får väl även bli till att ställa in min luftrenar-koloss i datorrummet.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Passiva system är ett bra mål. Önskar min lilla rigg kunde nå dit men jag får leva med ett semipassivt GTX 1060 men i övrigt fläktfritt och endast SSD lagring till speldatorn. Förhoppningsvis kommer flera tillverkare som redan satsar på fläktlösa chassin hjälpa till med prisbilden.

Här är mitt lilla system om nån är intresserad: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1436343-semi-passive-ga...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om folk lägger 8000Kr på ett grafikkort utan att blinka så är nog även det här chassiet inom räckhåll för de flesta. Sen just något som på riktigt sänker ljudnivån är så efterlängtat så det kan nog förmå en del att tillåta sig bränna lite större hål i plånboken än vanligt

Tror också det kan bli ett köp för många. Men skulle snarare sätta jämförelsen med vad chassi + custom vattenkylning kostar, då det är så många får riktigt tysta datorer. Får man allt på köpet så blir det inte så många tusenlappar skillnad.

De flesta som köper 8000kr-grafikkort gör det nog för prestandan i första hand.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Någon som lyckas luska ut hur många hårddiskar som får plats SSD/HDD i chassit?

Edit* Hittade 1 x SSD or 1 x 3,5" HDD fram och 2 x SSD or 2 x 3,5" HDD bak så 3 diskar + m2 disk på moderkortet

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Mest intressanta som kommit på väldigt länge. Har följt Calyos tidigare presenterade prototyper och koncept. Blocken kan hantera 1000W/st, men begränsas av storleken på kylarna. De borde specificera max kylkapacitet i W. Tidigare chassin de presenterat upp till 400W, nu antyds bättre, men hittar inget specifikt. Viktigast avsaknaden på det uppvisade chassit är kylning av GPU RAM och VRM. De flesta av deras tidigare visade lösningar har använt kopparskum. Här visas ingen sådan kylning. Kollade på det, kostar ca 3.000, och verkar svårt att att få tag på för konsument. Tycker det hade varit fint om det ingått eftersom Calyos som tillverkare har vissa fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoRawk:

Förmodligen inte då R134 används i system tillsammans med en kompressor, vilken kräver ganska mycket energi för att starta hela processen igen...

Skrivet av IRONBERG:

HFC-245fa

https://en.wikipedia.org/wiki/Pentafluoropropane

Angående grafikkort för att citera

-As you could see, NSG S0 is already compatible with many GPU. In the future, we plan to release updated fixtures for new GPUs. This design will be licensed as open source. So if you are a maker, you’ll always be up to date. If you just want to buy it, fixtures will be released on the classic market. If you want to sell your solution, feel free to contact us.

Tackar. Misstänkte att dom använde något annat kylmedium men var inte säker på vilket och det stod inte på deras kickstarter sida. Fick googla lite så hittade jag tillslut. Helt klart ett intressant chassi detta.